Az Orville-t pár éve én is néztem, némi bizakodással, és értékeltem azt a dramaturgiai ujszeruséget (műfajilag váratlan fordulatok), amik kétségkivul előfordultak benne és amire láthatoan (eröltetetten?) törekedtek az alkotók. De ezzel együtt sem volt meg benne az az extra minöség, ami a képernyö elött tartott volna. Valahány rész után szépen abbamaradt nekem a sorozat.
Amiért mindezt felidézem: nagyjából ugyanakkor találkoztam egy másik "retro" sci-fi tévésorozattal, ami ugyan amatőr (műkedvelők által készített, kvázi ingyen), mégis mindent megadott, amit vártam. Történetben és szinészi játékban számomra is karakteres és tartalmas mű, szellemiségében is az a "régimódi", amit keresünk. Ez a Star Trek Continous című széria, amit a Youtube -on találtam meg, hálistennek magyar felirattal. Azt hiszem, azóta már ujranéztem az egészet, és biztos, hogy ezt meg is fogom ismételni hamarosan.
Elnezest a tobbiektol a kifakadasert - talan tulerzekeny lettem a negativumokra (mivel annyi van abbol a mai vilagban).
Amugy Az Orville 4-ik resze (amit most neztem meg) tetszett - vegre visszatertek a fimsorozattol elvart ertelmes es optimista/remenkedo tartalomhoz... es a jo szineszi jatekhoz.
Csak erdekessegkeppen: ha valaki nem ert velem egyet, akkor orommel vennem, ha megoszthatna a gondolatat (ha van ilyen). Mondjuk az illetonek az elevenebe vagott az, hogy az Orion-t sok tekintetben a jelenlegi SF filmeket ele helyeztem. Ilyen esetben ellenervek felhozatalat is el tudnam kepzelni - igy egy egeszseges vita, vagy inkabb ugy mondanam: eszmecsere alakulhatna ki.
Mindenekelott azonban figyelembe ajanlanam ezen forum cimet: "Az Orion es a sci-fi hiveinek". Tehat ez egy rajongoi oldal - en magam nem megyek olyan film/zene stb. oldalara, amelyet nem szivlelek. Ugyanakkor egy Pink Floyd oldalon azt talalom termeszetesnek, hogy valaki David Gilmourt tartja a gitar istenenek, es nem mondjuk Jimmy Page-t. Es ha mondjuk Led Zeppelin rajongo lennek, es odatevednek, akkor sem minositenem negativnak egy Gilmourt dicsoito velemeny-nyilvanitast.
En mindent igyekszem meszirol, a Nagy Egeszbe behelyzezve szemlelni. A vilagban talan a legnagyobb problema az, hogy a rombolas messze "divatosabb" az epitesnel. Most amugy eppen egy bolygot teszunk tonkre (miutan az emberek erkolcsi es szocialis leepitese sikeresen megvalosult). Ennek megfeleloen, a disztopiak szama szazszorosa, ezerszerese az utopiak szamanal.
Jomagam gyulolom a rombolast, ami koze sorolom masok kedvenek oncelu elveveset - teszem azt sunyi modon egy "negativ" odabokeset, amiutan a "bator" nevtelen illeto angolosan le is lecel. Gombot nyomni meg tudunk, de irni - netan gondolkodni, ervelni - mar nem...?
Jomagam itt vagyok a hatterben - egyreszt kronikus idohiannyal kuszkodok, masreszt nem tudtam bejelentkezni... de most sikerult :)
Ujra elkezdtuk nezni az Orion-t, es ujfent megallapitottuk, hogy nem kezdte ki az ido vasfoga. Sot, minel inkabb haladunk elore az idoben (igy minel tobb osszehasonlitas lep a kepbe), annal inkabb kitunnek a kedvenc SF TV sorozat ertekei - mint pl.a kivalo szineszi jatek, amit annyi finomsag tarkit (jo kis kepzavarral elve), hogy meg a sokadik megezesnel is eszreveszunk olyan paranyi rezduleseket, ami addig elkerulte a figyelmunket.
