Ide várom azokat a szabadidős vitorlázást kedvelő kalandorokat, akik az "ultrakönnyű" - azaz tőkesúly nélküli - vitorlázás gyakorlói, szerelmesei, megszállottai... :o)
Engem nagyon megsopatott az ido. Hajnalban jot mentem, de zamardi keleten 8kor mindenszel eltunt. Pont evezes tavolsagon kivul voltam es nem tudtam a halasztott startrol. Azert a 2. Bolyahoz odamentem.
Flagstaff kolegara rakozelitettem de egy erosodes elvitte pont mikor koszonni akartam
Tstar kollegaval kicsit mentunk egyutt
Nadastavi kollegat nem talaltam
Beszelgettem menetkozben hajoepitokkel meg sokan masokkal
Kicsit keseredes lett de jo kis nap volt, a keleti medence megint kipipalva de du mar nagyon gyenge ido volt igy 13 oraba kerult
Nemtom. Komolyan mondom sejtelmem sincs mikor értünk oda, némi rohanásban voltam én is a kocsit csak úgy leállítottam a családdal míg kiderítettem mit hova mikor merre meddig mivel aztán az asszony ment nevezési lapért sorakozni és a 106-ost kaptuk. :) Vagyis könnyen megeshet hogy tudtunkon kívül összefutottunk.
Holnapi nap kicsit húzós lesz mi Fenyvesről indulunk ez futóval kis híján némi rátartással egy órás út. Igen korán lesz ébresztő. A lényeg hogy a hajó össze van rakva teljesen csak a vitorlát kell felhúzni, fockot kibontani és goooo.
Vízmélységre kíváncsi leszek, épp az imént néztem meg itt Fenyvesen a parttól 700m-re (jóval túl a piros-fehér bóját) ért kb a nyakamig a víz ez durván 160 centit jelent. De 4-500m-re volt ahol térdig ért. Biztos ami tuti tegnap este még a billenős klemmet felraktam a kormányrúdra. A parttól centiben mérem azt a távot odahaza ahol a nyakamig ér a víz és az nincs 400. :D
Szerintem teged lattalak 14:08-kor a reg asztalnal de rohantam meg 4 gyerekkel voltam. 105-s leszek. Holnap majd pacsizunk. Jo lesz a szel! Megcelzem az osszetett 50-60%-at :-)
Versenyen való részvétel során mentesülsz egy csomó kötelezettség alól, például a kötelező felszereléseket (horgony, egyéb firlefranc) se kell magadnál tartani. Mellény hacsak nem cockpitban fekvős a szél, nálam minden esetben alap. Úszni ugyan tudok elég jól de ha fejen húz a baum utána nem biztos... 100N mellény elég problémás kicsike jollénál ahol alacsonyan van a baum, a gallérja hajlamos vagy a baumba vagy a grószschottba akadni és egyik se vicces.
Hajó lemosva, alját lesavaztam az évtizedes retektől, sajna előkerült egy kis +ez+az, itt-ott ozmózis pöttyökben a korábbi sérülések, leverődések helyén, meg két nem szép nagyobbacska leverődés, szóval lesz teendő a hajóval de még így is teljesen OK sztem a korához képest. A holnap kora délelőtti startot ismét a futóra szíjazva várja már. :-) Asszony nem örült mikor meglátta a vitorlás motyók mennyi helyet foglalnak az amúgy nem kicsike csomagtartóban. :-) Grósz, fock, kötelek, pót csetreszek, svert, kormány, 50N mellény, neoprén cipő és minden eshetőségre készülök ezért vettem trapézmellényt és viszem a hideg idős neoprén ruhámat is ha netán valami hidegfront törne ránk 5-7 fokos sarkvidéki széllel. :-D
Kaptan pár perce még plusz hivatalos infókat (a lenti kérdéseimre): "nem kell hajóvezetői, kijönni se kell, csak ha a rendező motorosról jelzik. Mellény ok.".
Közben meggondoltam magam az indulással kapcsolatban és viszek hajót holnap (kicsit felbátorodtam, ettől függetlenül több szempontból is "mély víz" lesz számomra a szombati nap).
A Svert Kupa szervezőitől ma e-mailben kérdeztem, készségesen válaszoltak.:
NEM kell sportorvosi igazolás!
