Nem jár senkinek sem automatikusan, az új teljesítők megvehetik, ha szeretnék. Hogy mi a helyzet a régiekkel, arra majd kérek autentikus választ a jövő héten.
Erről az Országos Kékkör jelvényről van valakinek vmi infója? Akinek már korábban meglett a 3 "részjelvény", az automatice megkaphatja, ha befárad érte, vagy ez csak a most befejezett és igazolt kör-teljesítés után jár?
Nemrég jártam egy körtúra útvonalon és láttam egy táblát.
Csak az egyik irányt tarthatták fontosnak a táblát kihelyezők, mely szerint abba az irányba x méter Szentkirályszabadja, és y méter a vasútállomás (Balatonalmádi).
Igen ám, de ellenkező irányba a vasútállomás mindössze 3 kilométer:-)
Örülök, hogy tetszett :) Mi helyi erők a késő tavasz-kora tél közötti időszakban hanyagoljuk a völgy alját, inkább csak a tetején mászkálunk, az nem akkor dzsumbuj.
Ha a táblákból messze menő következtetéseket vonunk le, akkor nem biztos, hogy helyes választ kapunk... Mert pl. Nagypapi képén a A Bodó-réti táblából levezethető lenne, hogy Füzér és Hollóháza között csak 400 méter a távolság :)
Helló! Igen, sikerült. Nagyon jó kis hely ez a víztározó. Akkora élet volt még este 9-kor is mint egy kisebb fesztiválon. :)
Zene, sátrak, sütögetés..
A második napi Burok-völgyi menet is emlékezetes volt. Majdnem 100%-os páratartalom, időnként nyakig érő növényzettel, némi ragadós sárral, de csodálatos hely. Az útvonal viszont jól követhető volt, hála a -valószínűleg az előtte lévő napokban ott járó - túratársaknak. Szerintem ez a KDP "királyszakasza".
"Háromszáz méter lenne az emlékmű és a Porcelángyár közötti távolság?
Háááát, inkább 1 kilométer, már ha a buszforduló és a Porcelángyár közötti távolságról van szó."
Nem, az MTSZ-informatikus logika szerint jól vannak jelölve a hollóházi távok. A Hollóháza=Kéktúraemlékmű azt jelentheti, hogy a faluközpont gyakorlatilag emlékműnél van (a tábla szerint, 4,4 km), a porcelángyárhoz viszont a falu főutcájába beérve a S- jelzésen délre kell fordulni, ez 300 méterrel hosszabb, ami szerintem reális is.
Ilyenbe mar mi is beleszaladtunk parszor, hogy ugy tunt, mintha mas dimenzióban sikerult volna a tavolsagot merniuk a tabla kihelyezoinek... valahogy csak nem akartak a tavolsagok csokkenni. Pedig mikor a nap vegen az elcsigazott 10 eves fiamat kell biztatni, hogy mar nem sok van hatra, akkor elegge megnehezitette a dolgomat, mikor fel ora menet utan is ugyanannyi tavolsagot irt a kovetkezo tabla. Mondom azert ennyire lassan csak nem haladunk... :-))
Mondjuk en sokszor elnezo vagyok, ugy vagyok vele, hogy oruljunk neki, hogy legalabb van tabla... bar jobban belegondolva, egy rossz tablanal meg az is jobb, ha semmilyen nincs.
En ezert a tablakat mindig csak masodlagos infoszerzesre hasznalom, fenntartassal kezelem. Ha csak azok alapjan tajekozodnek, lehet, most is ott bolyonganek valahol. A terkepemben meg az iranytuben jobban bizok. :-)
Amugy tenyleg nagyon szep ugy mindenestül SaUjhely kornyeke, en 20 eve jarok oda (ott lakik a parom nagymamaja), de csak azota ismertem meg igazan, hogy mennyi latnivalo van, miota turazgatunk. Ha tehetitek probaljatok ki a ket hegycsucs kozti atsiklo palyat, kicsit mas vermersekletu kaland, mint a turazas, de ha ott jar az ember a kozelben, mindenkeppen erdemes kiprobalni (mar ha nem teriszonyos... ha meg igen, akkor azert, terapias jelleggel... nekem nagyon bevalt. :-))
Na, ezt mondtam én is. "Együttműködési megállapodások" készültek, de egy szó sincs bennük pénzről. A feladatot fentről kapták meg pluszban, amit saját zsebből végeztetnek el, általában közmunkásokkal, "ócsón", ha épp elvégeztetik, de meglepődnék, ha sok ranger járná rendszeresen az utakat.
