Szerintem eleg meggyozoen bimetal, de nem szabad elfelejtenunk hogy joval tobb mint 100 eves orat nezegetunk, valoszinuleg mindent maguk keszitettek, meg a horgony szaran is latni a hazilagos kialakitas nyomait. Namost ha nekem kellene ezt a billegot legyartanom es az atvagas utan egy amorf hasznalhatatlan billegot kapnek az alulszerszamozott, informaciotol elzart kis muhelyemben, akkor lehet hogy en is (valamifele kuposodas kiegyenlito hatasaban remenykedve:-) megelegednek egy bemetszessel. Az is lehet hogy valami rovid idon belul megbukott kompenzacios filozofiaval allunk szemben. :-)
Meg nehany kep. A tok ugyan arany (18k) de vekony , az egesz oraval kapcsolatban valahogy disszonans erzesek vannak a minoseg es a sporolas kozott. Ez nem annyira meglepo mert ebbol a korbol valo oraknal mar sokszor volt hasonlo erzesem.
Mea culpa. rosszul emlékeztem, javítom, amit a nem felvágott két fémből álló billegőről írtam. Ott réz a küllő és acél a koszorú kemény forrasztással, és ahogy tágul a réz, ovális lesz. De itt úgy tűnik acél a küllő.
Viszont kiváncsi lennék, hogyha tényleg bimetál, akkor mekkora feszültség lehet benne. Lehet hogy tényleg kúposra hajlik?
Erre mondanám, hogy szerintem tökéletesen elegendő, ha alkoholos tűfilccel a hátlap belsejébe az órás felírja a szükséges adatokat. Kotyvával kimosható, tiszta vízzel nem fog lejönni, jól látható, mégsem okoz maradandó károsodást. Összekarcolgatni egy óra belsejét - nem tartom jó megoldásnak.
Nézd, nem mindegyik korabeli kompenzált billegő-megoldás volt felvágott. A Gillaume vagy például Vollet billegők sem felvágottak, mégis kompenzáltak. A mai precíziós kompenzált billegők mindegyike is monometál. Ezzel együtt ez a konkrét darab tényleg gyanús. Ugyanakkor egyáltalán nem vennék mérget arra, hogy egy ilyen korú órában bizonyosan az eredeti billegő van. Bizony, előfordulnak huncutságok.
Lehet hogy ez most hülyeség, de létezik egy olyan megoldás, ezt innen nem tudom magítélni, ahol nem behajlik a fűrészelésnél, hanem az egész kerület változik a hőmérséklettől, és a balansz küllője hajlik el. Tehát központos marad, de kúp alakú lesz. Ha nem jól mondom javítsatok.
Egyszerűen nem hiszem el, hogy egy nem közismert eljárást hamisítsanak. Mert pl távolkeletiek raktak plusz tranzisztornak látszó valamiket a rádiókba a hatvanas években, de akkor mindenki azt számolta, hogy hány tranzisztor van a rádióban. De egy átlagos óravásárló (még a tizes években sem) hiszem, hogy tudta mi az a hőkompenzáció.
"Compensation Balance" ?? - Mar lattam jopar billegot amit csak ketharmadig vagtak at, (gondolom igy meg viszonylag pontos maradt az ora es ugy nezett ki mint ha hokompenzalt lenne, es nem kellett a teknikaval bajlodni, stb.) de hogy a velemenyem szerinti "alkompenzaciot" gravirozassal hirdessek a szerkezeten azt most latom eloszor. Lehet hogy felreertek valamit, de akkor magyarazza mar el valaki hogy mitol kompenzalt ez a billego. ?
Érdekes, mert a rongálás szó utoljára jutott volna eszembe. Persze ha pénzért javítanék, akkor lehet hogy meg kellen kérdezni a tulajdonost, hogy szignózhatom-e. Lehet hogy nekem azért tűnik természetesnek, mert a munkámból eredően, minden tevékenységhez kézjelet kell tenni.
Én valamiféle üzenetet látok az utókornak benne. Engem szidjatok, vagy dícsérjetek.
Érdekes volna egy nagyobb órás (pláne titkos) jelzését megtalálni.
Én direkt vadászom, hogy mikor volt utoljára órásnál. Azt reméltem, hogy kidrülhet az is, hogy kinél.
Mindenesetre az utóbbi időben szerényebb jelzéseket alkalmazok. Az első (napi egy percen belül tejesítő) órába név, év, hó nap, utca, házszám (alig fért a hátlapba) :-).
A bűneset szegeden történt, azt hiszem egy papot öltek meg. A gyilkos elvitte az áldozat óráját. Később elfogták, de tagadott, de egy szegedi órás azonosította a bekarcolással, hogy ezt ő javította.
Olyannyira nincs, hogy elvileg szigorúan tilos az órásnak ilyesmit csinálni. A hátlapba alkoholos filccel beleírhat, beragaszthat eltávolítható kis feliratot, de karcolgatnia elvileg nem lenne szabad. A gyakorlatban karcolgatnak. Ki így, ki úgy, sokan csak a dátumot, más a nevét is, van aki csak maga által értelmezhető jeleket tesz bele. Nincs konvenció, és mindegyik rongálás. :-))) Én a magam részéről a nagyon vékony alkoholos filcet támogatom.
