pl. határ után kanyargós, asszem 110 vagy 120 a megengedett, de érezni is lehet hogy ha 140 körül megy az ember fogni kell a kormányt elég szépek az ívek.
utána lehet tolni - bár jópár km-en azért van sebességkorlátozás mert az útburkolat rossz, belső sáv azért jó. csak szintén ha jól emlékszem van 110es tábla km kiegészítéssel 15 km-en át vagy ilyesmi. :-) (jó konkrét vagyok ugye?)
aztán jön a zágrábi elkerülő, itt vannak a felüljárós csomópontos részek azért nem lehet nyomni, aztán a számomra legutálatosabb szakasz a hosszú végtelen egyenes - még mindig az elekrülőn.
Na itt én sem bírom a 10% pluszt és 142-145 helyett felszalad sokszor 160ig.
Aztán hamar jön az elágazás Karlovac után "nem sokkal" Rijeka(Krk) felé már jönnek a kanyargások meg az alagutak ahol szintén 110 korlátozás többnyire...
Sibenik/Split felé viszont vannak végtelennek tűnő szakaszok megintcsak, ahol haladós.
Most fejből így tudtam gyorsban elmondani hol is lehet tolni neki biztonságosan :-)
Aztán jellemző, hogy pl. az alagutas vagy viaduktos 110es korlátozásnál az emberek ráteszik 130-ra és azzal megy végig.
én meg jövök 145-tel, 110esnél visszaveszem 120ra - ezáltal megelőznek.
majd én vissza a 130as táblánál. nem szórakozásból, de az ördög nem alszik. beláthatatlan ívek, bármikor felbukkanhat egy radaros, igaz korábban is írtam a sok évek alatti utunkból egyszer láttam mérős autót pályán.
hű ez egy nagyon hasznos infó - hisz a helyzet sokszor engedi ezt a sebességet, /vagy mondjuk 150-et/, de bünti visszatartott /természetesen forgalom vagy időjárási viszonyok is, néha - de szokásos utazásaimnál sosincs csúcsforgalom/ :-)
Horvát rendőr állította félre haveromat egy elfogó kocsival. Annyit mondott, tört magyarul: "László, 180 nem lehet, 160 lehet." Azóta ő is, én is 160 tempomattal megyek horvát pályán és nem piszkál senki.
Ez valami hivatalos (hogy 160-ig nem szólnak) vagy tapasztalat? Mert az a tapasztalatom, hogy 200 körül sem szólnak. De pl. útfelbontásnál radaroznak és kivesznek, nincs tűréshatár, fizetni kell, ergo alkudozhatsz. A mérőkocsit-fotós kamerást láttam dolgozni, de nem tudom mi lesz a felvétellel, engem nem értesítettek...
Az osztrák sógorok előszeretettel filmeznek kézből és kivesznek, megállítanak, ugrik 30-50 eur. Vagy több. Attól függ. Az egy mellékes dolog, a sor mind 85-tel megy, mégis a magyar rendszámost emelik ki -legalábbis volt rá eset. Gondolom viszontszeretetből, amiért idehaza is rendesen utaztak a sógorokra a határmelletti rendőreink és nyakra f...ra büntették őket egy időben.
Igaziból azt hiszem, aki rendszeresen túl gyorsan megy, az többször megszívja. Aki próbálja betartani, az meg időnként belefut, mert benézi, elnézte, pechje volt. Azt nem tudom, ismerek olyanokat, állandóan alacsonyan repülnek, leszarják, fizetnek rendesen és kapják a bünti pontokat, de kvára nem érdekli őket. Pedig egy idő után ugrik a jogsi. Vagy lehet azért intézni valamit? :-)
A másik a gyorshajtástól függetlenül a relatív nagyfiús letolás, veszélyeztetés, tolakodás, mindenen áthaladás és társai. Érdekes módon sosincs egy rendőr ilyenkor, pedig nem is büntetni kellene adott esetben, hanem azonnal elvenni a jogsiját.
A 100km/h-ig 3 km/h-s, afölött 3%-os mérési hiba pedig él, ott is van a büntin is, hogy ezt a te javadra vették figyelembe. (Büntetést csatolni szerencsére nem tudok.)
Ettől függetlenül erre játszani nem szerencsés, de ezt le is írtam már az első e tárgyú hozzászólásomban. Csak egy kis pontosítást szerettem volna tenni, mert HPEx20i16v topiktárs egyébként igen jó és részletes 133548-as hozzászólásában ezt fixen 3 km/h-nak írta. (Arra mondjuk nem számítottam, hogy ez a kis pontosítás ekkora hajcihővel fog járni, ennyit nem ért az egész.)
A horvátoknál ha leállít, többel mentél, megbüntet. (Alkudni lehetett régebben... nem tudom manapság így van-e. ) A kérdés, van-e egyezség az adatcseréről, vagyis elér-e a bünti, ha ott fotóztak le.
Különben az osztrák sógor lefilmez és kiszednek, nincs tolerancia, csak mond egy összeget és fizetsz. És tudtommal van adatkiadás is, vagyis megküldik és kiszabják.
A 1. melléklet a 410/2007. (XII. 29.) Korm. rendelethez ma is hatályos táblázata szerint a 130+20 km/ó fölött a 30 000 Ft-os bírságot ki kell szabni. A jogszbályban nincs semmilyen 3%, a mérőberendezések kalibráltak, így annak mérési erdményét nem illdomos megkérdőjelezni.
Tekintettel arra hogy minden gépjármű sebességmérő órája - ismert indokok miatt - többet mutat a valóságosnál, így ha az autós valós 150 km/ó sebesség fölé tapossa a gázt, a jog szerint a szándékos sebesség túllépés "ráutaló magatartást" miatt megvalósul, így a 3%-os "engedmény" nem játszik szerepet.
A horvátoknál ilyen tolerancia tartományról nem hallottam, így ha ott túllépi valaki a megngedett sebességhatárt és bemérik, nincs sok esélye a bütit megúszni.
Engem az érdekelne egyébként, hogy Horvátországban gyorshajtáskor mik a büntetési tételek, mi a tűréshatár.
Nem, nem akarok száguldozni, betartom a 90-et, 130-at, de lakott területen azért ahol jól belátható és nincs forgalom, ott azért szívesen mennék 5-ösben 60-al, csak nem tudom, hogy ezért mi jár.
Egy apró kiegészítés: 100 km/h-ig +3 km/h a hibahatár, e fölött 3%. (Tehát 130 km/h megengedett sebességnél 156 km/h-tól kellene büntetniük, bár a hibahatár azért hibahatár, mert tévedhet a technika, tehát még erre is játszani lutri.)
A legfontosabb feladat épségben leérni, meg hazajönni. Bármikor benézhetünk egy táblát v városhatárt, bármit, de alapvetően nem baj, ha az életet veszélyeztőket kicsit visszafogják...
Elképzelhető, azonban kettő dologra támaszkodva (1: rendőr ismerős, aki trafizik folyamatosan mondta, hogy nem jellemző már a kiintés, csak mérnek 2: saját tapasztalat, közel 60e km-t megyek évente, soha, egyszer nem láttam itthon a traffipax mellett elfogó/megállító egységet az elmúlt egy év alatt, régebben még voltak) írtam amit.
Mondjuk engem (azaz az autóimat) nem nagyon látják se közelről, se távolról, nagyon szépen működnek a blokkolók. Majd ha beindulnak a fixek, akkor látni fognak majd, de addigra mindig megengedett alatt lesz a vas... :)
Természetesen, ha megállítanak, akkor a kocsit vezető egyén fizet és kap pontot is, egyéb esetben nincs pont, még 300e-s csekknél sem.
Nyugaton ez más. Egy blokkoló, vagy akár csak egy detektor birtoklásáért helyszíni főbelövés jár. Horvátok még nem tartanak itt. Sőt gyakran civil, nagy teljesítményű kocsikkal portyáznak a pályákon, hátha akar valaki versenyezni, 160 felett pedig kiintik. Az ilyen elbújós, pisztolyos mérős történetet tavaly óta nem láttam (persze attól még lehet). Kocsiból, út mellőli mérés meg passz, tavaly és idén sem jelzett a blokkoló, nem állítottak meg, nem küldtek csekket pedig gyorsan szoktam menni. Radaros rendszerre nincsen jelzés (még) a kocsikban.
De bizony büntetnek helyszinen is, kiintenek vagy pl. a motoros rendőr simán kivesz. A büntetőpont is jár különben, szó sincs róla, hogy kifizetted és "csak" ennyi volna. És megismétlem, az fizet, aki vezet, ha ki kell adni a papírokat az ablakon.
Nyilván a legegyszerűbb és szapora a telepített trafi, de a hordozható is beválik a rendőrségnek, mert baromi messze és mindenféle időjárásban lát téged. Nem egyedi magyar találmány, rengeteg trafi van az utak mentén, Németo.ban, Nagy Britanniában és másutt is, sokfelé átlagot mérnek, pl.alagutakban. Szerintem egyáltalán nem baj. Sok a halott. Elég nagy luft van, ha benézed és többel mész (pl.130-149), viszont a drasztikus gyorshajtást megtorolja a rendszer. Mondjuk a bünti mértéke elég magas idehaza...
Horváto.ban a benzinkutak kijáratánál láttam többnyire mérést, meg útfelbontásoknál, valamint a kis településeken a tengerparton. Egy időben kis kézi vackok voltak náluk és rendre méregettek és büntettek, helyszinbírsággal. De tapasztalatom szerint nem akartak senkit megvágni-elriasztani a szivatással, a dolog inkább véletlenszerű volt. Különben is mindenhol mindenki annyival megy, amennyivel tud. Az autópályákon simán mennek 200 körül, kiélik magukat a svájciak, osztrákok, németek... A lengyel, szlovák, cseh meg csak olyan gyorsan megy, hogy fel ne ébredjen. Sokat megyek éjszaka, döbbenetes a sok támolygó, félig alvó "közép-európai".
Nos, helyszínen már nem büntetnek, egyszerűen túl sok munka lenne nekik. Alszanak Ülnek a kocsiban és a műszer vagy a kocsiban, vagy az út mellett méri a forgalmat.
Az új fixek mindezt azzal a különbséggel, hogy nem lézeres, hanem radaros elven működnek (hivatalos bejelentésig tesztüzembe vannak, nincs büntetés ezeknél).
Helyszíni birság a 110 alattiakra +15, a felettiekre +20 km/h-ig lehetne kiróni. Ez is jöhetne csekkel, levélben, de ugyanúgy működne, mint régen, azaz közeli hozzátartozó vezetett, nem vagy köteles megmondani, hogy ki, így elbukik az ügy.
A felette rész az érdekes, arra érvényes az objektív felelőség, azaz a rendőrség nem kérdezi ki vezetett, automatikusan kinyomja a büntetést a tulajdonosnak, majd az bokszolja le a másik személlyel, ha nem ő vezetett. Egyértelműen ilyenkor nincs büntetőpont, csak pénzgyűjtés folyik.
Plusz egy dolog: a műszerek pontatlansága miatt (+/- 3 km/h) a készülékek ennyivel többet engednek, azaz 110 alatt + 14, 110 felett +24 km/h-tól mérnek, mindig erre vannak állítva a cuccok (tehát 50-nél 69-re, 130-nál 154-re vannak állítva).
Nem fogják megváltoztatni, nem lesz átlagsebesség mérés sem (egy ideig biztos nem), mert a képviselő urak mindig sietnek. Aki az én autóimba szerel be blokkolót, ezt-azt, hozzá viszik az állami kocsikat is lézerblokkolóval felszerelni.
Szóval a mobilok ellen lézerblokkoló, fixek ellen detektor, vagy gps-es adatbázis, vagy ezek kombinációja, persze a legjobb mindenhol a büntetési határ alatt menni pár km/h-val.
Életszerűen: mikor beleszaladsz akármennyivel, a dolog már megtörtént. Legyen az 53 vagy 59, azt illendő a helyszínen felkérésre rendezni.
Persze kifogással csupán a nemzeti kisebbségnek van joga élni ( BMW a leállósávon előre szalad, horvát rendőr leinti, mikor elmegyünk mellettük így ordít magából kikelve a rendőrre magyarul, a mozdonyszőke asszonyság: te buzi nem érted, hogy hányik a gyerek!)
Szóval: jog vagy igazság. A jog is büntet, igazság szerint meg büntethet. Mert a jog és az igazság édestestvérek mint Káin és Ábel. Talán ebben a sorrendben.