Ma hallottam egy érdekességet az egykori Hanság-Nagyerdő forgalmi kitérővel kapcsolatban. Azt eddig is tudtam, hogy a megszüntetés előtt Jánossomorjáról távvezérelt D55 berendezés működött itt, azonban ennek módja ismeretlen volt számomra. Viszont ma megtudtam, hogy egy Commodore Amiga számitógépen keresztül volt megvalósitva mindez. Erről tud valaki valamit? Képei esetleg vannak valakinek? (akár a Hanság-Ne. pultról is jól jönne).
A cikket ismerem, az dátumokat kellene benne frissíteni.
Valóban pontatlan a térkép, mert - emlékeim szerint - Albertirsa-Cegléd 140km/h-ra épült ki, az Újszász-Szolnok 160-ra. Ha ezeken működni fog az ETCS L2 (előbbin valószínű), akkor itt sincs akadálya a Vmax-nak.
Először is köszönöm szépen a válaszod! Nagy figyelemmel kísérem a munkásságodat, remélem egyszer én is kipróbálhatom majd az ígéretes állomási szimulációkat. :)
A 21-esen ha jól tudom az Elektra 2 is AKF-ről van kezelve. Az Axon 6m Kft. oldalán volt egy link a demo szimulátor klienshez, anno még ki is próbáltam, csak azóta volt egy pár rendszerújratelepítés. Szerettem volna otthon egy kicsit elmélyíteni az olvasottakat, azért kérdeztem.
A nyertes ajánlattevő: R-KORD Kft., Magyarország 8086 Felcsút, Fő Utca 65. Nettó ajánlati ár (Ft) : 145 329 001
A kényszer-menetirányváltó áramkör Adony-Rácalmás-Dunaújváros vonalszakaszra kerül telepítésre. A tengelyszámlálóval kiegészített kényszer-menetirányváltó berendezés lehetővé teszi az adott állomásközben a menetirány megfordítását olyan esetekben, amikor valamely térközszakasz látszólagos foglaltsága miatt a térközbiztosítóberendezés egyébként megakadályozná. A vonalra behaladó, illetve kihaladó tengelyek számának megszámlálásával, illetve nyilvántartásával ellenőrzi az állomásköz foglaltságát. Ennek érdekében a bejárati jelzők mögé, Dunaújváros-külső mrh-en a rakodóvágány kezdő- és végponti oldalára egy-egy un. kerékérzékelő kerül telepítésre. A kerékérzékelő berendezést lehetőség szerint mindig ugyanarra a sínszálra, annak külső oldalára kell felszerelni. Ez a berendezés egy szerelt egységben elhelyezett kettős – más-más frekvenciára hangolt - jeladóból, és a sínszál belső oldalára szerelt, egy egységben elhelyezett kettős – az adójára hangolt - vevőből áll. A vevők az adók mágnesen terében úgy helyezkednek el, hogy a fölöttük áthaladó kerék megváltoztassa a mágnesen térerőt, és ez által a vevők kimenetein feszültségszint változásokat indukáljanak. Ezt a feszültség változást a kerékérzékelő mellett elhelyezett elektronika kiértékeli, átalakítja és a központi számítógépek felé továbbítja.
Az elvégzendő feladat és mennyisége: • elő- és kiviteli tervek készítése, • 6 db tengelyszámláló kerékérzékelő telepítése, 793 fm helyi kábelezéssel, • 2 db tengelyszámláló berendezés központi egységének telepítése, konfigurálással, • 4 db állomásközi-, 8 db térközberendezés kiegészítése kényszer-menetirányváltás áramkörökkel, • 3 szolgálati helyen a dominó rendszerű kezelőpult kiegészítése a kezelő funkciókkal
Képernyőfotó nem készült, de remélem, hisztek nekem. :)
Tegnap IEMIG-en láttam az egyik KISS-t a 120-ason, Békéscsaba környékén, hogy 159 km/h sebességgel csapatott a határ felé.
Ha ez valós volt, akkor azt jelenti, hogy már használta az ETCS2-höz tartozó dolgokat? Mert régen csak az 1-esen lehetett ilyen nagysebességű próbameneteket végezni. Múltkor olvastam, hogy a 30-ason is indulnának a menetrend szerinti 160-as vonatok. Lassan élesedik a rendszer? Hol várható még 120-nál magasabb sebesség? Van ezt bemutató térkép?
Szimulátorról (jelenleg) nem tudok, de netes kereséshez:
AKF az Elektra 1-hez való (az AKF magyar fejlesztés, külföldi szimulátorban nem valószínű, hogy előfordul). Elektra 2-hőz EBO2, Elektra 1-hez EBO vagy AKF. Esetleg a Siemens rendszerekhez ILTIS-R54.
