- ezt a típust ha jól tudom nem hozták ide, belpiacos volt.
Érdekességnek jó dolog, de a véleményem szerint a motor ( gyenge váz szerkezet) ( a "régi" Rigáknak erősebb a váza ) és annak blokkja nem alkalmas a terep illetve cross motorozásra, amire szánták ezt a sport jelegű Kárpátit.
Ha stabil működésre tudjuk hozni a gépet és elvisz A- ból B- be azzal már túlteljesítettük a gyári paramétereket.
Amúgy nagyon szép a gyűjtemény ehhez csak gratulálni lehet, megjegyzem a sok orosz masina között találtam egy Romet Kadet-et is a Kárpáti sport képen a Romet tank matrica látszik és a blokk, így már nem simán ötös csillagos ötös a gyűjtemény. :-)
Üdv darusferi63, amit belinkeltem abból az utóbbi tetszik annak a felszerelése az elképzelésem szerint egyeszű a két oldaltáskát összekötő részt elvágni majd meg kell toldani hogy méretes legyen a motor csomagtartójára :
majd ezt követően arra kell valami megoldást találni hogy ne érjen a kerékhez... ezt meghagyom neked, a hátsó teleszkóp is segít ebben a határolásban.
Nálam is egyszerű a történet :
a táskák oldalán erős akasztó van ezt a kosárra teszem mivel emelt helyzetben vannak a táskák a kosár miatt nem érnek a kerékhez gumipókkal rögzítem az egészet és kész is.
Gyermekkoromban a nagybátyámnak egy Verhovina 4 -es volt ezt legjobban azért kedvelte hogy lefelé tankos lévén az ő korában könnyü volt rá felszállni . Ha elmentem náluk rögtön ott sündörögtem mellette , végül egy idő után , szavait idézve mondta hogy , " menj kerülj vele egyet " szép emlékeim vannak a erről a 4 es ről .
Katonka Balázs -al beszélgetve rég mondtam hogy szeretnék egy ilyet , ma szólt hogy sok elfoglaltsága mellet ma rá ér és menjek el hozzá . Így felkerestem egy a Riga -kat jól ismerő vérbeli Rigást és gyűjtőt Katonka -t .
Egy az 1970 -es évek elejéről származó olvasható tipustáblával és ha nem is fel ujitott , de hiánytalan motornak a
karburátort ki takarítva a több mint egy évtized es állás után első próbálkozásra szépen indult ,és Balázs t az utcán vigan "repítette " .
Ezt követően Katonka " elvtárs " megmutatta gyűjteményét kis múzeum -at .amiben fellelhetők kevés számban készült vagy ritkán látott darabok is és mindegyiknek el tudja mondani a múltját , ő hozzá kerülésének idejét és
néha érdekes körülményeit . készítettem néhány fotót csak közben be sötétedett és nem a leg jobbak lettek , de majd legközelebb .
Látom lesz azon a motoron tennivaló , annak ellenére hogy lábon ment haza . Lánckerék pótlásában holnap lépek használt másikat de jót biztosan találnak , meg gumit is . A berugó , az cserés , A hangtompítóval mi az elképzelésed ? Kár hogy valaki át ütötte , azt gondolták azzal gyorsabb ? Hát ha közben nem lesz jobb , akkor sajnos csak a régit fogod tudni bele rakni .
Igen, eddig még nem is hallottam a típusról. Tovább olvasva azt találtam, hogy osztrák bogárnak hívják a szintén boxer motorja és a közös tervezőjük miatt. A hűtőrendszer mivel gravitációs a hűtővel nagyjából meg is volt az egész ha jól gondolom, mivel ebben az esetben nincs termosztát sem vízpumpa. Az ilyen népautóknál szerencsére a kor legegyszerűbb megoldásait szokták használni, ami teljes felújításnál előny, hogy nincs túlbonyolítva. A hűtő legyártása azért biztos nem volt egyszerű. Ha ez a 2 db igaz akkor mindenképp kuriózum nálunk az autód, úgyhogy a kispolski cseréjével jól döntöttél:)
Igen a Skoda vaslökhárítós, ezt-azt begyűjtöttem már, meg édesapámnak is maradt az S100-asából amit cserélt vagy éppen ki nem cserélt rajta. Mivel a műszaki alap alig változott ezeknek is hasznát veszem. Néhány boltban még lehet szerezni hozzá elemeket, közép és külső küszöb volt, első sárvédő ehhez a kasztnihoz nem, de aztán találtam máshol. Ha van Neked hozzá alkatrészed azzal ne a Rigások fórumát terheljük ha megadod a telefonszámod felhívlak és megbeszéljük.
