Most sikerult leutnom ezt a szerkezetet es kivancsian varom hogy kozelebbrol szemugyre vehessem. Szerintem Longines, van valakinek mas tippje igy a keprol?
A kerdesek megvalaszolasaban APT az orokos bajnok. Tanari turelemmel faradhatatlanul okit, es mindig lehet tole tanulni. En is nala vettem az elso orasleckemet ahol egy kezihuzos szerkezet tisztitasanal megvilagosodtak az olajozas rejtelmei. :-)
A horgony koveinek ujramosos keneset en is kiprobalom, mert itt nehez eltalalni hogy mi a sok es mi az eleg. Ha sok az olaj az szinte biztosan felverodik a hajszalrugora (tobb oras sietest is tud produkalni), aminek megintcsak benzines mosas lesz a vege.
A billegő csapágyainak kenésére még hozzátenném, hogy elvileg mindig szét kell szedni a fedőköves rendszereket. Ha szemrevételezéssel nagyon tiszta és száraz, akkor óramosó géppel tisztítva, jó hosszan pörgetve a kotyvában és benzinben esetleg ez megúszható, de ha bármi látható szennyeződés van, akkor mindenképpen szét kell szedni.
Az összerakott rendszer olajzásához alkamas az automata olajzótű, ha ilyen nincs, akkor egy piciri cseppecske olajat kell a fedőkő tetejére rakni, és úgy összeszerelni. Az ütésbiztosított rendszerek annyiban egyszerűbbek, hogy a billegőt nem muszáj leszerelni a hídról, a fedőkő így is szétszedhető.
Nyilván van itt helyed. A holnapomat, amire hivatkozol is ilyen célból írtam. :-))
A piros olajzótű széles végű, és nagyobb csapágyhelyekre, felhúzószerkezethez, nagyobb órához való. Nem igazán felel meg a kis, apró csapágyak kenésére, szerezz be egy kéket is. Ezzel a kettővel már el lehet lenni.
Olajozni meg úgy jó, hogy olaj csak a csapágycsészében legyen, ott is csak nagyítóval látható módon. Ha úszik az olajban, az rossz, el fog mászni és szennyeződni. Meglepően hangzik, de a túl kevés olaj sokszor kisebb probléma, mint a túl sok.
A horgony csapjait nem szabad kenni, nagy órát (zsebórát) lelassít, kis óra (karóra) pedig általában megáll pár héten belül ettől. Beáll az olaj, mert gyakorlatilag nem dolgozik, a horgony minimális szögelfordulása elégtelen a kenés átmozgatására. Ellenben a horgony emelőköveit lehellet finoman kenni kell. A legjobb kenési módszer amúgy az, hogy jó alaposan megkened a horgony köveit, majd beteszed a helyére, és picit felhúzva az órát csipesszel emelsz a horgonyon 60-90 alkalommal (a gátkerék szinte mindig 15 fogú, tehát 4-6 fordulatot végigengeded), majd kiveszed újra a horgony és benzinben letisztítod. A szükséges mennyiségű olajat a gátkerék már felszedte ilyenkorra.
Tisztelettel kérdezem a fórum alapítójától, hogy kezdő órabütykölő hobbystát, többnyire kérdésekkel megtűrtök-e ezen a fórumon, vagy van már ilyen fórum de nem találom. A "svájciórák" teljesen szétesett, a "német órák" meg eleve más jellegű.
Pillanyatnyilag öreg Pobedákon gyakorolok.
Ígérem, hogy amit lehet könyvből kiolvasok, de például: mennyi az a "kevés olaj" ami elég. Az olajozó hegyét kell csak belemeríteni? Van-e erről kép valahol az interneten. Egyet láttam, de ott lándzsa alakú volt a tű vége. Az enyém nem olyan. (Piros Bergeon) Letörött, vagy több típus van? Ha Moebius 9010 olajba belenyomom a tűt, az olaj megáll a tű közepén. Vagy elegendő van a hegyén, csak nem látom? Hogyan olajozuk a billegőt? Levegyük a fedőkövet, vagy fecskendővel? http://www.mvltrade.hu/repair.htm azt írja, hogy ne olajozzuk a horgony csapágyát. Igaz-e?
