Az M1/M7-es autópálya építése miatt megszünt a Bp-Budaörs-Törökbálint HÉV illetve villamosvonal.
Megtakarították az autópálya többszöri keresztezéséhez szükséges mütárgyak megépitését.
A forgalmat többek között a 40-es (Körtér-Budaörs) 87-es (Kosztolányi Dezsö tér-Kamaraerdö) 88-as (Budaörs-Törökbálint) és 72-es autóbuszok (Kosztolányi Dezsö tér-Törökbálint) vették át.
A Budaörs MÁV állomás alatti villamos-aluljárót közúti aluljáróvá építették át, ezzel megoldva a 10 percen túl is zárva tartható sorompóval biztosított vasúti átkelök (az állomásépület Törökbálint felöli oldalán, de az állomás Repülötér felöli végén lévö sorompó is gyakran le volt engedve), azonban megpecsételve a villamosvonal sorsát. A villamosvonal megszüntetése volt az ára a sorompónál való várakozás megszüntetésének.
A budaörsi lakótelep megépitése óta nagyon hiányzik egy gyorsvasút. Most már, az épülö metróvonalra tekintettel az Etele térig kellene kiépíteni.
Ritkán van időm írni, de ez egy érdekes téma, s szeretnnék hozzáfűzni ezt-azt a hidak sérülésével, újjáépítésével kapcsolatban.
1944-45 -ben az összes Duna-híd megsemmisült (a Margit híd pesti ívei a délutáni csúcsfogalom közepén, villamos áthaladása közben; a Lánchíd 45. I. 18-án, utolsóként)
Buda február 13-án, szabadult fel; s a szovjet hadsereget a hidak pusztulása 1 (!) nappal hátráltatta: ennyi idő alatt készült el a Csepel-szigeten pontonhídjuk.
Két pontonhíd volt a városon belül: a Margit híd alatt ("Manci") és a Márc. 15. térnél ("Böske").
A Ferenc József híd csak kevéssé sérült meg (szerencsére a németek nem értették statikáját), a közepén állítólag át lehetett ugrani. A hiányzó részt III. 17-ére kipótolták, a forgalom megindult. A Horthy M. (Petőfi) hidat is ideiglenesen hasznáhatóvá tették (Ápr. 1-től nem tudom, meddig)
A téli jézajlás miatt azonban a pontonhidakat le kellett zárni, és a Ferenc József hidat is dec. 22-től jan. 5-ig. Január 15-re azonban már elkészült (részben a roncsokból) a Kossuth-híd, 3 nap múlva már buszok is jártak rajta.
Nem sokkal később a Ferenc József hidat ismét lezárták, hogy véglegesen kijavítsák. 1946. auguszus 20-án adták át, ez készült el elsőként a régi állandó hidak közül, s ezen mehetett először át villamos (48, 49, 63). (Nem sokkal később kapta meg mai nevét.)
A Margit híd 1947. szept. 16-án nyílt meg, de villamos csak egyvágányon ingázott rajta. Véglegesen csak '48 aug. 1-jén nyílt meg.
Így talán érthetőbb, hogy ekkoriban mit mikor szüneteltettek, indítottak, vágtak ketté, stb.
A 44-ES VILLAMOS KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE 1912-TŐL NAPJAINKIG (1995):
1912.
A 44-es villamosok Őrház utca és Újköztemető között közlekedett.
/A villamosok csak kegyeleti napokon közlekedtek./
1914.
A 44-es villamosjárat megszűnt.
1918.11.
A 44-es villamosok Népliget – Orczy út – Baross utca – Astoria – Erzsébet híd – Hadnagy utca útvonalon közlekedtek.
1919.01.08.
A 44-es villamos közlekedése megszűnt.
1921.10.24.
A 44-es villamosok ismét Népliget – Erzsébet híd – Hadnagy utca útvonalon közlekedtek.
1924.
A 44-es villamosok Népliget – Erzsébet híd – Szépilona útvonalon közlekedtek.
1926.07.12.
A 44-es villamosok Állatkert – Erzsébet híd – Szépilona útvonalon közlekedtek.
1944.
A 44-es villamosok (a II. világháborúban, az esti légi riadó ideje alatt) Állatkert és Keleti pályaudvar között közlekedett.
1944.09.27.
Az alábbi forgalmi változás történt:
--- A 44-es villamosok Bosnyák tér – Erzsébet híd – Szépilona között közlekedett;
--- A 44A jelzésű villamos Széll Kálmán (Moszkva) tér és Szépilona között közlekedett.