A kérdéseim alatt válaszoltak.:
Egy Laser Standard jolléval neveznék pénteken személyesen. Személyautóval vinném utánfutóval Szeged mellől Szatymazról (Balástya mellett az Őszeszéki-tavon vitorlázok tavaly óta). Felmerült néhány kérdésem.
- Parkolási helyet tudnak még biztosítani (ha nem, valahogy megoldom a távolabbi utcákban)? Nem, ezt mindenkinek egyénileg kell megoldani, mi max sólya kocsi tárolást tudunk biztosítani a verseny napjára a hajófelszereléshez, de azt is befogadóképesség határáig értelemszerűen. (lásd www.svert kupa GYIK menü)
- Sportorvosi igazolás szükséges a nevezéshez?
Nincs, amatőr verseny
- *50 N-os úszássegítő eszköz (ami Laseren elterjedten használt "versenymellény") viselése elegendő (100 N mentőmellény nekem nincs, mert nem tudok benne mozogni a Laseren)?
- **Elsőfokú viharjelzésben ki kell jönnöm a versenyről (500 m, ill. 200 m v. v. sporteszközre)?
Kedvtelési célú vitorlás kishajóvezetői engedélyem nincs, tervben van (Laserre nem kell).
* Trapézon, ill. 10 cs feletti szélben (Y kódlobogó) a versenyen minden versenyző köteles egyéni
úszóeszközt viselni. Mivel a HSZ a mentőmellény kifejezést használja ezt én úgy értelmezem, hogy az 50 N-os úszássegítő eszköz állandó viselésével a fentieknek bőven eleget teszek.
** Csak a sportegyesületi igazolvánnyal rendelkező résztvevők mentesülnek a viharjelzés és a parttól való maximális eltávolodás szabályai alól hivatalos versenyeken (HSZ). Mivel itt nincs kék könyv és nem is kell, így számomra az a helyes válasz -a HSZ ismeretéről, betartásáról a nevezésénél nyilatkozik az ember-, hogy egy esetleges viharjelzés értelemszerűen egyenlő a versenyem -Laser, vitorlás vízi sporteszköz, de legyen akár vitorlás csónak- végével.
A parkolás lesz izgalmas futóval.
Aki Pénteken a vízről érkezik, pl. regisztrációnál, én javaslom, hogy más módot válasszon, mert a fentiek alapján vendég hely sem lesz a kikötőben! Azaz esetleg nem tud fél órára kikötni, hogy aláírjon, befizessen. Erre konkrétan nem kérdeztem rá, de írják.
Amint megjelent az előrejelzés a windfinderen, azóta nézem. Az utóbbi 1-2 napban már nem nagyon változott sem az irány, előtte azért olykor voltak kalandos számok. :)
Nem tudom egy délies jellegű szél mennyire gáz a déli parton, növényzet, épületek mennyire kavarnak be, de talán a hullámokat nem lesz lehetősége nagyon feltúrni. Valahol titkon olyan 8 csomó körüli szélben bíztam/reménykedtem, egy olyan pont fain se nem túl erős se nem túl gyenge, inkább csak olyan gyanúsan közepesebbecske szelet szeretnék. :-) Lehetőség szerint a pálya nagy részére merőleges iránnyal. :-) Ha nem túl nagy kérés. Denevér feje és fekete kakas vére híján valami más, testi épséget nem veszélyeztető áldozatot fel tudok ajánlani. :-D
Szélelőrejelzés (36 h-s WRF), ezt ma ( 8-án csütörtök) este érdemes először áttanulmányozni, addig szerintem nem sokat tudhatunk a várható szélviszonyokról (az ECMWF Zamárdira jelenleg Délies áramlást mutat Szombat délelőttre és mérsékelt szelet, de számokba még nem mernék belemenni, mert estére előrejelez egy kisebb légnyomásminimumot, ÉNY-ra forgást és jelentős frissülést). Most szerdán volt és jövő hétfőn várható jelentősebb fronthatás, így extrémebb körülményeket nem jósolnék a Svertkupára (Enoshimára éppen Vasárnap, ill. sokkal valószínűbben Hétfőn csap le majd a Krosa névre keresztelt, mára tájfunná erősödött trópusi vihar. Egyébként a szélerősség ennek köszönhetően ott napról-napra növekszik, ami most nem kedvez a Gyapjas testvérek olimpiai kvóta esélyeinek. Pedig a hét elején volt egy fantasztikus futamgyőzelmük, 120 m-t vertek rá a 2. egységre is! Holnap zárul a 470-es VB.)
