Még kezdő vagyok és nem nagyon értek az órákhoz.. A problémám a következő: vásároltam egy Vostok órát amiben egy 2614 2h szerkezet van. Létezik, hogy egy Vostokba ilyen szerkezetet raknak és nem 2414 a vagy b? Elvileg ez a 2614 2h Poljot szerkezet?
Elmentem ma a percutos oraert, ami egy nagyon szep farkasfogas, kalapacs alatt jelzett LeCoultre. Nem tudom hogy miert nem emlitettek az arveresi leirasban, es azt sem hogy miert nem tesznek be szerkezeti kepeket amikor gyujtoknek rendeznek arverest.? Szerintem ez egy kicsit kitolas az eladokkal, de lehet hogy az aukcioshaznak mindegy mert igy is kaszal mindket oldalrol. :-(
Most is olyan szépen jár... és gátlóval és olyan sokat szedtem szét és össze, míg sikerült az a láncos feszítős összerakás.... :-)). Szóval ma este már nem bontom meg, majd holnap. Mára, mivel sikerült a szegecselés (gombostűt használtam -puha volt) egy Waltham összeszerelése marad, sikerrel kecsegtet :-).
Nem lehet, hogy egyszerűen a rugó előfeszítése nem megfelelő, és itt jár le? Bár ez esetben a lánc lelazulna. Csak megnézném én azt gátló nélkül is... ;-))
Láncos kiegyenlítésnél elég nyűgös ez a "Először is kivenném a gátlót, hogy szabadon le tudjon futni a szerkezet, és így átfuttatnám párszor" dolog de logikus. Egyébként nem akad hanem fokozatosan lassul a lengés, visszahúzva pedig élénken jár.
Nem tudok rá válaszolni. Ezer és egy oka lehet. Először is kivenném a gátlót, hogy szabadon le tudjon futni a szerkezet, és így átfuttatnám párszor. Így már tisztábban látszik, hol akad el, és ha következetesen és pontosan mindig ugyanott, akkor biztos, hogy valami akadályba ütközik, valahol valami fennakad.
Szegecset lágyacélból szoktam esztergálni. Bicikliküllő ideális, nagyon picike dolgokhoz varrótű. Tengelyekhez is jó a tű, de érdemes előtte tesztelni, hogy edzhető acélból legyen. Szegecshez ez nem kell.
Az orosz ipar meg kb:a 60-as évektől jutott el odáig, hogy nem kizárólag másolt (jogosan vagy jogtalanul). Addig szinte kizárólag licencvásárlásokból gazdálkodtak, de utána megjelentek vitán felül valóban saját konstrukciókkal is.
Tényleg kevés saját fejlesztésű orosz szerkezet van, így tovább nő azoknak az ázsiója amelyek azok -legalábbis az én szememben. Másolni s ha akartak minőségben gyártani azonban tudtak, ha akartak.
APT! Meghajtó rugó külső rugóvég befogásánál ütköztem abba a hibába, hogy a szegecselés elengedett így pótolnom kell. Szegecset miből készíthetnék háziipari anyagellátottság mellett?
Ez az orosz Deck watch egy Ulysse Nardin Chronometer masolatkent indult de kesobb valtoztattak rajta egy keveset. Az elso kiadasokon meg jobban felismerheto a kiindulopont, de ettol fuggoen szep bizonyiteka az ora hogy az oroszok is kepesek voltak minoseget termelni ha nagyon akartak. :-)
(Nekem is vona kerdesem, mivel a szallitas kozben megserult a doboz es az ora nem mukodik igy szet kellene szednem. Pattintos vagy csavaros a hatlap? Nem akarom feszegetni, es mivel nem mai gyerek igy rendesen osszegyogyult. Lehet hozza eredeti alkatreszeket rendelni, es ha igen akkor hol?)
mas:
Voltam tegnap egy arveresen a Vaci utcaban (Polgar), ahol meglepoen normalis arak voltak, igy vettem is egy LeCoultre percutost persze nem a kikialtasi aron. :-( Ismeros arcokat is lattam, borzes eladok szemelyeben, amit megertek hisz alapbol duplazzak az arveresi arakat. :-) Az osszes termek 60%-at egy ember vasarolta fel, de gyujtokent is abszolut erdemes volt elmenni. Az arveres elott 2 oraval beneztem, atvizsgaltam az osszes utos szerkezetet (nagyon segitokeszek voltak) es kivalasztottam a legjobb allapotban levo orat amit a magamnak kiszabott felso hataron tudtam csak megvenni, de igy is egy erdekes nap volt.
Az egyik zsebórám a felújítást követően rendben működik, egészséges lengést produkál minden pozícióban. Azonban kb. a lánc 1/3 részének letekeredése után megáll. Jól gondolom, hogy nyomaték problémái vannak, esetleg a meghajtó rugó nem méretes ill. nem megfelelően erős?
