Keresés

Részletes keresés

szeppencs Creative Commons License 2005.03.09 0 0 1549

Kedves a-mi!

Ez egy ilyen topik. Mi így szeretjük. Ha nem tetszik, nem esünk egymás torkának, ha tetszik megírjuk, vagy csak gyönyörködünk benne. Kifejtenéd bővebben, hogy mit értessz XXI. század nyelvén? Megköszönném. Üdvözlettel: Szepi

 

Ui: Én speciel szeretem a pátoszt, és oda vagyok a csobogó patakért, és azokért is akik ide írnak.

Előzmény: a-mi (1547)
Woods Creative Commons License 2005.03.09 0 0 1548

Nasütésed én még emlékszem,

s dallamodra mit fütyültél szellő,

messzi nyáron oly serényen,

dobogó torkom lemostad eső,

s idő végül kimondta míly kevélyen,

ne lángolj ott szív légy kő,

s kín törjön,emésszen.

 

a-mi Creative Commons License 2005.03.09 0 0 1547

Beleolvastam itt pároldalba és az érdekelne, hogy miért nem mondtok egymásnak negatív kritikát? Vagy minden tetszik?

Illetve az is érdekelne,hogy van-e,aki XXI. századi verset ír, XXI századi nyelven.Mert némelyik vers itt akár Janus pannoniustól is származhatna.

Pátosz van itt, meg csobogó patak

 

 

Mollly Creative Commons License 2005.03.09 0 0 1546
Szép.:)
Előzmény: Törölt nick (1542)
originalqszi Creative Commons License 2005.03.09 0 0 1545
A vidék, mint asztal, tőle fehérlett:DDDDDD
Előzmény: originalqszi (1540)
Mollly Creative Commons License 2005.03.08 0 0 1544
Éjszaka:

Lassan éjfélt üt az óra
Engem elkerül az álom
Kezem jár a billentyűkön
Nyugalmamat nem találom.

Szelíd társam békén alszik
Látja az igazak álmát,
De szívem, mit arcod kísért
Nem találja a nyugalmát.

Kezem jár a billentyűkön
Békén alszik szelíd társam
Ujjamon a mátkagyűrű
Vádlón és hidegen csillan.



Mollly Creative Commons License 2005.03.08 0 0 1543
Igen, a Fullextrán. Köszönöm a buzdítást. :)
Előzmény: Törölt nick (1537)
szeppencs Creative Commons License 2005.03.07 0 0 1541
májusban a rét, kamillavirág szerte-szét,
Előzmény: originalqszi (1540)
originalqszi Creative Commons License 2005.03.06 0 0 1540
Itta januárban, februárban, tőle fehér lett,
Előzmény: originalqszi (1536)
lluk Creative Commons License 2005.03.05 0 0 1539

Meg tudná valaki mondani, hogy miért változik meg a betűméret/típus? Az eredeti doc fájlban minden sor egyforma volt...

Grrr...#&#'##!

 

lluk Creative Commons License 2005.03.05 0 0 1538
Felújítás előtt

 

Rég volt, hogy elment.

Szép keze nyomai

már egyre ritkuló számban

hirdetik emlékét

a nélküle rég üres lakásban.

 

Bénán lóg a húr

az elárvult gitáron.

Régvolt szép játékát

emlékezve nem zengi

a Cremona este.

 

Pusztul a kárpit is.

Fekhelyünk váza kilátszik.

Mesterek jönnek majd.

Az ágy fölül leszedik

a falról a posztert,

melyre fejem mellett látott

ha kéjtől megfeszült teste.

 

A lomok közt pulóver

- nekem kötötte -

most kinyúlt nyakkal

várja sorsát a kukánál.

Ez is porrá válik majd,

ha fázó szegénynek

nem kell puha melege.

 

Porrá vált ő is

(ahonnan vétetett).

„ Apu, akkor nem jön vissza?”

„ Nem, fiam, nem lehet

Isten porból csak teremt,

nem feltámaszt embert.’

 

Mesterek jönnek majd.

Áthúznak ágyat,

a fal színe változik.

A mostnál az új

másnak tűnhet szebbnek,

csak bennem ég 

a múlt változatlanul.
originalqszi Creative Commons License 2005.03.05 0 0 1536
Pedig tellett neki hideg borra,
Előzmény: originalqszi (1533)
lluk Creative Commons License 2005.03.04 0 0 1535

Mint abszolút újonc, az elejétől kezdtem el olvasni a topicot, így egy nagyon régi beírásra szeretnék egy ismert költő egyik írásából összeollózott idézettel reagálni.

