Az odavaló méretű kő ragasztás nélkül is szorul a villában. Esetleg picit lehet is a villán szorítani. Tehát nyugodtan lehet hangolni, a járatot vizsgálni, és csak amikor már rendben van, akkor kell a végén ragasztani.
?? Rutinfeladat. Persze, hosszas pepecs, de nincs is olyan sokféle kő, a szögek azonosak. Kb: hétféle emelőkővel az összes óra lefedhető. A járatgeometria azonos, ha olyan követ találsz, ami ugyanilyen vastag, és elég hosszú, akkor az jó is lesz. Persze a nyugvás-emelés, tehát a kő illeszkedésének mélységét azt be kell állítani, majd sellakkal leragasztani. Ez kétségkívül igényel szakértelmet, de nem ördöngösség.
Az emelőkövek végei katasztrofális állapotban vannak, cserére szorulnak, bár tudom szinte lehetetlen vállalkozás. Mégis már új köveket keresek, megpróbálom.
Emelési-nyugvási hibákat próbáltak orvosolni. Esetleg emelőkövet cseréltek. Járatvizsgálat kellene, szépen csipesszel forgatva a billegőt ellenőrizni, hogy a húzószög működik-e, az emelési szög megfelelő-e mindegyik oldalon, a nyugvás nem túl mély-e, stb... A kókányolt határolópeckektől lehet hibátlan a járat, és lehet hibás érintetlen peckek mellett is.
APT! Egy igen szép Record zsebórámmal régen küszködök, több hibát orvosoltam már de sajnos mindig elégtelen a járása. Most vettem észre, hogy a határoló peckek belső oldala meg van reszelve. Mire szolgált, hagyjam így?
A gyűrű sok okból lehet, alapvetően nyilvánvaló célból: áthidalni a szerkezet és tok mérete közötti különbséget. Mivel gyakran készítettek típustokokat, így ez kézenfekvő megoldás volt. A lünetták általában tisztítást és zsírzást igényelnek. Sajnos nem egyszer találkoztam már olyannal, hogy az erősen kikopott, a rugóval érintkező helyeken és a peremnél végigmaródott lünetta tisztítás után semmilyen zsírzás-olajzás után sem mozgott igazán finoman, kellemesen. Vagy éppen túl laza lett, és elháríthatatlanul lötyögött - korábban a kosz tartottak szorosan. Sajnos ez vele jár a dologgal.
Sikerült, bebillenteni korona nélkül a togba beszerelt felhúzótengellyel a megjavított 2609 poljotot. Nagyon hálás vagyok ezért a fogásért. Lehet hogy ezért van az, hogy sok órának van a szerkezet körül gyűrű? Nem értettem, miért nem akkora tokba teszik az órát, mint amekkora a tok.
Viszont nem igazán boldogulok a forgatható lünetta karbantartással. Mi lehet ott a célravezető? Esetleg zsírozni, vagy varrógép oljaozni?
Az egy napos tokba visszatétel küszködésén túl vagyok. Volt egy Junost, amit négyszer szedetem szét emiatt. Ezek szerint visszatehető a tengellyel együtt, korona nélkül, bebillen a helyére. Kösz a javaslatot, legközelebb kipróbálom.
Ami a váltókar kiugrását illeti, meghajtottam lefele a biztosító rugó nyakát, (ami a vezérlőkar bütykét fogja) és ez elég volt ahhoz, hogy leszorítsa a váltókart. Azt a furcsa alakú leszorító fedőlemezt továbbra sem értem, mi célja van, semmit nem ér el a pipa alakú nyólványa. Talán a számlapt támasztja, de minek? na mindegy.
Hát követ nem tudok cserélni, se kövem, se présem. Azért a Sas utcában megpróbálom a hiányzó alkatrészeket megvenni.
Vimpel az valami zászlófélét jelent? Mindnesetre csodaszép.
Üdv
Learn To Live
Kedves falióra vásárló! Ha már ennyit gondolkodsz a vásárláson, valami kusztot csak tudjon az az óra. Például legyen rádió vezérlésű. (Bár ez igazán kevés nőt hat meg, de kitudja).
Lehet olyan asztali óra, ami a falra vetíti az időt éjjszaka.
Vagy láttam visszafelé járó kvarc faliórát.
Egyébként visszafelé járó mechanikus órára, nekem kifejezetten fáj a fogam.