Itt csak arra szerettem volna kiterni hogy mennyire ritka zseborakban a gyemant fedoko. Hajokronometerekben azert sokkal gyakoribb, de mar ott is leginkabb a szerkezet amugyis magas minosegenek kiemelesere szolgal. A gyakorlati haszna valoszinuleg nem jelentos, de megis eloszeretettel hasznaljak eksztrem minosegu szerkezetek hatarozott, es markans nevjegyekent. A belinkelt Kullberg (egyebbkent hajokronometer gyarto kivallo sved/angol oras) kronometer szerkezet ara, egy normal budapesti panellakas araval vetekszik, ezert csak keves a valoszinusege hogy azt egy jovendobeli magyar orasklubban mindenki szemelyesen szemugyre veheti. :-)
Köszi az információt. A mókusvakítás pedig valóban ment sajnos már a múltban is, nemegyszer találkoztam olyan szerkezettel, ahol a felső, látható oldalon akár csavaros chatonokban díszelegtek a csapágykövek - alul meg sima rézben futott még a billegő is.
A felkronometerrol megkerdeztem egy 85 eves sved orasmestert aki szerint a zsebora idokben kronometer csak kronometerjarattal keszult ora lehetett. Minden mas "kronometer precizitas"-t tudo orat ami nem kronometerjaratu hanem pl. svajci horgonyjarattal keszult hivtak felkronometernek. A porvedos, kompenzalatlan billegovel keszult ora amire ravesik hogy felkronometer, egyertelmuen csalas. Nagy jelentosege persze mai szemmel nincs, hiszen ezek az orak jol kidolgozottak, esetleg jobb minoseguek is mint az atlag zsebora, de azert tudnunk kell hogy nincs kozuk a "Chronometre" szohoz, se felig se egeszben. :-)
Ebben a meretben nem nezhet ki igy egy IWC, eleg ha megjegyzed hogy kismeretu IWC werk nincs kulonallo hidakkal.
Ami hasonlo lehet az mar csak nagyobb meretben talalod meg, pl. cal.73, de talan a legfontosabb egy szamodra ismeretlen IWC-gyanus szerkezet beazonositasanal az IWC-re annyira jellemzo szeriaszam beutesi helye, merete es formaja. Ez engem meg mindig eligazitott.
A te oradban levo szerkezet valoszinuleg 1890 elotti, erre az ellensulyos horgony utal amit kesobb mar nem nagyon hasznaltak. Arra azert kivancsi lennek miert nincs a prckerek hidjanak csavarja teljesen becsavarva. :-)
Klasszikus elrendezés, típusszerkezet, jó általános minőséggel. Női zsebórában lehetett a mérete alapján, a századforduló tájékáról. Nekem ilyen kicsi még nincs, de szeretnék :-))
lett egy ilyen órám. első ránézésre azt hittem hogy egy bonsai schaffhausen:) 27 mm az egész és oldaldrukkeres és egy karórában van. gyakori ez? (mármint hogy zsebórából kicsinyített szerkezet?)
Hivatalosan nem tudok olyan minősítésről, hogy "félkronométer", sőt, hivatalos, általánosan elfogadott formában kronométer minősítés sem volt a XIX. században, a XX. század legelején.
Több obszervatórium is adott ki különböző hivatalosnak tekintett minősítéseket, a legelső, karórában kronométernek nevezett szerkezet például a Rolex nevéhez fűződik, és azt a brit Kew obszervatórium minősítette.
A COSC már egy sokkal későbbi történet.