 

Ime:

 

"Az ember azért ír verset, mert a szó szoros értelmében sürgős szüksége
van reá. Fölidézi a tárgyak lelkét, vagy az együgyű népekről szóló
tudomány polynéziai műszavával élvén `tondi`-ját s ez sikerül is
annak, akinek `mana`-ja, vagyis varázsereje van. A költő tehát a
tudomány álláspontja szerint is vajákos, táltos, bűbájos. De minthogy
a műalkotás bontatlan egész, valóságos egység, nyilvánvaló, hogy a
költő a fölidézett `több` tárgynak egy bizonyos `közös` lelkét indítja
mennynek a poklok ellen. Mert a szellemre az anyag poklai tátognak
mindenünnen, ezek fölött kell, mint Madách mondja, "glóriával
általlépnie". Az anyag végtelen, határtalan. És noha minden egyes
dologban rábukkanunk a lélekre, a dolgok egyetemének lelke mégis
elsikkad előlünk. Hiszen a dolgok egyetemét nem szemlélhetjük
közvetlenül, mint teszem azt, egy cseresznyefát, hanem legföljebb
elmélkedhetünk róla. A szellem így bele is veszne az anyag
végtelenségébe, ha egyáltalában beletörődnék abba, hogy kívüle is
legyen valami, ami határtalan. Ez az elme számára őrület volna, a
képzelet számára képtelenség, a lélek számára - ne tessék mosolyogni
- világhiány. De éppen emiatt az ész addig serénykedett, mígnem
fölfedezte az arisztoteleszi "végtelen regresszus lehetetlenségének"
elvét. A képzelet addig csapongott kép után a képtelenségben, míg
meg nem teremtette a mítoszokat. A lélek pedig e legnagyobb szükség
okából átlényegül ihletté, amely a szemlélhetetlen világegész helyébe
szemlélhető műegészet alkot. `Műalkotáson kíül egészet soha nem
szemlélünk.` Az ihlet tehát a szellemnek az a minősítő ereje, amely
az anyagot végessé teszi. Ezek szerint a mű `közvetlen egyetemesség`,
vagy szem előtt tartva, hogy belsejében kimeríthetetlen, `határolt
végtelenségnek` is mondhatjuk.
 
Korunk kritikai áramlataira való tekintettel meg kell jegyeznem, hogy
az ihlet lévén így a legelső szellemi és anyaggyőző tiszta akarat,
nem esik az erkölcstan stb. birodalmába. A művet megalkotja és ezzel
szerepe teljesedik, de tevékenysége különben sem társadalmi. Azonban
természetes, hogy a kész művek csoportja fölosztható erkölcsösökre és
erkölcstelenekre, amint hogy az anyagi világ is fölosztható például
áttetsző és át nem tetsző tárgyakra. A művek önértékét azonban az
efféle csoportosítás nem érinti. Hangsúlyoznom kell, hogy mindez csak
a valóban értékes alkotásokra áll, - a többi sem ne erkölcsös, sem
nem erkölcstelen, hanem közömbös szemét. Más szóval a költő csakis
akkor szavahihető, ha jó verset ír.
 
Ismeretes, hogy … az írott forma tárgyi művészete nem a mérték,
ütem és rím kellékeinek kiállításában, panorámájában, hanem a mű
legbensőbb indítékai, mozzanatai helyzetének váltogatásában áll.
Az első mozzanat uralmát fokozatosan átengedi a másodiknak s ez a
harmadiknak. Majd az első mozzanat újból kibontakozik, de gazdagabban
és a szintén gazdagabban jelentkező második mozzanat mögé huzódik. És
így tovább, mindaddig, míg nem kész az írásmű, amikor is azt látjuk,
hogy a motívumok tulajdonképpen átvették lassacskán egymás jelentését
és jelentőségét, - a végire érvén már csak egyetlen egy mozzanat,
motívum áll előttünk, ami nem más, mint maga a mű. Hasonlattal élvén,
a formaművész kézen fog egy ismeretlen tájon, egy ismeretlen hegy
lábánál. Szalagúton vezet fölfelé, egyre szűkülő körökben. Az első
lépésre is tájat látunk. E tájra azonban a szalagúton fölfelé
haladván észrevétlenül másik táj terül, hiszen közben északról
keletnek, majd pedig délnek és nyugatnak megyünk. De így visszajutunk
újra északra. Ekkor már föntebb vagyunk, de ugyanarra tágul szemünk,
amire egy körrel lejjebb és mégis mást látunk. Most egyetlen
pillantásra fölfogjuk mindazt, amit előbb északról és részben
északkeletről meg északnyugatról szemléltünk. Fönn az ormon azután
egyszerre nézhetünk a szelek minden iránya felé és ki-ki annyit lát,
amennyi szeme van. A csupa szem utas egyetlen metszetlen kör közepén
találja magát, egyívű éghajlat alatt. Csak maga az ösvény tünt el
a növényzet között. Hát ez a formaművészet. Kosztolányi így írja
a legszebb magyar prózát.
 
