A lemágnesezés kompletten, összeszerelve nem szokott sikerülni. Túl sok lágymágneses anyag veszi körül a billegőt, maga a tok is általában ilyen, nem szokott bejönni.
A demagnetizer elve viszont pontosan ez, egy lecsengő hiszterézisgörbe szerint kell másnesezni, ami lehet úgy, hogy a váltóárammal táplált lemágnesező tekercsbe betolod, majd lassan kihúzod a lemágnesezendő tárgyat, vagy az órás demagnetizer platójáról szépen lehúzod.
Hozzáteszem, ritkán sikerül elsőre, de a hajszálrugón nagyon jól tesztelhető, hogy mágneses-e még. Kicsit oldalra tolva, hogy összeérjenek a menetek el kell engedni, és ha azonnal szétugrik, akkor rendben. Ha összetapadva maradnak menetek, vagy ha nem is, de nehézkesen pattognak széjjel, akkor még van benne remanens mágnesesség.
APT: Lehet, hogy naív a kérdésem, hogyan lehet a felmágnesezett szerkezetet lemágnesezni? A másik fórumon nemrég írtad, hogy a billegőt-hajszákrugót kivéve mágnesezik le. Nem lehet az egész órát "tokkal-vonóval" lemágnesezni? A lemágnesezés váltakozó áramú tekercs áramának nullára csökkentésével történik?
Sőt, a kedvencem, amikor valamit (nyilván kényszerből) megváltoztattak, majd az eredeti szerkezetrészeken ez követelt még módosítást. Na, ah ilyenkor valami tönkremegy, pótolni... :) (Van egy jópofa öreg zsebórám, alig futhatott. Valószínűleg billegőtörés miatt a tengelyt pótolni kellhetett, mert az eredeti fedőkő alá egy plusz fedőkövet applikált a mester, a lyukaskövet pedig beljebb ütötte, hogy a valószínűleg rövidebb tengely vagy félbetört-lesimított csap hosszát kompenzálja... ;) )
Így van és nekem tetszik ez a rendszer. Így legalább kénytelen az ember egy kicsit jobban beleásni magát a témába, ha valamit konkrétan meg akar tudni.
A lapodon tényleg el van írva, csak nem mertem szólni. :-)
Most Potyoro meg fog sértődni, mert a 2209-es Raketa-ját kihagytad a sorból. :-))
Igen, erre a szerkezetre gondoltam, de a típusszámnál talán van keveredés. Majd utánanézek.
A szerviztapasztalatok viszont bizony ilyenek. Máig előfordul velem is, hogy háromszor szedek szét és tisztítok ki egy szerkezetet, mire normálisan működik. Apró hibák sokszor nagyon nehezen láthatók, például egy enyhén mágneses hajszálrugó hektikus sietést tud produkálni. Ugyanúgy egy alig látható szösz a menetek között, egy kis szennyeződés a hajszálrugón. Egész apró, belekövült szennyeződés a billegőcsapágyban szintén bágyadt és egyenetlen járáshoz vezethet.
A legszörnyűbb, amikor már az órát korábban javították, és valamit eltoltak. Esetleg egész egyszerűen nem a megfelelő valamelyik alkatrész, bár ránézésre odaillik, működik is vele úgy-ahogy az óra, de mégsem jó. Orosz óráknál többször jártam úgy, hogy azonos szerkezetek között például a horgonyt nem lehetett felcserélni. A csapátmérők nem voltak teljesen azonosak, bementek ugyan keresztbe, működtek is az órák egymás horgonyaival, de rosszul. Az egyik szorult, alig járt, meg-megállt, a másikban meg annyira lötyögött, hogy emelési hibákat okozott, az amiatt járt össze-vissza.
És lehet, hogy amikor egy öreg, besült, fiókba dobott óra hozzádkerül, akkor már van benne egy ilyen elásott akna. Ezeket nagyon nehéz sokszor megtalálni, nemegyszer már csak tapasztalat és intuíció tud segíteni.
Az orosz kalibereknél általában (igen kevés kivétellel) a típusszám első két számjegye az átmérő mm-ben. Majd megnézem, nem írtam-e el, lehetséges.
A második két számjegy általában a szerkezet jellegét mutatja (dátum, automata, kismásodperc-középmásodperc, stb.. és ezek variációi). Ebből adódóan bizony előfordul, hogy két teljesen eltérő szerkezet azonos típusszámot kapott. Van például 2209 Poljot, meg Vosztok, és nem azonosak, semmiben sem.
Csak, hogy zűrösebb legyen az imperialista kémeknek. ;-)))
Akkor Poljot ügyben még jobb a helyzet, mert a 2416-os egy gyüjtői szemmel mindenképpen értékesebb szerkezet. Laposabb korának átlagánál és szép is. És korábbi fejlesztés, mint az átlagos 26xx család. Ezzel a szerkezettel készültek órák többféle néven is, bár végig a Poljot által gyártva.
