Keresés

Részletes keresés

Marjannka Creative Commons License 2015.12.31 0 1 133756

BÚÉK MINDENKINEK!

Makarska Creative Commons License 2015.12.31 0 5 133755

Boldog, horvátországi élményekben gazdag új évet kívánok mindenkinek ezzel a kicsit snassz sörrel, borral, amit szilveszterre tartogattam, a dalmáciai balzsamecettel, és az október 23-án Krk-ről hozott fügecsemetével, ami mutatja, hogy talán hamarosan jön a jó idő!

 

wdriver Creative Commons License 2015.12.31 0 0 133754

dejóó most nézem 15 fokos a víz legalábbis net szerint.

azért az hüvi :-) de jó képek :-)

 

Előzmény: CroGabi (133752)
attilav1 Creative Commons License 2015.12.31 0 1 133753
CroGabi Creative Commons License 2015.12.30 0 2 133752

Óév búcsúztatás Losinj-on :-)

2015.12.30

 

jaaagf Creative Commons License 2015.12.29 0 1 133751

Üdvözlet!

Párommal tervezünk egy Dubrovnik városnapok / Szent Balázs fesztivál kirándulást január végén, február elején. Télen még nem voltunk Horvátországban, de ahogy olvasgattam délen enyhe az idő. Igazán az után érdeklődnék, hogy volt-e már valaki Dubrovnikban ilyen téli fesztiválon? Hivatalos programokat már találtam, de mit lehet még csinálni ilyenkor a túrázáson kívül arrafelé? Tudom, fürdeni a tengerben ;-) - az is tervben van, legalább egy "lábáztatás" erejéig...

wdriver Creative Commons License 2015.12.29 0 1 133750

nézzétek mit találtam a kertben!

még tavasszal elszórt Blitva magok ismét kibújtak az avar alól :-)

finom fokhagymás-olajos lesz belőle :-)

 

és a kutyatej /Euphorbia atropurpurea :-))  / is szép volt a harmattal.

HPEx20i16v Creative Commons License 2015.12.28 -1 1 133749

És ha már hasonlóság...a kisfiam nyáron kirobbanthatatlan volt a tengerből, most meg elráncigálhatatlan a fa környékéről...

 

Előzmény: HPEx20i16v (133748)
HPEx20i16v Creative Commons License 2015.12.28 -1 4 133748

Így az Ünnep végén én is csatlakozom és utólag is Boldog Karácsonyt mindenkinek!

 

Persze ha meggondolom, akkor ez az ünnep nincs is olyan távolt a tengertől...mert hát fenyő, díszek, hangulatos fények, boldogság, jókedv... :)

 

fekvőrendőr Creative Commons License 2015.12.26 0 2 133747

Kissé késve:

 

Boldog karácsonyt mindenkinek!

fekvőrendőr Creative Commons License 2015.12.26 0 0 133746

Ez a célozgatás talált! :-)

Előzmény: hul (133731)
Makarska Creative Commons License 2015.12.25 0 7 133745

Boldog Karácsonyt és horvátországi utazásokban gazdag új évet kívánok mindannyiunknak! :-) :-)

emojnarode Creative Commons License 2015.12.23 0 3 133744

Mivel a hazai média még mindig hallgat, gondoltam, hogy melegében tájékoztatom a fórumot, hogy új szelek fújnak Horvátországban. Új kormány alakul 28-tól, a régi eltűnt a süllyesztőben. Ezt most egy órája jelentette be az ország elnöke.

Törölt nick Creative Commons License 2015.12.23 0 0 133743

:)

Nem  is tudom.Ha lenne egy cesnám biztosan hiányolnám hozzá a reptereket.Jablanica környékén biztosan. Kovacevic étterménél nálam kötelező a megállás.

Előzmény: The_Rible (133735)
hul Creative Commons License 2015.12.23 -1 0 133742

Jugoszlávia léte és szétesése nagyhatalmi játszmák területe volt. Ma is az, és nem szabad elfelejteni a szláv kötődést...az oroszok nagyon ott vannak minden km-kőnél. Nem érdek, hogy a boszniai autópályák nagy sietve megépüljenek, mi meg nem tudjuk az érdekeinket érvényesíteni, hogy hamarabb leérjünk a tengerhez :-) 

Valóban csuda arrafelé menni, szép terv, amikor élmény maga az utazás, megalvással stb. Ki hogyan szereti, mikor mi a jó. Sőt, a lehetséges autópálya helyett is lehet lecsorogni, végig sok látnivalóval, megállással, akár a parti úton is, de ezt az teszi lehetővé, hogy a tranzit szállításnak ott a kiépített gyorsforgalomra alkalmas út. Azért emlékszem olyan időkre, amikor nem volt és komoly megpróbáltatással jutott az ember le délre.