A motorjaimat viszont még leírom, azok végül is kétkerekűek akár a Rigák és Verhovinák. Az első nagymotor és egyben első saját kétkerekűm egy Csepel 125 volt családi indíttatásból. Aztán még vettem hozzá mert mindig kell az alkatrész, de egy idő után már a donorokhoz is megvolt minden mivel szorgalmasan jártam a börzéket. Így már 3 van. Innen tovább indulva lett aztán Danuvia, Pannónia P10, T1, MZ ETZ 150 és sport Czetka. A négy utolsó papíros, ebből 3 forgalomban van az új rendszámmal, és az egyik Csepel papírozható még. A többi gyűjteményi darab amik néha meg vannak járatva egyébként meg jól eltakargatva. De ennyi épp elég is, mert sok lenne egyszerre. Ha meg messzebbre akarok menni nem csak a környékbeli falukban a papírosak közül egy 200 km-es út egyiknek sem kottyan meg. Mindegyik jó gép, nem tudnám eladni őket.
Nem is tudtam hogy ilyen táskákat lehet kapni nagyon vagányak legjobban az az utóbbi tetszik . Akkor már csak annak a rögzítését kell megoldani ,nagyjáből akár ahhoz hasonló formában .
Van itt baj éppen elég, lesz mit csinálni, én ezeket az "ezer" éves orosz külső gumikat hagynám a francba valami újat vennék rá, pl a jó bevált vee rubit, persze a veterános értékéből veszítene mert azzal a régi gumival van eredeti hatása, csak nehéz beszerezni, de nem lehetetlen valamelyik börzén biztos lehet találni.
A hátsó lánckerék beszerzésére nincs tippem, börzén nem szoktam ezt figyelni, a kép mutatja hogy mindenképpen cserés.
A kipufogó fojtásán megvagyok lepődve, hiszen szinte nincs vagy csak alig van fojtás és azzal nem szokott baj lenni, ennek a cseréjét vagy javítását hogy tudod kivitelezni-megoldani ?
Amit korábban írtatok hogy donor motort érdemes venni, szerintem is mert arról könnyebb leszerelni az alkatrészt, mindezek mellett egy ritka típusról beszélünk.
Érdekes dolgok derülnek ki, és még ott van a blokk állapota, a gyújtás, a karburátor.
Hozzákezdtem ma a Verhovinához, de nem sokat haladtam. Az első gumin ezt találtam:
Nem értem, mi ez a lyuk, olyan, mintha gyári hibás lenne vagy mintha belelőttek volna a gumiba. Mindenesetre ez így nem túl üzembiztos, ezt a gumit cserélni kéne. Nekem nincs itthon Riga gumim - Feri, mi legyen? Vadásszunk rá eredeti gumit vagy vegyek rá valami újat? A hátsó gumi jónak tűnik, a belső is, legalábbis két-három óra alatt nem eresztett le.
A hátsó kerékkel más baj van. El van kopva a lánckerék és ledobálta a láncot, ez egyértelműen látszik: a lánckereket tartó három csavar feje annyira le van darálódva, hogy nem fogja a kulcs, így roncsolás nélkül ki sem tudom csavarni. Kerestem másik lánckereket, találtam is valami olyasmit, de nem egészen olyan, mint ami a kereken volt: ez Rigáról származik, egy foggal nagyobb, még abban sem vagyok biztos, hogy összeépíthető a kerékkel. Feri, próbáljam ezzel vagy próbálsz keresni másik lánckereket? A lánckereket takaró lemez meg a csavarok alá való biztosító lemezt sem ártana cserélni.
A kipufogó furulyájának a belsejében gyárilag van három kupakszerű rész - itt szét van nyílva a furulya és el vannak mozdulva a "kupakok", egy teljesen ki is esett. Ez a legbarbárabb tuning: ha nem szelel a kipufogó, egy vasdarabot felkalapálnak a kipufogóban - gondolom, itt is ez történt. Emlékeztem, hogy nekem van egy furulyám, előkerestem, ez nincs szétnyílva, de, mint ezt most fölfedeztem, ez sem jobb, mert ebből meg teljesen hiányoznak a légterelő "kupakok":
Megnéztem a berúgó kart is: tényleg el van hajolva, ami rajta van, vagy valami selejtes utángyártott cucc: mellé tettem az enyémet, jól látszik a különbség. Ez mindenképpen cserés, mert ami most rajta van, leverné a légszűrődobozt.
Üdv vermestibi2, jó munkát a Verhovina projekthez kíváncsian várom a fejleményeket mi hogy lesz...februárban mi is elkezdjük Janival a felújítási munkálatokat természetesen dokumentálom.
Az oldaltáska jó dolog ha van, nálam évente egyszer talán kétszer kerül fel a motorra a több napos túra-túrák alkalmával, a Decathlon-t tudnám ajánlani ott is vannak széles választékban kerékpár oldaltáskák két három éve én is ott vettem és megvagyok elégedve az oldaltáskával.
