Miután mindenféle rendszámmal foglalkozó topic-kal találkoztam, de olyannal nem ami az 1990 előtt kiadott rendszámokkal, azok történetével foglalkozik, vettem a bátorságot, egy ilyent nyitni.
Arra kérem az ide írókat, az általuk feltett rendszámokkal kapcsolatban a lehető legtöbb információt, képet, évjáratot tegyék fel.
Szóval a képen látszik a BKV Takraf ADK 125 autódaruja. A rendszáma nem látszik. Hány ilyenje lehetett a BKV-nak? Lehet, hogy ennek az újabb rendszáma AZE-825 lett?
Mihál táblázatában is meg van jelölve az egyedi festés ténye.
A FAÜ-csuklósokra jellemző ezüst sáv közvetlenül az ablakok alatt volt felfestve valamint az ablakok körül és a tető rész is valahogyan kékre volt festve. A kék rész "mintájára" viszont már nem emlékszem pontosan.
Talán már szerepelt ez a csoportkép. De most találtam egy olyan változatot, amely szűkebb kivágású, de élesebb. Összeboronáltam a homályosabb, de szélesebb képpel.
Hátha valakinek érdekesek az MTI képekhez tartozó dátumok.
Budapest, 1963. június 5. Gépkocsiszerelő egy Wartburg típusú személyautó vészhárítójára szereli fel az új rendszámtáblát.
Budapest, 1964. augusztus 28. Rendszámtáblát szerelnek a Német Demokratikus Köztársaságban (NDK) gyártott egyik új 601-es típusú Trabant személyautóra
Budapest, 1965. július 21. A Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium (KPM) Autófelügyelet Gépjármű dolgozója felszereli Sátori Emilnek a Csepel Autógyár dolgozójának, a hosszabb jugoszláviai kiküldetés alatt vásárolt Alfa Romeo típusú gépkocsijára
Budapest, 1978. november 9. A Merkur Személygépkocsi Értékesítő Vállalat csepeli telepén megkezdték az 1600-as Lada személygépkocsik átadását
A keletnémet márka akkortájt valahol 6,70 és 7,- Ft között volt. Ez utóbbival számolva az autó ára 175084,- Ft (a rendszám 40,60 Ft). A 120-as Skoda akkoriban valahol 120000,- Ft körül lehetett idehaza. Amúgy az NDK-ban a kurrens iparcikkek (turistaárfolyamon számolva) mindig drágábbak voltak, mint idehaza. '88-ban egy RFT színes TV (ami a hazai márkáknál lényegesen silányabb volt) 6200,- M volt, itthon akkor 27000,- Ft körül voltak a színestévék. '88-ban Drezdában egy lengyel madár el akart adni nekem egy ócska kétgombos kvarcórát kétszáz márkáért. Kiröhögtem, mondtam, hogy ami a karomon van (négygombos) az kétszáz forintért vettem a trafikban. Erre mondta, hogy ne rontsam az üzletét, mert ő 150,- M-ért simán el tudja adni a sajátját az NDK-ban.
Tudom, hogy nem én voltam megszólítva (miért is lettem volna?), de az akkori DM árfolyam ismert: 17,39 Ft volt 1 DM. Ezek alapján ez a Skoda 120LS 435 060 Ft-ba került odakint. A hazai árnak most így hirtelen nem tudok utána nézni.
"s.csabi"! Ha egyszer ráérsz,megnéznéd hogy a hazaihoz képest ez az NDK-ban 1985-ben forgalomba hozott Skoda 120 LS ott,vagy itt került kevesebbe? Aztán rájöttem hogy nagyot kérdezek.
Valaki egyszer leírhatná itt - vagy máshol egy cikkben - a legyártott Ik.620-csuklósok történetét. Gondolok itt a rendszámokra és a szolgálati helyek változásaira.
Már többször felmerült a téma de senkit nem érdekel. Miért?
Javítóüzemek használták, mert így nem kellett menetlevelet vezetni, hanem a próbarendszámhoz tartozott valami nyilvántartó könyv, amibe bele kellett írni, hogy ki, mikor vitte próbára. Gondolom, hogy le kellett volna takarni az igazi rendszámot, de ezt elmulasztották.
A rendőrség álláspontja szerint szó sincs róla, mint ahogy ez sem egy film akciójelenetének kezdete, melyben a magát békés nyugati turistának álcázó CIA-ügynököt készülnek kihozni a lakásból.
Nézzétek csak meg a határátkelőhely infrastruktúráját :
- organikus zöld bozót mint Hungarikum,
- letaposott murvás zöld padka mint útlevélkezelés + VÁM vizsgálati felület a busz jobb oldalán.
