"Egyébként Nagyicce olyan, ha jól emlékszem, a pultban fain kis izzófoglalatba beforrasztott LED-ek vannak. :) Úgy kell szerelni, mintha izzó lenne, de tulképp LED. :))
(Vagy ott nem is dominó kockák vannak? ^o)"
Ja van amelyikben izzó van, van amelyikben LED. Utóbbi kb. 6db kocka.
Egyébként Nagyicce olyan, ha jól emlékszem, a pultban fain kis izzófoglalatba beforrasztott LED-ek vannak. :) Úgy kell szerelni, mintha izzó lenne, de tulképp LED. :))
"Egyébként a két áramszedős villamosokra másik megoldás, hogy a vezetéken lévő érzékelő egy számlálót működtet és akkor lesz szabad a szakasz, ha annyi áramszedő jött ki amennyi be is ment."
Sztem én is írtam ilyet pár nappal ezelőtt ebbe a topicba. :-)
Összesen 4 féle központi váltóállítás van jelenleg a hálózaton:
- 3 fázisú klasszikus WSSB hajtómű (Bécsi út, Rákospalota, MÁV-telep)
- Elektromágneses állítású, húzórugód kulisszás csúcssínrögzítéssel (Batthyány tér, Budafoki elágazás, Moszkva tér 56-18 elosztó, Határ út 42-52 vá, Mexikói út)
- HANNING&KAHL HW60, elektromágneses, Ph rendszerű kitérőkhöz (Szent Gellért tér, Mester utca nagykörúti kiág, Moszkva tér 4-6 fordító, Csóka utca)
- HANNING&KAHL HWE, ez hidraulikus, bebetonozott talpfás kitérőkhöz (Szent János kórház, Savoya elágazás, Moszkva tér 59,61-18 elosztó)
A sebesség kérdéséhez:
A jelenlegi utasítás azt mondja, hogy vágányutas biztosítás által lezárt váltón lehet sebességcsökkentés nélkül közlekedni. Ez egy helyen van, jelesül a Bécsi út-Vörösvári út végállomás kezelési körzete. Ezzel a jelen kérdése tisztázva.
A jövő az én véleményem szerint: a 2-es váltóállítási mód gyakorlatilag nem biztosít megfelelő csúcssínrögzítést. A benne lévő nyomórugó egy darabig bírja, aztán eltörik (nyilván sok-sok tényező befolyásolja, hogy ez mikor következik be). Ekkor a végállás biztosítása teljesen megszűnik. Az ilyen rendszerű váltókon a 10km/h-s korlátozást mindenképp indokoltnak tartom. Ha jól tudom, akkor a HANNING hajtóműre 30 vagy 40 km/h sebességig van külföldön! biztonságigazolás. Ezt honosítani kell (bár már lehet, hogy megtörtént), ezek után műszaki oldalról már nincs akadálya a nagyobb sebességnek. A határt én 30 km/h-nál húznám meg a túlzott dinamikus és zajterhelés miatt. Bár nyilván az emelt könyöksines BKV szempontjából "nagysugarú" kitérőkön egyenes irányban szívbaj nélkül 50. (Már csak két ilyen kitérő van a hálózaton: Szent Gellért téren a "Bútorváltó". Korábban a Nagykörúton az Aradi utcai visszafogó volt ilyen).
A váltót pedig ugye általában nem villamos motor, hanem elekromágnes állítja át, ugye? Én jobbnak tartanám, ha a villamos mágnessel adna jelt a pályán található érzékelőnek, ami állítanám és lezárná a váltót, le is reteszelné és lehetne rajta menni 40-50-el.
3 féle dolgot használnak a felsővezetéken: szánszerkezet, lazavezeték, HON kapcsoló. Ebből a két utóbbinak az áranszedő érzékelés a feladata, míg a szánszerkezetnek a váltóállítás. A szánhoz rendelt relé akkor kapcsol, ha az áramszedőn átfolyik legalább 50A, az utóbbi kettő pedig a felvet áramtól függetlenül mindig.
