Itt talasz nemi infot a Longines szerkezetekrol. Annyit azert el lehet hinni hogy ha a szerkezeten Longines felirat van akkor az az is. (Nem attol dobban nagyot az ember szive egy zseboranal hogy mit vestek ra, hanem attol hogy hogyan nez ki. A parizsi bolhan kivaltak egy arany Vacheron zseborat 700€-ert ami nem nagy penz ennel a nevnel, de a szerkezet annyira mezei volt hogy a nev es a valodisag ellenere sem kelt el azon a hetvegen. Valahogy ettol mindenki tobbett vart. Ha legalabb egy fedoko lett volna a gatkereken, es akkor meg finomszabalyzorol nem is beszeltunk, akkor biztosan megvettem volna, mint ahogyan gondolom mas is. Egy jo nev magaban keves ahhoz hogy a regi szerkezetek bolonjai beajuljanak, ezt a kivaltsagot atengedjuk a modern karorak rajongoinak. :-)
ezen nincs. (annyira mondjuk nem érdekes). de szerintem igencsak longines (a vételkor kicsit bizonytalan voltam). nagyon finom az egész. a tokon és porvédőn is:1253249-es szám van
van egy u. ilyen előlapos longines órám. a korát nem tudtam, viszont ennek az omagának a hátlapjába vésve van ez 1900-as időpont. tudja vki hogy mikor volt jellemző ez a szám/tok kialakítás, illetve köthető-e ez így időhöz?
Udv. az uraknak! A dan bolhapiacokat vegigszaladtam a hetvegen es erre az erdekes Silvana szerkezetre leltem. Ez ugye nagyon Cortebert, de meg sem teljesen az, legalabbis nem sikerult teljesen azonos Cortebertet talalnom. Erdemes megfigyelni hogyan tamadta meg a korrozio a hattyunyakas finomallito feszultseg alatt levo reszet.
Nem, ez nem jó megoldás. Ilyenkor vagy szegecselt új rugóvéget, vagy betétet kell készíteni. Az ideális megoldás az, hogy átfúrjuk a rugó végét, és oda szegecselünk egy rövid, visszahajló akasztórészt. A gyakorlatban inkább betétezni szokás. Ilyenkor ki kell lágyítani a rugó végét (legjobb izzó állapotban hajlítani), és U alakban visszahajtani. A visszahajtásba egy másik rugódarabból, vagy magából ebből a rugóból letörött részt lehet betétként beletenni, és ez jól fog kapaszkodni. A rugó végének kilágyítása fontos, különben előbb-utóbb (de leginkább két felhúzás után) újra le fog törni.
Újabb kérdés, megköszönöm, ha válszt kapok. Egy kb 30 mm átmérőjű karórában törött a felhúzórugó a külső oldalon. Nem tudom milyen volt az eredeti vége, de biztos nem T alakú, mert nincs hova kapaszkodnia, a persely belső oldalán viszont van egy bemarás. Megpróbáltam a legegyszerűbb módon javítani, kb 4 mm -t visszahajtottam kifelé, és megreszeltem, hogy kapaszkodjon. Elsőre jó is volt, de miután megolajoztam kiugrik, és újból csúszik. Ezzel a módszerrel nem fog sikerülni? Vagy elég volna a persely bemarását jobban kimélyíteni?
Ígérem, hogy nem fogok lépten-nyomon írogatni, de meg kívánom köszönni a szíves fogadtatást, és a választ az olajozós kérdésre.
A hétvégén egy '50 évekbeli 20mm Betlach Roszkopf karórát tisztítottam, de a tanács ellenére
a hajszálrugót nem mertem levenni, mert nem csavaros volt a tőke.
Benzinben, a lyukas kő felől egy 0,45 mm injectiós tűvel és fecskendővel (persze bele nem fért), de alaposan megmostam a csapágyat, és onnan olajoztam. Szépen jár.
A gátkerék olajozására ATP módszere kitűnően bevált.
Igen ez a horgonyos dolog érdekes. Mondjuk az ideális spec. horgonyzsír volna... (ami nekem sincsen, és azon az áron nem is lesz... :)
Anno Orosz Gábor mesélt nekem olyan szerszámról, ahol a gátkereket befogják és megpörgetik, az olajat pedig ráporlasztják oldalról. De sehol nem találkoztam még ilyennel.