Lásd HEV 58855-ös hozzászólását. Nem 100-150-200 km-es szakaszra jut egy ranger, hanem kb. 10 km-re. Aztán nem győzünk itt olvasni a jelzés hiányokról és a járhatatlan utakról... Meg aztán nem csak Kék túrából áll a világ, vannak más turistautak is, azokat ki tartja karban?
Ha rajtam múlna, akkor a 10 km-es szakaszon levő összes turistajelzéssel ellátott útért felelne a ranger. Sajnos általában az EU-s források csak a beruházásig terjednek, aztán, hogy mi lesz 5-10 év múlva a sorsa (jelen esetben a turistajelzésnek), az már nem terjed ki a beruházásra.
Jelenleg több mint 200 ezer közmunkás dolgozik?, ebből 250-300 igazán végezhetné a turistautak karbantartását, felügyeletét. A faluban lakó ranger 5 vagy 10 év múlva is ott lakik, a környéket ismeri mint a tenyerét és örülne a biztos jövedelem forrásnak.
"Nem voltam rest, megnéztem a táblát a mező felől, amely nagyjából jó. Lehet persze benne hibát találni, de ez a többihez képest tényleg kákán csomókeresés."
Én sem voltam rest.
Megnéztem az utolsó táblát.
Háromszáz méter lenne az emlékmű és a Porcelángyár közötti távolság?
Háááát, inkább 1 kilométer, már ha a buszforduló és a Porcelángyár közötti távolságról van szó.
És az is újfajta? Mindig felkészülök az adott szakaszból és igyekszem friss térképet tenni a GPS-re is. Ezért ott nem is kerestük a bélyegzőt, csak nyugtáztuk, hogy valóban máshol vezet már a kék. A Nagy- Nyugodóból kettévált a 4 fős csapat és mi ketten a társammal az éppen akkor festett kék háromszögön felmentünk a magyarok kálváriájához a Szár-hegyre, majd onnan le a vasútállomásra, érintve a zsólyomkai pincéket és a városközpontot is :) Szép rész ez is, ajánlom kezdésnek is.
Valaki mintha írta volna, hogy anno a települések ahol átment az OKT vállalhattak is ilyen-olyan "állagmegóvó" munkálatokat..de aztán hirtelen stadionokra kellett a pénz..vagy ilyesmi..
A hétvégén befejeztem a családi okok miatt 10 évre elhúzódott Alföldi Kékemet. Nyírbogáttól Sátoraljaújhelyig mentünk a barátaimmal.
A múltkor kérdezte valaki a bringával járhatatlan utakat, na ide is esett belőle néhány, bár mi gyalogosan voltunk. Ami még feltűnő volt ezen a szakaszon, hogy a Nyírbátor előtti szakaszokhoz képest sokkal rosszabb volt a jelzés. Voltak ugyan jelzések, de nagyon sok kereszteződésénél, ahol lehetett és kellett volna jelezni nem volt semmi, csak utána pár lépéssel arrébb.
Első nap Nyírbogátból indultunk, és elsétálunk Nyírbátorig, ahol megnéztük a látnivalókat, és megebédeltünk. Utána a megszokott nyírségi homokút következett, Nyírderzs majd Kántorjánosi után elérkeztünk az első bonyolító tényezőhöz. Ugyan megnéztem az MTSZ honlapján, hogy az autópálya miatt változott az útvonal, de sajnos nem találtuk meg a jobbra letérőt, így maradt a kerítésmászás és hídra kapaszkodás. Utána már sima ügy volt a vajai tavakig, ahol egy tóparti házban szálltunk meg.
Másnap következett a séta Szabolcs és Szatmár határán. Rohod után volt egy kisebb sártenger, amin átkeltünk, de végül is a geszti sármezőkhöz képest ez már semmiség volt. Gyulaházán meglepő volt a karóba húzott MIG21-est látni, úgy látszik itt keményen bánnak azzal aki rosszul repül. :)
Kisvárdánál egy kis trükkel kellett élnünk. Ugyan eddig törekedtünk arra, hogy folyamatos legyen a teljesítés, de itt meg kellett szakítani, hogy a harmadik nap is teljesíthető legyen. Kisvárdán buszra ültünk, és elmentünk vele Tiszakanyárig, ahonnan visszasétáltunk Kisvárdára, mert csak ott tudtunk szállást szerezni.