A svájci órák f.on már próbálkoztam ezzel a kérdéssel, hátha itt több sikerem lesz.
Volt-e, van-e valamilyen rendszere annak, hogy a javítás után az órás milyen jelet karcol a fedlap belsejébe. Volt-e nyilvántartott azonosító száma, vagy jele az órásoknak, vagy ez csak az illető által kialakított szignó és dátum. Esetleg valamilyen egyezményes megállapodás, amit pl az órás iskolában javasoltak. Rendszerezték-e ezeket?
Egy bűnesetre emlékszem, amikor ez volt az egyik fő bizonyíték. (Ha válaszoltok, akkor elárulom melyik.)
Koszi, a Valyi fele konyvek mar megvannak, engem inkabb a Schwarz Zsiga fele chronometer-jarat javitasa erdekelne. Azt nem latom hogy ez is rajta lenne a CD-n.
Bocs, hogy én válaszolok: Tanárunk, Vályi Huba adta ki édesapja, Vályi Ödön és saját tankönyveit CD-n. További info a honlapján, www.oktatora.hu oldalon az "Oktatás"-ra kattintva találsz.
Koszi, ezt a csapfuros dolgot meg en is korbejarom mert van vagy 6-8 oram amit javitani kellene. Tudsz valamit az oras CD-rol amin regi magyar konyvek vannak pdf-ben?
Ez egy remek szerkezet, van hasonlóval nekem is zsebórám.
A csapfúró egy más kérdés. Van ilyen kis íjas csapfúróm kettő is, de már jó ideje nem vettem elő őket a fiókból. Nagyon keserves velük dolgozni, nagyságrendekkel hatékonyabb, szebb és gyorsabb az esztergára feltett csapfúró készség. Jó fúróval amúgy azért használható, kézzel kell húzogatni a hajtó íjat, és nyomni a csapfúrót. Igazán kis dolgokhoz nagyon nem jó, mindig leugrik a menesztőről az alkatrész, inkább letörött csapú kerekekhez alkalmas. Persze ügyes kézzel egész apró dolgokat is meg lehet vele fúrni. Billegőtengelyt manapság inkább már nem fúrok, készítek újat. Vagy ha fúrok, akkor nem a csapot a végén, hanem jóval méretesebb furatot készítek, és egy tampont esztergálok, a végén csappal - sokkal kezelhetőbb.
Mutatnek egy szep zseboraszerkezetet. Eddig a szerencsetlen nevhasonlosag (Pateck) miatt szinta ra se neztem ezekre az orakra, de igy kozelebbrol megvizsgalva megvaltozott a velemenyem. Ha nem a PP a hasonlosagi alap akkor nincs miert szegyenkezni, egesz jo kis szerkezet.
Udv Urak! Van valakinek tapasztalata, jotanacsa a csapfurast illetoen? En eddig nem eroltettem a dolgot, de most beszereztem egy speci szerszamot ami nagyon jol megvezeti a furot. Zsebora billegotengely biztosan javithato igy, de nem artana egy ajanlott munkamenet, vagy nehany jotanacs hogy ne legyen sok a selejt. :-)
Némi büszkeséggel jelentem, hogy hála eddigi segítségeidnek, a családi "óravagyon" hat személyes kötődésű darabjából, már a negyedik lett megmentve. Ez az érettségire kapott Unitas 6498, aminek beletört csavarja is volt, meg gátkerék tengely törése, és el volt veszve belőle a kis felhúzókerék csavar, és a váltótengely. (Ez utóbbit egy UMF órából reszeltem át). Sajnos ennek az órának eredetileg spiáter tokja van és az sérült. Most egy megnagyobbított belső átmérőjű 37 mm vékony Molnija tokban van, és nem igazán szép. Elképzelhető, hogy valahol árulnak ekkora olcsó tokot? Mindegy is hogy kar vagy zsebóra. A Robert, meg a Helvetia is tokozza ezt a szerkezetet. Nem tudsz valami lelőhelyet?
Szervusztok! Szeretném megtudni, milyen értéket képviselhet - közelítőleg - a következő szűk leírású zsebóra (fényképek hijján): Union Horlogere (SUG) 15 köves, dupla fedél, belül díjak ábrázolásával. Működő szerkezet, viseletes külső. Elnézést kérek, ha ez így kevés, most még nem tudok képeket föltenni.
Tisztelt órakedvelők! Olvasója vagyok a topiknak, mert van van egy pár öreg zseborám.(ezt kinyujtott karral szemüveg nélkül is látom). Megosztanák veletek egy infot : a Vaterán van két órás esztega eladó . Az áruk horror 600000 huf. Hátha valakit érdekel. (nem én vagyok az eladó , én csak esztergályos cuccokat vadászok igy találtam rájuk) üdv : szőrmók
Nem, a tartót arra használom, hogy a billegőről levett rugót a hajszálrugógyűrűvel arra húzom rá.