Hajó a futón (már itthon az udvaron) rögzítés megkomponálva, holnap leveszem, lemosom, pár apróságot még megcsinálok, aztán itt is a pénteki indulás. Azt nem tudom hogy fogom összehozni hogy a fél nyolcas eligazítást után durván fél óra alatt (ha kilenckor rajt van) kell felszerelni a hajót közel nulláról úgy hogy most bizony a grósz is szét van szedve, nem csak feltekerve a baumra.
Uhh. Remélem szombaton kevésbé lesz szigorú az idő, hullámokkal már én is találkoztam de az oldalfalamat eddig nem igazán (vagy nem jelentősen) haladták meg és az nekem alacsonyabb mint a tiéd. Szó se róla elég küzdelmes lehet méteres hullámokban hajózni. főleg ha a hullámok viszonylag sűrűn jönnek.
Kissé kezdek feszült lenni ahogy közeleg a szombati nap. :-)
Azt a vegen viszonylag 1szeruen visszaalitottam kb 2 liter deckvizzel
Az a kocsog nagyhajos aki meg lb 80 meterrol vegignezte, de nem felem motorozott hogy megkerdezze milyen a kedvem hanem bemotorozott a 200 meterre levo yachtkikotobe kapja be.
Sokminden vegigfutott a fejemen pl: miert van nalam kocsikulcs?; miert nem raktam be a nadragom a karabinerrel rogzitett taskaba?; miert nincs rajtam a melleny mikor itt van a hajoban?; miert nem csinaltm meg mar 1 eve a deckajto butorzarat?; a butorzar hiany miatt mennyi viz lesz a testben?; mit kell most leggyorsabban tenni ha leszur az arboc?; miert nem rogzitettem a swertet, hogy ne tudjon becsukodni mikor fejjel lefele van a hajo?
Spibaumot meg kesobb egyenlore a nelkul. Egyebkent mivel a forstag eltartja olyan 45 fokban biztos el tudok terni a teljes hatszeltol de lehet megjobban.
Kulonben mozgalmas napom van. Reggel spi delre megvan eletem elso borulasa.
Nem is volt veszes csak az a kb 3 mp mikor mar lattam hogy nem fogok aterni a swertre ebbol teknos lesz.
Spibaumot egyedül hogy kezeled? Sokat filóztam már én is ezen a spinnakerezésen de ezen mindig elakad a gondolatmenet. Spibaum nélkül meg túl sokat sztem nem ér max hátszél környékén, pont a leghasznosabb félszél-bőszél közötti tartomány nem használható ki vele.
En meg kiszaladtam most hajnalban spinakkerezest gyakorolni. Moderalt szelben el tudok vele banni. Kene 1 jo hosszu tura hogy sokaig gyonyorkodhessek benne.
Ma gyakoroltam a haulzolva félszélből félszélbe visszafordulást. Bár a szél kifejezetten erős volt, néha nem mertem csak a már megszokott módon fordulni, azért sikerült nem felborulni és ismét rájönni hogy a megszokott/beidegződött dolgokon változtatni nehéz. :)
A tavat jól összefirkáltam, a szél a vége felé már gyengült, több helyen alig volt mikor vonultam le a vízről. Azért annyira nem rossz eredmények ezek:
https://drive.google.com/file/d/11mtTTBQzPj1H5mM47d-NieMy_pAPj4xr/view?usp=drivesdk
Ja! Ma sikerült legalább annyi vitorlázással kapcsolatos gyakorlatomnak hasznát venni, hogy közel percre pontosan sikerült megjósolni a szél felerősödése, az ég elfeketedése alapján az eső érkezési idejét. Kettőkor mondtam a két lyányomnak hogy kapják össze magukat ha le akarnak menni a tóra mert 35-45 perc és esni fog az eső. 40-kor elindultunk fel a tóról, már felfelé is volt pár kósza eső csepp de még épp volt annyi időm hogy a pár szem hullott szilvát összeszedtem és már kezdett is esni az eső. :) De már az eső előtt húsz perccel akkora szele volt hogy nem szerettem volna kint lenni a vízen.