1944.12.24.
A 44-es és a 44A jelzésű villamosjáratok – Budapest ostroma miatt – megszűnt.
1945.05.21.
A 44-es villamosok Bosnyák tér és Apponyi tér (Ferenciek tere) között közlekedtek.
1946.12.09.
A 44A jelzésű villamos Bosnyák tér és Keleti pályaudvar között közlekedett.
1949.
A 44-es villamosok Bosnyák tér és Március 15-e tér között közlekedtek.
1951.05.15.
A 44É jelzésű éjszakai villamosjárat Bosnyák tér és Március 15-e tér között közlekedett.
1956.04.16.
A 44-es villamosok Rákospatak utca és Március 15-e tér között közlekedtek.
1960.07.08.
Az alábbi forgalmi változás történt:
--- A 44-es villamosok – az Erzsébet híd újjáépítése miatt – ismét Felszabadulás térig (Ferenciek tere) közlekedtek;
--- A 44A jelzésű villamosjárat megszűnt.
1963.02.13.
A 44-es villamosok – az Astoria gyalogos aluljáró építése miatt – csak a Síp utcáig közlekedtek.
1963.11.07.
Az alábbi forgalmi változás történt:
--- A 44-es villamosok Zugló, Rákospatak és Felszabadulás tér (Ferenciek tere között közlekedtek;
--- A 44A jelzésű villamosok Keleti pályaudvar és Felszabadulás tér (Ferenciek tere között közlekedtek.
/A 44A jelzésű villamosok vonalán korábban 45-ös villamos közlekedett./
1964.11.21.
A 41-es villamos Zugló, Rákospatak – Erzsébet híd – Moszkva tér útvonalon közlekedtek.
1960-asévek második felében
A 44A jelzésű villamosjárat megszűnt.
1970.04.02.
A 44A jelzésű villamosjárat Zugló, Rákospatak és Keleti pályaudvar között közlekedett.
1972.12.23.
Az alábbi forgalmi változás történt:
--- A 44-es villamosok Zugló, Rákospatak és Keleti pályaudvar között közlekedett;
--- A 44A jelzésű villamosjárat megszűnt;
--- A 44É jelzésű éjszakai villamosjárat megszűnt.
A 41-ES VILLAMOS KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE 1910-TŐL NAPJAINKIG:
1910.01.15.
A 41-es villamos Hűvösvölgy – Margit híd – Kiskörút – Ferenc József híd – Hűvösvölgy útvonalon közlekedett.
/Ellenkező irányban 39-es villamos közlekedett./
1918. ősze
A 39/41 jelzésű körjáratú villamos megszűnt.
/Pótlására a 83-as villamos közlekedett./
1920-as évek végén
A 41-es villamos Horthy Miklós út és Sósfürdő között közlekedett, ingajáratban.
1944.109.26.
A 41-es villamosjárat – Budapest ostroma miatt – megszűnt.
1955.09.26.
A 41-es villamosok Kispest, Határ út – Ady Endre utca – Hoffhert Albert utca útvonalon közlekedtek.
1956.
A 41-es villamosjárat megszűnt.
1963.01.01.
A 41-es villamosok – a törökbálinti BHÉV megszűntetése miatt – Móricz Zsigmond körtér és Budaörs között közlekedett.
1972.12.31.
A 41-es villamosok Budafok, Forgalmi telep és Budaörs, MÁV-állomás között közlekedtek.
1983.
A 41-es villamosok csak Kamaraerdőig közlekedtek.
1993.
A 41-es villamosok Móricz Zsigmond körtér és Kamaraerdő között közlekedtek.
2003.11.01.
A 41-es villamosok Batthyány tér és Kamaraerdő között közlekedtek.
A 19-ES VILLAMOS KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE 1908-TÓL NAPJAINKIG:
1908.
Elindult a BKVT (Budapesti Közúti Vaspálya Társaság) Állatkert – Rákóczi út – Eskü tér útvonalon közlekedő villamosjárata.
1910.
A vonal 19-es jelzést kapott.
1914.
A 19-es villamosok Múzeum körúton és a Ferenc József (Szabadság) hídon át a Kelenföldi pályaudvarig közlekedtek.
1930.09.16.
A 19-es villamosok Állatkerttől csak a Kossuth Lajos utcáig közlekedtek, mert a Rákóczi útról a Múzeum körútra kanyarodó villamosok a közúti forgalmat lassították.