A párom elég hülyén nézne rám, ha olyat kapna ajándékba :DD És azt hiszem nem is értékelné, hogy súlyhuzatú :P Bár én értékelném, ha lenne annyi pénzem, hogy olyat vegyek :)))
Köszönöm a segítséget, így már egész jól sikerült tájékozódnom ma :)
Valami ott akkor deformálódott, de a karnak stabilnak kell lennie. Az orosz szerkezetek egy jelentős részéről (pl: dátumos Slava, Rakéta werkek) tudni kell, hogy a hornyoskerék igen kicsi, és felhúzótengely nélkül szinte garantáltan kibillen. Tehát ezeknél az óráknál egész egyszerűen nem lehet megcsinálni azt, hogy kiveszed a tengelyt, tokba teszed a werket és visszatolod a tengelyt - kiugrik a hornyoskerék. Itt eleve úgy alakították ki a szerkezetet, hogy egy másfél-két mm-es szakaszon csőrös fogóval beszerelt állapotban is megfogható a tengely, és hosszú szárúak a koronák. Tehát a koronát kell kicsavarni és kivenni a werket, de legalábbis beszereléskor korona nélkül betenni, a fogóval megfogni a tengelyt, és becsavarni a koronát. Ezt nem árt tudni, különben egy napot szenvedhetsz egy sima tokba visszarakással.
A Vimpel törött kövét látni kellene, egy sima repedés még csak-csak elmegy, de ha bármi csorbulás van, akkor az esztergálja a tengelyt, és előbb-utóbb gondot okozhat. Akkor inkább ki kell a követ cserélni (simán, két mozdulattal cserélhető, de kőprés az kell hozzá).
Ez az a szerkezet. Amit látsz lemezt felül, a képen felfelé kunkorodó alakkal csavarral leszorítva, az nem ér le a körmöskerékig. Nem is értem, hogy mi szerepe lehet ilyen alakkal. Lehet, hogy ezt a nyúlványt kellene lehajtani.
Alatta a váltó kétállású laprugója van a hornyolt hengeralakú körmöskerék felett. Ez oldalt van felfogatva. (4 óránál, meg 5 óránál). Eddigi tapasztalataim szerint ez a laprugó fogja le, (nem mint rugó, hanem alakja folytán mint fedőlemez) azt a kart, ami felkényszeríti a körmös hegert a körmös kerékhez.
Egyébként ahogy észrevettem ez az ilyen körmös állítóművek leggyengébb pontja. Nekem többször kiugrott már ez a kar a körmöshengerből olyankor is, amikor már a tokba tettem az órát. (Mutató, számlap le, fedőlemez le, igazítás)
Na mindegy nem életbe vágó.
Kösz a segítséget.
A Vimpelnek van még egy apró szépséghibája, hogy repedt a központi kő az alaplapon. (a perc tengelynél) Eljár még attól? foglalkozzak vele, vagy keressek egy másik ilyen típust? Egyébként csodszép szerkezet. Egész beleszerettem.
Én biztosan egy súlyhúzatú, Graham gátszerkezetes hosszú ingás, és lehetőleg ütős antik faliórát választanék. Sőt, már választottam is, több is van a házban. A ketyegés-ütés meg egyáltalán nem zavar. Sőt, már hiányzik a sötétben, ha nem hallom néha az órát ütni. :-)))
Most nincs előttem a dolog, de szerintem kell ott lennie leszorító rugónak. Ha nincs, akkor letört a rugó (szotoár) nyúlványa, ami elég gyakori hiba. A váltókar üvegkeményre edzett acél, előbb fog törni, mint meghajolni, amúgy pedig ez nemigen lesz jó megoldás. Utána kell nézni, de szerintem ehhez is kerül alkatrész. A 2209 Vimpelhez amúgy pl: a Sas utcában, vagy a Csengeryben még simán kaphatsz billegőt, és más alkatrészeket is.
LearnToLive: Nekem semmi bajom a kvarc faliórákkal, a konyhában nekem is az van 20 éve keletnémet. De én megőrülök azoktól az ál ingaóráktól, ahol az inga és a mutató nem szinkronban mozog. Ha nézed egy kicsit te is eljutsz ide. :-)
Szia ATP!
Sikerült megjavítanom a 2416 automata poljotomat. Családi darab, nagyon akartam bizonyítani. Végül megtaláltam az analóg szerkezetet, bár vérzett a szívem, mert egy 2209 gyönyörű aranyozott poljot szerkezetből kellett kivennem az ütésbiztosító rugót, meg a billegőt, (egy sörösdoboznyival 10 mikron megemeltem a hidat).
Tanácsodat szeretném kérni: Kaptam egy 2609 poljot -ot, aminek az a baja, hogy a hengeres körmös fogaskerékből, (amit egy rugó nyom fel a másik körmös kerékhez) mindig kiugrik a rugós kar, és akkor üresen forog a korona, nics felhúzás. Ennél a szerkezetnél nincs egy nagyobb lap ami leszorítja ezt a kart. Megpróbálhatom egy kicsit meghajlítani ezt a rugós kart, hogy biztosan üljön a hornyban, vagy el fog törni? Kösz!