Mindenkinek van mit tanulnia és van miben fejlődnie, bármennyi időt is töltött a vízen eddig.
Nekem például mivel sose volt rá szükségem ezért soha nem is gyakoroltam a rajt előtti lobogtatott vitorlával állást.
A másik amit sose gyakoroltam mert nem éreztem biztonságosnak az a félszeles kreuz a fordulás pedig nem széllel szemben és vissza félszélbe, hanem a forduló leejtéssel, haulzolás majd vissza félszélbe. Ugyan elvileg egy hosszabb mozzanat az egész, de sosem gyakoroltam ellenben a svert kupán északi szélben a siófoki bóját pont így kellene venni ha jól olvastam/éreztem a versenyutasítást.
Végülis van még egy egész holnapi napom gyakorolni (most épp esik az eső bár itt vagyunk a hétvégi házban) mert hét elején már fel akarom hozni a hajót, megnézni hogy rögzítsem a futóra, hazavinni magasnyomasúval még némi ipari tisztítószerrel lepucolni.
Az elindulás bizonyos szélirányok mellett főleg bizonyos szélerősség felett nekem sem egyszerű de legalább az esetek 99,9%-ában egyedül intézem azt is.
Tavaly indult egy Laser Standard a Svertkupán, de úgy láttam, nem ért célba (gondolom gyengeszeles volt és feladta).
Nálam a hajóvezetésen még nagyon sokat kell csiszolni, nagyon kevés a vízen töltött nap, ill. jelenleg 4-es és felette lévő szélben én még nem tudok a partról félszélben, krajczban biztonságosan elindulni. A hajóm, valljuk be egy nagyon öreg darab, pl. egy Svertkupára adott esetben bérelnék helyben egy Lasert. Úgy tervezem, nevezni, csak jövőre szándékozok. Addig viszont folytatni tervezem a jolle/dinghi közösségépítést és minél több vitorlás közösséget igyekszem megismerni (Tisza-tó 100%-ban körüljárva, feltérképezve). A Svertkupa környékén úgy tervezem, körüljárom a Balatont (nem ígérem, hogy 100%-ban feltérképezem, mert ahhoz talán egy élet is kevés lenne).
Bója, én két db sárga bóját tervezek beszerezni, a fordulók gyakorlására.
Az indulás konkrétan úgy néz ki jelenleg, hogy egy polifoam-on a hajót becsúsztatom a vízbe a meredek, de nem magas földes partról. Sója nincs és nem is lesz, a sójakocsi, pedig elsüllyed az iszapban, így magunkkal sem szoktuk újabban vinni. Ha D-i, DK-i szél fúj, akkor jöhet a kíméletes ketten megfogjuk és rátesszük a vízre a fűről módszer (szembeszélben is lehetne, de a part meni fák miatt nem tudom odahúzni a stéghez, ahol mélyebb a víz). A gyakoribb NY, DNY-i szélben viszont a stég mellett "csúsztatok". Mivel 80 cm a max merülés, itt az 1 - 1,5 m-es vízben ez tökéletes (vízinövény nincs, az alján 10 cm puha szíkes iszap, ami kimondottan védi a svertet, ha van lent valami, az sajnos emberi ügyeskedés műve).
Jegyezzük meg, úszva, mély vízben egész más visszaállítani egy borulást követően (ezt sem rögtön a Svertkupán szeretném megtanulni :-) ).
ui.: Szeretek az A válogatott tagjainak szurkolni, főleg az Fb oldalaikon szoktam és erre buzdítok minden amatőr jolle/dinghi vitorlázót, mert tapasztaltam, hogy az élsportolóink és csapataik, minden apró szurkolásárt nagyon hálásak. Most éppen a 2020-as olimpia helyszínén vannak, Enoshima szigetén Tokióhoz közel, Zsombi ma érkezett meg, a Gyapjas testvérek pedig éppen nekirugaszkodnak a VB-n, hogy kvótát szerezzenek, de Mári is itt van és készül az olimpiai tesztversenyre. Vadnai Benjamin kvótáját éppen nemrég ünnepelhettük (ő most hirtelen, bevallom nem is tudom merre van).
