Nálunk Százhalombattán nincs kijárati hívó (SH), és ha bármilyen oknál fogva vör9s mellett kell kihaladnia a vonatnak, akkor az fszt.-nek kell írnia egy "kódexet", hogy írásban engedélyezze a vonat kihaladását.
Nem voltak olyan nagy késések, csak az állomás átbocsátóképessége csökkent le. Gondolom, hogy ha a reggeli csúcsban történt volna ez (szóval munkanapokon), nagyobb késések lettek volna, de így, hogy a vonatok 40 helyett 15-el mehettek, a tolatás pedig annyira nem volt ellehetetlenítve, nem voltak nagy késések. Legfeljebb én késtem, amikor a szolgálati átjáróban 5 percet állahttam, míg a kör IC hívójelzéssel eldöcögött mellettem. :-)
A Mecsek IC viszont kb. +60-al jött meg, de szerintem ez a Bükkösd és Abaliget közötti incidenssorozat miatt lehetett.
Ma voltam a Keletiben. Berendezés elfüstölt, hívóval közlekedtek a vonatok, tolatás néha kék jelzők mellett bonyolódott.
Reggel a Baranya IC-n (amivel mentem) Bükkösd és Abaliget között az EÉVB meghülyült (inkább a térköz), be is fogta a 20-al haladó Inter City-vonatot gyorsfékkel.
Kezelés: x és y irány, a gombok szinei irányonként különbözőek. Ha két összetartozót nyomsz felengedés után a kezdőpontnál megjelenik a szabadfény. Ha tolatásjelzőknél nyomod ott a tolatásjelzők lesznek fehérek a vágányútban. Ha két nem összetartozó színt nyomsz csak a vágányút áll be. Természetesen értelmes vágányútnál.
Nincs tolató és vonatszint.
Az egyéni váltóállítógombok lenyomva rögzíthetőek ez az egyéni lezárás. Kényszeroldás van vonatnál és tolatónál, vágányútvisszavonás csak egy van érvényes mindkettőre.
Ha PT-n beszól a mozdonyvezető az irodába, hogy a 1323. térközjelző vörös, akkor mit mondasz neki?
Nem biztos, hogy azt kell neki mondani, amit írtál, mert az csak akkor szól be PT-n, ha nem kapott előjelzést a vörösre és az irányítóval nem tudott értekezni.
Ha nem hát annak örülök.:)Biztos félreértettem.:)Én a Tjm-re gondoltam,de aztis tudom hogy nem 100%-os dolog és néha annyit ér mint halottnak a csók,de ép arra van szerintem /saját vélemény/hogy az fszt.beleavatkozon a térközi közlekedésbe ha kell.
Ha PT-n beszól a mozdonyvezető az irodába, hogy a 1323. térközjelző vörös, akkor mit mondasz neki?
Gondolom valami ilyet:
EÉVB* hiányában két perc után, EÉVB-vel azonnal, max. 15-tel meghaladható, és ha feljön a szabad kép a vezetőállás jelzőn, akkor annak megfelelően, ha nem (vagy nincs is EÉVB), akkor pedig vmax. 15-tel végighalad a térközön, feltételezve, hogy segélynyújtásra váró vonat van a foglalt térközben. Ha a térköz ténylegesen foglalt: az elől haladó vonatot legfeljebb 200 m-re megközelítheti.
(Ha hiba van benne, tessen ám szólni! ;-) )
És így ennek ugye nincs értelme, bőven elég annyit mondani, hogy "utasítás szerint járjon el". Ugyanis minden lehetséges teendő a mozdonyvezőtőt függ, nem függ össze azzal, hogy a szolgálattevő mit lát vagy mit tud.
Persze érdeklődni adott esetben érdemes lehet, de szvsz sokszor felesleges.
Szal nem mondhatsz neki olyat, mint egy bejárati jelzőre, hogy — hiába nincs jelfeladás —, azonnal meghaladható a térközjelző, nem mondhatod neki, hogy — mint a foglaltra járatás esetén — max. 40-nel bejárhat a foglalt vágányra.
Ez a HÉV-nél is így működik, noha nem PT van, hanem vonali rádió, és az összes térközjelző és szigetelt szakasz szentendrei vonal belső szakaszán vissza van jelentve a kezelési körzet pultjára. Szal úgyis látja a forgalmász, hogy mi a pálya, hol van jármű és hol nincs, nem kell mindenféle térközcsoportokkal és térközzavar-oldással bíbelődni (ugyanis a TkZav-oldáshoz legalább 20 perces követés kell, ami igen ritka). A térközjelzők bizt. ber. szempontból állomási jelzők.