Ady a forma fagyasztó ormain ökölre ment Istennel, anyaggal, Kosztolányi
fontos stratégiai magaslatokon siklik hótalpakon, űzi friss téli
sportját; ritkán veszi elő a nagyágyút, de éppen az a Kosztolányi
csodálatossága, hogy hólabdákkal is megvédi érzékeny hadászati
pontjait az alaktalan és együttesében tartalmatlan anyag alattomos
támadásai ellen. Még a vihar sem mer elébe lépni - maga csinál hát
vihart, mint egy isten, pusztán azért, hogy arca a hempergésben
kipiruljon. Juhász Gyula bérci váromladék fokán mereng, füzesekre és
meleg alföldi tavakra - az ellenség mintha más tájakra vonulna előle.
Juhász Gyula többnyire lomposnak látszik, de az értő tudja,
hogy milyen értékes háziszőttes van rajta. Kosztolányi pedig elegáns,
pompás, és nem kínosan, hanem fesztelenül, elképesztő-természetesen.
Annyira, hogy úgy jár köztünk, mint a meztelen gyerek a kavicsos
tengerparton.
 
Az eddigiekből egy költészetbölcseleti formatan bontakozik ki nagy
vonásokban. A mű nem is való a széptan (aesthetika) keze ügyébe - a
lényeg nem az, hogy szép-e, vagy sem, hanem hogy valóban műalkotás-e?
Pl. a polynéziai hadisten faszobra gyerekriasztóan ronda, de tökéletes
mű. Az óriási szájon, fogakon, lapos, apró, kapzsi és bandzsa szemeken,
hülyén ferde állon és az egész félrecsapott, vigyorogva rémítő
ábrázaton minden porcikán, minden négyzetmilliméternyi helyen ott a
művész ujja nyoma. Más példák is vannak: Baudelaire, Villon, Rodin,
Shakespeare, Móricz Zsigmond stb. A széptan tételei minden valóságos
alakra vonatkoznak, tehát a műre is, azonban csak a mű lényegtelen
tulajdonságára vetnek világot. T. i. a műforma magának az emberi
ihletnek tárgyasult ereje, a valóság-alak pedig az isteni ihleté.
Mármost ha túlmegyünk a fölületes tetszésen és nem azt vizsgáljuk,
hogy ocsmány-e az édesanyánk bele, fönséges-e a téli vihar a
Kárpátokban, hanem tökéletes-e, miféle forma ez, tehát mifajta szellem
gyúrta itt rettenthetetlenül az anyagot, - akkor valóságbölcseletet
(metafizikát) csinálunk; és csinál naponta mindenki, bármennyire is
szitkozódjanak ellene a bambák, az elme öngyilkosai. A valóságot
elemezvén Istenhez jutunk, a műnél az ihlethez, az észen kívül az
egyetlenhez, ami az állattal szemben emberré tesz. A lelki kultúra
bizonyos fokán már nem is keltik bennünk a tárgyak sem a szép, sem a
rút érzését. Gondoljunk csak a foltos-lompos festőkre, borotválatlan,
kócos költőkre, Archimedeszre, Diogeneszre, sőt a lövészárkok tetves
bakáira. Széptani itélet nem kritika, tárgyi értékelés, hanem az
olvasó tájékoztatása afelől, hogy a mű miféle tetszés indítója lehet.
Így pl. az említett polynéziai hadisten szobrát nem ajánlhatom könnyen
utálkozó, érzékeny lánykáknak, akik elájulnak disznóöléskor s a még
fürösztetlen újszülött láttán reszketve undorodnak. De a kolbászt
megeszik s a szöszke babáért rajonganak, Baudelaire-re keresztet
vetnek, Farkas Imrét pad alatt falják a kereskedelmiben. Égen és
földön minden ami van, ád széptani (aesthetikai) élményt, de műélményt
nem. A mű tetszésbeli hatása voltaképpen kettős: az anyagé és a
szellemé. A művész vagy derűs tájakon, vagy inkább rettegtető
őserdőkben vezet s mi lélegzetfojtva követjük.

Ady megy előre, megállás nélkül, komoran és annyira rettenthetetlenül, hogy
elfelejtjük, hol is járunk. Nagy hatásának ez a titka: észre sem
vesszük az ellenséges, rontó és mérges tájat, anyagot, annyira
rajta felejtjük szemünket ezen a suhogó, ragyogó lelken. Kosztolányi
kemény ingben, nevetgélve, cigarettázva, fölényesen vezet s ezért
nem szeretik sokan, mert a legtöbben meg akarnak hatódni, holott a
kisgyermek panaszai óta erre nem igen van alkalom. Pedig ez a
magatartás a bámulatos. Ám akik ezt nem szeretik, azoknak ott van
Juhász Gyula, aki maga is megilletődik és közben imákat mormol, de
mégis megy, megy előre.

