Ahogy én gondolkoztam (a személykocsi esetében), a futófelületen kellene jobban fékeznie a kereket az áramszedőnek, nem a belső oldalon, mert belül kisebb a szögsebesség...de úgy tűnik a tapasztalat más.
A mozdonyt azért akartam "felturbózni", mert van egy hegyi bánya, ahova - helyhiány miatt - kicsit meredekebb emelkedő vezet, és az volt a nagy terv, hogy a 6 tengelyből a 3. és 4. tapadógyűrűs lenne (Br65 hajtásból) és a kimaradó fémes érintkezést váltaná ki a két szabadon futó kerék. Ötlet szinten jó volt, de lehet mégsem működik.
A másik, hogy plusz súlyt se tudok bele nagyon rakni, mert már nincs helye. Majd kitalálok valamit.
Eladó PIKO TT BR 118-as DR IV-es korszakbeli dízelmozdony. Teljesen új, karcolásmentes állapotban, csak a boltban lett próbálva. Eredeti dobozában, papírjaival, és bontatlan kiegészítőivel. Cikkszáma 47280. Irányváltó világítással, előre fehér, hátra piros LED-del.
Ára: 23.000 Ft.
Továbbá eladó Tillig TT ÖBB önürítős vagon (ep VI). Teljesen új. Eredeti dobozában, papírjaival. Cikkszáma 14575.
Ára: 6.500 Ft.
A képek az internetről származnak!
Személyes átvétel Budapesten lehetséges, vagy előre utalás után postázom.
Hohohó, akkor majd kereslek én is, mert szükségem lenne egy-két cuccra, de nem szeretném megzavarni a vasárnap délutáni családi idillt. Tillig Br 103-al pedig valóban nem találkoztam, de a retro járműparkban nem is állná meg a helyét a sok NDK-s modell között :D (De ez már csak az én megszállottságom, hogy kései Zeuke-tól a korai Tillig-ig bezárólag fordulhat elő új szerzemény) Persze lehet, hogy kinövöm ezt a marhaságot, de addig még sok víz lefolyik a Dunán.
Úgy látszik ma én vállaltam fel az "ügyeletet" :-)
Az áramszedés kérdéseid összefüggnek.
Először a második részére a válasz:
Ahogy a Tillig újra kiadott Samba-express vezérlőkocsin is alkalmazták, valóban kétoldali szigetelésű keréken a belső oldalról feszül neki a kis bronzlap, persze mindkét keréknél.
Ahogy itt is leírom: http://mastertape.freeweb.hu/Samba_keszlet.htm ez a megoldás kétségtelenül hatásos, de nagyon rontja a kerék gördülését, ergo pár centinél tovább nem is gurul magában szegényke. Vontatva pedig komoly erőt kell kifejtenie a mozdonynak.
Talán egy fokkal kisebb ellenállással jár a futófelületre rányomódó bronzhuzal, persze felülről.:-) Itt viszont a könnyű koszolódás okozhat gondot.
Szervizes tapasztalatom, hogy a kéttengelyes, áramszedésre szoruló modellek, minél kisebb a tömeg, annál több problémát hordoznak magukban. Az OFF N-es motorkocsik, kismozdonyok rendre megállnak, mert a tömeg és a biztos áramszedés egyenes arányban állnak egymással.
Sok helyen megoldás, hogy átvezető kapcsolókat alkalmaznak, így több kocsi kerekei szednek áramot, azaz stabilabb a táplálás. Lásd pl. OFF Miniversum esetében is, ahol egy vonat teherkocsijai is szedik az áramot, hogy biztosítva legyen a garantált működés.
A BR86 esetében (ahogy itt is, meg a másik fórumon is sokszor esett róla szó, sőt a klub találkozókon élőben is megtapasztalhattuk) nem elsősorban a mozdony rossz áramszedése a baj, hanem az alacsony tömege. És ez magában hordozza a további gondokat: áramszedés, tapadóerő, vonóerő hiányosságok.
Sajnos a mozdony futókerekei, mint ahogy az egész modell, nagyon finom, valósághű modellezés eredményei, ergo bármilyen akadályoztatása a működésében okoz zavart. Bármilyen apró bronz, vagy réz áramszedő lapkát szerlené oda, az megbontja az alkatrész finom mozgást, magyarán a futókerék mindig kiugorna a sínről és ott is maradna.