1932.07.18.
A 19-es villamosok immár Keleti pályaudvar – Erzsébet híd – Kelenföldi pályaudvar útvonalon közlekedtek.
1944.12.24.
A 19-es villamosjárat – Budapest ostroma miatt – megszűnt.
1945.06.24.
A 19-es villamosok Zsigmond tér – Krisztina körút – Kelenföldi pályaudvar útvonalon közlekedtek.
1946.01.18.
A 19-es villamosok – a Kossuth híd megnyitása után – Széll Kálmán (Moszkva) tér – Krisztina körút – Kelenföldi pályaudvar útvonalon közlekedtek.
1946.08.19.
A 19-es villamosjárat – az újjáépült Szabadság híd megnyitása után – megszűnt.
1964.11.21.
A 19-es villamos ismét Keleti pályaudvar – Erzsébet híd – Kelenföldi pályaudvar útvonalon közlekedtek.
1972.12.31.
A 19-es villamosok – a Rákóczi úti villamosforgalom megszűntetése miatt – Batthyány tér és Kelenföldi pályaudvar között közlekedtek.
EBBEN A TOPICBAN OLVASHATÓ NÉHÁNY KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNET IS (ZÁRÓJELBEN A HOZZÁSZÓLÁS SZÁMA)
Autóbuszok:
/A történetekben a betétjáratok, az elágazó, valamint a gyorsjáratok is találhatók! (Pl.: 55gy => 55; 101 => 1; 47A => 47)/
Az 1-es (20); a 2-es (47); az 5-ös (106); a 8-as (107);
a 12-es (133); a 14-es (138);
a 20-as (166); a 25-ös (121);
a 30-as (73); a 31-es (7); a 33-as (136); a 39-es (42);
a 40-es (53); a 41-es (198); a 43-as (70); a 44-es (148); a 47-es (200); a 48-as (202);
az 52-es (36); az 54-es (33); az 55-ös (104);
a 63-as (197); a 69-es (59);
a 73-as (9); a 77-es (43);
a 86-os (204);
a 93-as (199); a 99-es (79).
Villamosok és trolibuszok:
/A történetekben a betétjáratok, az elágazó, valamint a trolibuszok is találhatók! (Pl.: 16A => 16; 29Y => 29; 72 troli => 72)/
Az 1-es (96); a 7-es (22);
a 11-es (23); a 16-os (27); a 17-es (38);
a 21-es (29); a 22-es (109);
a 32-es (110); a 34-es (112); a 39-es (113);
a 43-as (132); a 45-ös (135); az 57-es (114); az 58-as (30);
a 81-es (146); a 85-ös (201).
A 86-OS AUTÓBUSZ-CSALÁD KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE 1966-TÓL NAPJAINKIG:
1966.
A 86-os autóbuszok Óbuda, Miklós utca és Kosztolányi Dezső tér között közlekedett.
1970.05.03.
Elindult a gyorsjárat is 186-os jelzéssel Óbuda, Miklós utca és Kosztolányi Dezső tér között.
1977.01.01.
A 186-os gyorsjárat viszonylatjelzése 86gy jelzésre módosult.
1982.07.13.
186-os jelzéssel Békásmegyer, HÉV-állomás (Csobánka tér) és Pince köz között közlekedett az autóbusz.
/A 186-os autóbusz útvonala nem tartozott az alapban közlekedett 86-os autóbusz útvonalához!/
1982.10.26.
A 86-os és a 86gy autóbuszok Óbuda, Bogdáni úti új autóbusz-végállomásról indultak Kosztolányi Dezső tér felé.
A 94-ES AUTÓBUSZ-CSALÁD KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE 1960-AS ÉVEK KÖZEPÉTŐL NAPJAINKIG:
1960-as évek közepe
A 94-es autóbuszok Pestszentimre és Gyál között közlekedtek.
/Korábban ezen a szakaszon 54-es autóbuszok közlekedtek./
1983.07.11.
194-es jelzéssel Kispest, Határ út és Közdűlő utca között közlekedtek.
/Az autóbusz az 51-es villamos pótlására indult be./
1989.
A 194-es autóbuszok Kispest, Határ úttól már Sallai Imre (Gloriett) lakótelepig közlekedtek.
***
2003.09.01.
Gloriett-busz elnevezéssel (a 194-es busz gyorsjárataként) Kispest, Határ út – Nagykörösi út – Gloriett lakótelep útvonalon közlekedett.
2004.01.05.