Jó hogy le fotóztad legalább jobban látszik majd a különbség ha elkészül . Énnékem fel sem tűnt , csak te hívtad fel rá a figyelmemet , hogy az új tankmatrica fordítva van rajta .
Darusferi egyik ismerősének a motorja. Üzemképes volt mielőtt szét lett szedve és újra lett fényezve. Terveim szerint pár héten belül kész is lesz. Főleg ha megússzuk a blokk széthúzását - most elég kétesélyesnek látszik; lehet, hogy nagyon el van gyengülve a sebváltó villa rugója.
Ne szerénykedj , megy néked a," szövegszerkesztés "a kép feltöltés nem a legerősebb oldalam , de majd kérünk segítséget , vanak gyakorlottabak motorosok ebben Pld :Robaj , Vermestibi és még sorolhatnám .
Steyr 55. Üdv.roncsfelújító örömmel olvastam, hogy érdeklődésedet felkeltette a régi autóm és utána néztél. Röviden az adatai évj.1934-es 1.2l a motorja vízhűtéses gravitációs váltó tolókerekes kardános, difi felcsavarozva az alvázra ,lehajtás féltengely kardánkeresztekkel, kerékméret 5-16 , a teteje lemez és hátratolható teljesen . Ferdinánd P. tervezte Hitler kérésére ami 5000. birodalmi márkába kerülhetett max. A háború miatt csak 13700, db készült belőle. Tudomásom szerin már csak 2db. van belőle az országban. Nem gondoltam ,hogy ilyen sokáig fog készülni, ugyanis több szaki csak hitegetett végül nekem kellet megtanulni a hűtőt legyártani. stb. Ami még kell hozzá nekem rengeteg munka egy kis pénz meg egy nagyon türelmes feleség. Kb.35 éve vettem egy Kispolszkit adtam érte amit felkellet újítanom.Hát röviden ennyi. Ha még érdekel a történet valakit szívesen folytatom legközelebb.Az alkatrészek beszerzésének a történetével.Ha valakinek hasonló gondja lenne írja meg ha tudok szívesen adok infót. Kérdés roncsfelújító hozzád a Skodád vaslökhárítós mert lenne hozzá még pár alkatrészem, vagy Miskolcon egy öreg barátomnak karosszéria elemei talán.Hallom vannak nagymotorjaid is milyenek? Tisztelettel egy öreg motoros.
Üdv. Bálint 23 írtam neked pár napja nem tudom olvastad-e de komolyan gondoltam,hogy megcsinálok neked 1 Verhovína hátsó lámpát ingyen gondoltam nem -e értetted félre,hogy nem válaszoltál .Egyúttal köszönöm a többieknek név szerint Vermes Tibi ,Micukó68, és aki még megnézte a motoromat és tetszett nekik .Nekem is tetszik a szakmai beszélgetésetek és önzetlen segítségetek egymásnak amiket olvasok csak így tovább .Tudjátok szívesebben kipucoltam volna 1 rozsdás tankot mint ,hogy gépeljek de csak bele jövök. Ha tudnék felrakni képeket megtenném, így kénytelen leszek majd Darusferi63 barátunkat zaklatni mert a gyerekeim messze laknak. Még egyszer én is Boldog újévet és jó motorozást esőt ja azt nem erre az évre mindenkinek. Üdv.steyr 55.
Üdvözöllek darusferi63 jó helyre került a tükör és még motoron is van ez a lényeg jó látni használd egészséggel.
Amiről beszéltünk le is fényképeztem hogy lásd az árakat :
remélhetőleg lehet látni a lényeg az első sorban van fehér poló egy oldalon négyezer két oldalon ötezer forint a színes poló árak a második sorban van, nem olcsó és nem is szükséges csak egy lehetőség.
A legtöbb veterános általában előnyben részesíti az eredeti alkatrészeket ,tartozékokat .Én magam is próbálom az eredeti ,vagy ha nem akkor legalább hozzá hasonlitók beszerzését . Igy van a motoron a viszapilantó tükör is , krómozott hátoldalu eredeti Riga tükör beszerzése nem könnyü . Ezen segített nékem Robaj (neki sem volt ,de kért egyet Janika - tól ) s ezt segítőkészen ,önzetlenül elküldte ! Amit köszönök !
Ma jó idő lévén örömmel, felszereltem s a tükör betölti funkcióját !
Végül is logikus, mivel a tetőcsomagtartót is csak akkor ajánlották felszerelni, ha nagyobb dolgot akartak vinni a kocsival. Utána le kellett venni. Dísz lenne esősorban nekem is, max néha lenne használva ha beválik a gép:) Ez egy utolsó variációjú keskeny futós Skoda, hátul vasalólámpás, elől az indexek a lökhárítóban de már ovális fényszórókkal. Alkalmi vétel volt pár éve, jó pár dolgot ki kell rajta javítani de ez vonzott főként. Na meg kíváncsi vagyok rá milyen menni egy farossal:)