Igen, ott a padkán kellett leguggolva kinyitni a bőröndödet és a VÁM-os beleturkált.
Jó lehetett esőben, vagy hóesésben.
Évekkel később a fejlődés netovábbja volt amikor a városi piacokról kivittek pár kofa asztalt és arra kellett feltenni a bőröndöt, hogy a vámos turkáljon benne.
Amikor meg már pár méter bádogtető is került a kofa asztal fölé, az már olyan luxus volt, hogy naaaaaa.
Igaz az utas akkor is ázott, meg a kinyitott bőröndjébe még akkor is beesett az eső a fújt a szél, de a vámos már úgy-ahogy fedett helyen állt.
Ennél zöldesebb és teltebb színe volt, egyfajta türkiz.
Honlapomon a Mávaut-Volán rendszámkiosztási táblázatban feltüntettem a főbb színeket is, amelyekre emlékszem. 15-85 száma is beszínezve látható. (És több más, olyan is, ami valóban világoskék volt.)
Az első Volán-Ikarus 250-es, a GC-15-85. 1969-es gyártású autóbusz volt, 1977-ig szolgált a 20-as Volánnál, a későbbi Volánbusznál. Az övvonal felett és a lökhárítók halványkékre voltak fényezve. A hűtőmaszkon a fényszórók, díszlécek még nem a megszokott módon helyezkedtek el. Meghökkentőek a hatalmas Volán-csigák is... Archív felvétel - nem tudom megnevezni a szerzőt, utólagos engedelmével és köszönettel !
Jó látni a 87-13-ast. Ő, a 87-12 és a 87-15 kb. 1972-74. közt a 7-es vonalcsoporton jártak (7a, 7c, 107). Akkoriban a kelenföldi lakótelep mellett laktunk, így sokat láttam őket és utaztam rajtuk. E három kocsin az ajtókon végig volt festve az alsó ezüst sáv is, kivéve az első ajtón, annak alsó fele végig sötétkék volt. A 32-esre ezután kerülhetett a 87-13-as, így a kép vélhetően későbbi ('72. előtt még Ik. 620-asok jártak 32-esben). A 70-es években a Nagy Lajos király útja közelébe jártam szakközépbe, 1977-ig járt a 32-esen Ik. 180 típus.
Az tudod mekkora királyság volt mikor '72-73 környékén megindultak az építkezések nálunk és egy ilyen Ikarus 30-ast mint talicskatárolót ki tudtunk nyitni,és egész hétvégén a fehér kormányát tekerhettük (volna). :)
Volán 14 sz. Vállalat Ikarus 55-ös autóbusza. GC-27-13
" Matkaicsek és fia jártak ezzel az 55LUX kocsival. Nekem is volt szerencsém2-3 alkalommal vezetni különjárati fuvarba. Különlegessége "levegő rásegítős kormánymű"volt a Luxokon. "
Nem tudom, hogy mennyire volt általános ez a megnevezés. A Mesterséges Termékenyítő Állomás inszeminátorai egy személyautóval járták a körzetüket. Őket hívták nyakkendős bikának. Legalábbis Tamási környékén így hallottam a 60-as években. Akkoriban ott Moszkvicsokkal jártak.
Azért ez az arany színű felni,és a minden kiemelve fehérrel odavág. És a LIAZ-on a "háztáji" magasítás homlokfal sem semmi. És ha benéztek a fülkébe,világos üléshuzatos ülésen piros kisipari fejtámlák. -Megvettem- :)
Elnézést, félreérthető voltam. A 601 delux gyárilag létezett kétszínűben, de csak a tető színe volt eltérő, és piros egyáltalán nem volt (meg krómozott lámpakeret sem). Viszont azon túl szép korhű állapotban van az autó. Egy ügyeskezű NDK-autótulajból simán kinézek egy ilyen sajátkezű átalakítást.
- Wartburg klub..............a Barkasosok is ide tartoztak,
- Volga klub,
- Moszkvics klub.
A Trabant klubbon belül, külön kasztot alkottak azok akik nem 1990 után hozatták a Trabantjukat, hanem echte új kocsi vásárlók voltak 1990 előtt, 1965-1989 között.
Nos ott volt pár ilyen bicolor Trabant csak a piros nem piros volt hanem alma zöld.
'73 környékén az MKV Ik180-asain láttam ilyeneket, elég meglepő volt a pestiekkel összehasonlítva. De végülis a korai 260-280-asokon is (tán '74 végéig) használták gyárilag a csehszlovák műszerfali jelzőlámpákat.
Szerintem Győri Általános Közlekedési Vállalat. A kép soproni autóbusz lehet, mert 1932-től ez a cég dolgozott Sopronban is. Ettől még nem biztos, hogy a kép Sopronban készült.
