Elsőként is nem ő (Papcsák) a támogatója, hanem az önkormányzat, azaz te, én, mi, mindenki aki adózik a kerületben. Ő csak fényezi magát vele. A kezdeményezés mindazonáltal jó, bár nekem van valami rossz érzésem az egyenpólóba beöltöztetett, falanszterbe beállított emberek láttán.Megjegyzem, ennek nem a polgármesteri kabinet keretén belül, hanem a városüzemeltetés normál hivatali keretén ühgymentében kéne történnie, közbszerzéssel, megversenyeztetve, és nem a Gyügyei Lilian Megyeri Szabolcs udvari kertész senki által nem kontrollált áraival.
Ajánlom továbbá figyelmedbe a Zöld Zugló Magazin 10. adását. Ugyanaz a ház. A ház komplett energetikai felújítását a körzet LMP-s képviselőjelöltje, Miseta Gábor találta ki, fogta össze, pályázta, stb. Ez egy 300 milliós projekt és nem kéttucat bokor. A akók fűtés számlája 50%-al lett kevesebb.
1965-ben és 66 ban Akkor voltam másodikos történetesen a Külső-Egressyben. sok minden történt velem abban a suliban, de az biztosan nem, hogy káderek simogattak volna. Viszont a piros nyakkendő használati jogát már hatodikban megvonták tőlem. Nagy veszteség volt, mert kidobhattam az összekapcsolós csatos övet. Még majdnem új volt! A francba!
Tablók leginkább a fölső "zsibongóban" voltak.
Ez a Várnai akkor még egy fotelban ült az apukájával. Mielőtt megsértődne ez a kis zseni, tájékoztatom, hogy egy ideig mindenki egy fotelben ül a saját apujával.
Lehet, hogy te tudod, hogy mit hívtunk "kis gyorsnak" és hol volt?
" Kérdésedre válaszolva, Kutalikné munkáját nem követtem különösebben nyomon, Rátonyit mértékkel, Weinekkel és az akkori döntéshozókkal szemben meglehetősen kritikus voltam,"
Nagyon szétszórt vagy! Köszönöm a gyors választ, de ezeket a kérdéseket nem te kaptad. Legalább is nem ez a nick neved. De azért köszi!
" Ma viszont nem mondhatom el a Zuglói Lapokban,"
Sose sajnáld! Szerintem a kerületiek 95%-a nem olvasásra használja.
De azért látva az ügyködésedet találsz médiafelületet pocsékolásig! Sok sikert!
Elnézést, hogy kétszer jelent meg, természetesen nem direkt volt. Kérdésedre válaszolva, Kutalikné munkáját nem követtem különösebben nyomon, Rátonyit mértékkel, Weinekkel és az akkori döntéshozókkal szemben meglehetősen kritikus voltam, de azt ugye elolvashattad, - és elolvashatod most is - a Zuglói Lapokban. Ma viszont nem mondhatom el a Zuglói Lapokban, amit gondolok. pedig akkor "csak" civil voltam most meg képviselő. A szólásszabadság , a kritika engedélyezése egyik elég erős fokmérője a demokráciának.
„A kerület a Titanichoz hasonlatos, süllyedünk, de a zenekar még játszik.”
Óvoda helyett operettgála
A zuglói önkormányzat méltán híressé vált külső megbízásainak egyike a CC Audit felkérése volt a kerület gazdálkodásának átvilágítására a Weinek-korszak után. Utólag el kell ismernünk, hogy ez a megbízás nagyon is indokolt volt: a jelentés kimutatja, hogy Papcsákék gazdálkodása nemcsak pazarló, de jogi aggályokat is felvet. Az önkormányzat pénzügyi botrányait a nyilvánossággal megismertető Várnai László önkormányzati képviselővel beszélgettünk az átvilágított kerületről.
Magyar Narancs: Mit tudunk az átvilágító cégről, kik ezek?
Várnai László: A CC Audit csinálta, az a cég, amelyik a kerület könyvvizsgálója és további nagyon sok önkormányzaté. Ennek a cégnek a tulajdonosa-vezetője írta azt a költségvetési koncepciót Pécs városának, amelyet Kovács Balázs alpolgármester a Ctrl-C Ctrl-V billentyűk lenyomásával magáévá tett. Nagyon korrekt munkát végeztek, sok kemény és pontos megállapítást tettek, ők már elég nagy cég ahhoz, hogy ne kelljen alkalmazkodniuk. Persze bizonyos részei nyilvánvalóak, a polgármesteri hivatalról szóló megállapításaik olyanok, amelyeket az ember, ha nyitott szemmel jár, maga is lát egy-két hónap után, a Vagyonkezelő viszont úgy működik, mint egy fekete lyuk és nagyjából annyi információ is jön vissza belőle, ezt is visszaigazolja a jelentés, sőt odáig is elmegy, hogy még az áláthatóságra, az önkormányzati cég ellenőrzésére irányuló szándékot is kétségbe vonja. Az előző önkormányzati vezetés időszakára is kitér a szöveg, azzal is van baja bőven és minden bizonnyal indokoltan, de egyértelmű, hogy Papcsák vezetése alatt az elmúlt évben helyzet nem javult, hanem romlott, a gazdálkodás átláthatatlanabb, mint valaha.
MN: Álljunk meg egy kicsit. Mi az, ami a Hivatal működésében szabad szemmel is észrevehető?
VL: Ami igazán megdöbbentő, az az, hogy a sorra-rendre lecserélt osztályvezetők helyére kik és milyen megfontolások alapján érkeznek. Az első lépés: végy egy korlátlanul megbízható, engedelmes jegyzőt: ez nálunk Papp Csilla lett, aki a Fidesz elnökségi kabinetben dolgozott majd egy évtizedig, aztán 2010 októberét követően Pest megyében dolgozott úgy másfél évig. Ezzel a politikai háttérrel és közigazgatási tapasztalattal kéne neki a polgármester ellensúlyaként a „törvényesség őrének” lennie. A nemrég pályáztatás nélkül kinevezett pénzügyi osztályvezető például még soha nem dolgozott a közigazgatásban, viszont Kovács Balázs alpolgármester facebook-ismerőse. Egy 31 milliárdos költségvetést rábízni olyasvalakire, aki effélét még életében nem látott, iszonyatos felelőtlenség. A lojalitásával viszont idáig nem volt probléma.
A kerületi köztisztviselők, közalkalmazottak az MSZP-SZDSZ évtizedek után reménykedve, kíváncsian vártak az új polgármestert és az új testületet. Egy hivatalban nyilván mindenki félti az állását, de amúgy tényleg nyitottak voltak. Egy bő év alatt sikerült úgy megfélemlíteni a hivatalt, hogy az emberek nem mernek szóba állni velem az ellenzéki képviselővel a folyosón, de lopva rám kacsintanak. Maga pontosan tudja, hogy név nélkül is alig mernek nyilatkozni az iskolaigazgatók, én pedig névtelen telefonokat kapok, valaki belesuttogja a vonalba, hogy ennek és ennek az ügynek, szerződésnek nézzek utána. Sikerült az 50-es éveket visszaállítani a hivatalban, az intézményeinknél. Azt a stratégiát követik, amelyet országosan a Földrajzinév Bizottság szétzavarása jellemzett a leglátványosabban. Néhány demonstratív leszámolás és máris tudja mindenki, mire számíthat, és mihez igazodjon. Én a kevesek egyike vagyok, aki merheti és meri is vállalni a véleményét, csak éppen nem kap rá lehetőséget, hogy a kerületi újságban a választókkal megismertethesse.
