A jó minőségű kvarc-szerkezetek javíthatók, és hosszú élettartamuk miatt a karbantartást igénylik is. A kvarc szerkezeteknél más, speciális olajat-zsírt használnak, de általában 10-15 év után a szerkezet beáll, kínlódni kezd, ilyenkor pucolni kell. Amelyik werk egyáltalán bontható és szerelhető - a többség nem ilyen - ott ez járható. Az elektronikai hibái érdemben nem orvosolhatók, újra kell cserélni, nem ritka hiba - ügyetlen elemcserénél megszaladó csavarhúzó is ok lehet - a tekercs szakadása, elvileg ez is orvosolható, a gyakorlatban nem sok értelme van vele foglalkozni.
A baj ott van, hogy a vacak, csupa műanyag, 0, legfeljebb 1 köves szerkezetek zöme tudatosan úgy van tervezve, ahogy anno a Ruhla pecekgátszerkezeteket, vagy az olcsóbb svájci peckes, kő nélküli cilinderes szerkezeteket is méretezték: folyamatos használat mellett nagyjából a kenés várható élettartama egyben a szerkezet már a működést befolyásoló mértékű kopások nélküli élettartama is. Magyarán senki nem számolt szervizzel, sokszor szét sem lehet rendesen szedni a werket, eldobandó.
És lehet kihívásnak tekinteni egy ilyen rendbetételét, de szerintem nem érdemes. Komolyan: akkor venni kell egy öreg Pobedát, és azt kell megjavítani. Azt lehet is, meg értelme is van, azt nem meghatározott szűk élettartamra, hanem hosszú időre tervezték.
A sík üveget pedig vagy be tudod nyomni az asztal lapján, vagy nem. :-)) Ha óvatosan jársz el, elvileg nem okozhatsz problémát, viszont sok esetben akkora erőt igényel a helyretétel, amit így nem lehet kifejteni, szükséges a karos prés, amivel több mázsás nyomóerő is biztosítható.
Szabadkozás: Nem is akarok kvarc órákat javítgatni, a fórumot kvarc órákkal meg végképp nem akarnám terhelni, csak a gyerekek takarításkor találták a szekrény mögött, öt éve el volt veszve. (És nem folyt bele az elem). Csak elméletileg érdekelt a dolog. Arra nem gondoltam, hogy ezeket szétszedhetetlenre tervezték.
Aztán mégis: Bár egy kicsit izgatja a fantáziámat, hogy milyen mértékig javíthatók egyáltalán a kvarc szerkezetek. Illetve a mechanikus rész érdemes-e szokták-e karbantartani. Van ennek szakirodalma? Eddig ha ismerős kvarc óra javítását kérte kikerülhetetlenül, és nem volt elég elemet cserélni, kimentem a versenyutcai piacra, és vettem 2-300 Ft-ért egy komplett órát, és áttettem a szerkezetet ;-)
Arra még nem válaszoltatok, hogy sík üveg-üveget asztal lapon be tudok-e nyomni, vagy azt kizárólag préssel lehet betenni.
Ez biztos így van, nem próbáltam. Ami normál szerszámokkal nem oldható tokkal eddig találkoztam, azt őszintén szólva nem is volt érdemes bontani. És már rájöttem, hogy az élet oly rövid, jó óra meg olyan sok van, hogy nem érdemes az időt a vacakokra pazarolni. :-)))
A billegő egyenetlenségeit fogóval-kézzel lehet sajnos csak kivenni. A küllő egyenetlenségeit szegecselőn, lapos végű szárral szépen lehet simítani. Szoros beépítésű koszorúnál bizony valóban nehéz dió tud lenni.
Nagyon mást, mint amit tettél, nem lehet csinálni. Ha végképp nem jön a csavar, ki lehet fúrni, de ez minden, amit tenni lehet. A réz csapágylemezbe belesült acél csavart amúgy sósavval szépen el lehet távolítani, egy nap alatt kimarja belőle, de természetesen semmi más nem lehet már a beleszakadt csavaron kívül a csapágylemezben. Hiszen éppúgy fogja oldani a horgony villáját-tengelyét is a sósav, mint a csavart....
Az acél rugómagba istenesen beleszakadt acél csavar pedig az ésszerűen nem megoldható problémák kategóriája. Valójában fel kell fúrni, és új menetet hajtani bele, de a rugómagok anyaga általában olyan, hogy ez normálisan nem kivitelezhető. Ha magasan szakadt bele a csavar, akkor be lehet annyira fűrészelni, hogy a csavarba már kis hornyot fűrészeljünk, és annál fogva megpróbálni kihajtani.
Az ilyen tokok egy részét csak pumpás préssel lehet kinyitni (koronát kitépve, ott befújva "lelövi" az üveget. De abból kell kiindulni, hogy az ilyen konstrukciók zömét nem javíthatóra tervezték. Az elemcserén túl nem számoltak tokbontással, úgy kezelendők, mint pl: a Swatch egybesütött műanyag tokos órái, amelyen van az elemnek tartófedél, elemet lehet cserélni, de amúgy bontani semmit.
Tudom, nem illik itt ilyeneket mondani, de efféle órákkal egyszerűen nem érdemes foglalkozni. Még akkor sem, ha kihívást látsz benne - bosszúság lesz abból úgyis, nem sikerélmény. Javítani-felújítani csak egy adott minőségi kategória feletti órákat érdemes - és lehet.
Itt az volt a probléma, hogy egyrészt ez fogta a horgony hídját, benne a horgonnyal, amit féltettem. Másrészt, megvolt a csavar feje, a menetes rész felől rozsdásodott be (számlap felől), gyakorlatilag teljes hosszán (illetve a vége eltűnt), nem lehetett mozdítani (csavarhúzóm éle bánta). Egyébként olyat hallottam még órás barátomtól, hogy betört csavarnál érdemes ultrahangosban megjáratni, hátha kicsavarodik, van rá esélye. Vagy bele lehet finom fúróval fúrni a közepébe, és megpróbálni kitekerni (nekem sajna még nincsen ehhez való fúróm vagy esztergám - remélem csak egyelőre!) A savas maratást pont nem acél magnál, hanem alaplemeznél hallottam. Acél magnál azért nem logikus, mert mindkét anyag acél...
Egészen furcsa jelenséggel találkoztam ma: hétvégén beszereztem egy 2609-es szerkezetű Raketát. Gyönyörű számlap, minimálisan kopott, aranyozott tok és egészen szép werk (le is fogom fényképezni, talán ma estére). Működött is szépen tisztítás után aztán leállt. Most nincs időm csesztetni, de ha felhúzással ellentétesen racsnizom a felhúzót akkor ketyeg. Amúgy nem.
A huszonöt kő nekem úgy jön ki, hogy a számlap felől nincsenek fedőkövek, és a a központi keréknek a számlap felé nincs köve, csak az alaplemezben fut.
4 billegő csapágy,
1 vezető
2 horgony csapágykő
2 horgony kő
3 gátkerék csapágykő
1 központi csapágykő amit látunk, az alaplemezen nincs kő
3 másodperc kerék kő (ez nyilvánvaló)
6 követ látunk még
3 lyukas kő allul
ez 25 ha jól számolom
De mire való az a két kerék? Nagy hülyeség ha azt mondom hogy ez egy egy hetes hosszan járó óra?
Azt hiszem kb. a legjobb utat választottad: valahogy kipiszkálni. Rugómagnál olvastam valahol, hogy az acél-magból savas maratással eltávolítható a betört csavar, de gondolom ez a módszer alaplemezt ill. a hidakat tönkre tenné. Eseleg még a beragadt részek kifúrás utána új menet készítése.
Ez egy egész szép kvarcóra, egy jó szerkezettel, igen érdekes összeépítéssel. A szíjat az alaplemez fogja, és erre 6-8 csavarral van felfogatva egy lencse alakú tok, amin az alaplemez felé csak akkora lyuk van, hogy elemet lehessen cserélni. (A Longinesnek volt egy ilyen). A szerkezetet a tokba fellűről teszik be, és rápréselik az üveget. Üvegbontás nélkül nem lehet hozzáférni.
Szóval az elméleti kérdés pontosan így szól, hogy üveg-üveget ki lehet-e venni ilyen órából? És megsérül-e a műnyag gyűrű? Mert ahol hátrafele kijön a szerkezet, ott gondolom, hogy ki lehet nyomni az üveget bellűről.
Nekem (még) nincs présem, de igazság szerint azt hiszem, hogy ha lefektetem az órát a hátára, és egy vonalzóval megnyomom az üveg-üveget, akkor be kell annak menni. De ha azt mondjátok, hogy prés nélkül nem lehet benyomni az új üveget, akkor veszek egy domború plexit (Claro??). Körmös fogóm ugyanis van, és úgy néztem, hogy kielégiő megoldás lehet plexivel javítani. Igaz nincs falca a toknak, de belepróbáltam egy régi óráról leesett plexit, és egész jól illeszkedett, úgyhogy akkor veszek egy számmal nagyobbat és beleszorítom.
Üveg-üveg, vagy plexi? (A betétes plexi kapható, ideális esetben kúpos préssel lehet betenni, koporsótokos megoldásoknál viszont nem egyszerű. Főleg, hogy a körmös fogó el is repesztheti.)
Urak: Mit szoktatok tenni berohadt-rozsdásodott csavarral? Én így jártam: adott egy IWC cal. 853. Valami csúnyát kaphatott, a számlap alatt szappanos foltok és egy vastag rozsdafolt-lemez (hátulról szép és csillogó volt a szerkezet). Nos, a rozsdafolt a horgony hídjának egyik csavarja volt, helyesebben annak a vége "terjeszekedett szét", valami folyadék hatására egyszerűen kifolyt az oxid. A csavar meg sem mozdult. A horgony miatt a kotyvát kiejtettem, nagyjából kikapartam a menetből a rozsdás részeket, majd tisztítófával kitakarítottam, és jobb híján csavarlazítót választottam (helyesebben WD 40 -et), mivel az petróleumszármazék. Közben néha kicsit (!) megkocogtattam mindkét oldalról. Nagyon nehezen, de kijött. Ami az érdekes, a többi csavar, a horgony tengelye, a csapok mind szépek voltak, és csak ez az egy járt így...
Elindultam vasárnap az ecserire, aztán rájöttem hogy óra börze van de nem tudom hogy hol, ezért mérgemben süteményt vettem az aznapi zsebpénzemből (nagy a család)., és hazamentem.
Péter!
Légyszíves válaszolj két kérdésre ha ráérsz, nem sürgősek.
Hogyan lehet kivenni a nyolcast a billegőből. A hétvégén ezt úgy csináltam, hogy a sublert kinyitottam majdnem a tengely hosszáig, levettem a rugót, és ide oda görgettem, és csipesszel egyenesítettem. Most már nem akad fel az alaplemezen, de biztos van ennek valami műfogása.
A másik, hogy a besajtolt üveget hogy lehet kivenni? Most könnyű helyzetben voltam, mert törött volt az üveg, és kipiszkáltam. A szerkezetet előről tették be, és úgy sajtolták rá az üveget. Elgondolkodtam, hogy ilyenkor mit lehetett volna csinálni, hogy bányásztam volna ki. Hol lehet üveget, és műanyag karikát kapni? Üveget prés nélkül nem lehet betenni ugye?
Tomotius
Eddig én csak a Timoteus változatot ismertem (ha jól emlékszem szt. Pál írogatott neki).
Csalodast kell okoznom az Uraknak, az ora kismasodperces. A tok 53mm-es 14k-os arany, ami onmagaban kozel fedezi a vasarlasi arat igy en is csak egyszeru kivancsisaggal varom ezt a szerkezeti rejtvenyt. Tobbet egyenlore nem tudok mondani.