Különben az elmúlt években hazafelé a parti úton jövünk, ami 5-6 óra, de annyira csodás, hogy ezt választjuk. Aztán estére fel a pályára és hajnalra itthon.

HPEx20i16v Creative Commons License 2015.12.23 -1 1 133741

"csak le kéne betonozni"? "Csak" ezek nem férnek bele (forintban) 10 számjegyű összegekbe...ha lenne gépenként 1 milla nyereséged (biztos nem lesz), akkor is 10.000 (tízezer) gépből talán kezdene nullás lenni a történet és akkor itt el is vérzett az egész...

Amikor egy normálisabb borászatot mostanában közel 1 milliárdból tudunk megépíteni (500 millió alatt meg már 10 éve nem építettünk...), addig egy repülőtér kifutó kialakítás, megfelelő szerkezettel, szabványoknak megfelelő kiegészítőkkel és kiszolgáló létesítményekkel esélytelen, hogy olcsó legyen....

Előzmény: attilav1 (133726)
emojnarode Creative Commons License 2015.12.22 -1 2 133740

Maradjunk annyiban, hogy Jugoszlávia szétesésén Horvátországban a bal oldali garnitúra siránkozik. Ez egy külön elemzést igényelne, de mivel ez nem politikai fórum, nem is részletezném a témát. De mivel érdeklődésre számot tartó  témát dobtál fel, most az uborka szezonban nem ártana ezt a  dolgot ébren tartani, márcsak azért is, mert sokan " nem járatosak ezekben az ügyekben".

Előzmény: Törölt nick (133737)
The_Rible Creative Commons License 2015.12.22 -1 0 133739

Nem hiszek a faék egyszerűségű magyarázotakban, összeesküvés elméletekeben. A szétesés természetes folyamat volt, a mesterséges államok mind ilyenek, csak erővel lehet összetartani őket (Szíriában, Irakban ennek vagyunk tanúi). Erősebbek voltak a széthúzó erők, mint azok az érdekek, amelyek összetartották a részeit. A szétesés sebessége és módja valóban meglepő volt. Abban valóban volt a hatalmaknak szerepe, de csak katalizálták a változást, nem előidézték. Az valóban az emberek saját tragédiája, hogy elhitték, ez így fennmaradhat, működni fog,és erre rendezkedtek be. A sok vegyesházasság után ha jól emlékszem kb. 20% volt már a magát jugoszláv nemzetűségűnek vallók aránya. Ez sajnos olyasmi, mint belgának, vagy osztráknak lenni. (Ezen országok fennmaradására sem vennék mérget.) Nezéz lehet nekik most identitást találni. Kik ők most? Hazátlanok.

Előzmény: Törölt nick (133737)
emojnarode Creative Commons License 2015.12.22 0 3 133738

Érdekes beszélgetés volt az alábbi eszmecsere számomra és talán tanulságos is. Miért? Évekkel ez előtt. még az "átkosban"  volt szerencsém együtt utazni Bosznián keresztül le a tengerre egy akkor  hozzám képest középkorú amerikai hölggyel. Az illető horvát származású volt szépen eltársalogtunk. Sarajevot elhagyva, valahol Jablanica után, ahol a vidék kezd átmenni  "vad" tájakba, a nő megszólalt. " Akár hiszi, akár nem, én bejártam a Grand kanyont, a Koloradó vidékét, egészen a Niagaráig, de ez a táj mindig csodálattal tölt el, akár hányszor erre járok". Még mindig fülembe csengenek szavai. Ezek azok a dolgok, amit repülőről nem látunk.Lentről másként néz ki.

Törölt nick Creative Commons License 2015.12.22 -1 1 133737

Off.

"Mindenki éljenzik Jugoszlávia szétesésén..."

 

Igen, azok a hatalmak éljeneztek akiknek ez volt a céljuk.

De akiket a leginkább érintett, az egykori Jugoszlávia polgárai egyáltalán nem. Máig alig találsz olyan szerbet, horvátot, bosnyákot aki ne sírná vissza a Nagy-Jugoszláviát, mikor még viszonylagos jólétben és békében éltek. Nekem volt vajdasági magyar ismerősöm aki a jugó hadseregben szolgált és azt mondta hogy azért a Jugoszláviáért máig tudna harcolni ha kellene. De ami ma van az katasztrófa, és csak mesélte, mesélte az egyéni sorstragédiák tömkelegét amelyet a háború okozott, csak náluk.