MN: Hogy érti? Egyszerűen nem közlik, amit mondana?
V.L: Bejelentkezem interjúra például, mint minden képviselő, a szerkesztők ekkor elmennek a parlamenti frakciótagokhoz, ők azt mondják, hogy a zuglói önkormányzati ügyekben a helyi önkormányzati képviselőnk, Várnai László hivatott megszólalni, ezt követően megkeresik a fővárosi közgyűlési tagunkat, Hanzély Ákost, ő is ugyanezt mondja és a végén arról tájékoztatják a kerület lakosságát, hogy az LMP sajnos nem kívánt nyilatkozni, hiába volt minden erőfeszítésük. Ez már nem sajtóetikai mulasztás, talán kicsit több annál. Ez az Élő Gábor-iskola, melyben a szerkesztők és szerzők szorgalmas, mi több túlbuzgó, sztahanovista retusőrök, gazdáik lihegő kiszolgálása közben még a nevetségessé válás sem bizonytalaníthatja el őket.
MN: Működik a dolog. Papcsákék megbízható fölénnyel nyerték mindkét időközi választást, botránytömegek, egymás sarkára hágó gyanús ügyek ide vagy oda.
V.L: Azért lassan-lassan mindenkinek kinyílik a szeme. Ha Zugló önálló város lenne, sokkal kevésbé lehetne az orránál fogva vezetni a lakosságot. Nem hinném, hogy bármely vidéki városban polgármesterré választanának bárkit, aki sosem lakott ott. Zuglóban ezzel ellentétben mind Weineket, mind Papcsákot simán megválasztották helytartónak. Egyiknek sem volt sem helyismerete sem minimális érzelmi kötődése. A struktúrából pedig rendszerszinten következik, hogy a fővárosi kerületek mindig is pártkifizető helyek voltak. A fővárosban amúgyis nehéz elkülöníteni, miért a főváros, a főpolgármester ,és miért a kerület a felelős. A közügyektől, ahogy a megélhetés egyre nehezebb elfordulnak az emberek. De azért a közterek, közterületek állapotát figyelik, és az oktatási intézmények torkának a szorongatását nagyon is érzik, akárcsak a kommunális adó kivetését is. Tragikomikus, hogy ezt azután vezeti be Papcsák, hogy 2010 januárjában még megakadályozta és az MSZP-SZDSZ sarcának hívta az akkor tervezett építményadót. Az orbáni IMF hitelhez hasonló pálfordulás. Most fáj majd igazán a zuglóiaknak a sok felelőtlen költés az előző ciklusokban és a jelenlegiben. Így különösen bosszantó, hogy utcanév-változtatásokkal foglalja el magát a kerület, -azaz erről szólnak a hírek, - miközben, hogy csak az ismert példát mondjam, a WC-papírt otthonról kell bevinni az óvodába. A Zuglói Szülők Közössége már megszerveződött, hogy az iskolaügyben próbálja jobb belátásra bírni a döntéshozókat.
Az átvilágítási anyag a januári testületi ülésen már ismert volt?
Igen, és feketén-fehéren benne volt, hogy az átláthatatlan, elszámoltathatatlan, hatalmas forrásigényű Vagyonkezelő túlnőtt a jogszabály által számára lehetővé tett kereteken. Az ülésen ennek ismeretében a fideszes képviselők mégis úgy döntöttek, hogy a városüzemeltetést, amelyre évente több milliárd forint megy el (útfelújítás, parkfenntartás), még pluszba odaadják a Vagyonkezelőnek, hadd legyen ez a pénzmozgás is kockázatos és átláthatatlan. Nyelje el a Vagyonkezelő kisgömböc ezt is. Kérdés, érdemes-e az auditálásra költeni, ha negligáljuk annak megállapításait, ha tudatosan kecskére bízzuk a káposztát. A testületi ülésen idéztem a jelentés vonatkozó szakaszából, de polgármester úr megvonta a szót, mondván, hogy most nem ezt tárgyaljuk és szépen megszavazták. A pénzügyi bizottság egyik ülésén nemrégiben valaki megkérdezte a 2010 végén alapított Eszközkezelő igazgatóját, hogy végül is mit csinál ő és a cége. Válaszul az igazgató egy látványosan tanácstalan mozdulattal széttárta a karját. A feladat nélküli Eszközkezelőt most átalakítják projektcéggé ahelyett, hogy megszűntetnék, a tanuszodánk felépítése lesz a feladata, melyre állítólag majd a kormány ad a kerületnek pénzt. Nohiszen. Az Eszközkezelőnek eredetileg a kerület 250-300 milliós értékű OTP-részvény csomagját kellett kezelnie, ez volt az utolsó családi ezüst. A cég élére pályázat nélkül Istók Ede, a Papcsák ügyvédi irodájában dolgozó Mazsu Orsolya férje, aki Mazsu Gergely Vagyonkezelő-igazgató testvére lett kinevezve. Sógorok, Papcsák bizalmasai pályáztatás nélkül. Mikszáthi világ. Istók elkezdett tőzsdézni a pénzzel, amire nem volt felhatalmazása, ezért párt hónap után távozott, felvéve pár havi a 900 00 Ft-os fizetést, most ugyanazon a poszton százezerért ül a tanácstalan ember, de ő mellette azért még a Vagyonkezelőben is dolgozik.
MN: Hogy értette az előbb a „fekete lyuk”-hasonlatot? Azt akarja mondani, hogy ha kikér valamilyen dokumentumot, nem adják át Önnek?
VL: De, csak nem tudod, mit kell kikérned, épp azért, mert nem tájékoztatnak a működésükről. Lehetséges, hogy ha azt mondom például, hogy minden szerződést látni szeretnék, akkor odaadják, különben meg soha nem tudhatom, hogy tényleg mindet megkaptam-e. Nehéz tudni, hogy mi történik. A Vagyonkezelőnek vannak további saját cégei, azokba aztán végképp nem látunk bele, még a felügyelőbizottsági tagok listáját is csak a cégjegyzékből tudtam összeszedegetni önkormányzati képviselőként. A költségvetést is úgy rakják össze, hogy minél kevésbé lehessen átlátni és nincs is nagyon lebontva, csak óriástételeket látunk és utólagos átcsoportosításokat. Főleg pletykák után tájékozódunk, azoknak próbálunk utánamenni, most majd megkísérelek a kerület informatikai költéseinek utánanézni. Arról van szó, hogy az önkormányzatnak külső szerverre került az egész informatikai rendszere, ez egyrészt biztonsági kockázatot jelent, másrészt nem látjuk az okát a döntésnek. Olcsóbbnak biztos nem lett olcsóbb.
Reprezentatív-világnézeti kiadásokra meglehetősen sok pénz megy el, gondoljunk csak Kun Miklós híres történelmi intézetére, amely azóta sem alakult meg, közben pedig a kerület a kötelező közfeladatain egyre kegyetlenebbül spórol, kiéhezteti őket. Az átvilágítás jól leírja ezt a kettősséget. Azoknak a külső megbízási szerződések a mennyisége, amelyek először repítették Zuglót az országos politika botránykrónikáinak élére, állítólag csökkent, de a napi testületi döntéseiben is látni, hogy a pazarlás rendületlenül folytatódik. Zugló nem rés, hanem erős bástya a jobboldal holdudvar kifizetőhelyei között. Tízmillióért rendelünk jobboldali napilapokat, adunk pénzt 56-os filmre, sőt támogatjuk az erdélyi közméltóságokat, ha focizni akarnak a parlament csapatával.