Internetes vasarlasnal ez mindig ketseges, bar a keprol itelve jo allapotu az ora. Egy 100€-os ar azert elbir nemi rizikot, biztosra meg nehez menni, foleg magyar viszonyok kozott. Vettem en mar "jonevu" magyar kereskedotol javithatatlan orat, mig internetes aukcion 14k-os csodas arany negyedutost, ami siman erte a duplajat. Szerencsere a dolgok kiegyenlitik egymast, nekem pedig az a tapasztalatom hogy inkabb egy internetes vasarlas ismeretlen (nemet, skandinav) eladotol mint egy ismert bp-i kereskedotol "garanciaval".
Most sikerult leutnom ezt a szerkezetet es kivancsian varom hogy kozelebbrol szemugyre vehessem. Szerintem Longines, van valakinek mas tippje igy a keprol?
A kerdesek megvalaszolasaban APT az orokos bajnok. Tanari turelemmel faradhatatlanul okit, es mindig lehet tole tanulni. En is nala vettem az elso orasleckemet ahol egy kezihuzos szerkezet tisztitasanal megvilagosodtak az olajozas rejtelmei. :-)
A horgony koveinek ujramosos keneset en is kiprobalom, mert itt nehez eltalalni hogy mi a sok es mi az eleg. Ha sok az olaj az szinte biztosan felverodik a hajszalrugora (tobb oras sietest is tud produkalni), aminek megintcsak benzines mosas lesz a vege.
A billegő csapágyainak kenésére még hozzátenném, hogy elvileg mindig szét kell szedni a fedőköves rendszereket. Ha szemrevételezéssel nagyon tiszta és száraz, akkor óramosó géppel tisztítva, jó hosszan pörgetve a kotyvában és benzinben esetleg ez megúszható, de ha bármi látható szennyeződés van, akkor mindenképpen szét kell szedni.
Az összerakott rendszer olajzásához alkamas az automata olajzótű, ha ilyen nincs, akkor egy piciri cseppecske olajat kell a fedőkő tetejére rakni, és úgy összeszerelni. Az ütésbiztosított rendszerek annyiban egyszerűbbek, hogy a billegőt nem muszáj leszerelni a hídról, a fedőkő így is szétszedhető.
Nyilván van itt helyed. A holnapomat, amire hivatkozol is ilyen célból írtam. :-))
A piros olajzótű széles végű, és nagyobb csapágyhelyekre, felhúzószerkezethez, nagyobb órához való. Nem igazán felel meg a kis, apró csapágyak kenésére, szerezz be egy kéket is. Ezzel a kettővel már el lehet lenni.
Olajozni meg úgy jó, hogy olaj csak a csapágycsészében legyen, ott is csak nagyítóval látható módon. Ha úszik az olajban, az rossz, el fog mászni és szennyeződni. Meglepően hangzik, de a túl kevés olaj sokszor kisebb probléma, mint a túl sok.
A horgony csapjait nem szabad kenni, nagy órát (zsebórát) lelassít, kis óra (karóra) pedig általában megáll pár héten belül ettől. Beáll az olaj, mert gyakorlatilag nem dolgozik, a horgony minimális szögelfordulása elégtelen a kenés átmozgatására. Ellenben a horgony emelőköveit lehellet finoman kenni kell. A legjobb kenési módszer amúgy az, hogy jó alaposan megkened a horgony köveit, majd beteszed a helyére, és picit felhúzva az órát csipesszel emelsz a horgonyon 60-90 alkalommal (a gátkerék szinte mindig 15 fogú, tehát 4-6 fordulatot végigengeded), majd kiveszed újra a horgony és benzinben letisztítod. A szükséges mennyiségű olajat a gátkerék már felszedte ilyenkorra.
Tisztelettel kérdezem a fórum alapítójától, hogy kezdő órabütykölő hobbystát, többnyire kérdésekkel megtűrtök-e ezen a fórumon, vagy van már ilyen fórum de nem találom. A "svájciórák" teljesen szétesett, a "német órák" meg eleve más jellegű.
Pillanyatnyilag öreg Pobedákon gyakorolok.
Ígérem, hogy amit lehet könyvből kiolvasok, de például: mennyi az a "kevés olaj" ami elég. Az olajozó hegyét kell csak belemeríteni? Van-e erről kép valahol az interneten. Egyet láttam, de ott lándzsa alakú volt a tű vége. Az enyém nem olyan. (Piros Bergeon) Letörött, vagy több típus van? Ha Moebius 9010 olajba belenyomom a tűt, az olaj megáll a tű közepén. Vagy elegendő van a hegyén, csak nem látom? Hogyan olajozuk a billegőt? Levegyük a fedőkövet, vagy fecskendővel? http://www.mvltrade.hu/repair.htm azt írja, hogy ne olajozzuk a horgony csapágyát. Igaz-e?