A GPS trackingokat szintén szeretem nézni (bár idő hiányában nem minden futamot tudok megtekinteni).
Éppen egy scripten dolgozok, ami széladatokat nyer majd ki az olimpia helyszínén (a tracking mellett általában csak a világkupákon van élő széladat és enélkül sokmindent nehéz megérteni).
Ha könnyen javítható, akkor nem csak szurkolni kell. :-)
Bár még több mint egy hét van hátra, már nézem a jósdát és elég erős szelet írnak. Persze hányszor jártam már úgy hogy 1 nappal előtte is tévedtek itt helyben. :-)
Hétvégén én is odavertem a hajót kikötésnél, svert felhúzva 2/3-ig, kormány kibiztosítva, a fürdőzők meg látják hogy jön egy hajó és nyílegyenesen halad de még egy VIGYÁZZ HAJÓ felkiáltás után is csak állnak a térdig érő vízben. Nem akartam telibe verni őket úgyhogy félrekaptam a kormányt, kicsit odavertem a svertet, persze a lendülettől elbuktam a cockpitben és aztán ahogy ebből az instabil helyzetből kiléptem a hajóból az még kis híján fel is borult de megfogtam az árbocot.
Komolyan az emberi hülyeség valóban végtelen. Elgondolkodtam rajta kellene csinálni egy nappali(ideiglenes tárolásra)/indulós bóját valahogy. Olyat, amire egy kötéllel a partról ki-behúzom a hajót egy kötéllel, valamint meg tudok rá érkezni (el is kell tudjam kapni egyedül) fújjon bármilyen irányú szél. Délies szeleknél eléggé necces az indulás, ha sportos szél fúj akkor jelenleg el kell vonuljak fockkal egy szélárnyékos részre ahol fel illetve érkezéskor le tudom húzni a grószt.
Kikötős bójám van, de onnan nem tudok indulni, az tényleg csak annyi hogy tárolni tudom rajta a hajót. Úgy tűnik az eddigi viharokat borulás nélkül viseli ott a hajó, igaz kapott 2x20 liter ballasztot műanyag kannában az is sokat segít. Az ideiglenes bójának szánt helyen ki lenne téve a déli viharos szeleknek (tavalyi tapasztalatok negatívak).
Nagyon kíváncsi vagyok rátok, 10-én megyek szurkolni Zamárdiba. :-)
(Én itt Balástya mellett fogtam valamit a sverttel a múlt héten, nem örültem, a bal oldalán egy kb. 1,5 cm-es, rövid, négyszögletes, könnyen javítható sérülés keletkezett, de nem lent, hanem az aljától 25 cm-re csak a bal oldalán elöl, azaz valami négyszögletes, vízszintesen álló vélhetően fémtárgy van ott a vízben a part közelében K-en -kb. tudom, melyik stég magasságában-, de még nem a vízkivevő csövek, mert azok beljebb vannak, bójázva is van, ill. ha azokat elkapja valaki, azt nem ússza meg ennyivel. Nem jó hír, de legközelebb figyelek és még beljebb megyek. Természetes tó, tehát max. Attilát "találjuk meg", vagy egy betondarab, amiből egy betonvas kiáll és korábban ladik horgonyzott rajta. Ez mindenkinek a képzeletére bízom. Nem volt jó érzés.)
Sokat számít a felhúzó kötél is. Nekem az a része ami a rigget feszíti/tartja az drótkötél, valószínűleg nem véletlenül. Nálad is lenne értelme dyneema vagy vectran belsejű kötélre cserélni azt a régit, de legalább annyit számít hogy mennyire feszíted meg. Simán, áttétel nélkül és segítség nélkül nem lehet egyszerű kötélbikára feszíteni, bár gyakorlattal minden bizonnyal megoldható.