Szerintem APT egyszerűen elírta azt a 25XX-családmegjelölést. Az biztos, hogy mindenképpen jól ismeri, mert emlékeim szerint a lapján, a szocialista óragyártás gyöngyszemeivel foglalkozó pompás cikkében együtt boncolgatja a GUB Specimatik és a Wostok Precision társaságában.
A tökéletes szervízmunka pedig, gondolom gyakorlat kérdése is egyben. Bizonyára menni fog rendesen. Én boldog lennék, ha a szétszedés menne már, nem hogy az összerakás. És régi óráknál nem is biztos, hogy egyáltalán sikerülni fog ugyanazt az eredményt elérni, mint amire az óra új korában képes lehetett. Gondolom, az anyagfáradás ebbe is beleszólhat talán.
Bár az én véleményem nem nyom a latban ezen a téren, de engem nagyon is érdekelnek írásaid.
Megoldódni látszik a Poljot kaliber kérdésem, mert kivettem a szerkezet körüli gyűrűből, és így pontosan megmérve 24 mm tehát 2416 lesz 30mm tokban, miután a rotor túlnyúlik a szerkezeten. Érdekes, hogy miért nem írták rá akalibert. Kedves APT következetesen 25XX használ, (például itt is: http://www.mvltrade.hu/WatchSoc.htm) ennek valami oka van.
Egyébként ha érdekel valakit válságban vagyok. Úgy érzem magam, mint a sebészek a hetvenes években, akik már műtétileg végre tudták hajtani a szívátültetést, de immunológiailag még képzetlenek voltak, és a szervezet nem fogadta be az idegen szervet. Szét tudom szedni a szerkezeteket, össze is tudom rakni és járnak is, de megmagyarázhatatlan hogy egyik kifogástalanul működik, a másikat képtelen vagyok beszabályozni. (Késik napi fél órát, erre előre állítom, akkor siet három órát, akkor kiveszem a billegőt megmosom benzinben a rugót, akkor majdnem jó, utána minden kezdődik előröl, végül annyira siet, hogy nem lehet napi fél óra sietés alá vinni.)
Hát ez van. Jó hogy valakinek elmondhattam. A családomat nem érdekli igazán.
Nem, ez egy svajci Solvil zsebora ami keszult normal es felsokategorias kivitelben is. Valamikor elaludtam egy arverest ami egy doboz Solvil szerkezetet kinalt, igy nem sikerult megvennem de bennem maradt a tuske es azota is keresem oket. :-(
Ezek azok amiket nem tudtam megvenni (150€ korul ment el), es utana egy felsokategorias kolcsonkep ami jol mutatja mit is tudott Paul Ditesheim.
Használt megoldás volt viszonylag kis hőfüggésű hajszálrugók kompenzálására. Nagyon szép, ez nem valami USA zsebóra? A Waltham nagyon szerette például ezt a csillagalakú szabályozókulcsot.
Szerintem egy Poljot 2616-osod van. Ez az automata típuscsalád készült 23, 29, 30 köves változatban is. A tiéd esetleg az alap dátumos 29 köves lehet.
Kisebb szerkezetátmérővel készült egy korábbi extralapos automata típus 2415 caliber jelzéssel, illetve dátumos változatában 2416-os jelöléssel. Ezek szintén 29 kövesek voltak. Ők voltak a klasszikus Poljot de Luxe-ok. Persze a 2616-os családban is voltak ilyen számlapfeliratúak.
29 kővel csak a Poljot 251x típuscsalád készült, ez tehát efféle lehet. Ez amúgy meglehetősen strapabíró, a rotorcsapágy sem szokott kikopni (hosszú csőcsapágy, nem jellemző, hogy kotyogna), lehet, hogy egy ütéstől esetleg lelazult vagy elgörbült a rotortengely.
Kösz APT. Megnyugtattál ezzel a zsakóval, nem ez lesz a következő invesztícióm (bár sosem tudni, nagyon nekiindultam).
Van viszont egy poljot automata órám 1970-71 körül kaptam, de hosszú ideig apám használta, aki nem kímélte. Jól jár, de az automatikája rossz, (nem húz, és/vagy súrlódik) ezért a sok felhúzástól kikopott a tok.
Eddig még nem mertem hozzányúlni (előbb egy felhúzós 2614-2H naptárason gyakorolok). Viszont képtelen vagyok megállapítani a típusszámot főként tok csere, meg esetleges alatrész pótlás miatt. (Lehet, hogyha szétszedem akkor látszik.) Megköszönöm, ha segítséget kapok ebben a kérdésben is.
Tehát POLJOT 29 köves, automata, naptáros, 26 mm szerkezet (nagyobb tokban, fém gyűrűben).
Az az én honlapom. Azért van, hogy utánanézhess. :-))) Használható állapotú zsakót amúgy 15-20 ezerért már lehet kapni (olcsóbban általában már hiányos, elkopott, romos, használhatatlan szerszámok vannak, de kifogni ki lehet), ezzel együtt a zsakó inkább zsebórás szerszám. Karórák billegőtengelycsapjait például eszembe nem jutna zsakóban fényesíteni, csak eltöri vele az ember.
De komoly zsebórafelújításhoz egy nagyon praktikus szerszám.
