Az, hogy másoknak nem tetszene, nem jelenti egyből azt, hogy az egy jogtalan dolog. Ha a dolog súlyát nézed, valójában minden nap lehetne CM is. Elvégre minden nap jelentkeznek a problémák, amiket megcéloz. Hogy mások nem értik meg, az lehet, hogy csak annyit jelent, hogy még nem érett meg a társadalom ezekre a dolgokra, mert a többség nem látja át a kérdést, esetleg nincs birtokában az összes szükséges információnak. Ez ettől meg nem jelenti azt, hogy amiről szó van, az hülyeség vagy jogtalan követelés. A felháborodás és elpártolás ennek megfelelően maximum csak érthető lehet, de nem jogos.
Miért? Azért, mert az elmúlt 20 év nem volt elég ahhoz, hogy kialakuljon a munkavállalók normális érdekvédelme. Az átlagos magyar dolgozó meg van félemlítve, örülhet, ha nem vágják ki, nem hogy még esetleg az érdekeiért ki merjen állni... Ez teljesen analóg a közlekedési kultúrával. Ott is ugyanez van, a gyengébbnek kuss van, örülhet, ha életben marad... Ha lenne informatikus szakszervezet, és nekem nem tetsző kormánydöntések ellen sztrájkot hirdetne, én pl. csatlakoznék. De sajnos nincs, pedig kéne. Csakhogy egyelőre esélytelen lenne megszervezni, mert annyira nincs kultúrája a dolognak...
A Gaskó arroganciája, és káröröme kinyitja a bicskát a zsebemben. Amikor kijelentette, hogy ő nagyon sajnálja a közlekedés leállása miatt kárt szenvedetteket, de tessék panaszkodni a Kókánál, hát akkor áthajtottam volna rajta egy Szergejjel nagyon szívesen.
Elkezdtem írni a mondandómat, de közben a másik ablakban frissítettem az oldalt, és láttam hogy Friczy ugyanazt írta le, amit szerettem volna. Így nem írom le én is még egyszer.
De továbbra sem írtad meg a véleményedet arról, hogy mennyire volt etikus (vagy egyáltalán jogszerű) a parlament döntésével szembeni sztrájknak.
Nem tudom már elégszer mondani, hogy sajnálatos hogy ők ennyit keresnek. A nettó 70-80e tényleg arcpirítóan kevés. De a vasutasok mennyiben különbek a többi kispénzű dolgozónál? Én azt tartom elfogadhatatlannak, hogy ők visszaélnek a helyeztükkel, visszaélnek azzal, hogy egy egész ország vasúti közlekedését meg tudják bénítani pár száz - a megfelelő helyen és poszton - sztrájkoló dolgozóval. És eközben épp azoknak okozzák a legnagyobb kárt, akik egyrészt maguk is kispénzűek (mert sokan ezért vonatoznak, autó helyett), másrészt semmit nem tehetnek a vasutasok érdekében.
Ez kicsit olyan mint a Critical Mass. Az évi egy nagy CM felvonulás okozott ugyan némi morcosságot a többi közlekedő (BKV, autó, gyalog) körében, de a többség átérezte hogy egy fontos célért vonultunk fel. Ha viszont havonta, 3 hetente lebénítanánk a város - amúgy is romokban heverő - közlekedését, akkor az eddig szimpatizánsok nagy része is ellenünk fordulna. Jogosan.
Andor, tévedésben vagy. A sztrájk jogszerűségét nem vonja itt senki kétségbe, a sztrájkjog kétségtelen vívmány. Azonban a sztrájk jogosságát (vagyis hogy jogosan követelik-e a vasutasok a Cargo eladása után a részesedést) már nyugodt lélekkel lehet vitatni, a kettő ugyanis nem ugyanaz.
Ha nekem az a véleményem, hogy a Cargo eladásának bevétele nem illeti meg a vasutasokat, akkor a sztrájk követelései(nek egy része) szerintem nem jogos. Ettől még a sztrájk megfelel(het) a sztárjktörvény előírásainak, azaz a sztrájk jogszerű.
Ahogy a szólásszabadság is nagy vívmány, de attól még tarthatom hülyeségnek bárki teljesen szabadon kinyilvánított véleményét.
Off vagy nem? A fene tudja, végül is vasút, és a címben jelzett vonalakat is keményen érinti...
Ez a reális a MÁV-nál a pénztárosok részére pl. úgy alakult ki, hogy napi 0,2 órával csökkentették a kötelező munkaidőt, ugyanakkor a pénzt nem, ez a nem egész 7% "emelés" több, mint felét jelenti. Csak ettől nem lett több ténylegesen a pénz szinte semmivel.