B
Csupacsoki
Légyszíves írj valamit erről a modellről. Pl.: milyen járatok vannak rajta, hogyan vannak ezek meghajtva, és melyik tarozik az órához? Vagy azt egy külön szerkezet működteti?
Ha német, akkor valószínűleg valami Hermle kvarcóra. Ilyeneket számtalan helyen kapni, de komoly időmérőnek nem nevezhetők. Egyszerű, igénytelen műanyag mechanikák, esetleg álingás kivitellel (elektromágnes lengeti az ingát, de az időméréshez semmi köze, csak látványelem). Évekig pontosak, igénytelenek, de az első meghibásodásnál irány a kuka. Sokfélét árul például az Eurowatch is (www.eurowatch.hu), és katalógusból szerintem még többet lehet rendelni.
Bocsi, hogy bepofátlankodok, de úgylátom a társaság igen szakértő:)
Tavaly ajándékba vettem egy faliórát barátnőm esküvőjére, aminek nagy előnye volt hogy nem ketyeg.
Nincs ötletetek hol lehetne ilyen órákat találni nagyobb választékban, vagy hogy mi alapján lehetne utánanézni? (Pl van ezekre valami szakkifejezés?) Akkor azt mondták a boltban (ami egy ajándékbolt volt, nem óra szaküzlet) hogy német óramű van benne. De többet nem tudok. (Nem volt horror ára, 10e alatt volt, szóval semmi spéci, csaképp nem ketyeg :)) )
Szerintem élre van köszörülve, és az tűnik ilyennek. Pont az emelőfelületeket nehéz is lenne tartósan bevonatokkal ellátni. És talán értelme sincs sok, a gátkerekek jó kivitelben, jól karbantartott órán gyakorlatilag örök életűek. Évszázadokat biztosan kibírnak.
Ahol a cilindert is rubinbol keszitette a Breguet ott mar en is gyujtogetnek. :-)
Elkezdtem egy zsebora szerkezet katalogust osszeallitani, de meg nem talaltam szervert ahol FileMaker servert is futtatnanak, van otleted hogy hol keresgeljek? Ugy gondolom hogy egy szerkezeti es egy szamlap alatti kepnek mar teljesen elegendonek kellene lennie a beazonositashoz, persze ha egyaltalan van mihez hasonlitani. :-)
Szerintetek a gatkerek fogait hokezeltek vagy csak bevontak valamivel? Ezt meg nem lattam eddig, volt mar dolgom teljesen fekete gatkerekkel, de ezt a megoldast meg nem lattam.
Ez tényleg egy jobban kivitelezett cilinderes, ám Cortebert mivolta így is meglep. Inkább a XIX. század végére tenném korban, a Cortebert egyértelműen jobbféle órákat készített, és ebbe a cilinderes a XX. században már biztosan nem fért volna bele.
És azért nagyon finom, igényes cilinderesek is készültek - korábban. Készített cilinderest a Vacheron, a Patek, Breguet meg egyenesen mestere volt. Hát, persze jóval korábban.
A cilinder jaratu orak nem nagy kedvenceim, nagyon egy fazonra keszultek, meg a neves gyartok sem igazan tudtak alapkivitelben nagyon elterni a sablontol. Ezert is mutatnek egy erdekes cylinderes szerkezetet ami mar nagyon a korszak vege fele keszulhetet, legalabbis a szokastol elteroen jelolt, szamozott, kialakitasa rendhagyo, igy szamomra is erdekes annak ellenere hogy nagyon nem vagyok cilinderbarat. :-)
Öreg, évszázados órák ezek. Az ilyen ferde csavarok és egyéb csúfságok általában régenmúlt korok fakezű órásait "dícsérik". Azért gyárilag ezek valószínűleg ennél jobbak voltak.
Hogyan hogyannem valahogy nem sikerult az erintore merolegesen "beletomeggyartani" a kiegyenlito (arany) csavarok legalabb felet ebbe a billegobe. A horgony meg kimondottan egy kovacsolt darabra emlekeztet, de a kovezes valoban "fullos". :-)
Ezek bizony már méret- és minőségi sorban tömeggyártott billegők, amelyek biztosan nem házon belül készültek. Ezek készültek olcsóbb és jobb minőségű kivitelben, az olcsóbbakat nem vágták fel (valószínűleg ezek eleve rosszabbul sikerültek), de "imitálták" rajtuk a bimetál megjelenést, a drágábbakat valóban kompenzálták. Hiszen a felvágás csak egy dolog, a kompenzáció mértékét - amit a végül alkalmazott hajszálrugóhoz kell igazítani - a megfelelő helyre megfelelő módon betett megfelelő súlyú csavarok biztosították. Sok mindennek kellett megfelelni. :-)))