Mihál táblázata szerint az O 62 - 63 jelű rendszámok 1922-1933 között a szombathelyi körzet + sopron +stb. területen voltak
Néztem pár képet régebben a Volán-Tefu új beszerzésű VOLVO F 12-es pótos,és nyerges járgányairól. Nem értettem miért kapott a pótkocsis szerelvény "V" rendszámot,a nyerges pedig "Y" rendszámot? Azt hiszem ma jött meg a válasz.
Czirók István írta:
Az enyém a VT-77-64 volt,amikor összecserélték a papírokat az okosok és a pótosok lettek VT-sek(vontatók) a nyergesek meg Y-osok (teherautók)
Szombathelyen az egyik mozigépésznek volt ilyen, bár simán lehet, hogy egy osztrák hátsóudvarból, vagy észak-olasz bontó elöl lett elkérve - sok akkortájt filléres roncs támadt fel így néhány magyar műszaki erejéig a kilencvenes évek első felében.
De ha már "beszólok" ide, akkor legyen ON is. Nem tudom, volt -e már -pár évet azért kihagytam. FK-58-93. IFA W50L/Sp. A kocsi 1973-as évjárat volt. A fotón kb. új, vagy 1 éves. Előtte meg én. Tehát 2, vagy 3 éves lehettem. :)
Jól bizony. :) Voltak családi ügyek is, meg egyebek... ez kicsit hosszú... És most megtaláltam a jelszavamat is. Azt nem ígérem, hogy minden nap, de... na. Ha már régi magyar rendszám: mostanában a "második kiadású" BU-08-65-öt terelgetem, korai kezdéssel, és kései végzéssel. :) De remélem, nem sokára visszakapom BY-62-54-et. :)
Ezeket az MTB-82 trolikat a Damjanich-ban alakították át nagyobb ajtószélességűre, Ikarus 60-as trolibuszok ajtószárnyainak felhasználásával. Nem tudom pontosan hány darab készült így el, de volt néhány, sőt a homlokfalra még díszrács is került néhány példányra.
Itt pedig a trolibusz kalauznője jegyet árul egy Ikarus 66-os autóbuszon. De megtudhatjuk azt is néhány MTB-82-es trolit nagyajtósra alakítottak. Ilyenre:
Apám 1978-ban azt mondta tele a fütyije a nemzetközivel. Átült egy tehertaxira,egy világoskék ROBUR-ra. A kocsiról sajnos nem maradt kép,a rendszáma YF-67-92 volt.
Ahogy szokták mondani a kép csak illusztráció.
A baloldali az említett szín,a plató és a ponyva színe ugyanaz volt mint a narancsé. (A szendvicsben mintha egy GAZ 51 lenne.)
Talán pont itt olvastam azt a sztorit, aminek ez (az) volt a lényege, hogy idegen kocsi ment be a téglagyárba, tüzépre(?) téglát capcarázni, s a kihajtáskor megfogta az őr, hogy micsoda pazarlás egy nagy kocsival néhány tucat téglát vinni, tessék visszaállni, s megrakodni rendesen!
Így akiknek kellett az a huszon-harminc tégla, "kénytelenek" voltak elhozni egy jól megrakott teherautónyit...
Erről a kapuról jut eszembe. Diákcsoportban mentünk be. Személyi igazolványok begyűjtése, egyenkénti azonosítás, éberség a javából. Eljött a nyári szünet. Teherautóval a teherportán megállás nélkül hajtottam be, majd ki.
Szintén Krakkó szintén marmonkanna,de már 1986. Mityek bátyámék szakmányba jártak Tatára a lengyel piacra. Egy barátom apósánál volt mindig a szállásuk,mondták ha arra járunk ne pazaroljunk pénzt a szállásra szívesen látnak bármikor. Azt úgy el tudod képzelni magad előtt,hogy egy tiszta és normálisan berendezett lakásba belépsz,és megakad a szemed a szekrénytetején levő ötven marmonkannán ami papírba van csomagolva? Kérdeztük Mityeket ez mi? A múlt héten ezt lehetett kapni nálunk,volt a válasz.
Megint egy emlék, de Lengyelországból. Krakkó, 1981. Lerakás után az élőhalszállító szerelvénnyel beparkoltunk a Holiday Inn szálloda fizetős, őrzőt, bekerített parkolójába, nem messze az őrbódétól. Reggel megyünk a kocsiért, és látjuk, hogy vastagon áll alatta a gázolaj. Nézzük a tankot, tele, nem ereszt. Akkor kaptunk gutaütést, mert a gépesen, az utolsó kád után a hátfal és a kád között volt 5 marmonkanna gázolajunk, amit napidíj kiegészítés miatt vittünk magunkkal. Ez felűről nem volt látható, mert járódeszka takarta. kivenni is csak a hátfal nyitásával lehetett. Valakik elvitték az 5 kannát, de a gázolaj már nem kellett nekik. Mondanom sem kell, hogy sem a szálloda, sem az őrök nem tudtak semmit, csak javasolták, hogy szóljunk a rendőrségnek.