Hogy ezt a többi szakszervezet miért írta alá, az legyen az ő dolguk. Ha a vasútnál dolgoznék, ilyen szakszervezetből abban a pillanatban távoznék, az biztos.
Marhára nem mindegy, hogy kinek mennyiről emelnek és mennyit. 60-80 ezer forint nettó majdnem 7%-os megemelése gyakorlatilag semmi. Azt is vegyük figyelembe, hogy a létfenntartást szolgáló termékek - közszolgáltatások, élelmiszerek - bőven a hivatalos infláció felett emelkednek árukban. Ne csak a MÁV szempontjából vizsgáljuk a reálisat, hanem a dolgozók szempontjából is! Mi lenne, ha most úgy nézne ki inkább az átlag X %-os béremelés, hogy aki 120 ezer Ft alatt visz haza havonta, azoknak felvisszük erre a szintre vagy legalább a közelébe, a többiek pedig megkapják a hivatalos infláció szerintit, 200 ezer Ft felett pedig nincs emelés.
Ez is egy módszer lehetne... Mibe fogadjunk, hogy ha ezt ma este bejelentenék, holnap lelkesen mosolyogva várná az utasokat az összes pénztáros, jegyvizsgáló stb., ha Gaskó a fejére állna is. Az persze más kérdés, hogy az igazgatóságon milyen lenne a hangulat, de az nem tenné lehetetlenné a vonatközlekedést.
Nem csak azt kellene emlegetni, hogy milyen képzettséggel lehet ezeket a munkaköröket betölteni, hanem azt is, hogy mennyiből lehet ma 1-2 gyereket nevelve megélni ezeknek az embereknek, ha nem is normálisan, de legalább majdnem úgy. Mert az én diplomás valagamat elszállítani csak úgy lehet, ha ők az alacsonyabb végzettséggel végezhető munkájukat minden nap elvégzik, ezt pedig ugyanúgy meg kell becsülni!
Ha még néhány évig ezen a szinten marad a tényleges dolgozó vasutasok fizetése, lesz itt éhség-sztrájk, szót se róla... A 10% béremelés - bármilyen címen - a jegyvizsgálók, pénztárosok, kocsivizsgálók stb. részére teljesen jogos szerintem.
Azt, hogy az egyszeri juttatást a Cargo eladásából megígérte-e a miniszter, vagy sem, nem tudom. Ha megígérte, illene legalább valamennyire teljesíteni. De ez mindegy is, nem attól lesz a vasutasoknk jó a bérezése, hogy egy alkalommal kapnak egy marék pénzt. Szerintem egy reális, felzárkóztató jellegű, több éves béremelési programért egy perc alatt odaadnák a Cargo-részesedést.
Lehet erre azt mondani megint, hogy mások is ennyiért dolgoznak és nem tudnak sztrájkolni, de már említettem itt a "dögöljön meg a másik tehene is"-mentalitást, amivel nem tudok mit kezdeni.
Nagyon is meg tudom érteni azokat is, akik felháborodottak, mert nem tudják, hogy jutnak el holnap reggel iskolába vagy dolgozni, de kérem őket: csak 1 eszközt mondjanak, amivel a sztrájkon kívül elérhetnek valamit a vasutasok! Így se biztos, de legalább a remény megvan.
Az pedig több mint jellemző, hogy a MÁV vezetése nem azzal tölti az idejét, hogy tárgyalni elmenjen (arra odaküldenek valami alacsonyabb rangú vezetőt, akinek semmilyen tényleges felhatalmazása nincs), hanem a busztársaságokkal szervezik a vonatok pótlását. Egyrészt irreális vállalkozás, másrészt jól mutatja a mentalitást.
Mondott arra valaki egy épkézláb, elfogadható indokolást, hogy a szakszervezet által felajánlott vonatok leközlekedtetését miért nem fogadták el, mint elégséges szolgáltatást? Akár annak fenntartásával, hogy emellett tovább tárgyalnak az elégséges szolgáltatás kibővítéséről?
Na ezt tartom tényleg felháborítónak!
Még egyszer: ami ma irreális, az egy tényleges vasutas dolgozó fizetéséből megéni.