2012-től Zuglóban is van kommunális adó…
A kerületi Fidesz a kormányhoz hasonlóan a szöges ellentété csinálja annak amit ígért. Az iskolák összevonását és az építményadót igen demagóg és populista módon élesen ellenezték ellenzékiként, meg is akadályozták, hogy az MSZP-SZDSZ vezetésű testület bármilyen módon racionalizálhassa a kerület a működését. Most pedig gátlástalanul megcsinálják mindazt a nemzeti együttműködés nevében, amit akkor népnyúzásként elátkoztak: az érintett iskolákat, amelyeket megvédelmeztek nemrég, most szemrebbenés nélkül összevonták és jön a kommunális adó is. Megjegyzendő, azt a pénzt amit beszednek, takarékos gazdálkodással simán ki lehetne gazdálkodni. A kommunális adó abból a szempontból nem ördögtől való, hogy a lakók ha fizetnek akkor talán jobban rajta tartják a szemüket az önkormányzaton, talán idővel számon is kérik majd, hogy mire költik a pénzüket. Én azt javasoltam, hogy máshová helyezzük a sávhatárokat, mert nem igazságos, hogy nyolcvan négyzetméteres lakásért és egy 250 négyzetméteres villáért ugyanúgy 25 ezer forintot kell évente fizetni. A felső sávnak 120m2-t javasoltam , de érvelés nélkül leszavaztak. A beszedhető 5-700 millióból azért jó volna, ha nem a Zuglói Filharmóniát vagy pláne operettgálákat finanszíroznák. Így mulat egy úr: operettgálával köszöntöttük a kommunális adót. A kerület a Titanichoz hasonlatos, süllyedünk, de a zenekar még játszik. Attól tartok a mentőcsónakokban is csak az első osztályú utasok számára jut majd hely.
És mit szól mindehhez a képviselő-testület?
Az a baj, hogy a képviselő-testület gyenge. Bár a Fidesznek itt is kétharmada van, de ez még nem lenne baj, de a Fidesz kompetens kerületi emberei is jórészt kikerültek az új testületből. Nincs egy közgazdász, egy az oktatáshoz, közigazgatáshoz értő, saját egzisztenciával rendelkező ember. Helyettük Papcsák lojális ifjakkal, anyagilag tőle függő, egy tanácsnoki poszttal megvehető bólogatjánosokkal töltötte fel a testületet. Zugló ebből a szempontból is jól leképezi a fideszes káderpolitikát. A hűség fontosabb, mint a hozzáértés. Pedig Esztergom példáján is látszik, hogy a képviselő-testület az úr, bármit megtehet egy polgármesterrel. Párszor mutatott némi erőt a helyi fidesz csapat, például amikor nem voltak hajlandó elsőre megszavazni Kovács Balázs külsős alpolgármestert, akit Papcsák hozott. A nagy ellenszegülésnek akkor én még nem értettem az okát, mára kiderült, mik azok a morális-emberi, igazmondási problémák, amelyekről ők már hallhattak. Ha akkor kitartanak, akkor nem így néznének ki a dolgok. Nyilván azt remélték, hogy kordában tartható szép szóval is Papcsák, most meg sorra veszítik el a pozícióikat. Novemberben a kerületi kötvény-kibocsátási tervek kapcsán írtam egy nyílt levelet a deviza-eladósodottságot vizsgáló parlamenti albizottság vezetőjének, bizonyos Papcsák Ferencnek, amelyben tájékoztattam arról, hogy mit tervez egy bizonyos Papcsák nevű zuglói polgármester. A levélben benne volt, hogy a fideszes képviselők sem támogatják a kötvény kibocsátást. Az ellenszegülés nem maradt büntetlenül, „kiosztottak néhány kokit”, engem kidobtak a bizottsági helyemről, ifj. Harrach Pétert a Fidesz -KDNP frakcióvezetőjét és két helyettesét pedig meggyőzték, hogy mondjanak le tisztségeikről. A sajátjaikkal sem bánnak különbül, mint az ellenzékkel. Papcsáknak könnyű, nem zuglói, - neki fog jutni hely a mentőcsónakban - de a helyiek itt maradnak a zeneszóra süllyedő hajón, nekik nap mint nap szembe kell nézniük a választóikkal. Most már - úgy hallom - a polgári körök és általában az aktív Fidesz-bázis is morgolódik.
MN: Mi a helyzet a Városligetben fillérekért bérbe adott Itató Nyereggel kapcsolatban? Megírta a sajtó, hogy büntetőfeljelentést tesz. Mit tud, hogy halad a nyomozás?
VL: Szomorú történet, szépen megmutatja, mi történt ezzel az országgal. Egyszer visszadobták a feljelentést, mondván, hogy nincs semmi gond, mert a bérlő rendesen fizeti a nevetséges összegű bérleti díjat, a havi százezer forintot és a szerződéssel sincs semmi baj. A jogszabályok úgy változtak, hogy állítólag én nem tehetek feljelentést, mert nem vagyok károsult, ezzel a logikával csak az önkormányzat károsult, ők meg aligha jelentik fel önmagukat. Pedig mint kerületi adófizető minden zuglói, így én is károsult vagyok. A nyomozás el sem indult, valaki fillérekért kapott egy aranybányát a kerülettől és ennyi. Panaszt tettünk, hiába. Ha lesz is Hagyó-ügy, Hunvald-ügy a fideszes önkormányzatoknál, mondjuk Zuglóban, kiderülni nem fognak, vagy legalábbis büntetlenül maradnak, ameddig ez a törvényi szabályozás és hatósági hozzáállás van érvényben. Megjegyzendő, az mszp-s korrupciós ügyekben is csak akkor következett be érdemi előrelépés a nyomozásokban, amikor már látni lehetett, hogy hatalomváltás következik.
MN: A megbízási szerződésekhez társult teljesítési beszámolókból erősen úgy tűnt, hogy azok a kifizetések is igen nehezen lettek volna indokolhatóak, ezt a botrányt is Ön robbantotta ki, talán ez volt az első. Nem lett volna érdemes ott is megpróbálkozni a büntetőfeljelentéssel?
VL: Az Itató Nyereg ügye szerintem a hűtlen kezelés törvényi tényállás klasszikus példája volt, ott sem történt semmi, miért történne Kun Miklós sosem látott intézetének ügyében? Amúgy miért kéne történeti intézetet fenntartania Zuglónak az iskolái, óvodái, bölcsődéi helyett? A Zuglói Filharmóniára is költünk 103 milliót az idén, hiába írta le az átvilágítás többször is, hogy ez fölösleges. A kivéreztetett oktatási intézményekből meg összesen sikerült a nagy sarcolással 300 milliót kipréselni, Épület-felújítás nincs, tanteremfestés nincs, van, ahol már szék sincs, a tanár viszi magával a sajátját a tanáriból minden osztályterembe. A számítógéppark néhol másfél évtizedes. Az edény is fogyóeszköz, sok kell, hogy több turnus gyerek gyorsan ebédelhessen, eltörik és akad hely, ahol nem lehet pótolni. A tanári juttatások jelentősen csökkentek, megvonták a cafeteriát, az étkezési hozzájárulást, a jutalmakat. Kétlem, hogy a napi megélhetéssel küszködő tanár az út a minőségi oktatáshoz. Viszont cserébe lesz majd biztosan fegyelem, hála Hoffmann Rózsának.
MN: Ez a kerület igazán kínál terepet az ellenzéki aktivitásnak. Mit csinálnak a többiek?