Jól mondta a kolléga, vitrinzár, ma is kapható ilyesmi, az akkoriban nálad nem tudom mikor volt, de itt a nagyfaluban a nyolcvanas években ez kellett. Ja meg az elfalazott hátsó raktér ajtóin a Nysákon/Zukokon meg a dobozos IZS-eken popszegecselt fülek lakattal. Tele volt minden kocsi víz vagy villanyszerelési anyagokkal, drága kisgépekkel, nappal meló közben az utcán álltak, másképp nem lehetett.
Na bakker Pista erre nem is gondoltam. Viszont azt a véleményemet továbbra is tartom hogy akkoriban nem nagyon merészkedtek a kocsi belsejébe a csibészek,legalábbis vidéken nem nagyon.
---------------
Érdekes mikor volt egy németországi fuvarom,ott sem volt gondom. A panzió kb 150 méterre volt a kocsitól,szépen zártam a napomat ahogy illik,szépen behúztam körbe a függönyt,bezártam a kocsit. Reggel megyek,látom lehúzva a balos ablak... Na,ezt bedobták,és amim volt benne elvitték. De nem! Nem vittek el semmit sem,cigis dobozom a műszerfalon,csak előző nap végén a függöny behúzása után elfelejtettem az ablakot felhúzni.
Az oktató Skoda rendszáma sajnos nem olvasható a nagy sebesség miatt ! :) Ellenben a háttérben álló fehér Octáviáé igen : CE-10-47
'61 január elsején kezdték el az új fecskefarkas Octáviák ( és Feliciák ) gyártását . Itthon a CB sorozat vége áthúzódott ' 61 év elejére ,és szerintem valamikor február végén , március elején indult a CE . Ez a fehér kocsi tippem szerint igen korai - januári ? - kocsi lehetett . A gyártástól a kocsi átvételéig ideális esetben kb 4-6 hét telt el , legalább is nálunk a Skodák esetében .
No , kinagyítottuk a hátfalon lévő matricát : Határőrség , Biztonság ! Lehet , hogy csak egy sima propaganda matrica volt , de akkor kinek volt ez a kocsija ?
Akkor még Anyuéknál laktam,a tömb előtt tíz centire leparkolva,mert nem fagyott le az ablak nem kellett vakarni. A szokásos hajnali négyes indulásnál a város végén hatalmas köd,mit tesz a tatai ember? Rányomja a ködlámpát,ha már megvette a cégesre... Hát akkor nem nyertem,valakinek jobban kellett aznap éjjel. Arra emlékeztek hogy a Zsuk-nak ilyen elhúzható ablakai voltak olyan műanyag gombbal bezárva? 2 másodperc alatt nyitható volt a kocsi,de bentről érdekes módon senki semmit nem vitt el semmit. 1985 az évszám.
Én is csak egyszer választhattam,az sem új volt. Zuk,vagy Zuk cégen belül. Leszámolt Virizlai Laci barátom akivel versenyeztem a cégen belül kinek szebb a kocsija. Mivel azon fiatalabb kasztni,meg egy pár extra amiért fizettem átvettem. --Basszus,már ez is 34 éves történet,és ha a jelenlegi feleségem nem fotós már ez a kép sem lenne. Ha jól emlékszem ez volt a belépő képem ide.... Azóta már nem dohányzom. :)
Nem tudok róla semmit. Fogalmam sincs, hogy melyik cégé lehetett. A helyszínre csak a Hargita alapján tippeltem, mert az évekig ácsorgott ott. A hátfal bal oldalán levő horpadás talán nem a borulás következménye.
Nemigen volt olyan élményem, hogy alkalmazottként új kocsit kaptam volna. Talán egyszer egy Opel Corsat. Olyanra inkább emlékszem, hogy a vonalon mindenki új kocsit kapott, csak mi kaptunk a váltótársammal egy csókos által levetettet. (GC 48-05) De nem bántam, mert egy igen megbízható kocsi volt. Viszont az életem 4 saját kocsija közül 3-at újonnan vettem.
Hátulról is igen xarul néz ki. ------ Kérdezném az idősebb főbátyáimat,ilyenkor mi történt a sofőrrel?Mikor haza sem ér,de szarrá töri. Valamilyen szinten kitüntetés volt a holnapmehetszt 'az új kocsidért szöveg.... Ha jól gondolom. Mert nekem mikor akartak egyet 1987-ben,köszönöm már nem kértem.