De mivel a béremeléshez a forrásokat legalább részben igen komoly kormánydöntéssel kell(ene) megteremteni, ez innen már politika, és ebbe az irányba nem folytatom az elmélkedést. Biztos tudna mindenki mondani néhány dolgot magában, amiről lemondana az ország költségvetési tételei közül annak érdekében, hogy a vasutasok normálishoz legalább közelítő fizetést kapjanak... Előzmény
Egyet mondhatok. Ha a bicikli-szerelők sztrájkba kezdenek, én azt is támogatni fogom, bár kellemetlenül érint az is.
Egyik legfontosabb követelés volt 1990 táján a sztrájkjog. A többi szabadságjoggal együtt, ezt is megkaptuk. Nincs jogod ezt kétségbe vonni, illetve ha valaki él vele azt minősíteni.(ha csak nem törvényellenesen élnek vele)
Ha jogtalan a sztrájk, miért nem fordul a MÁV a független bírósághoz?
Most ki próbál ebből politikai ügyet csinálni? Nem a miniszter úr , meg a fizetett sajtómunkások?
Számtalan mozdonyvezető barátom van, bevallom utazgatni is szoktam mozdonyon.
Netto 110-150ezer szolgálati időtől függően. (kivétel a külföldre járók) Ők most nem is sztrájkolnak.
Akik ma a sztrájk fő erejét adják (mint előzőleg írtam) azoknak netto 70-80ezer forint.
Nem tudom megsaccolni, de nyilván nem keresnek jól. Ezt én megértem, és sajnálom. (Bár a mozdonyvezetők átlagos béréről hallottam nemrég híreket, és kiderült, hogy jobban keresnek nálam... Viszont ha én sztrájkolok, akkor éhenhalok...)
De nem furcsa az, hogy a vasutasok környékén mindig történik valami, ami miatt sztrájk van? Ez most már nem is tudom hanyadik alkalom. Csak ők keresnek rosszul? Az eü-ben dolgozók nem? A pedagógusok nem? Hát a BKV-sok? Az egyéb közalkalmazottak? Szórványos kicsi sztrájkok ott is voltak már, de ilyen méretűek és gyakoriságúak nem. Miért?
És visszautalnék a január eleji (de lehet hogy még karácsony előtt volt) sztrákra, amikor nem csak a közvetlen cégükre akartak nyomást gyakorolni, hanem a politikai életre is, ezért tűzték zászlajukra a vizitdíjat és társait is. Ez milyen dolog?
Lehet hogy alapvetően rosszul tudom, de a Máv, és abból kivált Cargo nem állami cég volt? Nem a költségvetésből próbálták életben tartani? Abból a költségvetésből, amibe mindannyian évi súlyos százezreket tolunk bele adók és járulékok formájában? Én is kérhetek belőle ezek után egy kis darabkát?
Az érdekekről: a jogokkal lehet (és kell is) élni. Na de visszaélni is? Én úgy érzem, hogy ami most folyik, ez már bőven annak számít. Hogy van az, hogy n darab dolgozónak jogában áll tartósan, de kiszámíthatatlanul megkeserítenie 1000 x n darab ember életét? Azokkal ki fog törődni, akik az elégtelen közlekedés miatt (mert hogy a minimálisan elégséges szolgáltatást sem biztosították, ez tegnap már kiderült) kárt szenvednek? És most nem a milliárdos üzleti tárgyalásról lemaradó üzletemberekről van szó, hisz ők úgysem vonatoznak, hanem a magunkfajta pórnépről? Aki lekési az időpontját az okmányirodában? Aki nem ér be időben a zárthelyire vagy a dolgozatra? Aki önhibáján kívül elmulaszt így valamit, és emiatt anyagi kár éri?
A Gaskó megvonja a vállát, mondván, ez a járulékos veszteség?
"Lassan mondom, hogy mindenki értse: Nem lesz....." Ja, ez egy másik történet.
Még egyszer: Így jár az, aki a Magyar Médiából tájékozódik.
Kedves Kivi!
A minap a vasutasok sztrájkja miatt 3 órán át voltam kénytelen a Volánbusz "vendégszeretetét" élvezni. A máskor tök üres hajnali Bp-Makó járat most tele volt utassal. 90% a bizonytalan vonatközlekedés miatt választotta a gumikerekűt. Senki, de senki sem szidta a vasutasokat.(ehhez tudnod kell, hogy a busz jóval kényelmetlenebb és 60 perc+ menetideje van a vonathoz képest)
Tegnap hivatalos ügyben Kkunfélegyházán jártam. Oda busz, vissza vonat. Ti. a vicinálisok közlekednek. A félegyházi vasútállomáson volt alkalmam a nép egyszerű fiaival beszélgetni,akik vonatra vártak. (két óránként végig megy egy mindenütt megálló IC a 140.-s vonalon) Szinte kivétel nélkül szurkolnak a vasutasok bérharcának.
