Lehetetlen. Az egyszer megszerzett nem évül el, több vonalon járók nem igazán tarthatják számon a változásokat, stb. (Valaha pl., a fél év alatt elévülő vonalismeret mellett pl. Hajdúszoboszlón kb. két hónap alatt cserélődött a fényjelzős, vonóvezetékes technika D 55-re. Az akkori "fordánk" szerint szinte valamennyi villamosított vonalon előfordultunk.)
...váltó- vagy vágányfoglaltságos biztber van, honnan tudja a mozdonyvezető?
Jó kérdés. Kártyát vet...
És mi van, ha az állomás ilyen is, meg olyan is (Fészkesfehérvár 40 alatti sebességkorlátozás nélkül, az egykori Tiszatenyő végpont 1. váltója, stb.)? Meg valaha vala vonóvezetékes technika is váltó foglaltságellenőrzéssel az egyedik vonalon, azon kívül nem tudom, volt-e, van-e még.
Azt, hogy az adott állomáson váltó- vagy vágányfoglaltságos biztber van, honnan tudja a mozdonyvezető? Még szofisztikáltabban érdekelne a dolog, ha a szabály csak a tolatás vágányútjának felszereltségére vonatkozik (tehát arra, hogy ott van-e vagy nincsen ilyen biztber)...
Mindenkor csak olyan sebességgel szabad tolatni, hogy a járműveket a rendelkezésre álló fékező erők felhasználásával a tervezett helyen biztosan meg lehessen állítani. Az alkalmazható legnagyobb sebesség: a) emberi erővel vagy közúti járművel végzett tolatás közben a lépés-ben haladó ember sebességének megfelelő sebesség; b) mozdonnyal végzett tolatás közben legfeljebb 40 km/h (váltó- és vágányfoglaltságos biztosítóberendezés esetén a váltókörzetben 25 km/h.); c) légfékkel végzett tolatás esetén az E.2.sz. Utasításban meghatározott sebesség.
Szerintem tolatásnál is érdemes lenne megoldani a jelfeladást, ahol van tolatóvágányút is. 40 km/h-s sebességet adna a mozdonyvezetőnek és talán működne is.
Egyéni lezárásban nem áll át a váltó ha pl kell egy vágányúthoz védőváltónak. És a D-70 rugalmas oldalvédelemkeresési megoldásánál nem mindig uaz a váltó ad védelmet.
Meg D-70nél nincs is a forgalmiban biztosítékszekrény mint 55-nél.
Ez nem igaz.A váltó lezárásához és a felnyitásához két külön nyomógombot kell használni.A felnyitáshoz használt nyomógomb pedig el van látva véletlen lenyomás ellen/a neve most nem jut eszembe/.Hidd el mire fel akarja nyitni az fszt. már eszébe is jut miért zárta le.A kupakot könnyebb levenni!
Sajnos véddeni kell az utast és az árut a vasutas dolgozóktól is. Ha nem lehetne az EVM-et csak úgy kikapcsolni, talán nem történt volna a szőnyi nagy baleset.
Szerintem tolatásnál is érdemes lenne megoldani a jelfeladást, ahol van tolatóvágányút is. 40 km/h-s sebességet adna a mozdonyvezetőnek és talán működne is.
Mi van, ha a forgalmista valamiért feloldja a váltót és átállítja? A váltót gondozónak pedig levágja a kezét. Ennyi erőve az is jó, ha a váltó egyéni nyomógombját egy diafilmkupakkal lefedjük.
Én azt gondolom biztonságosnak ebben a helyzetben, ha a bizt. ber.e-s/ pft-s a váltónál kikapscolna valamit, a saját biztonsága érdekében, vagy esetleg éket tesz a csúcssínhez, hogy ne lehessen átállítani.
Az én egyéni véleményem szerint külöbség van a vágányutas és az egyéni váltólezárás között.A vágányutasnál az összes érdekelt váltó lezárodik mig a egyéni lezárásnál egyszerre csak egy váltó zárodik le.Tehát ha valamilyen oknál/pl:védőváltó nem áll át stb../ fogva a vágányút nem záródik le sokkal könnyebb a váltokat egyénileg lezárni mint a biztiket kikapkodni vagy lekapcsolni.Az utasitás pedig előirja hogy a vonatokat lezárt vágányuton át kell közlekedtetni.
Az első lezárás sem mindenható.Ha csak egy pont ellenőrzésénél is hibát talál már onnantól nem engedi a vágányút felépülését.
Vagy ha netán kijön a sasszeg az ellenőrző rúdból, akkor azt helyben csinálják meg a biztberesek. Ilyen esetben pl hasznos, ha van egyéni lezárás, mert esetleg az nem lenne jó, ha a dolgozónak levágná az ujját a váltó.
Nagyállomáson illik, hogy legyen egy pályás és egy bizt. beres állandó ügyelet, ha már nagyállomás, biztos fontos is (különben nem lenne nagyállomás).
Ha a Pft szól, hogy a 132b kitérőn egyszerűsített kitérőmérést végezne, akkor nem nagyon tudsz mit csinálni egy D55-ös állomáson, minthogy az állítóbiztosítékokat kiveszed vagy lekapcsolod (azt az egy, kettő vagy három biztit). Ennél egyszerűbb, ha fogja magát, és az Egyéni lezárás/ÖJÜ be nyomógombbal lezárja az adott váltót, így az nem lesz állítható. :-)
Sztem ez kultúráltabb megoldás, mint a biztikkel, kismegszakítókkal való játszadozás.
Egyébként egy bizt. ber. szakaszmérnök szerint "a biztosítóberendezés mindig annyit tud, amennyit a forgalom megkövetel tőle". Szerintem ez nagyon igaz, nyilván a biztonsági előírások figyelembevételével.
Az volt ugye a probléma, hogy a toronyból adott esetben nem látszott, hogy a vonat vége már a határjelen belül van-e vagy nem. Ezért szereltek fel a sínszál belső oldalára egy szögvast, amit a toronyban található fehér emeltyűvel a váltókezelő a vágányra fordított. Ha a tapintósín rá tudott fordulni, akkor szabad volt az a szakasz, a vonat a biztonsági határjelen belül áll.
Függősége nem volt, és célszerű volt le is hajtani az ellenőrzés után.
(Amolyan ellenőrzés után kikapcsolt szigeteltsín, de ugye azt a vasgomboséknak az más ok miatt kellett.)