Elgörbülgetett véggörbéjű Breguetet is jól ki lehet általában egyengetni, ehhez egy átlátszó vékony műanyaglapra be szoktam jelölni a levett hídon a billegőcsapágy közepét, a tőketartó helyét, és a középre állított kulcs villájának pozícióját. Ráteszem a levett rugót, és addig hajlítgatom, amít a hajszálrugógyűrű középpontja és a tőke a helyére kerül, a Breguet íve meg keresztülmegy a kulcs jelölésén. Kis szerencsével tökéletesen helyreállítható a görbe.
Az igazi gáz az össze-vissza gubancolódott, többször egymásba hurkolódott menetű rugók kibogozása. Az előfordul, hogy egyáltalán nem sikerül.
Fogások is vannak, de főleg gyakorlat kell hozzá nagyon. Kell kiváló és nagyon precíz csipesz, jó nagyító, pár ügyes készség a rugó rögzítésére (én például kis talpazatba fogott, megfelelően megesztergált tűket használok) és sok türelem.
Zsebóra méretnél gyakorlatilag mindent meg lehet oldani. Az utóbbi időben az összes görbe, gubancos rugót ki tudtam egyengetni megfelelőre, de már hajlítotam sík rugóból több jól funkcionáló Breguetet is.
Karóránál nehezebb, a kis görbüléseket nagyon jó csipesszel ki lehet egyengetni. Egész picinyke, finom, női méretű szerkezeteknél viszont már nemegyszer feladtam, és kerestem inkább új rugót - vagy ment a werk fiókba.
(A többiek úgyis a svájci órák kisautó fórumán vannak)
Milyen esélye van a hajszálrugó egyengetésnek. Berguet rugó esetén talán semilyen, de nekem a sík rugó sem megy. Vagy az ötödiket teszem tönkre. pl. Billegő visszatételkor kicsit megcsúszik a híd, egy kicst meggörbül a rugó, erre kiveszem, csipesszel piszkálom, és a vége mindig ugyanaz. Van ennek műfogása, eszköze, módszere, vagy csak érzék kell hozzá? Mert gyakorlatom lassan van (sajnos). Tegnap is másfél óra után dobtam ki. Ráadásul egy régóta makacskodó Pobedába tettem át egy teljesen jó óra billegőjét, hogy hátha megtalálom így a hiba okát, és most egy rossz helyett kettő van.
Most nagyon elfoglaltak a hétvégeim, Ecseri szóba sem jöhet. Tartalékold légyszaves a Poljot fogaskereket.
Ezt a fajta csúszófékes rugóházat - különösen a műanyag rugóházas újabb kivitelnél - használják a járat motorrugójánál is. Valóban túlerőltetésgátló hatása van, ami főleg azért előnyös, mert bár elszakítani ezeket az erős rugókat nem nagyon lehet - a fogaskerekekben sem könnyű kárt tenni - de annyira meg lehet húzni ("túlhúzni"), hogy a rugó menetei összeszorulnak, és képtelenek kitekeredni. A járatnál ez rögtön kiderül, mert az óra megáll, de az ébresztőnél ez ott fog kiderülni, hogy nem ébreszt.
Amúgy tényleg remek szerkezet, és nyugalomban, állandó hőmérsékleten, jól beszabályozva meglepően pontosan teljesít.
Az IWC-hez "gyári" mutatót szerintem magától az IWC-től sem lehet szerezni, de egy mutató pótlása azért nem egy nagy probléma. Még egy kis másodpercmutatóé sem, biztosan lehet találni szép, odaillő mutatót, még ha nem is eredetit.
Ja amit kérdezni akaram azt meg elfejtettem. Szóval ennek a SLAVA-nak zárt mind a két rugóháza. A motorrugó rendesen beakad két kis füllel a ház fenekébe, meg a tetőbe, ahogy kell. Az ébresztő rugóház szintén meg van réselve, de egy csúszófékes megoldás van benne, mint az automata óráknál. Egy háromnegyes ívnyi erős acél rugó egy befelé felhajtott horoggal, és abba akad bele a rugó lyukas vége. Így nem lehet túlhúzni, de azért furcsálllom. Mi értelme lehet ennek. Lehet hogy így javították, vagy eredeti lehet?
Gratulálok a szakmunkásoknak. Irígylem is őket kicsit. Kérdeztem az iskolában, állítólag kellő számú jelentkező esetén tanfolyami (tehát nem iskolai) rendszerben indul ősszel képzés. Csak úgy tűnik többszázezer forint a vége. Lehet hogy ezen fog nálam bukni a dolog.
A múlt héten kipucoltam egy 11 köves SLAVA ébresztőórát. Svájci horgony rendszer, zárt rugóház. Legalább 30 éves. Másodperc mutató nincs rajta, ezért napi méréseket nem tudok végezni, de azóta semilyen látható késés vagy sietés nem vehető észre rajta. Hát ennyit a mechanikus órák pontosságáról.