VL: A jobbikos testületi tag, Markó Elemér István eladta a lelkét szimbolikus ajándéktárgyakért. Trianon-szoborért, Wass Albert és Pongrácz Gergely térért, na meg egy százezres FB helyért. Ezért cserébe megszavazta a 2011-es költségvetést, és majd mindent, pl. most a városüzemeltetés eltűntetését a Vagyonkezelő feneketlen bendőjében. A zuglói civil szervezet, a ZÉK viszonylag következetesen ellenzéki, általában együtt szavazunk. Az MSZP-sek nemigen nyitják ki a szájukat, de általában nemmel szavaznak a kínos kérdésekben. Kivárnak.
MN: A mindkét időközi választás előtt felmerült a kerületi együttműködés lehetősége az MSZP-vel, aztán semmi nem lett belőle.
VL: Voltak szirénhangok, csakhogy az elmúlt évtizedben a helyi szocialista-szabaddemokrata koalíció és a Fidesz lényegében együtt vezették a kerületet. A külvilág előtt egymás nyakát fogták, a háttérben egymás kezét is, de leginkább egymás zsebén tartják a kezüket. Például mindkét frakció megszavazta a 2008-as, 5 milliárdos értékű, svájci frank alapú kötvénykibocsátást, ez most nyolcmilliárdos adósságot jelent. Közösen szavazták meg közvetlenül az előző ciklus vége előtt a stabil bevételt jelentő önkormányzati telkek eladását a SPAR-nak, tehát mindketten hozzátették a magukét a kerület jelenlegi pénzügyi helyzetéhez. Papcsák állítólag tett feljelentést a SPAR ügyben, bár azóta erről sem hallani semmit. Az elszámoltatás üres frázis, leginkább akkor kerül elő valami a múltból, ha a mostani stiklikről kell elterelni a figyelmet. Annak, hogy a helyi MSZP nem nagyon kiabál, annak esetleg a bármikor előcibálható valóban létező ügyek is lehetnek az okai.
Akkor ezért Ön az ellenzék „vezető ereje”?
Az LMP, azaz a képviselő-testületben én egyszem magamban vagyok az ellenzék, „Zugló darazsa”, ahogy a Magyar Nemzet egy tehetséges publicistája elnevezett. De ez rengeteg konfrontációval, „kiosztott kokival” pl. a bizottsági helyek elvesztésével, és sok-sok munkával jár. Mára a blogom, a Napirend utáni monológ sokak szerint a kerület egyetlen objektív információforrása, rendre idéz belőle a testületi üléseken a polgármester. Köszönet érte. Bár a kerületi újságban lomnici módra tiltólistán vagyok, azért a hírem ha lassan is, de terjed a kerületben, a játszótéri hírmondóban, és ez a hitelesség szavazatokban is visszajön. A második időközin 24,5%-al legyőztük az MSZP-t. Ez lenne mindenütt a követendő megoldás az LMP-nek. Ilyen eredmények után már joggal lehet mondani, ha a szocialistáknak is fontos a kormányváltás, akkor álljanak be az LMP-s jelölt mögé. Az ilyen irányú átszavazási hajlandóság erősebb is a felmérések szerint. Az LMP szavazói nemigen szavaznának a szoci jelöltekre, ez érthető is, hiszen pl. Imre Gergely a zuglói szocialista frakcióvezető pár éve még olyan szórólapokkal kampányolt, amelyen Hagyó Miklóssal parolázott, mondván Hagyó „bízik benne”. Egy ilyen „bizalom” nem túl jó ajánlólevél, mert hát az LMP-t részben a Hagyó fémjelezte korrupció miatt érzett felháborodás hozta létre. A helyi MSZP megújulására sok zuglói MSZP-s vár, bár én sem itt helyben, sem országosan nem látom azt az új generációt, aki tehetségesebb sőt hitelesebb lenne a régieknél.
De nekünk nem az MSZP-vel, hanem az LMP programjának megismertetésével, hétköznapi ügyekre lefordításával, helyi beágyazottságunk növelésével kell foglalkoznunk. Ehhez sokat, őszintén szólva sokkal többet kéne az LMP-nek helyi szinten dolgoznia, látszania. Minden faluban kell lennie LMP-s embernek, aki kiáll a helyi közösségnek fontos dolgokért. Az LMP-nek most a dolgos hétköznapokban kell bebizonyítania, hogy a neve nem csak egy kampányszlogen volt. Hitelesen kell politizálnia és viselkednie a frakciótól az „utolsó” utcai aktivistáig mindenkinek. Építkeznünk kell, gyorsabban mint eddig tettük, mert az idő gyorsan fogy. Amúgy ez a pártocska önmagában, bázisdemokratikus működési modelljében szerintem egy fantasztikus kísérlet arra, hogy a magyarországi politizálás igenis megváltoztatható. Én mindenkinek, aki szerint Magyarországon vagy különösen Zuglóban nem ezt várta, és minimálisan érdekli a közélet ajánlom, hogy egyszer jöjjön el egy gyűlésünkre. Kéthavonta itt a lakásomban, a felvilágosodás korát követve, - hisz itt tartunk, a Bourbonok korát éljük - politikai szalonokat tartok. Meghívunk egy-egy rangos vendéget és beszélgetünk. Tán ennek következtében is itt a kerületben remek csapattá, sőt baráti társasággá váltunk, melyhez az először érdeklődőként jövők folyamatosan csatlakoznak. Nem állítom, hogy minden önkormányzat olyan, mint Zugló, de hogy máshol is lenne miről beszélni, lenne mivel kiállnunk a nyilvánosság elé, afelől nincs sok kétségem.
MN: Változik Ön szerint az átvilágítás után bármi is a kerület gazdálkodásában?
VL: Reméljük, be kell látniuk, hogy ez így nem megy, a párt vagy személyhű önkormányzati eltartottak táborát legalábbis szűkíteni kell, én még mindig remélem, hogy így lesz. Végső soron mi is erről beszéltünk eddig is, a szerződésekről, a vagyonkezelőről, az átfedésekről, a polgármesteri kabinet elburjánzásáról stb. A könyvvizsgáló céget mégsem lehet, mint engem, a kerület ellenségeként, Zugló lejáratójaként elkönyvelni és minden szavukat elengedni a fülük mellett. A Fidesz afféle feszítettüveg, könnyen lehet, hogy itt Zuglóban lesz az első repedés, és onnan már nincs megállás.
„A kerület a Titanichoz hasonlatos, süllyedünk, de a zenekar még játszik.”
Óvoda helyett operettgála
A zuglói önkormányzat méltán híressé vált külső megbízásainak egyike a CC Audit felkérése volt a kerület gazdálkodásának átvilágítására a Weinek-korszak után. Utólag el kell ismernünk, hogy ez a megbízás nagyon is indokolt volt: a jelentés kimutatja, hogy Papcsákék gazdálkodása nemcsak pazarló, de jogi aggályokat is felvet. Az önkormányzat pénzügyi botrányait a nyilvánossággal megismertető Várnai László önkormányzati képviselővel beszélgettünk az átvilágított kerületről.
Magyar Narancs: Mit tudunk az átvilágító cégről, kik ezek?