És hiába látja, tudja, ugyanazon elvek szerint születtek a jelenleg hatályos szabályok a HÉV-nél, mint amik a MÁV-nál is élnek.
Ja, meg vannak védő térközök, ahol igen jó lenne, ha a forgalmista rárádiózhatna a motorászra, hogy az első vörös (csak védőtérköz szerepét betöltő) térközjelző mittudomén, 40-nel, megállás nélkül meghaladható, a térköz szabad. Ha pl. van visszajelentés az elől haladó vonatról (akár külön érdeklődéssel, lévén a követési rend térköztávolságú), akkor pedig az álfoglalt szakaszt fedező jelzőt is meghaladhatja, max. 15-tel (síntörés!), megállás és Figyelj! jelzés adása nélkül. Kicsit pörgősebb lenne, és szvsz a vonatközlekedést nem veszélyeztetné jobban, mitn a jelenlegi metódus.
*: EÉVB: itt: Intendon, vagy azzal megegyező, illetőleg nagyobb biztonságot .... :)
Várj csak, én a szigeteltsín jelzőre gondoltam :) Az 1967-től érvényes BHÉV F.1. 73. pontja azt írja: "73. Szigeteltsín jelző
A heveder mellett vörös-fehér sávozás mind a két sínszál talpán és gerincén, kívül-belül egyaránt.
A szigeteltsín jelző a szigetelt vágányrész elejét, illetőleg végét jelzi. Ha a szigeteltsín jelző a biztonsági határjelző után következik: behaladó tehervonatoknál a zárfékező "Nincs határ!" jelzést mindaddig köteles adni, amíg a vonat utolsó tengelye a szigeteltsín jelzőt meg nem haladta".
Eszerint érdekes a végigfestett, akkoriban már átadott Batthyány tér állomás, illetve az önműködő térközös rész térközhatárai (volt jelölve vagy sem ezzel a jelzővel).
A vörös-sárga árboc nem az útátjárót fedező térközjelzőre utalt? Az A17 lehetett ilyen, mert utána volt még egy jelző a váltók előtt, nem? De a Bm1a, Bm1b, Bm2a, Bm2b (Csillaghegy) is tuti ilyen volt...
A térközjelző tudtommal a HÉV-nél forgalmi szempontból nem több, mint a MÁV-nál, nem rendelkezhet róla az fszt., hiába látja az összes térközjelzőjét és az összes szig. sin-jét.
Batyin — mióta az eszemet tudom — a fehér sáv egy rézsútos kék sávval meg van szakítva. Amikor pár éve a jelzőcserék voltak, egy rövid ideig nem így volt, de javították.
Jelenleg:
Vörös-fehér: az adott jelző és a rákövetkező jelző között a biztosítóberendezés gépi úton ellenőrzi a szakasz foglaltságát.
Fekete-fehér: nem ellenőrzi.
Sárga-fehér: külön előjelző vagy ismétlőjelző
Sárga: önműködő térközjelző
Fehér: önműködő útátjáró fedezőjelző
Régen volt pl. vörös-sárga és hasonlók (Aquincum A17(?) jelzője ilyen volt Filatorigát teher felől), valami külön előjelzővel rendelkező főjelző vagy mi a kín volt a jelentése.
(Az új utasítás szerint lehetőség lesz rá — amit egyesek szerint ki is fognak használni —, hogy ne legyen nyíltvonal Battyhány tér és Aquincum elágazás, valamint Békásmegyer között. Ez érdekes téma. :)) )
Régi Tiszatenyő 1-es váltóhoz kapcsolódóan merül fel bennem, hogy Egerben mennyivel is lehet tolatni a kezdőponti váltókörzetben? Ott a helyzet fordított, az Eger rendezői Dominóról vezérelt váltózárkulcsos technológia leledzik... biztosított formában...
Ha már itt tartunk, mi is az a váltókörzet? Kitérő? Kitérőkörzet? Hivatalosan a mv. nem rendelkezik ezek magyarázatával, pedig használnia kellene...
Ugye régen volt a szig. sinnek jelzése, amit egy időben a Jelzési Utasítás is tartalmazott..
Érdekes: a HÉV-nél ez kiderül a jelző árboc-színéből. :))
(Igaz, így egy fontosabb információ veszik el. :( )
(Megjegyzem, jó lenne, ha külön szedné az utasítás a lezárt tolatóvágányúton alkalmazható sebességet a nem lezárt tolatóvágányúton alkalmazhatótól, mert így igen felemás megoldás született.)