 

Azóta aztán Bosznia elvesztette lakosságának egyharmadát, közel másfélmillió embert, Horvátországból és különösen Szerbiából továbbra is tömegesen vándorolnak el az emberek, már számolni is nehéz, főleg a fiatalok, sokkal nagyobb mértékben mint akár tőlünk, gazdaságaik döglődnek. 

A kétmilliós Szlovénia lóg ki egy picit a sorból, talán egyedül ők jártak jól ezzel.

Meg azok akik nem akartak egy oroszbarát Jugoszláviát látni Európa közepén.

Előzmény: attilav1 (133733)
szikla2 Creative Commons License 2015.12.22 0 0 133736

Kb: 5-6 éve próbáltak Szegedről járatot indítani Montenegróba egy 20 fős Cessnával.

Nem emlékszem pontosan, de kb. kettőt, vagy hármat fordult, és kimerült az érdeklődés iránta.

 

 http://www.delmagyar.hu/belfold_hirek/repulojaratok_perrol_az_adriara_/1093308/

De erről sem hallani már.

 

Szeged - Primosten kb 11 óra kocsival.

The_Rible Creative Commons License 2015.12.22 0 0 133735

Ez így van, én is így teszek, amikor csak tehetem. De ha 4 óra alatt is le lehetne jutni, akkor talán többször mennénk, nem? Évente egyszer egy nagyobb csavargás, boszniában alvással, a többi alkalommal meg csak A pontból B pontbba. Mondjuk évente négyszer-ötször. Ha meg lenne egy cesnám, amivel a közelben el tudnék szállni, akkor havonta egyszer is biztos :)

Előzmény: Törölt nick (133734)
Törölt nick Creative Commons License 2015.12.22 0 5 133734

Én egy maradi vagyok.Reggel 5 kor indulok és este érkezem Korculára vagy Orebicre.Ha tíz autópálya lenne akkor sem azt használnám.Nekem maga az odautazás is program és élmény.Mindig viszünk bele valami új látnivalót.Sőt ma már ott tartok, hogy egy éjszakára megszakítom az utamat odafelé és hazafelé is.Boszniában is vannak nagyon szép helyek ahol érdemes kicsit körülnézni.Egész más és élménygazdagabb az utunk mióta ezt tesszük.Ki nem hagynám sem Vrbas sem Neretva völgyét.minden évszakban más és más.Sokan autóba ülnek és már ott is szeretnének lenni.Ahány ház annyi szokás.Én inkább komótosan az utazás adta élmény kihasználásának vagyok híve.

Cél lényeges de ahhoz, hogy azt elérd az útazás is fontos.Néha maga az utazás fontosabb mint a cél.Ha meg nem feladatnak éled meg az odavezető utat hanem kalandként akkor ez a kettő teszi teljessé az élményt.Valahogy így gondolom én.

Előzmény: attilav1 (133733)
attilav1 Creative Commons License 2015.12.22 0 0 133733

A megoldás egyébként nem ez, hanem pénzt adni a bosnyákoknak, hogy minél hamarabb elkészüljenek az autópályáikkal, és akkor 4 óra alatt Pécsről Dél-Dalmáciában vagyok. Azt semmivel nem tudod überelni.

Elvileg az EUnak kellene pénzt adnia erre, de hát ők inkább meghívtak egymillió menekültet és majd azok "integrációjára" adnak pénzt... 95-ben lett vége a háborúnak 2015 öt írunk számtalan alkalommal adhattak volna pénzt rá mégsem tették. Megvan ennek a logikus oka szerintem, bár kissé összeesküvés elmélet szagú, az usa mellett főleg ausztria és németország jeleskedett jugoszlávia szétverésében, az elsők közt támogatták horvátország és szlovénia függetlenségét, és hát látszik hogy az osztrákok németek a mai napig elsősorban a horvátokhoz szlovénekhez öntik a pénzt, ezért (is) épültek náluk rohamtempóban autópályák. Bosznia meg egy protektorátus eu-usa függésben... Mindenki éljenzik jugoszlávia szétesésén, meg hogy végre felszabadultak az "elnyomott" horvátok szlovének bosnyákok stb, de az ebből adódó gazdasági károkról senki sem beszél, az is gazdasági kár hogy nem tudsz egyszerűen keresztülsuhanni bosznián a tengerpart felé, mert a mai napig nincs autópálya, határátkelőkön kell várakoznod stb.