Saját véleményem, hogy egy jól karbantartott pálya, a megfelelő gyakoriságú tisztítással és kifogástalan sínátmenetekkel jobb eredményt hoz, mint egy ilyen modell szétmókolása.
Igen, pont a pattintó fülek, vagy ahogy te hívod körmök letörése a probléma... főleg a régebbi fajta kasznik veszélyesek, ahol a műanyag akár el is lehet öregedve, és bár "fiatal korában" még rugalmas volt, 2014-re rideg lett. Egyébként meglepődtem, amikor az itthoni VT 171-es Ferkeltaxit pucoltam ki. Izzadtam, remegtem, minden bajom volt, mire le tudtam szedni a kasznit, egyrészt azért, mert már zsibbadtak az ujjaim, fájt a körömágyam, másrészt meg azért, mert nem akartam elrepeszteni a kasznit... szóval tök rugalmas volt, csak én nem mertem erőltetni :) De ez még mindig nem szerettette meg velem ezt a rögzítési megoldást.
Rég nem írtam már ide, de most ismét több időm jutott a terepasztal építésére. Sok-sok ötletem támadt, viszont kettőhöz szeretnék segítséget kérni.
A Tillig új típusú BR86-os mozdonya, az amúgy is bizonytalan áramszedése miatt lenne a kísérleti alany, mégpedig a két szabadon futó (legelső és leghátsó) kis kereket is szeretném bevonni az áramszedésbe. Ezzel nincs is baj, csak a kurzkuplung miatti furcsa elfordulása okoz fejtörést. Van valakinek ebben tapasztalata?
A másik, egy két tengelyes kocsi belső világítása. Házilag hogyan lehet áramszedőt gyártani? Mivel két tengelyes, így mindkét oldalt szigetelt kerékkel kell megoldanom. Mit tudtok ajánlani?
Bocsi, ha már volt erről szó, de a suli és a szakmai gyakorlat mellett egyáltalán nem tudtam követni a fórumot...de visszatértem! :)
Néha én is meglepődöm, hogy mennyi van, de ezzel arányosan sok a hülyeség is rajta, ami a korai tapasztalatlanságomból fakad és azóta nem javítottam.:-) És mindezek mellett még a publikálatlan írások mennyisége is arcpirítóan sok...
A mozdonyszekrények rögzítése régebben azért volt viszonylag egyszerű, mert sok volt az uniformizált típus. Azaz méretben azonos betét került a kasztni alá és sokszor csak a csavarhelyek variálhatóságával oldották meg a csereszabatosságot.
Azóta rengeteg újabb típus született és a piaci elvárások már nem engedték meg, hogy pl. egy Nohab mérteihez torzítsanak egy Ludmillát, vagy a két német vetélytárs gépet, a BR221-est és BR118-ast azonos alapra kreálják. Hozzáteszem, mindegyiknél körmös rögzítés játszott már a legelején is.
A villanymozdonyok esetében a tető csavaros rögzítése adja magát, mert a tetőkert megannyi biszbasza között egy csavar bármikor elfér. Egy ideig ezek valóban csavaroknak látszottak, majd rácsaltak valamilyen bigyót, amit elfordítva oldott a kötés. OFF H0 méretben sok mai mozdonyon alkalmazzák, de széles körben inkább a körmös, benyúló, rejtett kötések a célravezetőek. Mert így jóval élethűbb modell építhető, bár bosszankodás a szerviznek és mindannak, aki megpróbálja szétszedni őket, ugyanis ezek a körmök 99%-ban letörnek és rendelhető a 80 eurós kasztni újra...
Az mindenképp örvendetes, hogy a TT-re esett a választásod az újrakezdés során. Miközben a TT méretű kínálat igen szépen gyarapszik és már-már talán a legkorszerűbb modelleknek mondhatók, sajnos két fontos ténnyel szembe kell néznünk: az egyik, hogy az árak éppen a kisebb célközönség miatt elég magasak (az okok kézenfekvőek, korábban itt is, újabban meg a másik topikon is sokszor kiveséztük), másrészt pedig a nem minden ország vasútjára kiterjedő típus- és festési választék. Ilyen sajnos az osztrák vasút, lévén hogy ott a TT-s penetráció kicsiny, ezért inkább csak olyan járművek készülnek, amelyek a nemzetközi személy- és teherforgalomban futnak. A nekünk is oly különleges, osztrák mozdony-választék (nekem is kedvencem) sajnos TT-ben vagy csak a német eredetivel bíró, néhány altípus (ÖBB 1020, német Krokodil, vagy 1216-os Taurus), vagy kisszériás mestermunka. Az egykori bliszteres csomagolású, inkább gyerekjáték készletekből Teaház épített nagyon szép 1041-est: http://mastertape.freeweb.hu/Sissy.htm, de akadt más próbálkozás is: http://mastertape.freeweb.hu/OBB_1110.htm
Tudtommal létezik még Sisi is ilyen kisszériásban, de olyat csak Teaháznál láttam egykor.