Még egy GMC, F 1313, Műegyetem Gazdasági Hivatala, Bp. Műegyetem rkpt. 1. (érdekes, hogy a tulajdonos adatait ismertető tábla az autó bal oldalán (is?) látható.
Volán 12 sz. Vállat LIAZ-a a mohácsi üzemegységnél. VR 90-08.
/Megkérem a tagságot hogy figyeljen mit ír a fórumra,mert van aki többet ír a moderációnak mint hogy valami értelmeset tenne hozzá ehhez a témához/fórumhoz./
"A másik Budán a Németvölgyi út - Kiss János altábornagy utca sarkán, 1973-tól egy jó konyhájú kisvendéglő."
Nem tudom, hogy a jó konyhára vonatkozik csak a bejegyzés, mert 1954-től jártam a mackós iskolába (Németvölgyi út 44-46.), és ez a vendéglátó intézmény már akkor is működött, igaz a szénlehordók törzshelye volt.
Egy hasonló a tatai Hercig művekből. A hetvenes évek közepe,egy ember bebaszva üvöltözik az étteremben,én vagyok benzinkirály,én vagyok a benzinkirály. Jöttek a rendőrök,és hazavitték az x bácsit,ugyanis ők vették át "üzemanyag megtakarítást".
Az egyik Kőbányán ami IV. osztályú (az volt a legalsó osztály) cseho volt, néha meleg kajával, néha anélkül.
De az úri közönség minden nap verekedett.
A másik Budán a Németvölgyi út - Kiss János altábornagy utca sarkán, 1973-tól egy jó konyhájú kisvendéglő.
Erről utóbbiról most ne essék szó.
Menjünk vissza Kőbányára a régi makkhetesbe.
Történt 198x elején, hogy késő este, 22.00 óra után hangos énekszó hallatszott ki a műintézményből ahol a zenét az egy fős kisebbségi zenekar szolgáltatta.
Valaki egymás után hétszer-nyolcszor húzatta el magának a :
Szerintem ez már volt. Csak az ejtőtank miatt szedtem elő. Ebbe az emeletről kellett tankolni? Ha teli tankkal belement egy nagyobb gödörbe, akkor nem hullott le ez az egész?
Lehet, hogy lefele adja. De akkor is féltem, hogy lepotyog.
Az óvodáskorú gyerekeimnek mániájuk volt patakokba köveket hajigálni. Az egyik alkalommal a kisebbik felvett egy hozzá képest nagyobb követ és a bedobáskor későn engedte el. Így ő is beletottyant a patakba.
Amikor a női kvótát nem a jól fizető vezető állásokra eröltették, hanem a kemény munkát kívánó helyekre.Ez utóbbinál megint beindultak a munkavédelmi jellegű aggályaim.
Nagyítva sem tudom elovasni a vendéglő nevét - sem a rendszámot biztosan. A helyszínre van egy tippem de nem tudom megmondani, hogy miért éppen erre gondolok:
Kőbányán a valamikori Kőrösi Csoma úton valahol. :)
A Robur rendszáma szerintem FG-25-89 , a BMW -é sajnos nem látható . Létezik , hogy a vendéglő neve Mákleves ? Ha valakinek ismerős , árulja el , hogy hol vagyunk ! :)
Légy szíves, ha lehet a továbbiakban szorítkozz a topik témájába vágó hozzászólásokra és ez a kérés, ha lehetséges, vonatkozik az összes nick-névre, amit használsz. Köszönöm.
Lehetett. De ha műhelykocsi akkor akár vontathatott egy tengelyes kompresszort,vagy áramfejlesztőt is. Azok az utánfutók is rendszámosak voltak akkoriban.
A vezetőfülke tetején levő vontatási háromszög alapján - legalább időnként - pótkocsit is vontatott. Szintén a fülke tetején levő "állványzat" alapján úgy gondolom, hogy híradós kocsi lehetett, a vontatmány talán (amikor volt) éppen egy felállítható antenna is lehetett.
Üdv. Nem,csak az ELGI-nél jártam valami talajvizsgálati eredmény ügyében. Inkább érdeklődöm az F.T.I.-vel kapcsolatban,ill. nem tudom hogy egymás jogutódjai lehetnek?
Az FTI-re csak tippem van. Földtani Intézet. Az ELGI,pedig az Eötvös Lóránt Geofizikai Intézet volt,rengeteg terepes kocsival,a színeik pedig mint az egykori ÁFOR kocsiké volt.
A régi, klerikális szemléletű időkben mondogatták, hogy akinek Isten hatalmat ad, annak észt is ad hozzá. A diabetikus materializmus idején ezt már nem gondolták.