Várnai László: A CC Audit csinálta, az a cég, amelyik a kerület könyvvizsgálója és további nagyon sok önkormányzaté. Ennek a cégnek a tulajdonosa-vezetője írta azt a költségvetési koncepciót Pécs városának, amelyet Kovács Balázs alpolgármester a Ctrl-C Ctrl-V billentyűk lenyomásával magáévá tett. Nagyon korrekt munkát végeztek, sok kemény és pontos megállapítást tettek, ők már elég nagy cég ahhoz, hogy ne kelljen alkalmazkodniuk. Persze bizonyos részei nyilvánvalóak, a polgármesteri hivatalról szóló megállapításaik olyanok, amelyeket az ember, ha nyitott szemmel jár, maga is lát egy-két hónap után, a Vagyonkezelő viszont úgy működik, mint egy fekete lyuk és nagyjából annyi információ is jön vissza belőle, ezt is visszaigazolja a jelentés, sőt odáig is elmegy, hogy még az áláthatóságra, az önkormányzati cég ellenőrzésére irányuló szándékot is kétségbe vonja. Az előző önkormányzati vezetés időszakára is kitér a szöveg, azzal is van baja bőven és minden bizonnyal indokoltan, de egyértelmű, hogy Papcsák vezetése alatt az elmúlt évben helyzet nem javult, hanem romlott, a gazdálkodás átláthatatlanabb, mint valaha.
MN: Álljunk meg egy kicsit. Mi az, ami a Hivatal működésében szabad szemmel is észrevehető?
VL: Ami igazán megdöbbentő, az az, hogy a sorra-rendre lecserélt osztályvezetők helyére kik és milyen megfontolások alapján érkeznek. Az első lépés: végy egy korlátlanul megbízható, engedelmes jegyzőt: ez nálunk Papp Csilla lett, aki a Fidesz elnökségi kabinetben dolgozott majd egy évtizedig, aztán 2010 októberét követően Pest megyében dolgozott úgy másfél évig. Ezzel a politikai háttérrel és közigazgatási tapasztalattal kéne neki a polgármester ellensúlyaként a „törvényesség őrének” lennie. A nemrég pályáztatás nélkül kinevezett pénzügyi osztályvezető például még soha nem dolgozott a közigazgatásban, viszont Kovács Balázs alpolgármester facebook-ismerőse. Egy 31 milliárdos költségvetést rábízni olyasvalakire, aki effélét még életében nem látott, iszonyatos felelőtlenség. A lojalitásával viszont idáig nem volt probléma.
A kerületi köztisztviselők, közalkalmazottak az MSZP-SZDSZ évtizedek után reménykedve, kíváncsian vártak az új polgármestert és az új testületet. Egy hivatalban nyilván mindenki félti az állását, de amúgy tényleg nyitottak voltak. Egy bő év alatt sikerült úgy megfélemlíteni a hivatalt, hogy az emberek nem mernek szóba állni velem az ellenzéki képviselővel a folyosón, de lopva rám kacsintanak. Maga pontosan tudja, hogy név nélkül is alig mernek nyilatkozni az iskolaigazgatók, én pedig névtelen telefonokat kapok, valaki belesuttogja a vonalba, hogy ennek és ennek az ügynek, szerződésnek nézzek utána. Sikerült az 50-es éveket visszaállítani a hivatalban, az intézményeinknél. Azt a stratégiát követik, amelyet országosan a Földrajzinév Bizottság szétzavarása jellemzett a leglátványosabban. Néhány demonstratív leszámolás és máris tudja mindenki, mire számíthat, és mihez igazodjon. Én a kevesek egyike vagyok, aki merheti és meri is vállalni a véleményét, csak éppen nem kap rá lehetőséget, hogy a kerületi újságban a választókkal megismertethesse.
MN: Hogy érti? Egyszerűen nem közlik, amit mondana?
V.L: Bejelentkezem interjúra például, mint minden képviselő, a szerkesztők ekkor elmennek a parlamenti frakciótagokhoz, ők azt mondják, hogy a zuglói önkormányzati ügyekben a helyi önkormányzati képviselőnk, Várnai László hivatott megszólalni, ezt követően megkeresik a fővárosi közgyűlési tagunkat, Hanzély Ákost, ő is ugyanezt mondja és a végén arról tájékoztatják a kerület lakosságát, hogy az LMP sajnos nem kívánt nyilatkozni, hiába volt minden erőfeszítésük. Ez már nem sajtóetikai mulasztás, talán kicsit több annál. Ez az Élő Gábor-iskola, melyben a szerkesztők és szerzők szorgalmas, mi több túlbuzgó, sztahanovista retusőrök, gazdáik lihegő kiszolgálása közben még a nevetségessé válás sem bizonytalaníthatja el őket.
MN: Működik a dolog. Papcsákék megbízható fölénnyel nyerték mindkét időközi választást, botránytömegek, egymás sarkára hágó gyanús ügyek ide vagy oda.
V.L: Azért lassan-lassan mindenkinek kinyílik a szeme. Ha Zugló önálló város lenne, sokkal kevésbé lehetne az orránál fogva vezetni a lakosságot. Nem hinném, hogy bármely vidéki városban polgármesterré választanának bárkit, aki sosem lakott ott. Zuglóban ezzel ellentétben mind Weineket, mind Papcsákot simán megválasztották helytartónak. Egyiknek sem volt sem helyismerete sem minimális érzelmi kötődése. A struktúrából pedig rendszerszinten következik, hogy a fővárosi kerületek mindig is pártkifizető helyek voltak. A fővárosban amúgyis nehéz elkülöníteni, miért a főváros, a főpolgármester ,és miért a kerület a felelős. A közügyektől, ahogy a megélhetés egyre nehezebb elfordulnak az emberek. De azért a közterek, közterületek állapotát figyelik, és az oktatási intézmények torkának a szorongatását nagyon is érzik, akárcsak a kommunális adó kivetését is. Tragikomikus, hogy ezt azután vezeti be Papcsák, hogy 2010 januárjában még megakadályozta és az MSZP-SZDSZ sarcának hívta az akkor tervezett építményadót. Az orbáni IMF hitelhez hasonló pálfordulás. Most fáj majd igazán a zuglóiaknak a sok felelőtlen költés az előző ciklusokban és a jelenlegiben. Így különösen bosszantó, hogy utcanév-változtatásokkal foglalja el magát a kerület, -azaz erről szólnak a hírek, - miközben, hogy csak az ismert példát mondjam, a WC-papírt otthonról kell bevinni az óvodába. A Zuglói Szülők Közössége már megszerveződött, hogy az iskolaügyben próbálja jobb belátásra bírni a döntéshozókat.
Az átvilágítási anyag a januári testületi ülésen már ismert volt?
Igen, és feketén-fehéren benne volt, hogy az átláthatatlan, elszámoltathatatlan, hatalmas forrásigényű Vagyonkezelő túlnőtt a jogszabály által számára lehetővé tett kereteken. Az ülésen ennek ismeretében a fideszes képviselők mégis úgy döntöttek, hogy a városüzemeltetést, amelyre évente több milliárd forint megy el (útfelújítás, parkfenntartás), még pluszba odaadják a Vagyonkezelőnek, hadd legyen ez a pénzmozgás is kockázatos és átláthatatlan. Nyelje el a Vagyonkezelő kisgömböc ezt is. Kérdés, érdemes-e az auditálásra költeni, ha negligáljuk annak megállapításait, ha tudatosan kecskére bízzuk a káposztát. A testületi ülésen idéztem a jelentés vonatkozó szakaszából, de polgármester úr megvonta a szót, mondván, hogy most nem ezt tárgyaljuk és szépen megszavazták. A pénzügyi bizottság egyik ülésén nemrégiben valaki megkérdezte a 2010 végén alapított Eszközkezelő igazgatóját, hogy végül is mit csinál ő és a cége. Válaszul az igazgató egy látványosan tanácstalan mozdulattal széttárta a karját. A feladat nélküli Eszközkezelőt most átalakítják projektcéggé ahelyett, hogy megszűntetnék, a tanuszodánk felépítése lesz a feladata, melyre állítólag majd a kormány ad a kerületnek pénzt. Nohiszen. Az Eszközkezelőnek eredetileg a kerület 250-300 milliós értékű OTP-részvény csomagját kellett kezelnie, ez volt az utolsó családi ezüst. A cég élére pályázat nélkül Istók Ede, a Papcsák ügyvédi irodájában dolgozó Mazsu Orsolya férje, aki Mazsu Gergely Vagyonkezelő-igazgató testvére lett kinevezve. Sógorok, Papcsák bizalmasai pályáztatás nélkül. Mikszáthi világ. Istók elkezdett tőzsdézni a pénzzel, amire nem volt felhatalmazása, ezért párt hónap után távozott, felvéve pár havi a 900 00 Ft-os fizetést, most ugyanazon a poszton százezerért ül a tanácstalan ember, de ő mellette azért még a Vagyonkezelőben is dolgozik.