Általánosságban elmondható, hogy a szánszerkezet után mindig található egy lazavezeték vagy HON kapcsoló. Attól függetlenül, hogy a váltót állítottad vagy sem, ez utóbbi behozza a "reteszt". Ez nem mechanikus retesz, hanem az ismételt szánszerkezetről való állítás kizárása. Ezt egyébként a váltójelzőn egy sárga fénnyel jelzi vissza. A váltó utún olyan távolságra, hogy a vonalon általában közlekedő jármű is elhagyja a váltót fel van szerelve egy másik laza/HON, ez oldja a reteszt. Azokon a vonalkon ahol üzemszerűen közlekednek két áramszedővel a járművek (sőt sok más helyen is, de ezeknél kötelezően), úgy van kialakítva a rendszer, hogy az áramszedőket beszámolja.
Tehát kérdésedre a válasz. Első szedő állít, behozza a reteszt, tehát a hátsó már nem tud állítani, de azt is beszámolja, és amikor mindkettőt kiszámolta, a retesz felold.
Akkor majdnam olyan, mint a váltóállító érzékelő? Egyébként hogy van ez ? Pl. a csatolt ICS-ken és a Combinón is két áramszedőnek fennt kell lennie. Ez egyikkel átállítja a váltót és lezárja. A hátsó viszont nem vált alá? Vagy nem lehet, mert le van zárva?
A pontos működési elvét nem ismerem, az áramszedőt érzékeli, egy kis fehlr doboz a felsővezetéken. A lazavezetéktől eltérően 60-70 km/h sebességig működik megbízhatóan.
"Hűvösvölgyben valamilyen hurkok vannak a sínek között"
A sínszál oldalára szerelt nyúlásmérő bélyeg érzékeli a villamost.
Induktív hurkos módszer található a Nagykörúton (a felújítás óta), illetve kb két héttel ezelőttig a Csóka utcánál. Azt most kiszerelték, és normál HON kapcsolóval oldják meg a járműérzékelést, tekintvén, hogy a hurok az autókat is érzékelte, és ettől rendszeresen megkavarodott a rendszer.
Hűvösvölgyben valamilyen hurkok vannak a sínek között, pontosan nem tudom hogy működik... De legtöbbször sehogy:)
Egyébként a két áramszedős villamosokra másik megoldás, hogy a vezetéken lévő érzékelő egy számlálót működtet és akkor lesz szabad a szakasz, ha annyi áramszedő jött ki amennyi be is ment.
Holnap (26.-án) reggel 6 órakor kezdődik a komáromi Elektra átadása. Előre meghatározott ütemterv szerint kezdődik a váltóhajtóművek lecserélése. Ahol erre lehetőség volt, ott a még most működő hajtóművel szembe felszerelték az újat. Sajnos sok helyen erre egyszerűen fizikálisan nem volt hely, ezért nem lehetett felszerelni az újat. Itt sajnos az átadáskor kell a merevkeretet, és az új hajtóművet felszerelni.
Ahogy egy váltóra felkerült az új hajtómű, és a geometriai és erőméréseknek megfelelt, azt azonnal forgalomba helyezik, és utána már az Elektráról állítják.
Több jelzőt is csak átadáskor lehet felállítani, mert az új helyen takarta volna a régit.
Jaja. Be is számozták szépen az új tornyot is. XIV-es számot kapta.
A hajtóműveket azokra a váltókra szerelték fel, ahova tudták, de ott sincsen kapcsolat az állítórúd és a hajtómű között, mivel a másik oldalon rajta van az echte hajtómű, amivel ténylegesen állítják. Az üzembe helyezés alatt fogják szép sorban az összes váltóról a régit le- az újat meg bekötni.
A képeket majd küldöm az érdeklődöknek, csak még be kell forgatni meg átnevezni. Legalább két hét. Türelem.
Villamosnál a szig.sínre két példa van: Mézeskalács téri és a Bécsi úti végállomás. Itt valami Integrás cuccokból felépülő biztosítóberendezés van. S ami nekem külön tetszik, hogyha jó lenne a pálya, akkor akár 50-el is át lehetne menni egyenes irányba a váltókon:)