Ma én is kimentem, lekajakoztam 10km-t és egyszerűen olyan jó szél volt hogy nem hagyhattam ki a kifutást. 2-3 közötti szél,néha 4-es körüli befúvás, 13km/h max, de ilyen 10+/-1-2km/h értékek váltogatták egymást a kijelzőn, a hajó folyamatosan siklásban volt. Teljesen jó volt, nem kellett erőlködni, a hullámzás se csapkodott. A hátam is bírta az igénybevételt, most már csak maradjon így és akkor 9-én tíz órakor nyomom a START gombot. :-)
Látod, én például nem szeretem ha néhány kivételes esettől eltekintve kis szélben a csiga megtartja a kötelet. :-) De olyankor meg ott a racsnis csigusz. :-)
Nincs visszajelzés a kezemben a schottkötéltől és nem tud úgy mozogni a kötél, ahogy szeretne mozdulni a baum attól a kevés fuvallattól ami olykor épp csak annyi este a tóról épp levonulva (vagy délben a legnagyobb rekkenő hőségben) hogy a testeden ugyan érzel valamit, de még a tó tükrét se tudja összeborzolni, viszont annyit azért mozgatja a hajót hogy nem kell evezni.
Ezen felbuzdulva vettem még a GIS-re egy készlet 57mm-es kerékátmérőjű csapágyas csigát 8-as kötélhez. Nagyon jó, a kötél az átmérőjéhez képest elég nagy rádiuszon törik meg, az egész nagyon reszponzív. Viszont a L2-höz eléggé overkill motyó mint kiderült (és nem class legal kivéve az alsó racsnis csiga) ezért vettem 40-es átmérőjű ugyanolyan gyártmányú csigákat. Éppenséggel ezek is tették a dolgukat 8-as kötéllel de a reszponzivitás érezhetően romlott nagyon gyenge szélben, illetve mivel baumvégi schottolás van ezért a két ág ha nem egyformán áll, az egyik hajlamos ázni enyhe hátszélben, ettől még annyira se akar együtt futni a kettő. Persze nálad ez utóbbi nem téma, baum közepén schottolsz. Mindenesetre vettem 6-os schottkötelet, lecseréltem a fock és a grószschottot is, valamint előbbihez készítettem egy elég hosszú (épp olyan hosszú hogy a fockkötélen lévő csomót pont be tudom erővel húzni a csúszka legbelső állásánál a kötélvezetőig) de vékony dyneema softshackle-t így a kötél kevésbé van hatással a fock hátsó élére gyenge szélben és visszajött a grószschott reszponzivitása plusz nem akar annyit ázni a kisebb súlya miatt.
A fock kötél két végét egy-egy softshackle-lel odarögzítettem a cockpit belső oldalára a kapaszkodósínhez (középen van alpine butterfly csomó, ebbe akad a fock alsó-hátsó szemének a softshackle-je), pont úgy hogy takkváltáskor vagy haulzoláskor elég csak lenyúlni a kapaszkodósínhez és már fogom is a megfelelő oldali fockkötelet. További előnye így azon túl hogy nem kell kúpászkodni a cocpitban ki tudja hol tekergő kötél után (sokszor a fock csapkodása elhúzta egész az elejébe), hogy ha a két szabad végét nem kötöm össze reffcsomóval (effelejtem) akkor sem rántja ki a vezetőszemből a kötelet a fock és szintén nem elhanyagolható pozitívum hogy nem kell a fock és a grósz schottját állandóan rendezgetni hogy ne akadjanak össze. :-) Persze-persze a fock kötél két végének a helye a megfelelő trapézszerelvényre kellene legyen rögzítve optimális esetben, ami azt jelenti hogy van mannschaft aki kezeli...
Az a szép ebben hogy mindig van mit piszkálni a hajón. :-)
Hátravan még a kissé elgörbült fa kormányrúd alucsővel kiváltása plusz egy billenős klemm felszerelése a kormánylapát lehúzóköteléhez mert a jelenlegi fix megoldással ha odaverem a fenéknek akkor valami engedni fog és félő hogy az nem a tó feneke lesz. Bár jellemzően bányatavon használom ezért ez max kikötésnél lehet probléma, de előfordult már hogy a fürdőzők közt lavírozva elfelejtettem kiereszteni a kormánylapátot aztán csak néztem bambán hogy mi van miért álltunk meg. :-) Meglehet hogy ez utóbbit már a svert kupára is felteszem a fa kormányrúdra, helyismeret híján akár jól is jöhet. Attól azért tartok kicsit hogy a svertet vagy a kormányt odaverem valahol az aljának. Kicsit olyan vagyok mint a parasztbácsi aki szédül az aszfalton csak nekem akkor van bajom ha nincs a hajófenék alatt legalább 5m vízoszlop. :-D