MN: Hogy értette az előbb a „fekete lyuk”-hasonlatot? Azt akarja mondani, hogy ha kikér valamilyen dokumentumot, nem adják át Önnek?
VL: De, csak nem tudod, mit kell kikérned, épp azért, mert nem tájékoztatnak a működésükről. Lehetséges, hogy ha azt mondom például, hogy minden szerződést látni szeretnék, akkor odaadják, különben meg soha nem tudhatom, hogy tényleg mindet megkaptam-e. Nehéz tudni, hogy mi történik. A Vagyonkezelőnek vannak további saját cégei, azokba aztán végképp nem látunk bele, még a felügyelőbizottsági tagok listáját is csak a cégjegyzékből tudtam összeszedegetni önkormányzati képviselőként. A költségvetést is úgy rakják össze, hogy minél kevésbé lehessen átlátni és nincs is nagyon lebontva, csak óriástételeket látunk és utólagos átcsoportosításokat. Főleg pletykák után tájékozódunk, azoknak próbálunk utánamenni, most majd megkísérelek a kerület informatikai költéseinek utánanézni. Arról van szó, hogy az önkormányzatnak külső szerverre került az egész informatikai rendszere, ez egyrészt biztonsági kockázatot jelent, másrészt nem látjuk az okát a döntésnek. Olcsóbbnak biztos nem lett olcsóbb.
Reprezentatív-világnézeti kiadásokra meglehetősen sok pénz megy el, gondoljunk csak Kun Miklós híres történelmi intézetére, amely azóta sem alakult meg, közben pedig a kerület a kötelező közfeladatain egyre kegyetlenebbül spórol, kiéhezteti őket. Az átvilágítás jól leírja ezt a kettősséget. Azoknak a külső megbízási szerződések a mennyisége, amelyek először repítették Zuglót az országos politika botránykrónikáinak élére, állítólag csökkent, de a napi testületi döntéseiben is látni, hogy a pazarlás rendületlenül folytatódik. Zugló nem rés, hanem erős bástya a jobboldal holdudvar kifizetőhelyei között. Tízmillióért rendelünk jobboldali napilapokat, adunk pénzt 56-os filmre, sőt támogatjuk az erdélyi közméltóságokat, ha focizni akarnak a parlament csapatával.
2012-től Zuglóban is van kommunális adó…
A kerületi Fidesz a kormányhoz hasonlóan a szöges ellentété csinálja annak amit ígért. Az iskolák összevonását és az építményadót igen demagóg és populista módon élesen ellenezték ellenzékiként, meg is akadályozták, hogy az MSZP-SZDSZ vezetésű testület bármilyen módon racionalizálhassa a kerület a működését. Most pedig gátlástalanul megcsinálják mindazt a nemzeti együttműködés nevében, amit akkor népnyúzásként elátkoztak: az érintett iskolákat, amelyeket megvédelmeztek nemrég, most szemrebbenés nélkül összevonták és jön a kommunális adó is. Megjegyzendő, azt a pénzt amit beszednek, takarékos gazdálkodással simán ki lehetne gazdálkodni. A kommunális adó abból a szempontból nem ördögtől való, hogy a lakók ha fizetnek akkor talán jobban rajta tartják a szemüket az önkormányzaton, talán idővel számon is kérik majd, hogy mire költik a pénzüket. Én azt javasoltam, hogy máshová helyezzük a sávhatárokat, mert nem igazságos, hogy nyolcvan négyzetméteres lakásért és egy 250 négyzetméteres villáért ugyanúgy 25 ezer forintot kell évente fizetni. A felső sávnak 120m2-t javasoltam , de érvelés nélkül leszavaztak. A beszedhető 5-700 millióból azért jó volna, ha nem a Zuglói Filharmóniát vagy pláne operettgálákat finanszíroznák. Így mulat egy úr: operettgálával köszöntöttük a kommunális adót. A kerület a Titanichoz hasonlatos, süllyedünk, de a zenekar még játszik. Attól tartok a mentőcsónakokban is csak az első osztályú utasok számára jut majd hely.
És mit szól mindehhez a képviselő-testület?
Az a baj, hogy a képviselő-testület gyenge. Bár a Fidesznek itt is kétharmada van, de ez még nem lenne baj, de a Fidesz kompetens kerületi emberei is jórészt kikerültek az új testületből. Nincs egy közgazdász, egy az oktatáshoz, közigazgatáshoz értő, saját egzisztenciával rendelkező ember. Helyettük Papcsák lojális ifjakkal, anyagilag tőle függő, egy tanácsnoki poszttal megvehető bólogatjánosokkal töltötte fel a testületet. Zugló ebből a szempontból is jól leképezi a fideszes káderpolitikát. A hűség fontosabb, mint a hozzáértés. Pedig Esztergom példáján is látszik, hogy a képviselő-testület az úr, bármit megtehet egy polgármesterrel. Párszor mutatott némi erőt a helyi fidesz csapat, például amikor nem voltak hajlandó elsőre megszavazni Kovács Balázs külsős alpolgármestert, akit Papcsák hozott. A nagy ellenszegülésnek akkor én még nem értettem az okát, mára kiderült, mik azok a morális-emberi, igazmondási problémák, amelyekről ők már hallhattak. Ha akkor kitartanak, akkor nem így néznének ki a dolgok. Nyilván azt remélték, hogy kordában tartható szép szóval is Papcsák, most meg sorra veszítik el a pozícióikat. Novemberben a kerületi kötvény-kibocsátási tervek kapcsán írtam egy nyílt levelet a deviza-eladósodottságot vizsgáló parlamenti albizottság vezetőjének, bizonyos Papcsák Ferencnek, amelyben tájékoztattam arról, hogy mit tervez egy bizonyos Papcsák nevű zuglói polgármester. A levélben benne volt, hogy a fideszes képviselők sem támogatják a kötvény kibocsátást. Az ellenszegülés nem maradt büntetlenül, „kiosztottak néhány kokit”, engem kidobtak a bizottsági helyemről, ifj. Harrach Pétert a Fidesz -KDNP frakcióvezetőjét és két helyettesét pedig meggyőzték, hogy mondjanak le tisztségeikről. A sajátjaikkal sem bánnak különbül, mint az ellenzékkel. Papcsáknak könnyű, nem zuglói, - neki fog jutni hely a mentőcsónakban - de a helyiek itt maradnak a zeneszóra süllyedő hajón, nekik nap mint nap szembe kell nézniük a választóikkal. Most már - úgy hallom - a polgári körök és általában az aktív Fidesz-bázis is morgolódik.
MN: Mi a helyzet a Városligetben fillérekért bérbe adott Itató Nyereggel kapcsolatban? Megírta a sajtó, hogy büntetőfeljelentést tesz. Mit tud, hogy halad a nyomozás?
