Keresés

Részletes keresés

peterch Creative Commons License 2010.12.30 0 0 2283

Szia !

 

"" de Peterch megjegyezte (és kivételesen igaza volt ;) ""

Es mikor nem?.:))

 

 Udv , Peter.

Előzmény: Mekk Elek ezermester (2279)
olvas0 Creative Commons License 2010.12.30 0 0 2282

ez rendben van csakhogy nekem ennek a jegesedésfigyelő okosságnak a beerülési költsége többnek látszik mint az a többlet enerigia amit a -1fok alatt tudnál szerezni azon a pár napon....

Előzmény: Mekk Elek ezermester (2279)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2010.12.30 0 0 2281

Az utolsó mondat lemaradt:

"Tehát a jegesedés-figyelő csak akkor lép közbe, amikor valóban szükség van rá, egyébként megengedi a hőcserélőnek, hogy mindig a lehető legjobb hatásfokkal dolgozzon: ha az aktuális légsebesség/páratartalom megengedi, akkor akár bőven a mínusz fokos tartományban is."

Előzmény: Mekk Elek ezermester (2279)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2010.12.30 0 0 2280

"Valamikor csak rájött volna, hogy valami nem teljesen stimmel, ha +10 fokos beszívott levegő mellett a vezetőképesség-érzékelő "jegesedés" miatt leállítja a beszívást,"

 

Ezt nem értem, mert buta vagyok.

Elmagyaráznád, hogy amikor odakint plusz tíz fok van, akor mire kell a jegesedés-védelem?

 

"majd nagy szorgalommal felfűti az elszívott (például) 22 fokos levegőt 40 fokra :)"

 

És hogyan/mitől lesz ott a 22-ből 40 fok?

Előzmény: quint (2277)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2010.12.30 0 0 2279

"és mit szólnál egy hőmérőhöz???? :)"

 

Néhány hozzászólásommal ezelőtt én is hőmérős megoldáson gondolkodtam, de Peterch megjegyezte (és kivételesen igaza volt ;), hogy erős mínuszokban kár lenne a hőcsere hatásokát mindig annyira "lerontani", hogy a távozó levegő csupán nulla fokig hűlve adjon át hőt a bejövő levegőnek, ha egyszer van megoldás a további hőátadásra is lefagyás mentesen.

Mivelhogy nem mindig nulla fok körül kezd jegesedni az a hőcserélő, normál üzemben a levegőben kicsapódott és megfagyott pára (=pici jégkristályok) túlnyomó részét a légsebesség lebegve tartva kiviszi a csőből, tehát  mondjuk mínusz húsz fok külső hőmérséklet és átlagos üzem esetén mondjuk -7 fokig le lehetne menni jegesedés nélkül. Ha a vetilátor turbó fokozaton van, akor ez talán lemegy -15 fokra is, de ha "apa fürdik + anya főz" ( tehát marha magas a kijövő  páratartalom) akkor talán már mínusz egy fokon is jgesedne a hőcserélő.

És mivel fejlődőképes vagyok :) most már nem a hőmérséklet figyelés módszerén gondókozom, mert azt a hőmérőt mondjuk beálíthatnám pl a mindig-biztonságos nulla fokra, de ezzel elveszíthetnénk azokat a hőcserélő hatásfok-százalékokat, amelyeket a hidegebb-de-nem-jegesedő állapotokban érhetnénk el.

Előzmény: olvas0 (2276)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2010.12.30 0 0 2278

"Jegesedés "figyelésére" nem lenne megfelelő a motor fordulatának/terheltségének monitorozása?"

 

A jegesedést szerintem még azelőtt kellene észlelni, amikor a távozó levegő még nincs érezhetően (a motor áramán/fordulatán mérhetően) lefojtva. Ha megvárjuk azt az állapotot, amikor a motor terhelése mérhetően megváltozik, akkor már a légcsatornák részben teljes keresztmetszetükben el vannak záródva, így a leolvasztás csak a maradék légjáratok "tágabbra olvasztása" segítségével torténhet, ami elég lassú művelet (miközben végig szünetel a befúfás a házba).

Ha viszont a jegesedést idejekorán (mondjuk 0,1-0,2 milliméteresen) észleljük, akkor a meleg leolvasztó levegő nem vastag jégtömbökkel harcol a közöttük megmaradt vékony alagutakon átpréselődve, hanem teljes felületén támadhatja a tizedmiliméteres jégréteget. Így a leolvasztás ideje csupán néhány másodperc lesz (még az is lehet, hogy csupán 5-10 másodperc) és utána újra bekapcsolódhat a befúvás.

Előzmény: durkonorbi (2275)
quint Creative Commons License 2010.12.29 0 0 2277

Ejnye, miért nem hagyod kibontakozni? Valamikor csak rájött volna, hogy valami nem teljesen stimmel, ha +10 fokos beszívott levegő mellett a vezetőképesség-érzékelő "jegesedés" miatt leállítja a beszívást, majd nagy szorgalommal felfűti az elszívott (például) 22 fokos levegőt 40 fokra :)

 

Előzmény: olvas0 (2276)
olvas0 Creative Commons License 2010.12.29 0 0 2276

és mit szólnál egy hőmérőhöz???? :)

 

Előzmény: Mekk Elek ezermester (2274)
durkonorbi Creative Commons License 2010.12.29 0 0 2275

Jegesedés "figyelésére" nem lenne megfelelő a motor fordulatának/terheltségének monitorozása? Uis. ha fagy a hőcserélő, növekszik az ellenállása is, ami mér "tetten érhető" ... ?!

Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2010.12.29 0 0 2274

Ha valaki nem ijed meg egy kis forrasztgatástól:

például ennek az IC-nek az adatlapján mindjárt az első ábra szerintem kapásból alkalmas egy egyszerű jegesedés-érzékelésre némi változtatással: a kimentre a csipogó helyére mehet egy kis relé, amely a jegesedés idejére leállítja a hőcserélő hideg levegő beszívását.

Előzmény: Mekk Elek ezermester (2273)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2010.12.29 0 0 2273

Eredetileg én is csak kb nulla fokig egedtem vona a lehűlést (hőmérséklet méréssel), de petech azt mondta, hogy a távozó levegőt jelentősen túl lehet hűteni jég-lerakódás nélkül bizonyos körülmények között, (amely körülményeket én sem egészen értem).

Ezért most arra gondolok, hogy a távozó légáram leghidegebb pontján a hőcserélő hideg hőátadó felületére (ahol legelőször lesz jegesedés) egy vagy több felületi vezetőképesség-érzékelőt helyezek el, amelynek ellenálása száraz felület esetén kb végtelen, de ha megjelenik a jég a felületen, akkor csökkenni kezd, így ezzel vezérelhető a automatikus leolvasztás.

Előzmény: plastro (2272)
plastro Creative Commons License 2010.12.29 0 0 2272

Igen ez a fagyás témakör valós jelenség. Én a következő megoldásban gondolkodom. Előbb egy kis adathalmaz. 6 szög, 84cmx40 centi 0,3mas alu fólia. 75db. 5mm-es habosított pvc dekor lemez 1 cm szélességben mint szálső és középső távtartó. 5mm-es furatok a sarkoknál és a lapok negyedénél felénél.  4-es menetesszárakkal összahúzva. Így a befoglaló méret 50x50x100 lesz. A fagyást a következő módon gondoltam megoldani: Nézni szeretném a kifújt levegő hőmérsékletét. Ha az 0 fok, vagy attól kevesebb, akkor átmeneti  depressziót hozok létre. Azaz  csökkentem a beszívott levegő mennyiségét. és a kifújt meleggel leolvasztom a megfagyott pápát. Már csak azt kell kitalálni, hogy hogyan lehetne érzékelni az elfagyást, mert olyan lehetséges, hogy pl -5 fokos levegőt fújok ki de az 5 mm-es rés miatt semmi gond nincs a jéggel. Pájpassz:(decsúnya így leírva) egyszerűen kikapcsolom az elszívást és direktben nyomom be a friss hideg nyári levegőt. Azaz túlnyomást csinálok. 

Előzmény: durkonorbi (2271)
durkonorbi Creative Commons License 2010.12.28 0 0 2271

A sebességet peterch számolta ki, én mindmáig nem szántam rá az időt, hogy megértsem hogyan is van ez - de hizsek neki, és bízom a számításaiban! :)

A távtartó valóban széles tartományra ad lehetőséget, de nálam a nagy lemezszám miatt limitált a használható távtartó vastagsága is... uis. ha pl. 4 mm-el csinálnám akkor nagyon vastag lenne (40 cm felett) és nálam a cél az lenne, hogy megálljon a "csupasz" hőcserélő rész kb. 25 cm-ben...

Ami elbizonytalanított ezügyben az ugye a pára kérdése, hiszen ha az kondenzál (márpedig fog :) ), akkor ugye a cseppeknek ki kell folyni lefelé a rendszerből, de ha kicsit a táv, akkor ahogy a fórumtársak is írták, a csepp felhízik, és megdagad, majd betapad a két lemez közé... és ha relatíve nagy a legsebesség kifelé, akkor nem lefolyni fog a víz üzem közben, hanem igyekszik "kifújódni" a kimenő, hideg írányba, ott viszont megfagyhat... a baj nem is ez, hanem az, hogy ha megfagy,szűkíti a járatot, ami további légsebesség emelkedést, azaz további vízcsepp kifúvást eredményez, ami további fagyást, és ez további újra ugyanezt... ezzel párhuzuzamosan csökken a kifújt levegő sebessége, vagyis a fűtő hatás, és így egyre bejjeb kúszik a fagyos zóna, sőt akár el is tömődhet és lefagyhat az egész... persze ez a legrosszabb forgatókönyv, na de lehetséges, vagyis készülni kell rá, el kell kerülni a lehetőségét is! :) Ergo még meg kell fontolnom ténylegesen a vastagabb távtartót (4 mm-est már láttam több gyárinál is, jelenleg pont a felével akartam megcsinálni, mikor megálltam gondolkodni a dolgon, és most picit úgy is maradt a fűtés puffer készítése miatt) ... :)

 

Előzmény: plastro (2263)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2010.12.28 0 0 2270

Némelyik üveggyapot annyira olcsó, hogy hőszigetelés/ár hatékonyság szempontjából más anyag a közelébe se jöhet. Milyen hőszigetelő anyag van még 4300 Ft/m3 körüli áron?

Persze lehetnek egyéb szempontok is (rögzítési problémák, burkolás költsége, munkadíj, stb), de jelen esetben szerintem ezek nem jelentősek.

Előzmény: jmmakk (2267)
jmmakk Creative Commons License 2010.12.28 0 0 2269

Na ez már érdekes válasz számomra. Szóval az EPS sem párazáró. Hmmm....

Most akkor elgondolkodom. :)

Előzmény: Mekk Elek ezermester (2268)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2010.12.28 0 0 2268

"Én ezért gondolkodom EPS-ben."

 

Egy EPS-es burkolást pára szempontjából ne tekints "hermetikusnak". Az EPS anyaga átszellőzik, elég jó páraátersztő.

Pára-érzéketlenég szempontjából lényegesen jobb anyagok a zárt cellás polifoam, az XPS, a nagy sűrűségű eps-ek (pl az Expert) és egyes nagy zártcellaszámú poliuretán habok. Persze nemcsak az anyaguk sokkal jobb, az áruk is ;)

Előzmény: jmmakk (2260)
jmmakk Creative Commons License 2010.12.28 0 0 2267

Ok, ezt én is ismerem.

A hőcserélő utáni részeket mindennképpen szigetelni kell.

Nekem a kérdés, hogy EPS-t vagy valami gyapotot használjak?

Gazdaságosság, egyszerű kivitelezés. Ezek a szempontok fontosak.

Előzmény: Mekk Elek ezermester (2266)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2010.12.28 0 0 2266

"Példa: Meleg nyári éjszaka. Padlás nappal felmelegszik, éjjel is kb. 30 fokos. Bypass ágon fújom be a hűvös 18 fokos levegőt. Sztem kicsapódik a pára a befúvó ág összes csövén, ha nincs hermetikusan leszigetelve a cső."

 

Mellékelek egy harmatpont táblázatot. Ezen megnézheted, hogy mekkora esélye van anak, hogy a cső felületén nedvesség csapódjon ki.

Fekete szám: cső külső felülete, színes számok: környezet (padlás) hőmérséklete és páratartalma.

Ahogy elnézem ennyire hideg levegő + nagyon meleg padlás esetén valóban lehetséges kicsapódás, de

- az éjszakai hideg levegő élettartama (nedvesedési időszak) csupán pár óra, ez alatt nem tud csurom vizesre ázni az egész hőszigetelésed, csupán egy vékony rétege válik rosszul hőszigelővé (a többi 80-90% továbbra is jól szigetel), ami ráadásul a nap többi órájában ismét porszárazra ki tud száradni (mert nincs légmentesen körbezárva)

- nem vagyok biztos abban, hogy hűtéskor a vizes külső felületű cső sokkal rosszabb a száraznál (a kicsapódott víz párolog is, miközben hűt)

 

Persze tévedhetek is (nem vagyok  szakember), valaki okosabb talán kijavít.

Előzmény: jmmakk (2260)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2010.12.28 0 0 2265

"A 2237ben leirt példa pont ez a kombináció!"

 

Nem, ez más. Én fűtetlen padláson menő csövekről beszéltem, nálad meg  fűtött térben megy a hideg falú cső. A te esetedben van az az eset, amikor a "hideg belül van" (amit a  hűtőházakról és fagyasztókról írtam), neked oda sajnos párazárt hőszigetelés kell a csőre, de mivel kétségeim vannak, hogy létezik tökéletesen légmentes párazárás (egy icipici lyukon át átnedvesedhet az egész), ezért inkább anyagában jó párazáró hőszigetelő habot alkalmaznék (pl zártcellás polifoam).

Előzmény: whitebeard (2258)
olvas0 Creative Commons License 2010.12.28 0 0 2264

hogy tervezed a lemezeket egymásra helyezni?Én most egy olyanon gondolkodom ami olyan egyszerű amit én is megtudnék csinálni... mondjuk azt hogy 10éves gyerek vagyok... :) először arra gondoltam, hogy a lemezek végeit egy centire meghajlítom és egymásra teszem átellenesen, az egyik nyitott végű a az egyik a ág a másik a másik, de el is akadtam... :( nem nagyon hiszem hogy olyan egyszerűen meg lehetne csinálni egy ilyen "dobozt"... a csőacsőbenhez meg nincs helyem.... 10méter a padlás, odavissza kell vigyem de a kifújó ott van a beszívó meg itt rgo oda 10méter vissza 20 de az csak 10 akkor is, a 30 meg már sok lenne, helyben is meg pénzben is.... Még az jutott eszembe hogy csinálok egy cső a csőben benne csövet.... a kifújót kettéválasztom és a befújót közéjük teszem

Előzmény: olvas0 (2262)
plastro Creative Commons License 2010.12.28 0 0 2263

Ja igen, ha van akkor mindenképpen be kell rakni. Mikor készül el a cucc? Ha tudsz akkor tegyél már fel néhány fotót. Ja az áramlási sebességet kérdeztem még, nekem nem annyi jött ki mint amennyit írtál. Azért kérdezem csak, mert a távtartó méretével elég szépen lehet játszani. Jó lenne megszülni valahonnan egy ideális értéket. köszi, 

-szp-

Előzmény: durkonorbi (2261)
olvas0 Creative Commons License 2010.12.28 0 0 2262

télen ha kihasználnád a lecsapodó párát mint a kondez kazik akkor akár 108%os is lehetne.... ;) :D

 

Előzmény: durkonorbi (2261)
durkonorbi Creative Commons License 2010.12.28 0 0 2261

"Kb 22 m2 hőcserélő felület. Nem sok ez egy kicsit? A dfly-ban kb 5 m2 és 90%-os hatásfokkal is tud menni."

 

Valóban, lehet soknak tünik, de pont ennyi lemezem van, így gondoltam beleteszem ... próbálok törekedni a legjobb hatásfokra, ezért szerintem érdemes túlméretezni... jelen esetben pedig nálam nem áll fent a "aránytalanul nagy bekerülési költség a nyert %-okhoz képest", mert a lemezek nekem összesen nem voltak 10 ezerben, míg ugye egy gyári aul lemezes hőcserélőnél nem mindegy mennyibe fáj az anyagdíj ... és szeretném, ha nem csak az ideális / alacsony üzemi állapot mellett dolgozna 90% vagy akár afeletti hatásfokkal, hanem akkor is ha ettől eltérőek a környezeti feltételek... :) Bár csodát persze nem várok, de remélem nagggggyon jó lesz a kész cucc! :D

Előzmény: plastro (2236)
jmmakk Creative Commons License 2010.12.28 0 0 2260

Én úgy láttam, hogy kasírozott gyapot és 10cm EPS nm ára bruttó 1000-1200 Ft körül van, ez pedig hasonló nagyságrend.

 

 

"ha a cső külső felülete hidegebb lenne a környezeténél (padlás)"

 

Az egész csőhálózat a szigeteletlen padláson lesz. A hőcserélő utáni rész is.

Példa: Meleg nyári éjszaka. Padlás nappal felmelegszik, éjjel is kb. 30 fokos. Bypass ágon fújom be a hűvös 18 fokos levegőt.

Sztem kicsapódik a pára a befúvó ág összes csövén, ha nincs hermetikusan leszigetelve a cső.

Én ezért gondolkodom EPS-ben.

De győzzetek meg, hogy olcsóbb és jobb a kasírozott gyapot és azt fogom használni! A legpraktikussab és legolcsóbb megoldást keresem.

Előzmény: Mekk Elek ezermester (2256)
whitebeard Creative Commons License 2010.12.28 0 0 2259

Elrettentésül ! A plafon feletti padláson 200-as beszívó cső szigeteletlenül a födémen. Felette, mellette 30cm gyapot. Szerencsére még festés előtt vagyok, és tesztelem a cuccot.

Előzmény: whitebeard (2258)
whitebeard Creative Commons License 2010.12.28 0 0 2258

A 2237ben leirt példa pont ez a kombináció!

Kint -10, garázs 5, fűtött tér 8.(épülő ház). A beszívó ágon 2,5cm gyapot. Oszt csurog mint a fene.

Előzmény: Mekk Elek ezermester (2256)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2010.12.28 0 0 2257

geofólia != geotextília

bocs

Előzmény: Mekk Elek ezermester (2256)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2010.12.28 0 0 2256

Néhány speciális helytől eltekintve (hűtőház, fagyasztó, stb) a világon mindenki azon igyekszik, hogy a hőszigetelése jól szellőzzön kifelé. Te meg éppen be akarod csomagolni? Ráadásul a mezei üveggyapotnál sokkal drágább anyagokkal és sokkal több munkával? :)

Tekerd be jó vastagon üvegyapottal, borítsd kívülről pl egyszerű geofóliával (az jól átszellőzik) oszt kész is. Vagy ha menőzni van kedved, akkor burkolhatod páraáteresztő fóliával is.

 

A pára a hőszigetelésben a melegtől a hideg felé törekszik, tehát csak akkor kellene kívülről párazárni mindezt, ha a cső külső felülete hidegebb lenne a környezeténél (padlás) ÉS a cső felületi hőmérséklete a harmatpont alatt lenne. Márpedig ilyen kombinációt sem téli, sem nyári üzemmódban nem tudok elképzelni.

Hőszigetelést párazárni a meleg oldalról kell, márpedig jelen esetben a "meleg" többnyire a cső belseje, ezért a cső falát tekintheted párazárásnak :)

Előzmény: jmmakk (2255)
jmmakk Creative Commons License 2010.12.28 0 0 2255

Ezt én is így gondoltam valahogy...

 

"Plusz jól hőszigetelném végig (legalább 10 cm gyapot)"

 

Muszáj gyapotot használni (a többi légcsövet is a padláson helyezném el)?

Ahhoz, hogy páramentes legyen, az alukasírozott változat kell, ami még drágítja.

Én arra gondoltam, hogy 10cm EPS-ből építek a csőnek alagutat (két oldalfal felülről lezárva), és valami ragasztóval légmentesen összeragasztom. Igaz így kicsit több anyag kell, mint gyapotból, de egyszerűbb talán a kivitelezés és rögtön párazáró lesz.

 

Vélemények? Esetleg csinálta már valaki így a csövek szigetelését?

 

Előzmény: Mekk Elek ezermester (2254)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2010.12.28 0 0 2254

"Jó ez így, lehet esetleg hátránya? "

 

Nem vagyok szakember, ezért nem ismerem az összes buktatót.

Mindenestre a csövet úgy vezetném át a födémen, hogy ne érjen sehol hozzá, nehogy a zajt átadja.

Plusz jól hőszigetelném végig (legalább 10 cm gyapot), mert

- ha beszívó, akkor nyáron ne tudja átvenni a forró padlás hőjét,

- ha meg kifúvó, akkor nehogy az utolsó hideg csőszakasz hűtő hatása miatt ott csapódjon ki a vízpára egy része (=kis fagyott patak a cső alján), ha már eljutott odáig az a pára, akkor távozzon békével a fenébe.

Előzmény: jmmakk (2246)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!