Ugyanakkor majdnem mindegy milyen a kezelőfelület, eléggé hasonlítanak egymásra a kezelések, visszajelentések.
Szeretném megkérdezni, hogy Elektra 2 (AKF felülettel) gyakorló szimulátor nincs valakinek véletlenül, esetleg külföldi programról nincs tudomásotok? Az Axon 6m oldalán a demo szimulátor kliensének a linkje sajnos úgy tűnik halott.
Szerinted mikorra épül ez ki teljesen? Mikor szűnnek meg az állomásokon a szolgálatok? Mi lesz a forgalmistákkal? Hogyan biztosítják az akadálymentes közlekedést?
Az eset napján a területi biztosítóberendezési szakasz két munkatársa egy későbbi éjszakai vágányzári munkához a vágánytengelybe előkészített szigeteltsínek előfúrását kívánta elvégezni, Győrszabadhegy állomás végponti váltókörzetében. Munkájuk megkezdését az állomás forgalmi szolgálattevőjének nem jelentették be, noha a munkaterületük üzemben lévő vágány űrszelvényében volt. Az állomásról megállás után induló 9292 sz. vonat mozdonya a munkát végzőket elgázolta.
A hegyesi vonal három állomásának új biztosítóberendezési belsőtere jelfogós, hibrid, vagy elektronikus ... legyen - írja a műszaki leírás. A jelfogós és hibrid kialakítás választása esetén első vagy másodosztályú jelfogókból való kiépítés megvalósítását várják el? Van erre vonatkozóan preferenciája a kiírónak? Nos van! :)
A MÁV Zrt. hálózatán – néhány koros és elavult szovjet gyártmányú biztosítóberendezéstől eltekintve, amely típusú berendezést Ajánlatkérő nem kíván újonnan telepíteni – az üzemelő jelfogófüggéses biztosítóberendezéseink másodosztályú biztonsági jelfogókból épülnek fel és a megfelelő, jóváhagyott alapkapcsolások szerinti első osztályú kapcsolástechnika alkalmazásával kerültek/kerülnek kialakításra, ezért a továbbiakban is ezt az architektúrát és a jóváhagyott alapkapcsolások szerinti kialakítást részesíti Ajánlatkérő előnyben. Amennyiben Ajánlattevő a jóváhagyott alapkapcsolásoktól eltérő jelfogófüggéses, vagy hibrid biztosítóberendezést kíván megajánlani, felhívjuk a figyelmet a hazai vasúton még nem alkalmazott berendezések, illesztő áramköri megoldások, rendszerek alkalmazása esetén követendő eljárásokra és elvégzendő feladatokra.
Megjelent egy izgalmas tender a hegyesi vonal távközlési és biztosítóberendezési fejlesztésére. Ahogy nagyjaink anno megmondták, a mechanikus berendezés szinte örök, de még a 60 éves jelfogós berendezéseink is vígan működnek majd, mikor az első elektronikus biztosítóberendezéseket már kukázni kell! És így is lett!
A jelen beruházás keretében elvégzendő munka a „Budapest-Hegyeshalom vasútvonali fejlesztések”, amely több szakterület összehangolt tevékenységét igényli.
– az üzemelő ETCS-1 rendszer frissítése Baseline 3.6.0 verzióra,
– ETCS nemzeti értékek módosítása,
– új ETCS diagnosztikai központ létrehozása,
– az üzemi tapasztalatok alapján, a tervekben és a Műszaki leírásban szereplő módosítások megvalósítása a jelenleg üzemelő ETCS 1 rendszer forgalomkorlátozó sajátosságainak csökkentésére, illetve lehetőség szerinti megszüntetésére,
– a fentiekhez szükséges adatátviteli utak, nyomvonalas létesítmények kiépítése,
– az ETCS áramellátási rendszer szükség szerinti kiegészítése, módosítása.
– Hegyeshalom, Almásfüzitő felső és Tata állomásokon jelenleg üzemelő elektronikus biztosítóberendezések belsőtéri elemeinek komplex, Komárom állomáson üzemelő elektronikus biztosítóberendezés részleges cseréje, a kapcsolódó áramellátás cseréjével, illetve kiegészítésével.
– KÖFI/KÖFE rendszer kiépítése a teljes vonalszakaszon elsődleges és havária távvezérlés megvalósítása, a kijelölt állomásokon helyi kezelés biztosításával.
– távvezérlő központi munkahelyek kiépítése a Budapest Kerepesi út 14. távvezérlő központban, az áramellátás szükséges kiegészítéseivel és a vonalon a megnevezett helyeken havária munkahelyek kiépítése.
A létesítendő rendszereknek ki kell elégítenie a hatályos rendeletekben előírt interoperabilitási feltételeket.