A Gloriett-busz érinti a pestszenterzsébeti Tesco áruházat is.
***
A 48-AS AUTÓBUSZ-CSALÁD KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE 1949-TŐL NAPJAINKIG:
1949.05.02.
A 48-as autóbuszok Kispest, Kossuth Lajos tér – wekerletelep – Pesterzsébet – Csepel, Tanácsház (Szent Imre) tér útvonalon közlekedtek.
1965.
A 48-as autóbuszok útvonalát Királymajorig (Határ út) hosszabbították meg.
1980.03.30.
A 48-as autóbuszok Kőbánya_Kispest, MÁV-állomás és Csepel, Határ út között közlekedtek.
1985.11.22.
A 48-as autóbuszok – az M5-ös Autópálya bevezető szakaszának átadása miatt – Mártírok útja – Határ út – Zalaegerszegi út útvonalon közlekedtek.
1991.06.03.
48A jelzéssel Csepel, Szent Imre tér és Csepel, Határ út között közlekedett az autóbusz.
*** Sajnos a 148-as autóbusz közlekedéséről (Pesterzsébet, Határ út /Gubacsi út/ – Csepel, Határ út) nincsenek adataim. ***
A 47-ES AUTÓBUSZ-CSALÁD KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE 1948-TÓL NAPJAINKIG:
1948.11.08.
A 47-es autóbuszok Bosnyák tér – Nagy Lajos király útja – Füredi utca – Rákosi út – Árpádföld útvonalon közlekedtek.
/Ezen a vonalon korábban 201-es jelzéssel közlekedtek./
1949.06.20.
A 47-es autóbuszjárat – kevés utas igénybevétel miatt – megszűnt.
1950.07.24.
A 47-es autóbuszok Újpest, városnegyed és Külső Váci úti ipartelep (Egyesült Izzó) között közlekedtek.
1950.10.21.
A 47-es autóbuszok Hubay Jenő tér és Váci út között közlekedtek.
1950-es évek második felében
A 47-es autóbuszok immár Rákospalota, Kozák térről indultak Váci út felé.
1959.07.13.
A 47-es járatot átszervezték gyorsjárattá és új betétjárat közlekedett:
--- 147-es gyors jelzéssel Rákospalota, Kozák tér és Újpest, Egyesült Izzó között;
--- 147A jelzésű gyorsjárat Rákospalota, Sződliget utca és Újpest, Egyesült Izzó között.
?
Az alábbi forgalmi változás történt:
--- A 147-es gyorsjáratot vissza minősítették alapjárattá (47) és Újpest, Szilágyi utcától közlekedtek;
--- A 147A jelzésű gyorsjáratot 47A (betét, de nem gyorsjáratú) jelzésre módosították és szintén Újpest, Szilágyi utcától közlekedtek.
/Figyelem! A 47-es autóbuszok Megyeri út – Váci út – Fóti utca körforgalomban, míg a 47A autóbusz csak Fóti út – Váci út útvonalon (Megyeri utat nem érintve) közlekedtek!/
1971.02.11.
A 47-es és a 47A jelzésű autóbuszok az Újpest, Szilágyi utcában az új középperonos végállomásról indultak.
?
A 47A jelzésű autóbuszjárat megszűnt.
1981.02.02.
A 147-es autóbuszok Újpest, István tér és Megyer, Január 10. tér között közlekedtek.
/Ezen a vonalon korábban 8-as villamosok közlekedtek./
1990.12.11.
A 147-es autóbuszok Újpest, Központ és Újpest, Megyeri út között közlekedtek, Baross utcán át.
1991.09.01.
A 147-es autóbuszok …Fóti út – Fiumei út – Juliánus barát (Hám Kálmán) utca – Megyeri út… útvonalon közlekedtek.
A 93-AS AUTÓBUSZ-CSALÁD KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE 1960-TÓL NAPJAINKIG:
1960.05.18.
Ezen a napon két új járat indult el 93-as és 193-as gyors jelzéssel Vörösmarty tér és Ferihegyi repülőtér között.
1970-es évek elején
A 93-as és a 193-as gyorsautóbuszok Nagyvárad tér és Ferihegy között közlekedtek.
1975.08.05.
93Y jelzéssel Pestlőrinc, Béke tér és Pestimre, Vasút utca között közlekedtek.
/Korábban ezen a vonalon 40-es villamosok közlekedtek./
1977.01.01.
Az alábbi viszonylatszám-változás történt:
93Y => 193;
193-as gyors => 93gy.
