Szó sincs ledorongolásról. Senki sem érthet mindenhez. Ezért szeretem ezt a fórumot, mert rengeteg dologban kölcsönösen felokosítgatjuk egymást. Főleg vonatkozik ez az olyasmire, amit a szakirodalom nem szokott feldolgozni. Csak egy példa: A közlekedési cég által használt villamosok ilyen-olyan átalakításai, főleg azok, amelyek nem is terjednek ki az egész készletre. Ezt csak a tárgyban járatos emberek tudják.
Mivel a vasúti kocsi oldalán a látható pályaszám és felségjelzés szerepel, én azt a nevet adtam a képnek, illetve az adott osrszág képei közé tettem. Halvány lövésem nem volt a kocsi magyar eredetének, de én úgya vagyok vele, hogy ha a ČD835-001-et Szentesen fotózom, attól még cseh vasutak mappájába helyezem, és addig, amíg MÁV6341-xxx nem lesz belőle, cseh is marad. Részletkérdés, hogy alkatrésznek vették, nem fog futni.
A terepjáróról még ennyi infóm sem volt, csak a rendszám. Osztrák, hát legyen az. Igaz, nem kérdeztem körbe az esemény helyszínén, ahol a kép készült, valaki biztosan meg tudta volna mondani, sajnos nem tettem meg.
Sajnálom, ha ezekkel a téves (?) elnevezésekkel bárkinek is lelki törést okoztam.
A legendás típusból a Közlekedési Múzeumban kiállított példány az egyetlen megmaradt Rába Botond gépkocsi. A Filmgyár részére az Appasionata című filmhez készült egy hiteles másolat, de nem hinném, hogy a képen szereplő lenne.
Aludtam rá egyet. Biztosan az utánzat, ami valami szovjet alapra készült. Bizonyíték a Rába Botondon nem volt első tengely hajtás. Meg az első sárhányó és a plató közötti nagyobb távolság.
A jobboldalom egy egykori MÁV Cmn kocsi virít. sajnos nem találok a sok szép kép között róla egészalakosat.
Másik megjegyzésem az, hogy az alábbi "osztrák jeep"-nek nevezett kocsi Rába Botond, bár azt hiszem, hogy hamisítvány. A műszerfalon levő elektromos cuccok egyértelműen háború utáni magyar gyártmányok.
A modell egy Ggs kocsi, amit M1:1-ben hűtendő áruk szállítására nem célszerű használni. A korabeli képen látható hűtőkocsi a jelenleg használt besorolás szerint I(h)m sorozatjelű lenne. (a hőszigetelés osztályát nem tudtam a képről kitalálni)
Viszont, ha már ilyen jó itt a segítőkészség, kérdeznék még! :-) A harmadik és korábbi korszakok külföldi sorozatjeleivel vagyok bajban.
Van egy ČSD söröskocsi modellem, amihez FREMO/DiMo kocsikártyát csináltam, amin fel kell tüntetni a mostani sorozatjelet is.
A modell a Roco 48048-as kocsija, amelyről mindig is sejtettem, hogy nem éppen valós, lévén egy elég modern kocsit elég sokféle - régi - sörös festéssel hoztak ki (a '90-es évek végén). De vonatban távolról jól mutat, tucatnak jó, ezért megvettem. A kocsikártyával kapcsolatban kezdtem el infókat keresgélni, amikor is megtaláltam az eredetijét, ami tényleg nem hasonlít! :-)
A kocsi adatai:
ČSD
Lp 510 061
A sorozatjelben a 'p' gondolom pivo-t jelent, viszont a ČSD akkori (Ep. II) 'L' sorozatjele mi lehet ma?
Elsőnek az átfordítást az 1967-es MÁV jellegrajz album alapján csináltam, ahol az 'L' kocsi új jele 'Hk'. Ez lefordítva "különleges építésű, 2 tengelyű, 20 tonnánál kisebb rakodóértékű", ami a modellkocsira illik is.
Viszont hasonló - funkciójú - (és modellben azonos, Roco 48047) MÁV-os kocsin Ep. II-ben Gs a sorozatjel...
Ezt a kocsikártyát most találtam, amikor újra elővettem a témát és keresni kezdtem. Ezen I-nek jelöli a kocsit...
Szóval akkor ez most 'H' vagy 'I' lenne a kocsi mostani sorozatjele?
Amúgy az egyes országok Ep. I-III-as sorozatjelei mennyire voltak azonosak?
A keresés közben találtam a sörfőzdéről is anyagot, illetve a ČSD hűtőkocsijairól is egy jó kis összefoglalót. Illetve találtam a Roco egy másik, ennél szebb söröskocsijáról is egy cikket, amihez legalább hasonló kocsija azért volt a vasútnak.
Még 2003-ban Kaposvárra menet, rögtön Dombóvár állomás után a balra lévő pft-s telepen láttam néhány volt poggyászkocsit a vonatból. A többségét az esti szürkületben hirtelen Dhz-nak azonosítottam be, de mintha egy más lett volna, mint a többi, bár sajnos pont az kevésbé látszott. Megjelenésében kicsit eltért a többitől (oldalajtó, ablakok elhelyezkedése), és mintha a homlokfalon az ajtók mellett lett volna ablaka is. Sajnos alaposan megnézni nem tudtam, de ezek alapján az NDK Piko által gyártott "egységes személykocsi" sorozattal azonos (ahhoz hasonló) poggyászkocsinak gondoltam, bár erős kétségekkel. Sajnos visszafelé már nem vonattal jöttem és azóta se jártam arra, így nem tudtam újra megnézni.
A személykocsis topikban a 31282-től kezdődően volt némi eszmecsere német eredetű kalauzkocsiról, amely a GYSEV-nél végezte. Nem pont ez a típus, de hátha érdekel.