Érdemes meghallgatni Amelie Lanier előadásait jugoszlávia széteséséről/szétveréséről: http://cba.fro.at/series/ellenhang

Előzmény: The_Rible (133730)
The_Rible Creative Commons License 2015.12.22 0 0 133732

Azért én is eljátszottam már a gondolattal, hogyha lenne egy nagy farmom (ott laknék), lenne egy cesnám, ami onnan felszállhatna, korculán is le tudnám tenni a gépet valahol, akkor milyen jó lenne...  :)

Előzmény: hul (133731)
hul Creative Commons License 2015.12.22 0 1 133731

A turistatársak mobilitásáról mondanék mégegyszer valamit, miszerint nagyon sokan nem mondanának le a saját cuccaikról, sátor, lakókocsi és egyebek, beleértve a németek otthonról hozott söreiről. Vagy egyes magyarok szlovákiai, igen finom különlegességeiről:-) 

(valaki most mosolyog, mert tudja miről beszélek:-)

Namost: a harminc körüli adriai látogatásom alkalmával 3 gyerekkel sem ültem dugóban, mert előre tudom, mikor nem szabad menni-jönni. Sajnos van dugó, de van időpont, kártyás kapu, amikor és amivel megúszható. Ha ültem, hát baleset miatt, de sajnos ez elkerülhetetlen.

Az egész napos fáradalmakról annyit, hogy nem hiszem repültél eleget, ezért cipeltél eleget... amikor benn ülsz a felhők felett még ok, de Horváto. egyetlen pontja sincs annyira messze és olyan elérhetetlen, hogy ne lenne jobb kocsival menni. Arról nem beszélve, hogy bizonyára sokkal olcsóbb is, hiszen az álmodott repülős infrastruktúra kiépítése is horror pénz lenne. Valaki ezt megfizetné előre is meg utólag is...

A bérelt autó pedig... itt a szomszédban... Görögo. v Spanyolo. sorolhatnám ok. de az Adrián? Na jó esetenként, de tömegesen?

 

Jól játszottunk:-) Azt hiszem a sok HA, ami a mesében is látványelem csak, hát jó volt, ha elég szabad képzelőerő van jelen, és eltekintünk a  realitástól. Megkockáztatom, a kulcskérdést nem tetted fel: kinek áll érdekében? Ki fektet be ide, ennyit, ezért, amikor végig cáfolható a célszerűsége? A mai repülési elérhetőség megvan. Aki így utazna, megteheti. A többség nem így akar. A magam és barátaim nevében mondhatom, nem cserélném fel a mai autózást Horváto.ba semmiféle légcsavaros+busz meg ki tudja milyen megközelítésre.     

Itt a vége fuss el véle.

Előzmény: attilav1 (133726)
The_Rible Creative Commons License 2015.12.22 0 0 133730

Minek neked akkor az eszéki reptér? Ennyi erővel indíthatsz járatokat Bp-ről, vagy Debrecenből is. Oda is ráhordhatod az embereket Szegedről kisgépekkel, és onnan egy nemzetközi járat Splitbe, Dubrovnikba vagy Zadarba.

Egyre kevésbé értem, hogy mi a nagy ötlet.

 

A megoldás egyébként nem ez, hanem pénzt adni a bosnyákoknak, hogy minél hamarabb elkészüljenek az autópályáikkal, és akkor 4 óra alatt Pécsről Dél-Dalmáciában vagyok. Azt semmivel nem tudod überelni.

Előzmény: attilav1 (133728)
The_Rible Creative Commons License 2015.12.22 0 0 133729

még annyit, hogy minek költenél pénzt egy udvari reptér kialakítására, mikor onnan 15-20 percre van a pécsi reptér (végig autópálya). Udvarról az eszéki reptér kb. fél óra, pécsről kb. 40-50 perc, de Bp-rő sem több mint két óra.

Gondolod, hogy akár csak 1,5 óra megtakarítást megér egy új reptér kialakítása? Nem beszéélve a 20-30 perces előnyről, amit a pécsi reptérrel szemben nyersz. Vedd azt is figyelembe, hogy a repülőjárat indulása előtt legalább 1 órával ott kell lenni, az két járat miatt már 2 óra, a repülőtér elhagyása is legalább fél-fél óra, az már 3 óra veszteség a közúthoz képest. Ha 6-8 órás a közúti út a tengerhez, akkor ezt a három órás veszteséget kell behoznod a repülővel.

 

Nem nagyon vannak repterek a tengerparton sem (ezért tallálták ki a hidroplános közlekedést), ezét biztos, hogy a reptértől a szállásod 1-3 órára lesz.