De több. No most a képről egyszerűen nem lehet egyértelműen megállapítani, de ez az óra vagy nyolc-napos járat, vagy (és?) a vagy a kis másodpercmutató, vagy a fő mutatók kihajtását egy plusz kerékkel oldották meg, mert nem volt a szükséges helyen tengely. Mindenképpen van benne valami tekerentyű.
Nem tul szep szegeny, megszenvedte az uveg hianyat.
Most latom csak, hogy szerkezeteket veszek szivesen, mennyi aranytokot olvasztatnak be a tulajdonosok mert nem eri meg rendbe hozni az orat szamukra. Ezt azert ha lehet el kellene kerulni, de megertem a diemmat amit a tokmester erzett amikor egy IWC tokot kellett beolvasztani. (bizniz iz juzsuel) :-(
Varom az elso "vasarolt" Poljot oramat, amit nem csak hozzam vagtak, es remelem jok lesznek a tapasztalatok.
Azoknal az oraknal, szerkezeteknel amiket mi keresunk a piacon legtobbszor mar inkabb pozitiv meglepetesek erik az embert. :-) Az "Otto" nevezetu uriemberen kivul en nem nagyon lattam mast akitol erdemes lett volna vasarolni barmit is, az arusok egy reszenel meg kimondottan a "magamutogatas" es nem a vevo alt a kozeppontban.
Ismerkedem a magyar orastarsadalommal, most egy Gecse Laszlo nevu tokspecialistanak adtam 3 orat probakeppen, remelem jo munkat fog vegezni es mindenkinek tudom ajanlani.
A 25 koves ora megerkezett, a tok teljesen hibatlan, szinte NOS, a szerkezet viszont teljesen beragadt. A felulrol fedokovezett (BoBoYSA jol latta) nem tul szerencses konstrukcio, redszeres tisztitast igenyel, de azert ritka madar es erdekessege miatt megmarad nallam. (Az igazi szetszedes meg varat magara, igy egyenlore nincs mas erdekes amit mondani tudnek.)
Akkoriban még a sima billegő dívott. Akkoriban még Breguet is sima billegőt alkalmazott, és a hőkompenzációt külön, bimetál hajszálrugókulccsal oldotta meg. Már, amennyire sikerült...
A hajszálrugó amúgy "sima" spirál, a vége a képen is jól látható, a fő csapágylemezhez csavarozott kis tőkébe van beékelve, a hajszálrugókulcs pedig egészen "szokásos", két csapos kivitel. Csak - hasonlóan az orsós járatokhoz - annyiban extra, hogy mivel a hajszálrugó nem a billegő hídjához, hanem a járat csapágy-lemezéhez van rögzítve, így a billegő hídja egész egyszerűen leemelhető, a billegő meg marad a helyén.
A felső-járat sokkal-sokkal inkább kötődik az orsós gátszerkezethez, amely szükségszerűen tartalmaz egy, a szerkezet síkjához képes elfordított gátkereket, meg egy azt meghajtó korona-kereket, és jellegéből adódóan magas - már maga az orsó is hosszú. A kiegyenlítő csigát magát meg tudták volna laposabbra is csinálni. Ezekbe a korai angol járatokban az érdekesség az, hogy feleslegesen nyakatekertek. Az alkalmazott billegő és hajszálrugó maximális elérhető pontossága (ami azért szerencsés esetben így is közel kronométer pontosságú lehetett) egyszerűen nem indokolta a kiegyenlítő csiga alkalmazását, egy máltai-kereszt tökéletesen elégséges lett volna. Na ebben van ilyen is, meg olyan is - ez viszont már tényleg abszurd ritkaság.
Jól gondolom, hogy fejlődéstörténetileg a kiegyenlítő-csiga eltűnése tette lehetővé a billegő hídjának a szerkezet "síkjába" való helyezését, utat nyítva a felsőjárat fokozatos eltünéséhez?
Egyébként, egy baj van ezzel a szerkezettel: az, hogy a te tulajdonodban van :-))
Kipucoltam a Csupacsoki topictárs jelenlétében a börzén guberált öreg angol werket: figyelemreméltó csodahibridnek tartom. Kiegyenlítő csiga lánccal, de a csiga határolását máltai-kereszttel oldották meg. Még soha nem láttam effélét. A billegő gyémánt felső fedőkövet kapott, a gátkerék arany-ötvözet, valamilyen súlyos nemesfém a billegő-koszorú is. Ugyanakkor egyszerű a billegőkerék, a hajszálrugó rögzítése meg egyértelműen még a XVIII. századi spindlis mintára, külön tartóval a fő hídon történt, így a billegő felső hídja egyszerűen leemelhető. "Természetesen" csavaros kőfoglalatok, nagy, természetes kövek. Az egész minden szempontból átmeneti konstrukció, valamikor a XIX. század közepén, de inkább az előtt készülhetett, alighanem rettenetesen drága, precíziós óra számára: