Keresés

Részletes keresés

Bárdos Imre Creative Commons License 2011.11.25 0 0 3891

Tudom, hogy te nem T424-re gondoltál, de ha már FAV topiktárs felhozta azt is, gondoltam megnézem, találok-e róla képet a gépemen. Nem találtam.

Előzmény: Molinári bácsi (3886)
Molinári bácsi Creative Commons License 2011.11.25 0 0 3890

 

Ilyen, hátul 2 tengelyes csuklós mintha kékbuszban is lett volna!! Nem?

Előzmény: Bárdos Imre (3884)
k.novotny Creative Commons License 2011.11.25 0 0 3889

1961-ben a mérnökök új megoldással próbálkoztak. Az autóbuszok mintájára csuklós trolibuszokat terveztek, a kísérletező kedvnek ismét a sokat próbált Ikarusok estek áldozatul, ezúttal sikerrel: a nagy befogadóképességű, kedvező menetdinamikai tulajdonságú csuklós Ikarus bebizonyította életképességét. A kocsiszekrényt bérmunkában a FAÜ Sallai Főműhely készítette, az FVV csak a villamos berendezéseket szerelte be a Pálffy műhelyben. A gépes egységet nagyjavításra kijelölt Ikarus 60 T képezte, az utánfutókat kiselejtezett MÁVAG Tr 5, majd ugyancsak Ikarus 60-as kocsikból alakították ki. A csuklós szerkezet a kispesti Vörös Csillag Traktorgyár forgórakodójának golyóskoszorújából készült, amely a későbbiekben igen tartósnak bizonyult. Az első példány, a T400-as négytengelyes volt, a szóló Ikarus eredetileg T283-as jelzést viselt, amelynek villanymotorja megegyezett a többi trolibusz hajtóművével, de ebben a 16.500 mm hosszú karosszériában gyengének mutatkozott és meglehetősen lomhán mozgatta a súlyos járművet. A forgalmon kívüli próbamenetek 1961. május 8-án kezdődtek meg a műhely körüli utcákon, a hatósági vizsgára május 24-én került sor. A Városligetben ekkor zajlott a Budapesti Ipari Vásár, mely esemény reprezentatív lehetőséget nyújtott az ízléses, szép kivitelű új trolibusz bemutatkozására. A vizsga után a vásári látogatók szállítására osztották be a T400-ast, amely mindezek ellenére nem lett közkedvelt. 1967. május 20-án törölték az állományból, így 6 éves szolgálati idejével szinte tiszavirág életűnek számított. A sorozati, immár háromtengelyes kocsik közül a T401-es 1962. március 29-étől szállította az utasokat, az utolsó jármű 1964 januárjában vizsgázott a műszaki bizottság előtt.
A fejlesztést később járműbeszerzési gondok nehezítették, a régi kocsikat selejtezni kellett, ám nagy befogadóképességű trolibuszt sem hazánk, sem egyik szóba jöhető szocialista ország nem gyártott. A fent említett házilagos csuklósítás átmenetileg segített ugyan, de az Ikarusok egyre nehezebben állták a sarat, az öreg járművekre nem lehetett komoly fejlesztési terveket alapozni, a szovjet MTB-82-esek pedig régen elavultak. Egy tanulmány egyértelműen állást foglalt a pesti trolibuszhálózat lépcsőzetes megszűntetése mellett, de szerencsére ez csak a fejlesztéseket hátráltatta, a Baross utcai 74-es vonal kivételével a felszámolás elmaradt. A járműhiányon a Szovjetunió segített, 1966-tól megkezdődött a ZIU 5 típusú trolibuszok importja.
Sajnos fennmaradt eredeti trolibuszokban nem bővelkedhetünk, a legfontosabbak, az óbudai vonal régi járművei valamikor 1954-55 körül tűntek el az FVV állományából. Szomorú tény, hogy a házilagosan átalakított csuklós Ikarusból sincs felújított példány, míg egy lakókocsinak átalakított MTB-82-est, és a 259-es pályaszámú Ikarus 60 T-t a Pongrác telepen tárolják. Állapotuk siralmas, szakemberek szerint eredeti állapotuknak megfelelően egyiket sem lehet rendbe hozni. A 923-as ÁMG pótkocsi ugyancsak feltámadásra vár. Az 573-as pályaszámú ZIU 5/D a Közlekedési Múzeum tulajdona és Szentendrén, a Városi Tömegközlekedési Múzeumban tekinthető meg.

 

http://www.loero.hu/index.php?op=hir_reszletes&hir_id=10651&magazin=1&friss=&archiv=

 
Előzmény: Molinári bácsi (3880)
Molinári bácsi Creative Commons License 2011.11.25 0 0 3888

 

"Pajtás", "Szmena 8"... Hm...  Ha annak idején hallgatok Édesapámra, (és lett is volna "ingerenciám" a fényképezésre!!), és elfogadok Tőle egy "Pajtást",  manapság a vasutas topikok archívkép császára lehetnék!!

Előzmény: FAV 20 (3885)
Zolas Creative Commons License 2011.11.25 0 0 3887

FAV mester! Te nem csak a garázsban tartogatsz kincseket:)

Előzmény: FAV 20 (3885)
Molinári bácsi Creative Commons License 2011.11.25 0 0 3886

 

NEM T424! Arról ne is keress! Az már csak 424 volt!! Érdekes módon "Tézve" csak azok a pótos gépesek voltak, amik csak derengenek, hogy olyanok is voltak!

Előzmény: Bárdos Imre (3884)
FAV 20 Creative Commons License 2011.11.25 0 0 3885

A Szemeretelepi bontóban készült a fotó. Pajtás fényképező gépem volt akkoriban.

Ezt már a barátom smena 8-as gépével fotóztam.

Hétvégén nem dolgoztak, így mienk volt a terep.

Zslevi topiktárs gyűjteményéből a 400-as. Most írt egy könyvet a trolibuszokról.

 

Előzmény: Bárdos Imre (3884)
Bárdos Imre Creative Commons License 2011.11.25 0 0 3884

Most már igen. :) Gondolom azért, mert félig-meddig kötött pályás. T424-ről nem találtam képet, de a T400-ról igen.

 

 

 

Előzmény: FAV 20 (3878)
Molinári bácsi Creative Commons License 2011.11.25 0 0 3883

 

Hogy micsoda??  "a trolibusz vasúti jármű besorolású a mai napig." ?????

Előzmény: FAV 20 (3878)
Bárdos Imre Creative Commons License 2011.11.25 0 0 3882

Azért az eredeti T400 nem volt olyan nagyon régen, szerintem sokan láthatták még élőben.

Előzmény: Molinári bácsi (3880)
Molinári bácsi Creative Commons License 2011.11.25 0 0 3881

 

Utóirat.

 

És még csak azt se mondhatod, hogy csápja sincs! 2 is van (volt!) nékijje!

Előzmény: Molinári bácsi (3880)
Molinári bácsi Creative Commons License 2011.11.25 0 0 3880

 

Ugye, hogy néhanapján akóR-nak is akadnak azért előnyei?? Nem hiszem,hogy ilyenre sokan emlékezhetnek!! (T 400)

Előzmény: Bárdos Imre (3879)
Bárdos Imre Creative Commons License 2011.11.25 0 0 3879

Igen, jól emlékszel, ő volt az egyetlen dupla tengelyes.

Előzmény: Molinári bácsi (3877)
FAV 20 Creative Commons License 2011.11.25 0 0 3878

Pont a 424-est nem találtam meg. Sajnos nem készítettem fotót erről a pályaszámú kocsiról. Azt tudtátok, hogy a trolibusz vasúti jármű besorolású a mai napig.

Előzmény: Molinári bácsi (3877)
Molinári bácsi Creative Commons License 2011.11.25 0 0 3877

 

Alig egy nap késéssel, de még épppen "időben" ehhez a témához! Ha az emlékezetem nem csal, a T400-as csuklós troli még - a többivel, a szériával ellentétben még 4 tengelyes volt, hátul 2-2- kerékkel! (Talán az egyetlen?) A 400-as trolikhoz még egy emlékem köt: a 424-es (Imre, figyelsz?? 424!!) egyik "beó" vezetője és kalauznője R. József, és R. Józsefné házaspár volt, nagyon sokat tekeregtem velük!! R. J. becenevére még most is emlékszem, de -azt hiszem!), itt még ennyi év után se szeretnék, (mivel nem vagyok vele tisztában!) IRL bonyodalmat! Lényeg, hogy a neve egy plusz szótaggal az elején egy ismerhető szójátékot ad ki!

Előzmény: Bárdos Imre (3873)
Bárdos Imre Creative Commons License 2011.11.25 0 0 3876

Köszönöm, hogy szóltál, de anno úgy ismerkedtünk meg személyesen gumidanival, hogy elkértem tőle a cikket fénymásolatban. Aztán, mikor beszkennelte mert már volt szkennere, elküldte azt is. :) Közben hozzám került egy könyv, amiben szintén foglalkoztak a balesettel és az ügyben hozott bírósági ítélettel, azt pedig én szkenneltem be és küldtem el gumidaninak. Egyébként érdekes módon a busz vezetőjét  felmentették, mert bár a korabeli Autó-Motor c. lap szerint (onnan származik az újságcikk) ő hibázott, amikor túl gyorsan hajtott a hídon, bebizonyosodott, hogy nem ő ment gyorsan csak egy szembe jövő autós ment túl gyorsan valahol a híd középvonalában, a buszsofőr pedig azért kényszerült hirtelen irányváltoztatásra, hogy elkerülje az ütközést a személyautóval.

Előzmény: RhB (3875)
RhB Creative Commons License 2011.11.24 0 0 3875

gumidani képtárában fenn van a beszkennelt cikk...

 

http://freemail.hu/fototar/gyujtemeny.jspv?setId=599165

 

Előzmény: Bárdos Imre (3867)
FAV 20 Creative Commons License 2011.11.24 0 0 3874

Az erőműnél volt egy tó oda is sokat jártunk tutajozni. A Szemere telepig gyalogoltunk a sinek mellett és az étkező kocsikból kidobott söröskupakokat lapítottuk a sinen. Jó jelvényeket készítettünk belőlük. Egyszer meg majdnem elütött minket egy Nohab. A Pestőrinci állomás után az első vágányon gyalogoltunk amin alig járt vonat és a bakterháznál volt agy ütközőbak a vágány végénél. Volt egy váltó elötte és mi még nem a váltó után tartózkodtunk. Jó, hogy dudált mert halkan jött és személy vagonokat húzott. Egyből leugrottunk oldalra. A csavargásokból is adódik a vasút szeretete.

Előzmény: rizibácsi (3869)
Bárdos Imre Creative Commons License 2011.11.24 0 0 3873

No, örülök, hogy segíthettem!:)

 

Bár gondolom gyerekfejjel nagy látványosság volt, nem lehetett egy kellemes élmény. :(

 

A busz egyébként valamilyen módon túlélte a balesetet. Az akkor kezdődött csuklósítási program keretében, összeházasítva a T283-as IK 60T típusú gépes kocsival az első, T400 psz. csuklós troli utánfutó része lett belőle. Ez 1961. május 8-án kezdte meg próbafutását a Pálffy telep körüli próbavezetéken. Az az évi BNV-n bemutatták a nagyközönségnek, majd a 70/A viszonylaton állt munkába. A nem igazán bevált járművet 1967.05.20-án selejtezték.

 

A bolgárkertészetre még én is emlékszem, az meddig volt meg? Én 1978-tól jártam be rendszeresen suliba, addig csak elvétve a szülőkkel.

Előzmény: rizibácsi (3870)
rizibácsi Creative Commons License 2011.11.24 0 0 3872

Szia és nagyon köszönöm, Rizmajer.

Előzmény: Bárdos Imre (3867)
Bárdos Imre Creative Commons License 2011.11.24 0 0 3871

Ilyen hidas buszos balesetet még kettőt tudok. Az egyik FAÜ busz a Margit-hídról esett a Dunába 1956-ban, a másik 1965-ben Kisbéren, ahol a híd korlátjára akadt fel az AKÖV busz, így nem zuhant le a vasúti pályára. Persze ettől még lehetett Plőrincen is ilyen, de erről nem hallottam.

Előzmény: akóR (3868)
rizibácsi Creative Commons License 2011.11.24 0 0 3870

Kösz!

Azt hittem a dátumot már sohasem tudom meg, azt tudtam, hogy 1962. előtt volt, mert még élt a nagymamám.

A busz sokáig a Főműhely udvarán állt letakarva, sokszor elmentünk belesni a kerítésen.

A mentés szerencséje volt, hogy az ajtók felül voltak, Csak létrát hoztak a Kovács bácsitól akinek ott volt a "vakolatlan ház" mellett a bulgár-kertészete. Mi meg lepedőkért szaladtunk haza, én 12 éves voltam, fizikailag nem tudtam segíteni, a felnőtek másztak be a buszba.

Rizmajer.

Előzmény: Bárdos Imre (3867)
rizibácsi Creative Commons License 2011.11.24 0 0 3869

Itt a X. és a XIX. kerület határa a vasúti sín, így ez a busz Kispestre esett. A mentők, tűzoltók bajba is voltak. Az újhegyi útról is jöttek, de azok értek előbb oda akik a Víztorony utca felől jöttek.Rizmajer.

Előzmény: rizibácsi (3864)
akóR Creative Commons License 2011.11.24 0 0 3868

Ez oké !!!

De volt egy másik is..., lehet, hogy később, emlékeim szerint lőrincen, ahol még a vonat is elütötte ?? !!

Előzmény: Bárdos Imre (3865)
Bárdos Imre Creative Commons License 2011.11.24 0 0 3867

A dátum 1960.06.16. A Fővárosi Autóbuszüzem (ma BKV) 193-as járatban közlekedő GA 05-83 frsz. Ikarus 60-as típusú autóbusza 16,35-kor a gyorsforgalmi út korlátját áttörve a MÁV pályatestre zuhant. A buszon tartózkodó 43 személy közül 13 meghalt, a gépjárművezető életveszélyes, 23 utasa súlyos, 3 könnyű sérülést szenvedett. Az anyagi kár 130 ezer Ft volt.

Előzmény: rizibácsi (3864)
FAV 20 Creative Commons License 2011.11.24 0 0 3866

Ikarus 60-as a busz ami leesett.

Előzmény: rizibácsi (3864)
Bárdos Imre Creative Commons License 2011.11.24 0 0 3865

Nem. A híd mögötti épület pár éve még megvolt, szerintem te is emlékszel rá.

 

Előzmény: akóR (3862)
rizibácsi Creative Commons License 2011.11.24 0 0 3864

Szia!

Végre Valaki, aki tudja a dátumot. Ez a vasút fölötti hídról esett le, sajnos ott voltunk mi gyerekek is. Sokáig álmodtam róla. 93-as vagy reptéri gyors volt? Ugye IK 620 volt? Ja, pont a sínek mellé esett, az orrára, és úgy dült az oldalára. Rizmajer

Előzmény: Bárdos Imre (3861)
FAV 20 Creative Commons License 2011.11.24 0 0 3863

Innen esett le, de akkor még nem laktam Pestlőrincen.

Előzmény: Bárdos Imre (3861)
akóR Creative Commons License 2011.11.24 0 0 3862

Véletlen nem a Plőrinciről esett le a busz ??

Előzmény: Bárdos Imre (3861)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!