"Tisztán" elektromos kivitelű törölközőszárítót szeretnénk vásárolni. Azt jól gondolom, hogy a programozható, digitális termosztátos kivitelűeknél, a különböző fokozatokat kiválasztva nem a teljesítmény változik, hanem annyi, hogy alacsonyabb vagy magasabb szobahőmérsékletet elérve kapcsol ki (eco, boost)?
Mert van egy olyan modell is (Vigo EHR 5033), amelyiknél 3 fokozatban állítható a teljesítményfelvétel, de nincs termosztátja.
Utóbbi nekem nem is létszükséglet, mert elsősorban a törölközők szárítása lenne a cél, illetve, hogy fürdés után valamelyest csökkenjen a páratartalom. Ilyenkor nem jobb, ha inkább alacsony teljesítménnyel megy a fűtés, ahelyett, hogy ki-be kapcsolgatna? Vagy végső soron tök mindegy?
Az AHA 20-30év után is nyit-zár, és kb 1000-ft-ért van hozzá tömítés szett. Csak nagy méretben (2" fölött) jellemző hogy a tengely tömítés szarakodik, de cserélhető!
Fűtésszerelőm szerint a törölköző szárítót alulról-felülről kell bekötni, nem csak felülről. Amiben lehet, hogy igaza van, de nekem nem tetszene, ha menne lefele az aljára egy plusz cső. Lehet a nélkül is szerintetek?
Végül felvettem a kapcsolatot egy víz-gáz-fűtés szerelővel, legutóbb már volt munkája nálunk, megcsináltatom vele, az a biztosabb, nehogy én benézzek valamit aztán télen ússzon a szoba.
Tehát levegyük é a fűtést vagy sem, to heat or not to heat , kérdezte egy irodalmi hős .
Anno régen amikor még nem volt ilyen csodálatos agyonszabályozott fűtésrendszer fűtött ki mivel tudott. /kemence, vaskályha, olajkályha, rezsó a tehetősebbeknek központ fűtés sőt a még tehetősebbeknek fűtő is, stb.
Úgy 70 -71 ben karácson táján egy fiatal pár haza utazott Miskolcra 4 napra. Egy picike különálló 35 nm -es lakásban laktak, de azért egy db. olajkályha jól kifűtötte. Átlag hőmérsékletnél elég volt a 3lter olaj, közepesnél az 5 litr, nagyon hideg időben pedig elment a napi -9 - 10 liter, ilyenkor naponta kellett töltögetni a tartályt. De azért ennyire hideg telente csak 2 - 3 alkalommal volt. tehát elmentek 4 napra... fűtés semmi, mert a tartály úgyis kifogy meg óvatos ember nem hagy ilyen tűzveszélyes berendezést magára. Akkor rendkívül hideg volt !
Nos karácson után a munka helyemen élmény beszámoló és megkérdeztük a Pirikét is hogy teltek az ünnepek, lent a mamáéknál. Kitűnő, de amikor hazajöttünk pokol volt a lakás, negatív pokol , pokolian hideg... egész éjszaka , annyira hideg, hogy bizony sírtam mondá a Pirike. És a kályha ment ? Ment bizony egész éjjel kifogyott egy tartály olaj, de reggelre is cudar hideg volt.
Jöttünk a jól fűtött munkahelyünkre . Hát persze , azok az olajkályhák 5kW -ot tudtak, egy totál kihűlt lakás pedig saccra veszíthet akár 100 kWó energiát is. De az még mindig több mint a visszafűtés , ami csak 50 kWó. Igaz azon az éjszakán cudarul fáztak.
Nos a visszafűtéshez mindig kevesebb energia kell, de nagyobb teljesítmény !!
Annó én is az olajkályhás korszakomban nagyobb távollét után minden fűtő alkalmasságot bevetettem. Ment az olajkályhám, ment 2db. fali hősugárzó, ment egy rezsó, nagyjából a hálózat terhelhetőségéig / 5 kW/ és néha ment még a gáztűzhely is.. nos az újabb 7 -8 kW, úgyhogy belöktem akár 15 kW teljesítményt is.
Így lett 2 -4 óra alatt elfogadható hőmérséklet.
Mondjuk a gáztűzhelyllyel való fűtést nem ajánlom, mert könnyen a másvilágra kerülhet az óvatlan ember. Egy liter bor / fél liter pálinka és örökre elalszik.
A mai fiatalok pedig lesik a belső szoba termosztátot és a tizedfokot is mérik !!