Ez Csepel D 344, vagy 346? Nem látom az első tengelyét, sem a csörlő kötelét, de a torpedólemezen levő üzemanyagtartálya miatt gondolom terepjárónak. Vagy lehet, hogy csak a fúrótorony valamilyen kellékének kellett a tank helye és 420-as?
Úgy vélem, Bors és Biharpüspöki megjelölés is helyes. Mivel Bors nem volt önálló közigazgatású település, területi önkormányzatilag Biharpüspökihez tartozott.
Az ÁFOR RÁBA 831-es szippantó kocsija. Volt több is belőle. FR-65-34
Két dologra használták.
Az egyik az volt mikor lejárt egy tartály nyomáspróbája/vagy hitelesítése a benzinkútnál. Ilyenkor a tartály fenékkészletét ki kellett szivattyúzni hogy a vizsgálatokat el tudják végezni.
A másik volt a rosszabbik használat. Mikor bénázott a sofőr és a benzinre gázolajat fejtett,vagy fordítva. Ilyenkor megint tartálytakarítás volt. A sofőr meg szárnyakat kapott,repült a cégtől.
MÁVAG Mercedes N1. Igen, de a második fotón ott a RÁBA embléma a hűtőn. Talán az egyformának tűnő buszt két helyen is gyárthatták. A negyedik is hasonló, de akár évjáratban fiatalabb.
Sok (szerintem érdekes) részletet szoktál mesélni a magyar járműtörténet témájában. Szeretnéd ha minden alkalommal megkérdezné valaki, hogy lényeges-e? Csak annyi tiszteletet tanúsíts mások érdeklődési területe iránt, amennyit te elvársz a sajátoddal kapcsolatban.
Értékes egy kutatási anyag lehet, gondolom repül majd a szemétbe az örökösök által. Kissé bogaras volt, ilyen hülyeségeket irogatott ami semmire sem jó felkiáltással. És igazuk is lesz.
Egy 1998 as Bagolyos kresz könyvben van az első AAB-000 számmal kiadott rendszám kép van róla könyvben írás hozzá fehérítve illetve sárgítva két képen is meg van valakinek itten ez a kreszkönyve abba van benne.
Számot kérhetnék? Mert az XT 54-27 már szgk futó volt '90-07-23-án kiadva. Talán az XS 99-99 után XT 00-01-gyel folytatták a motorsort, de nem jutottak el a feléig se?
Én úgy "is" tudom, hogy az első 3 betű ,szám kombót egy négyütemű Wartburg kapta, az ABP-001-et. És ebből következik, hogy Budapesten osztották az elsőt..
'88 nyarán , mikor az MHSZ - nél már tanultam vezetni a 2105 - ön , de természetesen nem volt még meg a jogsim , egy ilyen Renault volt az első kocsi , amit önállóan vezethettem . Tőlünk nem messze lakott egy srác - aki amúgy akkoriban rendőr volt - , akinek volt kettő , egy valamilyen gyári színű , meg egy metál rózsaszín . Na azzal gurultam egy kört . Finom autó volt vezetés szempontjából , de mint kocsi nekem sohasem tetszett :
13 sz. AKÖV Kaposvár.Egy képrészlet a Skoda 706 RT fixes mosásáról. Annak idején nem voltak kefés mosók az AKÖV vállalatoknál,volt öreg szaki csap,slag,mosókefe,és hajrá.
A hóeltakarító alapelv bánya-vágathajtó gépen alkalmazva: a két harácsolókar a láncos vonszolóhoz továbbítja - ezúttal a szenet, onnan azután megy a futószalagra.
"...sosem lehet tudni, honnan esik be valami érdekesség: a kerékpáros zászlóaljaknál is alkalmazott Ansaldo kisharckocsik után kutatva találtam az alábbi érdekes adalékra:
A szerszám feltalálójának, Dr. Ajtay Zoltán oki. bányamérnöknek ezt a bányászatban 1949-ig nem ismert gondolatát a Dorogon épített F-2 kísérleti gép valósította meg, amely azonban nem rendelkezett a lefejtett kőzet (szén) továbbítására alkalmas rakodó-szállító szerkezettel. A kísérleti üzemi próbák során ezért ezt a feladatot a gép elejére felszerelt láncos vonszoló és az oldalára csatolt szállítószalag végezte. A gép főkonstruktőre, Koszorús István, a korabeli anyaghiányos időszakra jellemzően, a gép önmozgását biztosító lánctalpas járószerkezetet egy olasz Ansaldo gyártmányú kis harci kocsi elemeiből állította össze."