Azt tudnod kell, hogy ez a sztrájk főleg a jegyvizsgálók , a kocsilakatosok és a forgalmi végrehajtó szolgálat akciója.
Mire föl a követelés? (saccold meg légyszi, mennyit keres ma egy vonatvezető-jegyvizsgáló 20 éves szakmai múlttal?)
Szépek a magasztos célok, de valahogy engem jobban érdekelnek a közlekedők érdekei. Az meg külön vicces, hogy nemcsak bérfejlesztést akarnak kicsikarni, hanem részedést a Cargo eladásából. Mire föl?
Aki a Magyar Médiából tájékozódik, az úgy jár, mint Te.
Nem hülye a VDSSZ vezetése. (bármit írnak róluk) Nagyon jól tudják, kinek hol és mikor kell sztrájkolnia ahhoz, hogy a vasúti közlekedés teljesen ellehetetlenüljön a menetrendhez képest. (pl: elég két ember ahhoz, hogy a déli összekötőn ne menjen át vonat. Egy vonalon, valahol középtájon, egy forgalmista....stb)
Most csak "bérharc" folyik, ne keverd a decemberivel.
A sztrájk nem a közlekedők idegeit teszi próbára. Ha nem lennének, nem is lehetne nyomást gyakorolni, nem de?
En is remelem hogy jobban van es hamar tullesztek rajta.
Nekem szinten egeszsegugyis azt mondta ilyen esetre, hogy ha egyertelmuen surgos a helyzet, akkor nem az ugyeletet kell hivni, hanem a 112-t es kesz. Ha a mentoknek azt mondod, hogy nem tudja abbahagyni az oklendezest, es hogy nem tudsz vele mit csinalni, akkor ki kell jojjon, es be kell vigyen az ugyeletes korhazba. Ha vita van azon hogy kijonnek vagy sem, akkor utalni kell arra hogy eszmeletet veszti neha a beteg.
A sztrájkjog biztosított, ez így van jól. De ennek a megvalósítása is így jó? A sztrájkolók kényük-kedvük szerint leállíthatják, folytathatják a sztrájkot? Aki tegnap este 10-kor lefeküdt, azt "kissé" meglepte, hogy hajnali 3-tól megint sztrájk van. Jó az, hogy játszhatnak a soktízezer közlekedő idegeivel?
Bár a támogatottság csökkent, a legújabb hírek szerint egyre több helyen 80-90% dolgozik már.
Meg hát én úgy gondolom, hogy a dolgozók a sztrájkkal (bármely cégnél) az adott cég vezetőségére tudnak nyomást gyakorolni. Legutóbb már ezen jóval túlmutatott a cél, benne volt a vizitdíj, meg a kórházi napidíj is. Hogy van ez?
Most nem a Karlsruhei példával jövök, hanem egy másik németországi találmánnyal, amit először a DB (Német Szövetségi Vasutak) mozdonyvezetői alkalmaztak a sztrájkalap kimélése céljából: ez az un. "vándorló" sztrájk.
Most folyik Mo.-n ennek a premiere.
Egyébként meg a sztrájkjog biztosított Mo.-n. ha ezt a törvények betartásával alkalmazzák, akkor nincs jogunk elitélni.
Mondjuk én is buszon voltam kénytelen három óra hosszát eltölteni, ami nem volt egy jó élmény.(de legalább a bicajomat ingyen elhozta)
Ha lesz eredménye, akkor érdemes volt sztrájkolni, ha nem- akkor is. (ez esetben , biztosan leváltja a szervezőket a tagság)
Hát tény, hogy ők nem high-end márkákról híresek, bár a ők a Scott hazai forgalmazói is. De valóban nem az n x 100.000Ft-os kerékpárokra kerülnek az általuk forgalmazott dolgok.
Szerintem ez azért van, hogy Campa, Shimano, Mavic, és egyébb jóminőségű alkatrészekhez szokott kolléga ne jelentkezzen, mivel valószínűleg nem fogja tudni őszintén, meggyőzően "managerelni" a cég által forgalmazazott Rodi, Gepida, és hasonló termékeket.........
"a társadalmi juttatások (segélyek, támogatások, nyugdíj) egy háztartásra jutó átlagos összege két és félszer nagyobb a leggazdagabbak körében, mint a szegényeknél." (Idézve innen)
Szerintem ez elég jól jellemzi, hogy mennyire nem stimmel a mai újraelosztási rendszer.