Voltam kint a borzen es jol elbeszelgettem jopar emberrel (APT, Mechanikus, es masok akiket nem is ismertem) igy egy kellemes vasarnap delelotti elfoglaltsag volt. Amit meg szoknom kell az a kemeny lokdosodes a vasarloi oldalon es az eszement arak az eladoi oldalon. Kulonben a dolog mukodokepes, csak tudnod kell 3-4 szerkezetet egyszerre a kezedben tartanod nehogy valaki elvigye eloled (legalabb is ezt lattam az egyik vasarlotol), es ugy kell alkudni hogy a kimondott ar fele alatt meg tudd venni a portekat, ami nekem meg nem megy, de a peldakbol tanulva meg kell tanulnom.:-)
Tényleg... Mindenesetre így könnyebb ki-be tenni a billegőt :)
Központi percmutatós az óra? Mert ha igen, és nincs perckerék, akkor fogastengelynek kéne ott lennie, aminek meg nincs értelme, mert túl nagy a "holtjátéka"... Vagy átkerült a számlap alá?? Bocs, ha hülyeségeket írok :)
Lattatok mar zseboraszerkezetet hasonlo elrendezesben? Meg nem tudtam megnezni kozelebbrol, de kivancsi vagyok hogy miert lett ez 25 koves. Erdekes elrendezes, orosz kororaban lattam hasonlot.
Ebay-t tudnám ajánlani, 20-30ezer között tisztességes, hiánytalan kőpréseket lehet kifogni. Enyém is onnan van, bár szerencsém volt, szállítással megvolt 15-ből.
A XIX. század második feléig, és ez egyértelműen a spindlis szerkezetekről való evolutív áttérés része volt. A korai angol-horgonyok amúgy érdekes hibridek. Jól láthatóan a már sablonok alapján szériában készített spindlis konstrukciókat alakították át, és igen sokszor teljesen értelmetlen dolgokkal lehet bennük találkozni. Tipikusan ilyen az egyszerű, a spindlis óráknál is használt réz v. nikkel billegő-koszorú egyszerű szénacél rugóval, és kiegyenlítő csigával-lánccal. A kombináció tökéletesen értelmetlen, viszont óriási többlet-költséget okoz, hiszen a csiga-lánc rendszer kb: az ár fele-harmada lehetett, viszont egy normális horgonyjáratnál olyan kicsi linearizáló hatása van csak, ami messze elhanyagolható a nem kompenzált szabályozó hő- és pozícionális hibái mellett.
Vagyis az óra semmivel sem lett tőle jobb, ellenben drágább és érzékenyebb igen...
Valahol úgy vélem, hogy a brit gyártók ezen furcsaságai fakadnak abból, hogy ők kvázi átugrották a cilinderes korszakot, igen kevés cilinderes angol óra készült, míg a svájci óraipar a horgonyjáratra áttérés előtt a cilinderre tért át, a cilinderes szerkezetek pedig már lehetővé tették egyrészt a csiga-lánc elhagyását, másrészt a szerkezet "kiterítését", az önálló hidas, lapos konstrukciók kialakítását. A britek meg átugrották ezt a lépcsőfokot, és a spindliről rögtön az angol horgonyjáratra tértek át, gyakorlatilag a meglévő spindlis konstrukciók kis átalakításával.
Mint műszaki érdekességek feltétlenül izgalmasak, a gyakorlatban azonban a brit óragyártás a XX. század elejére elhalt, ami nagyon szomorú...
APT! Köszönöm, lehet, hogy más, például a lyuksakő volt a hiba forrása:
A fedőkövet cseréltem, korábban kérdésként tettem fel: hihetetlen, de át volt lyukadva. Ma este pedig a lyukaskövet ill. foglalatát esztergáltam, dörzsáraztam, "sajtoltam". Apropó APT, ha hallasz kösajtoló készletről ami eladó, szólj :-))! Meddig használták fedőkő foglalásra, elhelyezésre ezt a trapézos megoldást?
Semmiképpen nem szerencsés, ha a gátkerék fogának csak egy kis részén történik emelés. Csúnya, egyoldalú kopás lehet a vége, viszont önmagában működési hibát általában nem okoz.