(Forrás: Horváth József: A bányamunka, a munkahelyi széntermelés gépesítése.Bircher Erzsébet szerk.: KOR-KÉP - Dokumentumok és tanulmányok a magyar bányászat 1945-1958 közötti történetéből (Központi Bányászati Múzeum Közleményei 1. Sopron, 2002)
Ezek szerint még 1949-ben valahol létezett Ansaldo...
Ansaldo CV-33-asok bevonulása Kolozsvárra 1940-ben, a számozásuk egyben rendszám...
Mint írtam már, ifi korunkban mindenek voltunk csak akasztott emberek nem.
Mint főiskolások minden munkára ugrottunk mert a lányok akkor is pénzbe kerültek.
Egy ilyen május elsején az egyik KTSz ifjú gépkocsivezetőjét kirendelték ilyen felvonuló teherautót vezetni.
Igen ám de a kislány előző este azt mondta neki, hogy a szülők elmennek két napra a Balatonra, nyaralót nyitni, takarítani, stb.
Hősünknek mindjárt felállt.
Azonnal kellett maga helyett egy beugró ZUK sofőr.
Felhívott.
Én már nem tudtam menni de beajánlottam főiskolai tankör társamat.
D.Kálmán a beígért 300 forintért, ami 1972-ben egy diáknak jó, nagyon jó egy napi bér volt felvette a fehér inget+nyakkendőt és elment hősünk helyett felvonulni.
Egyes sebességben kellett gurulnia.
Ablakokat leengedte, de ajtót a dekoráció miatt nem tudta kinyitni.
Már épp ráfordultak a város hosszú főútjára amikor alatta valamilyen cső szétszakadt.
Onnan kezdve a kipufogó gáz kb. 50-60%-a a fülkébe jött.
Mivel kb. 5 km%h sebességgel száguldoztak, a szél nem vitte el.
Fuldokolt.
Alig várta, hogy kiérjenek a felvonulás útjának tulsó végére.
Senkinek nem lett semmi baja, de aznap megszolgálta azt a 300 forintot.
Olyanról tudok mikor az YD-08-51-es Tatra 138 rendszámát elvesztették/Kép már volt itt róla./,egy törött,a Volántól selejtezett akárminek a rendszámát kapta meg. Utána az YD-01-46-ra hallgatott.
Olyan kérdésem lenne, hogy régen, hogy volt és, hogy lehetett az, hogy egy 1962-ben behozott autó egy VW bogár ami 1955-ös volt nem CE rendszámot kapott, hanem egy állítólag leadott CA 53-91. Ennek a további rendszámozásáról is szeretnék információt.
Más írta hogy neki egy Opel volt ami 1957-es és az is CA 32-40 renszámot kapott. A CE ment a sorban.
Amikor az új, három betű + három szám rendszám bevezetése eldőlt, a miniszterhez több mint ezer (nem elírás) kérelem érkezett, hogy az illető kéri/megveszi az AAA-001 rendszámot.
A TV Híradók tömege bejelentkezett, hogy élőben közvetítse (cirkusz kell a népnek) amin Kovács 26. János egyéni vállalkozó megkapja az első új rendszámot.
Főnökünk ezen nagyon kiakadt.
De nagyon.
Csendes ember lévén csak annyit mondott, ennyi hülye még se élhet az országban.
Mi meg rávágtuk neki = De igen.
Ezért lett az a döntés, hogy nem lesz vagy csak minimális lesz a sajtófelhajtás.
Nem keresünk 'díszparasztot" aki jelképesen átadjuk az AAA-001-t mintegy új fejezet nyitván.
Nem kaphatja meg potentát se.
Ugyanis ők is szép számmal bejelentkeztek.
A Belügyminisztérium bejelentette igényét az AAA-001 - AAA-999 közötti teljes sorozatra.
Őket a saját elhárításuk hajtotta el a búsba.
Voltak akik műsort akartak csinálni az új rendszámokból.
Nagy TV showt képzeltek, ahol 4 órás műsor során, a végén kisorsolják (mint a lottót) ki kapja meg az AAA-001-t.
A miniszter bár nem avatkozott ilyen piszlicsáré ügyekbe, úgy döntött a lehető legkisebb felhajtással kezdjék el osztani és NE az AAA-001-gyel.
így történt, hogy az első új rendszám az ABA-001 lett.
A KPM ranglista kb. 222. helyén álló A.Laci, a Mozaik utca akkori Igazgatója tehette, saját, akkor már több éves Ford Sierra kocsijára.
megj. A Mozaik utca nem csak a vizsgáló állomásból állt, bár a civilek ezt ismerték.
A vizsgáló állomás az egész objektum kb. harmada volt.