Tehát az osztrák választék nem széles.
Digitális kezdőkészletben a Roco újabb, szergejes készletei jók, itt kis Z21-gyel adják, de esetleg még található régebbi, MultiMaus-os szett is Ludmillával. Érdemes megnézni a jobban ellátott modellboltokat (Mediker, VMC), ahol vannak komplett készletek.
Talán javasolhatom, hogy - bár nem osztrák - szerezz be egy analóg alapkészletet, ami olyan 35-37 ezer körül van és utólag rakhatsz bele dekódert 7-8 ezer ft-ért. A Tillig készletekhez van sín. Az olcsóbbhoz az ágyazatost adják, ami bizonyos szintig tökéletes megoldás, sőt terepasztalhoz is felhasználható. Magasabb árszinten van sima modellsín, ami sokoldalúan bővíthető. Aztán persze ezek el is adhatók és mással kiegészíthetők.
A Roco digit készletek nem tartalmaznak sínt, viszont a mellékelt mozdony műszaki színvonala egy fokkal jobb, mint a Tillig kezdőkészletesé.
Egyszóval inkább onnan kell megközelíteni, hogy első lépésként mennyit szánsz az újrakezdésre. Mennyi helyed lenne a továbbépítésre, egyáltalán asztalban gondolkodsz-e, vagy inkább csak alkalmi játékban? Szóba jöhet a modulozás is, amiről a honlapunkon olvashatsz: www.bttb.hu.
Ha alapjában a járművek érdekelnek, akkor nézz körül a honlapomon: www.mastertape.hu
Ha bármilyen további kérdésed van, nyugodtan keress email-ben!
Hmm... azt hittem, hogy már elolvastam az összes cikket a honlapodon. Nem is tudtam, hogy a "nagy nyitás" után ilyen korszerű mozdonyok készültek a Storkower Str-ban. Egyébként nem értem, miért nem alkalmaztak, vagy alkalmaznak hasonló megoldást minden mozdonyon a felépítmény rögzítésére. Ha a csavar csúnya, akkor tegyék alulra, és már rögtön nem bántja az ember szemét a tetőn, vagy hasonló bajonett zárral valami tetőelemen. Nah, de a pattintófül az a halálom és szerintem nem vagyok ezzel egyedül. Persze az is igaz, hogy nem arra találták ki ezeket a modelleket, hogy Dezsőke rajtuk fejlessze finommechanikai tudását.
Az van, hogy tavasz óta kacérkodok az újrakezdéssel, a videó viszont legbelül megmozdított bennem valamit. Még jó, hogy az N es kezdőkészletet nem sikerült előrendelnem. Így a héten aktív TT kezdőkészlet kutatásba kezdtem, sajnos nem sok eredménnyel. Tipp esetleg, hogy hol tudnék bővebb választékból böngészni? Digitálist vennék mindenképpen, főként az osztrák vasút érdekel.
Tovább kell szűkíteni a kört. Ezért nem árt a kétszavas tőmondatoktól egy kissé elrugaszkodni.;-)
BR250-est a BTTB utolsó két évében gyártották, majd a hajtás teljes átalakításával átvette a Zeuke Gmbh, ahol a Parisel-éra fehérdobozos csomagolásában volt kapható. Lásd itt: http://mastertape.freeweb.hu/BR155_031.htm Ekkor még a régi, tehát Bttb tervezésű pantográf volt a tetején és ez az 1993-as Tillig időszak kezdetekor is így volt. Kb. 1998-ig, amikor ismét átformálták a belsőt és ekkor kapott új kasztnivariációkat is, beleértve az új áramszedőt is.
Tehát éppen ezért fontos lenne behatárolni a modell korát, kivitelét. Sajnos az sem megoldás, ha azt mondod, hogy Tillig dobozos, mert ha használt piaci beszerzés, akkor ott sok csodát képesek művelni, így akár egy klasszik Bttb modell is pihenhet egy tilliges dobozban.