Mindenesetre sok érdekesség van, a belinkelt sok fedőköves órák nem tartoztak az igazán minőséginek nevezhetőek közé, hiába a rengeteg fedőkő. Nekem is van egy nagyon érdekes efféle órám, de ott gigantikus természetes rubin-cabochonok a fedőkövek, és egyértelműen esztétikai/porvédő funkciójuk van, az óra általános minősége jó átlagosnak nevezhető (Serkisof). Be is teszek róla két képet. De utána egy Elgin, ahol szintén tobzódnak a fedőkövek, nem is ok nélkül, azoknak valódi funkciójuk van, a csapok is trombitacsapok, az óra meg olyan kronométer, hogy ihaj (9 adjustment - még leírva is riasztó)!
Hmmm, lehet hogy nem voltam eleg korultekinto. Eddig alig talalkoztam ezzel a kifejezessel most meg beleszaladok egy tenyleg minosegi IWC tokjan. Valoszinuleg csak utolag graviroztak ra, de akkor is elgondolkodtato. Talan valaki mas is mutat nekunk felkronometeres kepeket hogy okosodjunk. IWC
A "1/2 Chronometre" szerintem APT szavaival elve nem mas mint "mókusvakítás". Nem hiszem hogy 100 evvel ezelott a maihoz hasonlo minosites lett volna, de ha megis akkor ez az ora biztosan nem teljesitette volna. Az meg hogy csak egy felet teljesit valamifele feltetelekbol, az mar maga is nevetseges. Lehet hogy ugy gondoltak hogy "majdnem kronometer" de ez is inkabb megtevesztes mint minosegi jelzo.
Kicsit gondolkodtam is hogyan van szetszorva az a 21 ko, de igy mar latszik. Nem mindig egyszeru a tortenet, nekem ennel a Tobias kulcsos zseboranal voltak ketelyeim a minoseg es a kovek szamaval kapcsolatban, amik reszben be is igazolodtak. Igaz ugyan hogy nem lattam mas "1/2 Chronometre" szerkezetet kozelebrol, de nekem ez a jelzo nem hozott az atlagosnal lenyegesen jobb minoseget. Fedoko itt is van dogivel. :-)
Bizony ramaty állapotba került hozzám, ez már a tisztított állapot fél évvel ezelőttről. Egy Longines tokba építve találtam, működésképtelen állapotban. Ma már legalább jár. Meglepő -s egyenlőre nem vettétek észre, hogy a horgony is fedve van. Na ezzel még nem találkoztam eddig:
Hozzátenném, hogy a "mókusvakítás" már korábban is gyakori volt. Találkoztam nem egy olyan zsebórával (karórával), ahol a szerkezet látható oldalán igényes kőfoglalatok, sőt, akár arany chatonok voltak, a tengelyek túloldalán meg semmi, a csapágylemez réz furataiban szaladtak. Általában nagyon kevés az olyan szerkezet, amelyik a nem látható részeken is éppolyan igényes, mint a szem előtt levőknél, ahol igazi fedőköves rendszerek vannak (tehát mindkét oldalon fedőkő van). Persze azért akad efféle.
A billegőből és hajszálrugóból ítélve ez egy középkategóriás, nem kiemelkedő minőségű szerkezet. Itt a sok fedőkő tényleg nem indokolt, valószínű, hogy az ilyeneknél gyakori módon valójában nem is funkcionál fedőkőként, nem trombitacsapok vannak a tengelyek végén, hanem csak porvédő és esztétikai szerepük van. Ettől azért még szép és igényes.
"Erdekes" szerkezet, meg en sem lattam hasonlo megoldast. Kivancsi lennek hogyan oldottak meg a fedokovezest a szamlap felol. Valoszinu hogy csak tobbnek akar latszani az ora mint ami, ha jol latom a billego nem kompenzalt, lapos spirallal szerelt, a horgonynal levo kovezes is eleg durvanak tunik. Sok szerencseje a gazdaival sem volt szegeny szerkezetnek, gondolok itt a durvan megcsiszolt vakrozsdara meg a hianyzo finomszabalyzora. Maradt neki az arany chatonos foglalatokat idezo fedokoves megoldas aminek nem sok ertelmet latom, mert kozel sem gondolom olyan stabilnak mint ha a hid anyagaba lenne agyazva a szokasos modon. Szet kellene szedni es megnezni hogyan is gondoltak a dolgot. :-)