Érdekes hogy akkor is egy picit elkezdték tuningolni a kocsikat a sofőrök. Nem nagy cucc,egy ködlámpa pár. De mégsem olyan mint a többi kollégáé. Persze ha valaki csingázott jobb ha nem tette feltűnővé a kocsiját. :)
ÁFORT Ásványolajforgalmi Rt. (1948. VII. 1.-1952. IX. 4.) ÁFORT (Ásványolaj Értékesítõ Vállalat) (1952. IX. 4-tõl) ÁFOR Ásványolajforgalmi Vállalat (1957. VII. 1 vagy 1957. I. 1) ÁFOR (1986. I. 1-) Ez a cég, azaz az Ásványolaj Forgalmi Vállalat a magyarországi üzemanyag ellátásért volt felelős.
Ha volt kint rendszáma, de idehaza nem volt magyar típusbizonyítványa (ahogy a ZAZ-965-nek se volt) nem kaphatott magyar rendszámot.
Ilyenkor jött a jogi kiskapu.
Egyedi forgalomba helyezési engedély-ért kellett fordulni a tulajnak a KPM Autófelügyelethez.
( csak a budapesti központ volt jogosult ilyet intézni, tehát ha valaki Kisvárdán szert tett egy ilyenre sok útja lett Budapestre a Mozaik utcába és a Thán Károly utcába.)
Ezek a kiskocsik (ZAZ-965) igen hamar, 1-4 éven belül kikoptak a rendszerből.
Jellemzően a Szovjetunióban tanuló diákok, akik ott megnősültek hoztak ilyet haza az új asszony nászajándékaként.
Nem volt jó ötlet.
Idehaza se szervíz, se alkatrész ellátás, se semmi.
Igen rossz minőségű volt az autó is.
Egy db sorsát láttam közelről is.
Fiatal koromban Budán az Alkotás utcában laktunk.
Oda hozott egy a SZU-ból ide elszármazott (amúgy grúz ifiasszony) egy ilyet.
Levizsgáztatta a KÖTUKI-KPM párosnál.
Kapott rá magyar rendszámot.
Egy centimétert se ment három év alatt.
Három év után eladták Kecelre (segítettem levinni) egy ottani gazdának, akit nem érdekelt, hogy lejárt a műszaki, azt mondta, ott nekik a szőlők között a homokban, ilyen (már mint rendszám) nem is kell.
A.Laci, aki később a Mozaik utca Igazgatója lett, és hogy ON legyek a legelső három betű-három szám rendszám tulajdonosa, foglalkozott még leánykorában az ilyen ügyekkel mint KPM Autófelügyelet Főelőadó.
Azt tudom, hogy az ilyen kocsikat kivitették a KÖTUKI-ba.
De hogy ott mit vizsgáltak rajtuk azt nem tudom.
Nem volt ez nagy db szám évente.
Inkább sok vita volt vele.
Szakmai vita.
Példa :
Pár idős hölgy idehaza, kapott a fiától, akárkitől Franciaországból a mai LIGIER kategóriának megfelelő autót.
Nem Ligier márkájút, hanem az akkor ilyen kategóriában gyártott 3-4 márka valamelyikéből 1-1 db-t.
No ebből hatalmas szakmai vita kerekedett.
Autó ?
Motor ?
Lassú jármű?
Ki vizsgáztassa?
Mekkora sebességgel mehet?
Kell rá rendszám?
Kell hozzá jogosítvány?
Stb.
Ezt a szakmai vitát, 1972-74 után a szakma és a minisztérium - sajnos - megismételte 1994-196 között még egyszer.
Milyen vita volt anno a Főv.Tanácsban, hogy a Köztisztasági Vállalat kapjon ebből 30 db-t vagy elég a 20 is ?
Nem kaptak 30 db-t.
Huszonvalamennyi lett.
Ma amikor 25 centi hóra úgy csodálkozik rá a polgármester mintha Marslakók szálltak volna le a kerületében, talán azt sem tudja, hogy 2 db ilyen eszköz a saját kerületében 8 fő lapátossal, meg négy billenccsel 3 nap kitakarította a kerületét.
Ez a három kocsi kapott magyar rendszámot,és ebből az egyiket láthatjuk Horváth László jóvoltából ?
--------------------------
Elég egyszerűen.
90%-ban úgy, hogy a házastárs (99%-ban hölgy aki magyarhoz ment feleségül) behozta "echte" szovjet rendszámmal, majd az okmányai honosítása után elment a Mozaik utcába és kért egyedi forgalomba helyezési engedélyt.
Zaporozsec, ZAZ 965. Ha jól emlékszem három darab volt nálunk bevizsgálásra a KÖTUKI-nál,és a vizsgálati eredmények után nem engedélyezték a forgalomba hozatalát. Ez a három kocsi kapott magyar rendszámot,és ebből az egyiket láthatjuk Horváth László jóvoltából.