1980.03.30.
Az alábbi forgalmi változás történt:
--- A 93-as autóbuszok Kőbánya-Kispest, MÁV-állomás – Üllői út – Ferihegy útvonalon;
--- A 93gy autóbuszok Kőbánya-Kispest, MÁV-állomás – Gyömrői út – Ferihegy útvonalon közlekedtek.
1984.03.19.
A 93gy autóbuszok Ferihegy, „D” portáig közlekedtek.
1985.11.01.
A 93gy autóbuszok Ferihegyi repülőtér 2-es Termináljáig közlekedtek.
1994.01.03.
193A jelzéssel Pestszentimre, Városközpont és Pestszentlőrinc, Szinyei Merse Pál utca között közlekedtek.
/Az autóbuszok nem érintik a 193-as Üllői úti szakaszát./
1997.12.31.
193É jelzéssel éjszakai autóbuszjárat közlekedett Pestszentimre, Városközpont és Pestszentlőrinc, Béke tér között.
/A 193É jelzésű járat csak szilveszter éjszakáján közlekedett!/
1998.12.01.
Az alábbi forgalmi-változás történt:
--- 193gy jelzéssel Kőbánya-Kispest, MÁV-állomás és Pestszentlőrinc, Mednyánszky utca között közlekedett;
--- A 193A jelzésű autóbuszjárat megszűnt.
2000.08.08.
A 93gy autóbuszjárat viszonylatjelzése REPTÉR-BUSZ nevet kapott, mely BKV+ szolgáltatást nyújt.
A 41-ES AUTÓBUSZ-CSALÁD KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE 1948-TÓL NAPJAINKIG:
1948.10.31.
A 41-es autóbuszok Zalka Máté (Liget) tér – Szlávy utca – Kada utca – Sírkert utca – Újköztemető útvonalon közlekedtek.
1949.06.20.
A 41-es autóbuszjárat megszűnt.
1950.06.05.
A 41-es autóbuszok Kelenföldi pályaudvar és Kelenvölgy, Duránci utca között közlekedtek.
1969.12.01.
Az Őrmezői lakótelep jobb közlekedésének megteremtése miatt az alábbi forgalmi változás történt:
--- A 41-es autóbuszok Kosztolányi Dezső tér – Őrmezői lakótelep – Kelenvölgy, Duránci utca; míg
--- A 41Y jelzésű autóbuszok Kelenföldi pályaudvar és Andor utca útvonalon közlekedtek.
1975.03.17.
141E jelzéssel expresszjárat közlekedett Kosztolányi Dezső tér és Őrmezői lakótelep (Neszmélyi utca) között.
1977.01.01.
Az alábbi viszonylatszám-változás történt:
41Y => 141;
141E => 41E.
1990.09.01.
A 41E jelzésű expresszjárat viszonylatjelzése 41gy jelzésre módosult.
1992.
Az alábbi forgalmi változás történt:
--- A 41-es autóbuszok Kosztolányin Dezső tér és Budafok, Vincellér utca között közlekedtek, Kelenvölgy érintésével.
/Ezen az útvonalon korábban 172-es autóbuszok közlekedtek./
--- A 141-es autóbuszok Kelenföldi pályaudvartól szintén Kelenvölgyön át Mustár utcáig közlekedtek.
1997.12.31.
41É jelzéssel éjszakai autóbuszjárat közlekedett Kosztolányi Dezső tér és Őrmezői lakótelep, Neszmélyi utca között.
/A 41É jelzésű járat csak szilveszter éjszakáján közlekedett!/
Kössünk kompromisszumot: az 55-ös 1990. évi rövidítésekor nem állt meg a 70-es troli megállójában. Utánanéztem, és később valóban létesült itt is megállója, 1993. május 17-től, mindössze 5 hónapig, mert ősszel a járat megszűnt.
Egyébként csak úgy tudott kanyarodás után a busz beállni, hogy a táblát egy oszlopnyival előre kellett helyezni.
Blöky:Köszi az infót a 44-es busszal kapcsolatban.
BPO-700:Az 55-ös busszal kapcsolatban igazad lehet,hisz Kónya Matyi fotóján is szerepel a 70-es trolibusz megállója,ahová ki lett téve az 55-ös buszt érintő forgalmi változások!Igy volt közös megállója az 55-ösnek és a 70-es trolinak!
A Népliget belső ugye az ahol ma a 103-as busz végállomása található?
Üdv:ARIBOY