Mondom, műalkotásnál harmadrendű az aesthetikai szépség, amit
inkább tetszősségnek mondanék. Sohasem beszélünk csúnya versről,
csak rosszról, mért szólnánk hát szépről? Azonkívül is kettős a mű
tetszőssége: - tetszik vagy nem tetszik az anyag és tetszik vagy nem
tetszik a költői magatartás. Lehet eset (pl. Villonnál), amikor mind a
kettő visszatetszést szül, a mű mégis érvényes értékű alkotás..

A lélektani szempont rokon a széptanival. Még a tárgyi elvű
tetszettanok is a lélektan területén cövekelik ki fele birodalmuk
határát."
                   

 
Előzmény: TREX (33)
szeppencs Creative Commons License 2005.03.04 0 0 1534
Bár nincsen tekintettel korra,
Előzmény: originalqszi (1533)
originalqszi Creative Commons License 2005.03.04 0 0 1533
A télnek még nincs csepegős orra,
originalqszi Creative Commons License 2005.03.03 0 0 1532
A hofoltok ezért jogosan félnek!!!!
Előzmény: originalqszi (1529)
szeppencs Creative Commons License 2005.03.02 0 0 1531

Sziasztok! Párizsban jártam......

 

Párizs......

Párizsi fények égtek,
égtek párizsi fények.
Párizs én tőled félek,
félek Párizs tőled.
Szép álmok szövődtek,
szövődtek ott az álmok.
Párizsi fényes álmok,
álmok párizsi fényben.
Csillogó szép remények,
reményben élő bábok.
Párizsban fények égtek,
remények, foszló álmok.

Párizsban féltem ébren,
Párizsban rém az álom.
De jó hogy hazaértem,
De jó, de jó barátom!

Mollly Creative Commons License 2005.03.02 0 0 1530
?? Érdekes gondolatok, kedves Woods, de mire írtad őket?
Előzmény: Woods (1525)
originalqszi Creative Commons License 2005.03.02 0 0 1529
Véget akar vetni a télnek,
Előzmény: originalqszi (1528)
originalqszi Creative Commons License 2005.03.01 0 0 1528
A nap pedig erősen fogadkozik,
Előzmény: originalqszi (1527)
originalqszi Creative Commons License 2005.02.28 0 0 1527
De nem, csak a jég szálkásodik,
originalqszi Creative Commons License 2005.02.27 0 0 1526
Hátha kukac rejtőzködve lenne?:)))
Előzmény: originalqszi (1522)
Woods Creative Commons License 2005.02.26 0 0 1525

off:

"vajon van hierarchikus sorrend a létezést gyakorlók között? vagy minden úgy tökéletes -színes paletta- ahogyan az van? -vagy a létezésnek ebben a tekintetében sincs emberi értelemmel felfogható válasza?"

"ha az ember valamifajta iskola,vallás,eszme,érzelem stbstb felkiáltásának engedelmeskedve járja  útját,akkor ők jelenlegi rabláncaikkal szabadok? Ebből következhet az, hogy jelenlegi (nyűggé vált) tudásukkal nem tudnak obábblépni az jelenti azt,hogy kinőtték azokat a segítő kezeket amik addig segítették ,szabadságra emelték őket? Hisz nincsen állandó tökéletesség sem..."

 

originalqszi Creative Commons License 2005.02.26 0 0 1524
Ez így van:))))) De itt a rigónak az a jelentése, hogy közeleg a tavasz:))))) Az állatok előbb érzik, míg mi tudjuk, hogy jön és megdobogtatja a szűt:))))
Előzmény: Mollly (1523)
Mollly Creative Commons License 2005.02.26 0 0 1523
Ha a víztükrön még mindig jég nem lenne
Előzmény: originalqszi (1522)
originalqszi Creative Commons License 2005.02.26 0 0 1522
Éhes rigó nézegetné magát benne,
Mollly Creative Commons License 2005.02.25 0 0 1521
Telik a böjt, Krisztus indul
Indul a kálváriára
Előzmény: originalqszi (1520)
originalqszi Creative Commons License 2005.02.25 0 0 1520
Tükrét az ónos cseppek szürkére mossák:(((((
Előzmény: gyöngyvirág (1518)
szeppencs Creative Commons License 2005.02.25 0 0 1519
Reggel az asztalon penészes morzsák,
Előzmény: gyöngyvirág (1518)
gyöngyvirág Creative Commons License 2005.02.24 0 0 1518
 álmodban minden éjjel virítanak a rózsák:)

off: (kedvem támadt egy sornyit játszani... gyv:)
Előzmény: originalqszi (1517)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!