Sokunk gyermekkorát idézik ezek a képek, melyeket sokan szívesen nézegetünk: milyen is volt akkor a vasút, amikor még komoly teherforgalom volt, a járműpark a jelenleginél sokkal színesebb és nagyobb darabszámú volt. Az Interneten - és a fórumokban is - szinte vadászni kell ezekre a képekre, ez a fórum az ilyan képek gyűjtóhelye lehet.
Valóban, a csatolt térkép részleten jól kivehető a kérdéses iparvágány. Örülök, hogy valami "régi újat" tudtam írni emlékeimre támaszkodva.
Hozzászólásod azonban bennem egy kérdést vetett fel: mi összefüggés van a Kispest vasútállomáson visszaépített FVV - MÁV vágánykapcsolat és a Kőbánya-Kispest vasútállomáson (feltehetőleg 1961 előtt) megszűntetett iparvágány között? Emlékezetem szerint 1961 táján még létezett a kérdéses iparvágány keresztül a műúton. Az lehet, hogy már nem ment végig az asztfaltgyárig, és véget ért az erdőben. (Akkor még a mostani metró forgalmi telep helyén préri volt, és senkit nem zavart az az iparvágány. Akkoriban még az első metró vonal is csak a jövő zenéje kategóriába tartozott.)
Régen valóban volt egy vágánykapcsolat a villamos és a vasút között Kispest vasútállomáson a Hoffher Albert utcában. (Talán az egykori Villanytelep szén és salak szállítmányait vitték rajta.) Nyoma, az "indokolatlan" kitérés a vágányvezetésben a villamos pályán még most is látható. Ennek alapján jól beilleszthető az egykori összeköttetés váltója.
(Az egykori Villanyteleppel kapcsolatban már régebben tettem fel egy érdeklődő hozzászólást, de válaszként csak egy kritikát kaptam a betűk mérete miatt. Sebaj.)
Hehehe, nagyon jó! :)) A múltkor vki felrakott egy videót, amin sín robbantással akartak egy gőzöst kisiklasztani, sokáig sikertelenül. Egy ilyen siklasztósaru megtette volna egyből...:))
"Más: az a kőolaj, a Kőolajipari Gépgyár volt ugye?"
Igen az volt. Utánna meg a Lőrinci fonó volt, és teli volt keskeny nyomtávú sinekkel az üzem. A Pestlőrinci állomás után és a bakterház között, de a szemben lévő oldalon a vasúti völgy tetején is ment vágány ami keskeny nyomközű volt. Ez a fonó mellett lévő volánhoz futott be.
Olybá tűnik, Te itt egy Neked "kimeríthetetlen kincsesbányára" leltél! Örülök neki!
******************
Azt -ugye?- tudod, hogy van nekünk némi születés és névnapi ivászati restanciánk! Mikor ejthetjük szerét a kölcsönös kiegyenlítésének? (Na nem ám, hogy CSAK virtuálisan!)
Szerintem ez a vágány látható az alábbi 1941-es térképrészleten.
Hála a hozzászólásodnak, így most már tisztázódott, melyik volt az a vágány, aminek a megszüntetése miatt a '61-ben visszaépítették az FVV - MÁV kapcsolatot Kispest állomáson. Ekkoriban - a vonatkozó MÁV ügyirat szerint - a tulajdonos az ÉM. Út és Vasútépítő Vállalat névre hallgatott.
Sőt, köszönöm! A térképen látszik is egy kiág Kispest felé, de arról nem is kerestem semmit, mert csak a köbányai vágányokat akartam "rendszerzni".
Nekem nagyon rossz emlékem van az aszfalt melegítős pöfögő teher kocsikról. Egy TOPECA Kft. ilyen tevékenységgel költözött, a szomszédban üresen álló önkormányzati telekre. Hajnalban a pöfögés, a bitumen-szurok szag, délután a beállás. 2-3 év alatt sikerült kiebrudalnunk őkelméket a családiházas övezetből. Minden jó, ha a vége jó. Örülök,hogy "találkoztunk". Rizmajer.
Én régi kispesti, szolnoki sínek mellett lakó, (Leiningen utcai) csak a Csillag utcáig mentem el, onnan nem látszódott több sín. Így viszont Te megválaszoltad egy régi kérdésemet. Más: az a kőolaj, a Kőolajipari Gépgyár volt ugye?
Amikor ezt a témát elkezdtem fotózni, meg utánna nézni a történeteknek, "csak" a Kőér utcai sorompótól- a volt EVIG IV-es gyárig csináltam meg, mert addig volt gyerek-kori érdekeltségem. Ráadásul sok mindent pl az Írószergyár fatelepét ami a Szövetség utca magasságával a sínek és a Ferihegyi műút között volt, már nem is lehet fotózni.
A volt Sallai, majdnem a régi Csicsman bakterház helyéről fotózva. A felső vezetékeseknél még egy BCmot-ot is fotóztam, majd megkeresem. Rizmajer
Engedd meg, hogy kiegészítsem az iparvágányok célüzemeinek felsorolását. A Lehel utcánál balra lefelé, a 12. sz. váltónál kiinduló iparvágány érdekes volt. Először átment egy kis hidacskán egy kis ér (gondolom a Kőér) felett, majd keresztezte (!) a ferihegyi műutat (itt adott alkalmakkor jelzőőr biztosította a biztonságos áthaladást), a kiserdőt, a Vak Bottyán utcát, átment egy kapukkal egyébként lezárt telken, végül az Attila utcát is átszelve az egykori Bi(e)n gyárat szolgálta ki. (Sajnos a gyár nevét soha nem láttam leírva) Itt az utcák burkolásához készítettek aszfalt keveréket. Még emlékszem a pöfögő keverő kocsikra, amikből kettőt vontatott egy-egy kis teherautó a terítés helyszíneire. A gyár helyén most egy jórészt lebetonozott, bekerített telek látható. A sineknek nyoma sem maradt, sem az épületeknek.
Nekem még volt szerencsém (?) élőben látni, ahogy a kis 326-os mukik hozták, vitték a vagonokat.
A gyár felszámolása után a vágánnnyal a kiserdőben később létesített valamilyen telepet szolgálhattak ki. Ez a telep, illetve a maradéka még látható.
A Sallaiba is ment vágány, és a köolaj ipari vállalathoz is. (Ma sárkány center a neve). Ide még egy helyen bement a lakatos út után. Jobbra ,meg az erőműhöz, és a 21-es állami építőipari vállalathoz. Onnan tudom, hogy itt evett a fene bennünket gyerekeket. A téglagyárhoz is vitt egy vágány a Lőrinci állomás után. Ez még meg van egy darabon. A MÁV felsővezeték szerelő főmérnöksége volt itt és egy házat húztak a sin közepére a kanyarban.
9. EVIG, régen-Villamosgép és Kábelgyár- első vágánya, a mai Sibrik felüljáró mellett.
10. EVIG. 2. vágánya- a kis Újhegyi út melett.
11. Shell- Hazai Kőolajipari vállalat-az egyik vágánya átment a Gyömrői úton is.
12. Evig 3.- Ez volt Kismotorgyár- volt Villamos forgógépgyár,-Dinamó. Régen a Nemzetközi Vasúti Hálókocsi Társaság (Brüsszel) Főműhelye volt.- A vágányról nem tudtam megállapítani, hogy a BSZKRT- Sallai Imre Főmühelye is használta e, mert az volt a következő üzem, de oda direktbe másik helyen vasúti sín nem ment be.