A legutobbi "merceul" a masodik kedvenc, Az Orville lepett elo - ami a most futo 3. evadban oriasi csalodast okozott eddig. A keszitok tulsagosan a trukkokre es latvanyra koncentraltak, ami ket problemat okozott: egyreszt a feltupirozott, oncelu trukkok egy kusza kavalkadda valtak, amik kozott - es a masodik problema - a szereplok csak revetegen kovalyognak. Ami nem is csoda, mert hogyan is tudna valaki teljes beleelessel eljatszani valamit egy tok ures teremben, aminek egyetlen "diszitese" egy kek lepedo a hatterben.
Na persze a jonep zabalja az uj Orvlille-t a "dogos" latvanya - no meg a [leragottcsont] horroros temaja - miatt... ami nem meglepo, mert a fogyasztok tobbsege mara mar amugy is csak az incsinklandozo, konnyen emesztheto - amugy nulla tapertekkel rendelkezo - gyorsmoskelolos etelhez szokott hozza.
De ha mar az Orville latvanyvilagarol van szo - es ide csaphatnek tobb mostani SF TV sorozatot is -, az is fenyevekkel elmarad az Orion mogott. Mint pl. a Kaszino lakberendezese vagy az urhajok belseje (vasalostul ;). Az Orville-ben peldaul atszabtak az urhajo belsejet - ami most ugy nez ki, mint egy szerelocsarnok, fantaziatlan es szintelen badog falboritassal - meg az etkezoben is (ami a Kaszino - funkcio szerinti - megfeleloje). Nem gondoljak a keszitok, hogy ha sok szaz ember tobb evig be van zarva egy vilagur feketesegeben szaguldo kaszniban, akkor annak a belso terenek otthonosnak, baratsagosnak, szinesnek, formailag valtozatosnak kell lennie - kulonben meghulyulnek a delikvensek?! A legutolso dolog egy ilyen - kvazi generacios - urhajoban az, hogy unalmas szurke/drapp - a benzineeskanna oldalara emlekezteto - egyen badoglapok boritsak a falat a folyosotol az etteremig, ameddig a szem ellat. Szoval az uj Orville-t visszalepesnek talrtom az Orion-hoz - vagy a a vele egyivasu eredeti Star Trek-hez - kepest e-tekintetben is.
Ezzzel szemben meg most is meglepodok a Kaszino ill. McLane lakosztalyanak a valtozatos kialakitasan, egyedei, ives formaian, meg a mai napig is modernek minosulo butorain. Az Orion stabja tobbet elert nehany iv celofannal - meg nehany otletes, lelkes emberkevel -, mint sok mostani SF film a kompjuteres effektusaival (es a sok szaz kompjuteres bedolgozoival).
Hozzateszem: egyaltalan mem vagyok a technikai haladas ellen - jomagam is allandoan hasznalom a szamitogepet mindeffele celra. Pont ellenkezoleg: nem latom, hogy a kompjuterrel pl. jobb (az en szotaramban: szebb) bolygo-helyszineket jelenitenenek meg, mint amit fel evszazaddal ezelott krealtak a kamera ele helyezett uveglapra felvitt fenstemenyekkel ["matte paintings"]. Az eredetiseget es kepzeloerot hianyolom a mostani filmekben - ami boseggel fodul elo az Orion-ban. Manapsag nem a minosegre mennek, hanem a mennyisegre - de attol nem lesz jobb egy fiilm [sot...!], hogy nem egy urhajo csatazik nyolc masikkal, hanem otszaz foldi urjarmu viaskodik egyszerre hatezer, lezerrel [mi massal?] osszevissza kaszalo idegennel...
Kapcsold be a magyar fordítót, nyisd ki teljesen (továbbiak...) és minden érthetővé válik!
Ennek a Michael Fey-nek ugyanúgy tetszhetett az Orion sorozat mint a mi Alaksza Tamásunknak. De Alaksza Tamás, Zórád Ernő közreműködésével sokkal jobb 8. részt hozott össze.
Az idezet - angol nyelvu - cikk meg lelkesebben beszel a filmsorozatrol.