VL: Szomorú történet, szépen megmutatja, mi történt ezzel az országgal. Egyszer visszadobták a feljelentést, mondván, hogy nincs semmi gond, mert a bérlő rendesen fizeti a nevetséges összegű bérleti díjat, a havi százezer forintot és a szerződéssel sincs semmi baj. A jogszabályok úgy változtak, hogy állítólag én nem tehetek feljelentést, mert nem vagyok károsult, ezzel a logikával csak az önkormányzat károsult, ők meg aligha jelentik fel önmagukat. Pedig mint kerületi adófizető minden zuglói, így én is károsult vagyok. A nyomozás el sem indult, valaki fillérekért kapott egy aranybányát a kerülettől és ennyi. Panaszt tettünk, hiába. Ha lesz is Hagyó-ügy, Hunvald-ügy a fideszes önkormányzatoknál, mondjuk Zuglóban, kiderülni nem fognak, vagy legalábbis büntetlenül maradnak, ameddig ez a törvényi szabályozás és hatósági hozzáállás van érvényben. Megjegyzendő, az mszp-s korrupciós ügyekben is csak akkor következett be érdemi előrelépés a nyomozásokban, amikor már látni lehetett, hogy hatalomváltás következik.
MN: A megbízási szerződésekhez társult teljesítési beszámolókból erősen úgy tűnt, hogy azok a kifizetések is igen nehezen lettek volna indokolhatóak, ezt a botrányt is Ön robbantotta ki, talán ez volt az első. Nem lett volna érdemes ott is megpróbálkozni a büntetőfeljelentéssel?
VL: Az Itató Nyereg ügye szerintem a hűtlen kezelés törvényi tényállás klasszikus példája volt, ott sem történt semmi, miért történne Kun Miklós sosem látott intézetének ügyében? Amúgy miért kéne történeti intézetet fenntartania Zuglónak az iskolái, óvodái, bölcsődéi helyett? A Zuglói Filharmóniára is költünk 103 milliót az idén, hiába írta le az átvilágítás többször is, hogy ez fölösleges. A kivéreztetett oktatási intézményekből meg összesen sikerült a nagy sarcolással 300 milliót kipréselni, Épület-felújítás nincs, tanteremfestés nincs, van, ahol már szék sincs, a tanár viszi magával a sajátját a tanáriból minden osztályterembe. A számítógéppark néhol másfél évtizedes. Az edény is fogyóeszköz, sok kell, hogy több turnus gyerek gyorsan ebédelhessen, eltörik és akad hely, ahol nem lehet pótolni. A tanári juttatások jelentősen csökkentek, megvonták a cafeteriát, az étkezési hozzájárulást, a jutalmakat. Kétlem, hogy a napi megélhetéssel küszködő tanár az út a minőségi oktatáshoz. Viszont cserébe lesz majd biztosan fegyelem, hála Hoffmann Rózsának.
MN: Ez a kerület igazán kínál terepet az ellenzéki aktivitásnak. Mit csinálnak a többiek?
VL: A jobbikos testületi tag, Markó Elemér István eladta a lelkét szimbolikus ajándéktárgyakért. Trianon-szoborért, Wass Albert és Pongrácz Gergely térért, na meg egy százezres FB helyért. Ezért cserébe megszavazta a 2011-es költségvetést, és majd mindent, pl. most a városüzemeltetés eltűntetését a Vagyonkezelő feneketlen bendőjében. A zuglói civil szervezet, a ZÉK viszonylag következetesen ellenzéki, általában együtt szavazunk. Az MSZP-sek nemigen nyitják ki a szájukat, de általában nemmel szavaznak a kínos kérdésekben. Kivárnak.
MN: A mindkét időközi választás előtt felmerült a kerületi együttműködés lehetősége az MSZP-vel, aztán semmi nem lett belőle.
VL: Voltak szirénhangok, csakhogy az elmúlt évtizedben a helyi szocialista-szabaddemokrata koalíció és a Fidesz lényegében együtt vezették a kerületet. A külvilág előtt egymás nyakát fogták, a háttérben egymás kezét is, de leginkább egymás zsebén tartják a kezüket. Például mindkét frakció megszavazta a 2008-as, 5 milliárdos értékű, svájci frank alapú kötvénykibocsátást, ez most nyolcmilliárdos adósságot jelent. Közösen szavazták meg közvetlenül az előző ciklus vége előtt a stabil bevételt jelentő önkormányzati telkek eladását a SPAR-nak, tehát mindketten hozzátették a magukét a kerület jelenlegi pénzügyi helyzetéhez. Papcsák állítólag tett feljelentést a SPAR ügyben, bár azóta erről sem hallani semmit. Az elszámoltatás üres frázis, leginkább akkor kerül elő valami a múltból, ha a mostani stiklikről kell elterelni a figyelmet. Annak, hogy a helyi MSZP nem nagyon kiabál, annak esetleg a bármikor előcibálható valóban létező ügyek is lehetnek az okai.
Akkor ezért Ön az ellenzék „vezető ereje”?
Az LMP, azaz a képviselő-testületben én egyszem magamban vagyok az ellenzék, „Zugló darazsa”, ahogy a Magyar Nemzet egy tehetséges publicistája elnevezett. De ez rengeteg konfrontációval, „kiosztott kokival” pl. a bizottsági helyek elvesztésével, és sok-sok munkával jár. Mára a blogom, a Napirend utáni monológ sokak szerint a kerület egyetlen objektív információforrása, rendre idéz belőle a testületi üléseken a polgármester. Köszönet érte. Bár a kerületi újságban lomnici módra tiltólistán vagyok, azért a hírem ha lassan is, de terjed a kerületben, a játszótéri hírmondóban, és ez a hitelesség szavazatokban is visszajön. A második időközin 24,5%-al legyőztük az MSZP-t. Ez lenne mindenütt a követendő megoldás az LMP-nek. Ilyen eredmények után már joggal lehet mondani, ha a szocialistáknak is fontos a kormányváltás, akkor álljanak be az LMP-s jelölt mögé. Az ilyen irányú átszavazási hajlandóság erősebb is a felmérések szerint. Az LMP szavazói nemigen szavaznának a szoci jelöltekre, ez érthető is, hiszen pl. Imre Gergely a zuglói szocialista frakcióvezető pár éve még olyan szórólapokkal kampányolt, amelyen Hagyó Miklóssal parolázott, mondván Hagyó „bízik benne”. Egy ilyen „bizalom” nem túl jó ajánlólevél, mert hát az LMP-t részben a Hagyó fémjelezte korrupció miatt érzett felháborodás hozta létre. A helyi MSZP megújulására sok zuglói MSZP-s vár, bár én sem itt helyben, sem országosan nem látom azt az új generációt, aki tehetségesebb sőt hitelesebb lenne a régieknél.