Itt csak arra szerettem volna kiterni hogy mennyire ritka zseborakban a gyemant fedoko. Hajokronometerekben azert sokkal gyakoribb, de mar ott is leginkabb a szerkezet amugyis magas minosegenek kiemelesere szolgal. A gyakorlati haszna valoszinuleg nem jelentos, de megis eloszeretettel hasznaljak eksztrem minosegu szerkezetek hatarozott, es markans nevjegyekent. A belinkelt Kullberg (egyebbkent hajokronometer gyarto kivallo sved/angol oras) kronometer szerkezet ara, egy normal budapesti panellakas araval vetekszik, ezert csak keves a valoszinusege hogy azt egy jovendobeli magyar orasklubban mindenki szemelyesen szemugyre veheti. :-)
Köszi az információt. A mókusvakítás pedig valóban ment sajnos már a múltban is, nemegyszer találkoztam olyan szerkezettel, ahol a felső, látható oldalon akár csavaros chatonokban díszelegtek a csapágykövek - alul meg sima rézben futott még a billegő is.
A felkronometerrol megkerdeztem egy 85 eves sved orasmestert aki szerint a zsebora idokben kronometer csak kronometerjarattal keszult ora lehetett. Minden mas "kronometer precizitas"-t tudo orat ami nem kronometerjaratu hanem pl. svajci horgonyjarattal keszult hivtak felkronometernek. A porvedos, kompenzalatlan billegovel keszult ora amire ravesik hogy felkronometer, egyertelmuen csalas. Nagy jelentosege persze mai szemmel nincs, hiszen ezek az orak jol kidolgozottak, esetleg jobb minoseguek is mint az atlag zsebora, de azert tudnunk kell hogy nincs kozuk a "Chronometre" szohoz, se felig se egeszben. :-)
Ebben a meretben nem nezhet ki igy egy IWC, eleg ha megjegyzed hogy kismeretu IWC werk nincs kulonallo hidakkal.
Ami hasonlo lehet az mar csak nagyobb meretben talalod meg, pl. cal.73, de talan a legfontosabb egy szamodra ismeretlen IWC-gyanus szerkezet beazonositasanal az IWC-re annyira jellemzo szeriaszam beutesi helye, merete es formaja. Ez engem meg mindig eligazitott.
A te oradban levo szerkezet valoszinuleg 1890 elotti, erre az ellensulyos horgony utal amit kesobb mar nem nagyon hasznaltak. Arra azert kivancsi lennek miert nincs a prckerek hidjanak csavarja teljesen becsavarva. :-)
Klasszikus elrendezés, típusszerkezet, jó általános minőséggel. Női zsebórában lehetett a mérete alapján, a századforduló tájékáról. Nekem ilyen kicsi még nincs, de szeretnék :-))
lett egy ilyen órám. első ránézésre azt hittem hogy egy bonsai schaffhausen:) 27 mm az egész és oldaldrukkeres és egy karórában van. gyakori ez? (mármint hogy zsebórából kicsinyített szerkezet?)
Hivatalosan nem tudok olyan minősítésről, hogy "félkronométer", sőt, hivatalos, általánosan elfogadott formában kronométer minősítés sem volt a XIX. században, a XX. század legelején.
Több obszervatórium is adott ki különböző hivatalosnak tekintett minősítéseket, a legelső, karórában kronométernek nevezett szerkezet például a Rolex nevéhez fűződik, és azt a brit Kew obszervatórium minősítette.
A COSC már egy sokkal későbbi történet.
Mindenesetre sok érdekesség van, a belinkelt sok fedőköves órák nem tartoztak az igazán minőséginek nevezhetőek közé, hiába a rengeteg fedőkő. Nekem is van egy nagyon érdekes efféle órám, de ott gigantikus természetes rubin-cabochonok a fedőkövek, és egyértelműen esztétikai/porvédő funkciójuk van, az óra általános minősége jó átlagosnak nevezhető (Serkisof). Be is teszek róla két képet. De utána egy Elgin, ahol szintén tobzódnak a fedőkövek, nem is ok nélkül, azoknak valódi funkciójuk van, a csapok is trombitacsapok, az óra meg olyan kronométer, hogy ihaj (9 adjustment - még leírva is riasztó)!
Hmmm, lehet hogy nem voltam eleg korultekinto. Eddig alig talalkoztam ezzel a kifejezessel most meg beleszaladok egy tenyleg minosegi IWC tokjan. Valoszinuleg csak utolag graviroztak ra, de akkor is elgondolkodtato. Talan valaki mas is mutat nekunk felkronometeres kepeket hogy okosodjunk. IWC