Egyebkent, ahogy a cikkben is, altalaban Villa ezredes egy mellozott alak - akivel maga a sorozat is cudarul bant el az utolso epizodban.
Szamomra Villa talan a legszimpatikusabb - es meg egyszer: midnenkeppen a legmeltatlanabbul mellozott - figura az orion-ban. Gyorsan hozataszem: nem az Orion szemelyzete [valamint Lydia es Wamsler] utan, hanem mellett; az urjaroros vonalat tekintve termeszetesen ok a kedvenceim - de az Orion utopikus vilagat tekintve viszont Villa. (Az Orionban ugyanis - a cikkekben is osszehasonlito szerepet betolto Star Trekk-el ellentetben - nagyjabol fele-fele aranyban folrdulnak elo a vilagurben ill. a Foldon jatszodo jelenetek.)
Az en szememben az ezredes kepviseli azta fajta intelligenciat es jozansagot, amit elvarnank egy fejlett, jol mukodo, bekes vilagtol. De Villa nem csak bolcs, hanem jo ember is - teszem azt ket izben is o menti meg (a diplomatikus jozansagaval) az Orion legenyseget - amiert hoseintol meg egy fokhegyrol odavetett koszonetet sem kap. (Amikor felduhodott es ugrasra kesz Atan megtudja, hogy az MZ4 - vele es Hasszoval egyetemben - csak azert nem lett megsemmisitve, mert azt Villa leallitotta, mindossze morogva visszalep...)
Ikonikus jelenet az, amikor a kepernyo ket szelen a felprofilbol latszo Wamsler es Villa majd egymas kepebe maszik, ugy vitatkozik; termeszetesen mi Wamslernek drukkolunk - de ha belegondolunk, ez inkabb erzelmi, mint ertelmi vonalon tortenik: Villanak ugyanis ugyanolyan megalapozttak az ervei, csak eppen egy masik vonalon.
A sorozatban tehat Villa Wamsler Nemezisenek tunik - es valoban az... de nem ugy, ahogy az a felszinen latszik. Mindket felre, csakugy mint az agy ket feltekejere - szukseg van: Wamsler erzelemdus lojalitasara ugyanugy, mint Villa higgadt, okos elorelatasara. Vagyis szamomra a ket ellentetes alkat a [gorogok altal kidolgozott] dialektika "elo" megtestesitoi a sorozatban.
Profetikus film tobb sikon is. (pl. Wells megjosolta a 2. vilaghaborut - de lathatunk lapos kepernyot is csuklon viselt videofont is). A jovoben jatszodo resz kornyezete, kialakitasa ("design") meg mai szemmel is impressziv - egyebkent tobb magyar is kozremukodott a filmben.
Sajnos, a film ill. Wells gondolatai alaposan meg lett vagva - Wells erdeti forgatokonyvenek megcsonkitasatol az elkeszult film megnyirbalasaig (meg sajnalatosabban, a kinyiszantott reszek orokre elvesztek).
Roszner javasolta cikk mar valaszt adhatott a kerdesedre (az egyenruhak sotetkek szinuek voltak), de jo nehany szines fenykep is megmaradt a forgatasrol. Ugyszinten maradtak fel targyak, amint a nemet Orion muzeum oriz[ett?]. Ezek tanusitjak, hogy igenis szines volt a kornyezet - pl. a tulipan-szekek ulokeje kek volt.
Nekem talan a kromai jeleneteknel hianyzik a szin - lehet, hogy egyszer nekiallok, es monokromosan kiszinezem ezeket a reszeket (a la Oz a csodak csodaja, vagy a Gorgio Moroder-fele Metropolis).
Azt lehet tudni, hogy a díszletek és a ruhák a valóságban milyen színűek voltak?
A szereplők nagy része katonai egyenruhát visel, az lehetett ténylegesen szürke.
Lehet, hogy fekete-fehér filmre egyszerűbb is a szürke árnyalatokat filmezni. Viszont szürke díszletek között próbálni, játszani nagyon szemfárasztó lehet.