De nekünk nem az MSZP-vel, hanem az LMP programjának megismertetésével, hétköznapi ügyekre lefordításával, helyi beágyazottságunk növelésével kell foglalkoznunk. Ehhez sokat, őszintén szólva sokkal többet kéne az LMP-nek helyi szinten dolgoznia, látszania. Minden faluban kell lennie LMP-s embernek, aki kiáll a helyi közösségnek fontos dolgokért. Az LMP-nek most a dolgos hétköznapokban kell bebizonyítania, hogy a neve nem csak egy kampányszlogen volt. Hitelesen kell politizálnia és viselkednie a frakciótól az „utolsó” utcai aktivistáig mindenkinek. Építkeznünk kell, gyorsabban mint eddig tettük, mert az idő gyorsan fogy. Amúgy ez a pártocska önmagában, bázisdemokratikus működési modelljében szerintem egy fantasztikus kísérlet arra, hogy a magyarországi politizálás igenis megváltoztatható. Én mindenkinek, aki szerint Magyarországon vagy különösen Zuglóban nem ezt várta, és minimálisan érdekli a közélet ajánlom, hogy egyszer jöjjön el egy gyűlésünkre. Kéthavonta itt a lakásomban, a felvilágosodás korát követve, - hisz itt tartunk, a Bourbonok korát éljük - politikai szalonokat tartok. Meghívunk egy-egy rangos vendéget és beszélgetünk. Tán ennek következtében is itt a kerületben remek csapattá, sőt baráti társasággá váltunk, melyhez az először érdeklődőként jövők folyamatosan csatlakoznak. Nem állítom, hogy minden önkormányzat olyan, mint Zugló, de hogy máshol is lenne miről beszélni, lenne mivel kiállnunk a nyilvánosság elé, afelől nincs sok kétségem.
MN: Változik Ön szerint az átvilágítás után bármi is a kerület gazdálkodásában?
VL: Reméljük, be kell látniuk, hogy ez így nem megy, a párt vagy személyhű önkormányzati eltartottak táborát legalábbis szűkíteni kell, én még mindig remélem, hogy így lesz. Végső soron mi is erről beszéltünk eddig is, a szerződésekről, a vagyonkezelőről, az átfedésekről, a polgármesteri kabinet elburjánzásáról stb. A könyvvizsgáló céget mégsem lehet, mint engem, a kerület ellenségeként, Zugló lejáratójaként elkönyvelni és minden szavukat elengedni a fülük mellett. A Fidesz afféle feszítettüveg, könnyen lehet, hogy itt Zuglóban lesz az első repedés, és onnan már nincs megállás.
Remélem sok fideszes szavazó jár ide, és örömmel fizeti az országban egyedülálló építmény vagy kommunális adót!
Rohadjon meg az összes barom, aki papcsák diktátort a nyakunkba ültette! Tudtommal persze neki nem kell fizetni, mert nem zuglói! Köszönjük fideszes ökrök!
Pénteken újra személyi sérüléses baleset történt a Colombus utca Korong utca sarkán. A környék 30 kilométer órás korlátozott sebességű övezetté nyilvánítását 2011 április 28-i ülésén terjesztettem be. Lásd az előterjesztést a www.varnailaszlo.blog.hu oldalon. A Mexikói út Erzsébet Királyné, Róna utca, Thököly út által határolt terület jobbkezes sarkain 2010-ben 28 személyi sérüléses baleset volt és ennél nagyságrendekkel több koccanás történt. A már 2008-ban megtervezett kiépítéshez szükséges 14,3 millió forint átcsoportosítását a képviselő testület Fidesz-KDNP-s képviselői nem szavazták meg.
Ennek ellenére Kovács Balázs alpolgármester a 30-as övezettel mint a saját ötletével kampányolt a Zuglói Lapok hasábjain. Igaza volt szórólapjában: " egyesek kampánytémává kívánták tenni" a témát. Balázst, aki állítása szerint a kerületben lakik, - csak nem árulja el hol - azóta a 3. körzet képviselőjévé választották. Azóta alpolgármesteri és körzeti képviselői minőségében több lakossági fórumot tartott az övezetről, mindegyikről fél oldalas tudósítást közölt a Zuglói Lapok. Csupán a megépülni nem épült meg semmi.
A végletekig központosított, egy személy körül felépített autokráciák emiatt szoktak megbukni. Hogy a feltétlen, odaadó hűség a Pártvezérhez az elsődleges szempont a kiválasztásnál, azaz az államigazgatáshoz vérhülyék (lásd pl. Papcsák) miatt előbb-utóbb mindenkinek elege lesz
- kivéve persze a Pártvezér fanatikus rajongóit, meg a Párturalom anyagi haszonélvezőit.
Ha lenne Zuglóban komolyan vehető ellenzék, nagy csinnadrattával lobogtatná ezt a jelentést, és először is tömeges adómegtagadásra mozgósítaná a polg zembereket.
Az épításügyi osztály tájékoztatása alapján az állagmegóvó, hibajavító felújítások nem tiltottak. Ha szigorúan vennék, a belső festés is tiltva lehetne, mert az is értéknövelő, de igyekeznek amire lehet, ráhózni az állagmegóvás címkét.
Zoli, csodálkozol, hogy leltem rá a szemérmesen rejtőzködő 30/2011-es rendeletre, mikor nincs fönt a honlapon, bár az adóügyi osztályvezető is hivatkozik rá Várnainak befolyatott, több dolgot is egybefolyató (hmm) válaszában..
Nos, olvasom időnként VL blogját és néha az a perverzióm akadt, hogy ugyanazt megnéztem az önkorm honlapján jegyzőkönyvben.
Innen tudtam, hogy eszméletlen jkv-k születnek és kerestem az általad említett VI. 29-hez közeli dátumot mint testületi ülést, innentől havaj volt és szórakoztató, hát még, amikor felfedeztem, mennyire hasznos volt az előterjesztő Kovács Balázst a fideszesek akkori tiltakozása ellenére idecsábítani alpolgnak. Kifejezett feladata volt a bevétel növelése, mint az a 9785. sz. hozzászólásomhoz csatolt link 53. oldalából kitűnik.
Ügyes, ügyes, meg könnyen is tehette, nem itt lakik, sem így, sem úgy, a bejelentkezéshez kötésből hátránya nem származik. Ha menet közben mégis zuglói ingatlantulaj lett, hát a fizetnivalót csak-csak kompenzálja az a saccperkábé 7-800e, amit kap a hálás zuglói önkormányzattól.
"Kovács Balázs
A módosításnak az a lényege, hogy a Zuglóban lakástulajdonnal, de állandó lakcímmel nem rendelkező személyeket adóval sújtanák a lakások tekintetében, ez alól mentességet kapnának abban az esetben, ha nem állandó lakosok a tulajdonukban lévő lakásban, de egyenes ági hozzátartozójuk az. Ennek az az indoklása, hogy az állandó népesség alapján kapnak számos normatívát, nem adóztatni szeretnének, hanem szeretnék rávenni a zuglói polgártársakat, ha már életvitelszerűen Zuglóban laknak, akkor lakcímet is létesítsenek. Erről szeretnék a Zuglói Lapokban, illetve a rendelkezésre álló média felületeken tájékozatni a lakosokat, ezért nyáron jön be egy ilyen adórendelet-módosítás a szokásos decemberi helyett. Az a cél ezzel, hogy rávegyék a Zuglóban élőket, hogy Zuglóban létesítsenek állandó lakcímet. Aki ennek ellenére Zuglóban életvitelszerűen lakik, de állandó lakcímet nem létesít és utána normatívákat nem kaphatnak, azt pedig megkérik, hogy építményadó keretén belül személy szerint járuljon hozzá ahhoz, amit az államtól nem tudnak lehívni utána. Feladatul kapta alpolgármesterként, hogy a bevételi lehetőségeket tekintsék át a helyi adózás területén és ami szóba jöhet plusz bevételszerzési lehetőségként az az anyagban szereplő garázsok adóztatásának a lehetősége."
Tisztánlátás kedvéért másoltam be ide az alpolg. előterjesztését a vonatkozó jkv-ből.
És még egy: az Adóügyi osztály válasza alapján (levél) elégséges több tulajdonos esetén, ha egyikük (vagy egyenesági stb...) van állandóra bejelentkezve.
A "befolyatott" információk alapján ez nem egyértelmű.