Harmadik nap reggel buszra ültünk, és újra elmentünk Tiszakanyárra, és onnantól már újra a megszakadt lábnyomainknál voltunk, és hamarosan átkeltünk a Tiszán a Bodrogközbe. Cigándon keresztül hamar elértünk Pácinba, ahol a kastély és a "Cukrászda" megtekintése után folytattuk utunkat. A hátralévő rész elég eseménytelen volt, jó sok aszfalton caplatással a hőségben, ami jót tett a bikinivonalaink kiemelésének.
Végül egy jó tanács, ha valaki szállást keres Sátoraljaújhelyen, akkor érdemes a Spáten sörözőt is megkeresnie, ahol mint utólag megtudtuk elég olcsón lehet (volna) szállást kapni a belvárosban. (Azt hiszem 2500/éj/fő)
További jó túrázást mindenkinek! Nekem most már az OKT hiányzó szakaszait kell bepótolnom, hogy teljes legyen a kör.
És ha már (megint) a tábláknál tartok, néhány illusztráció a Bodó-rét gyöngyszemeiből.
Már sötétben készült kép, de talán jól látszik, hogy Hollóháza és Füzér - a csodálatos informatikai algoritmusnak köszönhetően - ugyanabba az irányba van jelezve! Az alsó "kalóz" tábla is helytelen egyébként, a bélyegzőhely innen jó 350 méterre van.
No, meg is érkezünk a 350 méterre levő esőház/bélyegzőhelyhez, amellyel szemben másnap reggel ez a tábla fogad:
A jelzés az aszfaltúton halad, a táblákat tehát gondosan úgy szerelték fel, nehogy onnan el lehessen olvasni a tartalmát - kivéve a helyszínt. A füzéri letérés (K+) itt legalább jelezve van, sőt, ez még némileg az aszfaltról is olvasható.
Nem voltam rest, megnéztem a táblát a mező felől, amely nagyjából jó. Lehet persze benne hibát találni, de ez a többihez képest tényleg kákán csomókeresés. Az viszont talán átjön, hogy ha a szemközti oldalra, az esőház/másik tábla/szemetes mellé rakták volna az oszlopot (az az aszfalt másik oldalán van), akkor az mindenki számára olvasható lenne. Rejtély, hogy miért oda tették, ahova.
Ez tipikusan az a feladat lenne, amit nem közmunkában kellene végeztetni, hanem az MTSZ-nek kellene alkalmazni néhány munkatársat állandó státuszra, akikre rábíznának fejenként 100-150-200 km-es szakaszokat. Ha végre tudtak hajtani egy 2,5 milliárdos kéktúra fejlesztési (!) projektet, akkor arra is kellene forrást biztosítani, hogy az útvonalat fizikailag is fenntartsák. Sőt, csodálkoznék, ha ez nem lenne 5 évig kötelező elvárás az EU részéről.
Ha ilyen szívességi elven működnek a rangerek, akkor ez a helyzet sajnos nem nagyon fog változni.
Régi vesszőparipám a ranger kérdés. Úgy gondolom, hogy egy helyi ranger a munkáját a közmunka keretében és bérezéséért végezhetné. Vidéken bőven találnának erre alkalmas munkaerőt.
Feladatát központilag szabnák ki (pl. jelzésfestés, lombok eltávolítása a jelzések elől, magasra nőtt gaz lekaszálása stb.)
Úgy gondolom, hogy ezt az MTSZ-nek kellene kezdeményezni és összefogni.
A mai világban nem elvárható, hogy valaki(k) társadalmi munkában hosszú időn keresztül karbantartsanak egy jelzett útszakaszt.
Persze, nem is hibaztatok en ezert senkit, sajnos tudom, hogy sokszor pont a fenntartasra nem jut eleg penz, energia. Csak kicsit csalodas volt, mert azon a szakaszon ket napot tudtunk most turazni, es az elso nap egyedul mentem es egesz este áradoztam a csaladnak, hogy mennyire szep volt a Saujhely kornyeki erdo, mennyire meglepoen jól jarhatoak voltak az utak, aztán masnap mikor vittem magammal harom gyerkocot, az út jelentos reszet nekem derekig, a gyerekeknek meg nyakig ert a gaz. :-)
Pl. Aggtelekhez igen messzire esik Jósvafő-Aggtelek vá. Encs tán logikusabb lenne - logisztika szempontjából mindenképp -, mint Bkvalja szakaszhatárnak.
Bányi nyereg szerintem Sújhely közelsége miatt lehetett szakaszhatár, Mátraháza meg tán a MÁV üdülő miatt.