Kis órában (kar és zsebóra) a rugót inkább olajozzuk, kicsit vastagabb olajjal. Egész kis órában a 2-es olaj is mehet oda.
Az egyszerűbb és korai orosz órákban meglehetősen nyers volt sokszor a kidolgozás, nem tökéletesek a csapok, így előfordul, hogy sok erő elvész a járatban. Ezek nemegyszer új korukban is a szükségesnél kisebb lengésszöggel, bágyadtan jártak. Szedd szét a járatot, és alaposan tisztítsd át a csapokat (legjobb fába, gyufaszálba szurkálni őket), szintén tisztítófával élesre vágva érdemes áttisztítani a fogastengelyek közeit, szükség esetén bizony fényesíteni kell a csapokat is (zsakóval).
Azt is érdemes megnézni, hogy nem nagyon nagy-e már több helyen a kerekeknél a csapok holtjátéka a csapágyakban. Ha megkoptak és erősen lötyögnek, akkor változik a centrális távolság, és romlik az erőátadás, ez is elvisz sok energiát. Ilyenkor csak a csapágykövek kisebbre cserélése, vagy új tengely beszerelése segít.
Nagyon-nagyon kritikus, a legtöbb esetben a probléma fő oka a horgony csapágyazása. Nemegyszer megkenték, beleszáradt, és bizony nem tisztítja ki jól a mosógép sem. Nagyon alaposan ellenőrizni kell a horgony csapjait, tisztítani őket, majd a csapágyakat is ellenőrizni. Én finom dörzsárral át szoktam őket tisztítani. Három bágyadtan járó órából kettőben a probléma a horgony csapágyai, vagy a villa szennyeződése körül keresendő. A villa tisztításához-fényesítéséhez nagyon jó szerszámot lehet készíteni úgy, hogy egy meghajlított lemezre felforrasztasz húrként (mint egy kis hegedűvonó) egy régi zseb vagy ébresztőóra hajszálrugót. Ezzel szépen át lehet húzni a villa belső, az emelőkővel összedolgozó felületeit.
Ezek után általában már szépen járni szokott. A beleszáradt kenőanyag dörzsáras eltávolítása mellesleg sokszor a billegő csapágyazásánál is szükséges. Legjobb, ha horgony nélkül beteszed a billegőt, és meglengeted. Hosszan, egészségesen kell lengenie, lassan csökkenő amplitúdóval, és a végén egészen kis lengésekkel megállni. Ha még aránylag nagy kilengésnél, zökkenve megáll, és általában, ha pár másodperc alatt megáll, akkor az még nem jó. Igazán jó minőségű precíziós zsebórában, kifogástalan csapágyazásnál akár több percig is elleng a billegő magában, de ilyet tényleg csak a csúcsminőségű - és állapotú - órák tudnak.
Kösz. Legalább megértettem, hogy miért kell visszafelé forognia a gátkeréknek (rugó visszarugózik). Ezek szerint ha nem forog vissza, akkor szorul a járat.
Szerintem más miatt lehet. Próbáld meg a járatot, hogy rugó nélkül te hajtod meg mondjuk csipesszel, és a gátkerék hogyan forog. Vagy rugóval. Ha a rugó a problémás, akkor nem egyeletesen, hanem ugrásokkal fog lejárni. Ha a járat, akkor a gátkeréknek is a legkisebb elmozdulásra mozdulnia kell (aztán pedig a rugó visszarugózására visszafelé is!) - legalábbis jó minőségű szerkezetnél. De tapasztalatom szerint a kis lengésszög oka legritkábban a rugó...
Ez még csak luppéval készült a bizonyos kis Zaria-ról. A lökésbiztosításnál a lyukaskő foglalva volt, de a pereme felért a fedőkő széléig. Szóval ha levettem a rugót, együtt jött ki, és nem is akart könnyen kijönni az a fészkéből az egyik oldalon. Csak a benziben úszott le.
Motorrugó zsírozásról szeretnék kérdezni : Sokat szenvedek egy öreg Pobedával (pedig már kettő jól sikerült). Valahogy nincs elég erő benne, és kicsi a billegő lengésszöge. Eddig raktam a rugóházba egy csepp olajat. Most szétszedtem, másik rugót tettem be, és szilikon zsít tettem a rugó élére, mondván majd bedolgozza. Nem lett jobb. Speciális zsír kellene, vagy vazelin? Vagy maradjak az olajnál? Inkább többet, vagy kevesebbet? Vagy más miatt is lehet kicsi a lengésszög?
Az osszepites nem volt nehez, de megfelelo burat mar honapok ota keresek. Sikerult kisebb atalakitas utan bepasszitanom a burat a menetes lencse es a csiptetos kozgyuru koze.
Igen. A fenyekkel eddig nem kellett foglalkoznom, a kepek sima nappali fenyben keszultek a szobaban, semmi napfeny vagy lampa. Az esti fotozashoz meg ki kell tapasztalnom, de a lampabura annyira jol szor hogy szerintem eleg lesz az asztali vilagitasom. Tegnap keszult a "talalmany" igy meg tapasztalatokra van szukseg. :-)