 

Ez inkább nagy szállodákkal működhetne, ahova sok ember akar eljutni, és ahonnan az emberek nem akarnak sehova sem menni (Egyiptom, Tunézia), nem kell nekik autót bérelni. Dalmácia nem ilyen, családi házak vannak, nagy távolságok, kicsi embersűrűség. Egy apartmanban nem nagyon tudsz meglenni autó nélkül, mert bolt sincs minden sarkon.

 

A határátlépést említetted, hogy meg lehet spórolni a várakozást. Hogyan? Nem buszokkal akarod átvinni az embereket a határon? Max. az autópályakapuknál levő dugót tudod megspórolni, de erre már itt sokan tudják a megoldást. 

 

Előzmény: attilav1 (133726)
attilav1 Creative Commons License 2015.12.22 0 0 133728

Egyébként meg az eszéki pont egy nemzetközi reptér(állandó határőrség), tehát a megyeszékhelyeinkről lehetne oda közvetlen chartert indítani csak kérdés mekkora lenne az illeték ezesetben mert ez már nemzetközi forgalom lenne, ha megfizethető akkor inkább a közvetlen Szeged-Eszék Békéscsaba-Eszék Debrecen-Eszék stb chartereket pártolnám.

Olyan konstrukció is elképzelhető hogy pl a magyar iroda kibérel 2-3db 50 fős légcsavarost ami a megyeszékhelyekről ingázik hetente eszékre turnusváltáskor, a horvát partneriroda meg eszékről már gyors sugárhajtású gépekkel repteti a kuncsaftokat a tengermellékre.

Az a megoldás is elképzelhető természetesen hogy kocsival megyünk az eszéki reptérre, azonban a repülő nem vár, ha dugóba kerülünk valahol. Szegedieknek ez a megoldás jó lenne ha 2x2 sávosítanák a bajai utat. Mert egyébként az eljutás ideje elég lutri.

The_Rible Creative Commons License 2015.12.22 0 0 133727

Amiről Emojnarode ír, azt én közvetlenül ismerem. Egy korculai ismerősöm szervezte meg ezt a hidroplános szolgáltatást. 4 évébe telt csak az engedélyek megszerzése, pedig egy igen egyszerű dologról van szó. Ha azt gondolod, hogy Magyarországon hatalmas a bürokrácia, a helyi kiskirályok hatalma, akkor ezt szorozd meg tízzel, és megkapod ami Horvátországban van. A srác helyi ember, jó helyismerettel, kapcsolatokkal, mégsem bírta, otthagyta őket a francba, már egy éve ismét Németországban vállalkozik  inkább.

 

A pécsi reptér megmentését cézó kísérleteket is ismerem közvetlenül, ott is évek óta egy repüléshez értő civil csoport próbál, a tiédhez hasonló ötleteket keresztülvinni. Mindegyik öttlet már a legelején, a finanszírozás megszerzésénél megbukik, mert tőkeerős bankok csak teljesen kiforrott, előzetes engedélyekkel rendelkező projekteket hajlandók finanszírozni. A bankok a nagy számokat szeretik, nagy gép sok utas, folyamatos oda-vissza forgalom (napi négy járat), teljes kihasználás. Ha ilyent tudsz, már adják is a pénzt. A pécsi reptérrel is az a legnagyobb baj, hogy rövid a kifutópálya, és a Wizznél és a többinél rendszeresített géptípusok nem tudnak leszállni. Minden más kockázati befektetés területe, Magyarországon a kockázati tőkepiac nagyon fejletlen, talán csak a kisköltségvetésű start-upoknál működik.

 

Egyébként az Eszéki reptér is döglődik, évek után tavaly indult el ismét egy nemzetközi járat onnan.

 

Én is megfontolásra ajánlottam egy kisgépes kör-járatot, mind Dél-kelet Ázsiában, ahol a tyúkjaikkal repülnek az emberek mert ez a leggyorsabb, olcsó és megéri. Azt gondolom, hogy horvátok Schengenbe való belépése lesz a gyógyír, onnantól belföldi járat lesz minden európai.

 

Mindenesetre szimpatikus, hogy mersz nagyokat gondolni, még ha nem is értesz hozzá. Legtöbben kinevetnének, de csak így lehet nagy dolgokat véghezvinni, úgyhogy én bátorítalak: gondolj ki bármit és csináld meg!

 

Ha esetleg van pénzed/géped, amit befektetnél, akkor összehozhatlak a pécsiekkel.

Előzmény: attilav1 (133723)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!