Gumivasút érdekel. Dunapatajtól Soltig már végiggyalogoltam a nyomvonalon kb. 2 éve gyalog is nehezen volt járható néhány helyen ember magasságú gaz nőtt már a vágánytengelyben
Ha Solt-Dunapatajra gondolsz, azt nem tudom, nem nézegettem. Dunapatajon az állomás szép tiszta volt. Baja felé tovább jellemzően vagy már nincs, vagy nem is volt. Dunapataj elkerülő, illetve Bátyától délre pár kilométer földútként él.
Dunapatajtól Kalocsán át Bajáig tartó részletes nyomvonal térképre, ugyanez Bátaszék Furkópuszta Mohács ill. Tolna-Mözs Paks közti tervezett elkezdett be nem fejezett vonalak esetén is.
1975-ben a kalocsai forradalmi ezred kapuügyeletes szolgálati helyén, előfelvételis sorkatonaként láttam egy térképet Kalocsáról és közvetlen környékéről. A térképen feltüntették a tervezett Kalocsa-Baja vasút nyomvonalát és az ugyancsak tervezett új kalocsai vasútállomást a mai Móra Ferenc utca helyén. Már akkor is álltak lakóházak ebben az utcában, de a mai szabályozási vonalat nézve is feltűnő, hogy ez az utca az átlagosnál szélesebb, mintegy igazolva a korábbi tervek meglétét az új vasútállomás helyét illetően.
Ilyen térképnek azóta sem akadtam a nyomára, tud-e esetleg valamelyik fórumtárs ebben segíteni?
Ez a Bátaszék - Mohács vonal lett volna. Vasútnak épült, de sosem készült el. Állítólag a bátai állomás is készen volt már, mikor Tito láncos kutyává változott, így lett nekünk inkább Sztálinvárosunk.
Csak mostanság ébredtek fel ilyen téren. Kecskeméti és a Nyíregyházi kisvasutat odaadtak higy hajtanypalyakent uzemeltethessek. Bízunk benne hogy lesz is belőle valami.
Én elfogadom, hogy egy falvaktól szó szerint kilométerekre megálló, szűk ívekkel kanyargós vonalvezetésű, való töltéssel sosem rendelkező, hanem kb. sóderágyba fektetett mellékvonalra közforgalomban már 20+ éve sem volt szükség, de ennél hangulatosabb hajtánypályát el sem tudtam volna képzelni.
Nagypall és a Véménd előtti főút közt még egy útátjáró sincs, az egész erdőben ment... Vannak "kisvasutak", amik ennél sokkal kevésbé hangulatosak.
Most már szó szerint elveszett a pálya, sok helyen egyszerűen elborította a föld a síneket, a vastag törzsű kinőtt fákról nem is beszélve. Már gyalogosan sem bejárható.
Pedig ugye 20 éve még topiktárs elődeink egy jó darabig karbantartották - kvázi törvényt sértve ezzel...
Talán ha a jog tudott volna kezelni egy ilyen helyzetet, és a MÁV is rugalmasabban áll hozzá, és kvázi odaadja a két párhuzamos vasdarabot valami civil szervezetnek, akkor...
vagy éppen nem lehet vagy nem célszerű az ilyen szolgálati helyeken a vonatkeresztet lebonyolítani.
A korábbi utasítások engedték, csak éppen a szomszédos szolgálattevőknek kellett irányítaniuk. (Ne feledjük, vannak állomásból visszagazdaságosított mrh-k is, nem csak négy kocsi hosszúságú rakodóvágányok...)
Régebben a teherforgalom a 1968 as koncepcióig jelentősebb volt e miatt a mainál jóval több helyen volt árúforgalom.
Biztosan az 1968-as közlekedéspolitikai koncepciót érdemes emlegetni? Már előtte is igyekeztek körzetesíteni (ésszerűsíteni a munkaszervezést - legalább is vasúti szemszögből).
A körzetesítéssel sajnos elpusztították ezeknek a megálló rakodóhelyeknek a többségét is.
A fővonalakon inkább fölszámolódtak (talán az automata térközösítéskor sem szerettek bajlódni velük - egy két mohikán kivételével), a mellékvonalakon azért maradtak többen is.
Sok esetben csak állomáskezelő van , esetleg vonatjelentő őr , nincs forgalmi szolgálattevő vagy éppen nem lehet vagy nem célszerű az ilyen szolgálati helyeken a vonatkeresztet lebonyolítani.
Régebben a teherforgalom a 1968 as koncepcióig jelentősebb volt e miatt a mainál jóval több helyen volt árúforgalom.
A körzetesítéssel sajnos elpusztították ezeknek a megálló rakodóhelyeknek a többségét is.
Maiakra példa Szilvásvárad mrh. Személyzet nélküli szolgálati hely ugye itt elveszett szakasz: Szilvásvárad-Putnok ahol volt több mrh is: Királd, Csokvaomány , Nagyvisnyó-Dédes
De: nem azt írtam hogy "minden", hanem azt, hogy "jónéhány".
Azért emlékeztetnélek arrea, hogy 1960-ban (meg 1963-ban) sokan bizonygatták, hogy felesleges Diesel-mozdonyt vásárolni ...
Még próbamenetek is voltak ...
Pedig már 1928 környékén a Fadrusz utcában épített lakásokat olcsóbban (azaz piaci áron) kellett adni, és így vették meg a mai tulajdonosok nagyszülei, az akkori "környezetszennyezőnek" tartott vasút miatt.
Az más kérdés, hogy mostanában éppen ott tiltakoznak ... (a vasút felújítása-bővítése ellen)
Adony -Pusztaszabolcs Ab hívójelére és Új-Dombóvár Ud hívójelére gondoltam.
Még egyszer. Utoljára. a hívójelek nem rövidítések. Kódok. arra szolgál tak/nak, hogy ha valaki távírón vagy LB telefonon kerget valakit, akkor a hívott felek tudják, hogy éppen kergetés alatt állnak. Rövid és hosszú jelek sorozata. Az, hogy a megjegyzését elősegítendő betűket is rendeltek hozzájuk, már más történet. Az is más történet, hogy ezeket a betűket sok szolgálati ág szerette meg állomásazonosítóként használni.
Tudom, a 150 év alatt még jónéhány szokás annyira berögzült, hogy változtatásuk reménytelen, illetve nem célszerű.
Igen, ez így van. Továbbra is gőzösök közlekednek, mert az a szokás. a távközlés leragadt a Morse-távírónál, a a bizber meg három zöld fénnyel jelzi, ha Rendezőcsoportra járnak be a vonatok. Vagy mégsem?
Még azt akartam írni, hogy a megadott dokumentációban 80 mrh. és 11 rh. megnevezést találtam, ezek között olyanokat is, ahol nemrég még megállt a vonat.