" Ha nem vagy otthon leveszed teljesen, ha otthon vagy meg nyomatod a fűtést a leggazdaságtalanabb ami létezik. Ettől még az is jobb ha szinten tartod pl 20 fokon."
Érdekes egy elmélet , de a fizikához, ezen belül a fűtéstechnikához kevés köze van.
tehát van egy lakásom mondjuk 50 nm az alapterülete, de bármekkora érdektelen.
De legyen az előbbi azaz 50 nm.
Nos az adott napon egy átlagos téli nap mondjuk fagypont körüli a hőmérséklet a lakásnak a hőigénye 2kW.
Maga a lakás hőigénye egyébként 3,3 kW.... hőigének nevezik itt a fórumon hosszú évek óta egy lakás , egy ingatlan hőteljesítmény igényét egy kitüntetett külső hőmérsékletnél.... minusz 13 fokon, habár jobb ha az minusz 15 fok.
Ez azt jelenti, hogy a kazánnak és a hőleadóknak.. konkrétan a radiátoroknak legalább annyit tudni kell mint amit a hőgépészek... akarom mondani az épületgépészek kiszámolnak.. ha kérik őket és fizetnek is érte. e azért a hőteljesítmény igény / ok. legyen röviden csak hőigény / az mindig több mint a számolt hőigény... így elegendő megbecsülni... igaz jól kell.
Nos az elméleti probléma, hogy melyik a jobb az állandó hőntartás ( hőmérsékleten tartás ) vagy az amikor nincs jelen senki minek menjen az a fűtés .
Reggel 8 -ra kiglancolom magam és elmegyek munkába, vagy üzletelni. csak este hatra érek haza azaz 18 órára. Kereken 10 órát vagyok távol.
ha nem veszem le a fűtést akkor abban az időben... fagypont körül... 2 kW a hőigény, azaz 10 ó x 2kW = 20 kWóra energia megy el a hőntartásra.
ha leveszem jól mondjuk 15 fokra , hogy a 10 óra alatt soha sem kapcsoljon bé a rendszer, akkor mi van ?
Hát elkezd a lakás hüldögélni, tudományosan hőt veszíteni. De mivel jó lakás 10 óra alatt tuti nem éri el az említett 15 fokot,de hüldögél. Mondjuk mire haza jövök 16 - 16,5 fok körüli. Hogy egyszerűbb legyen a számítás vegyük az átlagot és a hűlés legyen 16 fokra és az átlag 18 fok, a hőmennyiség vesztés 1,7 kW -tal /nem 2 kW, mert alacsonyabb a hőmérséklet / 10 x 1,7 az 17 kWóra . mikor haza jövök ezt a 17 kWórát kell pótólni és nem a stacioner állapotban lévő 20 kWórát. A megtakarítás látszólag kevés / habár azért a 3 kWó az a 20 nak csak 15 % -a.
rövidebb időre tényleg nem érdemes levenni a fűtést, de azért akadnak egy télen amikor nem csak 10 órát hagyjuk magára a lakást hanem több napra is. Folyt köv.
Ez nem almás termék, az Apple csak viszonteladó. Az eve termékek híresen jók, nézd meg a weboldalát. Vágom hogy ha hideg szobát kell felfűtenie akkor több energia elmegy, legalábbis elméletileg viszont mi leteszteltük nálunk ez máshogy jön ki, hogy egy hónapig ment úgy hogy nem vettem le nappal, illetve nappalra letekertük másik hónapban (jó tudom függvénye az időjárás is) a lényeg hogy jóval többet fizettünk úgy hogy szinten tartotta a hőmérsékletet.
Én csak segítséget szerettem volna kérni hogy a képen látható szelepet milyenre kell lecserélni ami ehhez jó. Szerintem nem nagy ördöngőség lecserélni, max hívok egy vízszerelőt, de sokmindent megcsináltam már egymagam nem ijedek meg a kétkezi munkától 😉
Viszont így hogy nem tudom melyik való ehhez, nem vagyok előrébb. Én értem mit szeretnél nekem mondani. Termosztátot is néztem de oda egy eve termék kb 30-40k és mivel albérlet így ebbe nem ruháznék be. Talán nézek egy programozhatót egy olcsóbbat, bár azt is be kell kötni oda, amihez viszont már nem nyúlnék, a tulaj meg totál sz*rik mindenbe sajnos. Szóval rendszerben ezért nem gondolkodok, mivel nem saját ház. 🙂
A kérdés tehát, a képen látható radiátorszelep helyett melyiket vehetem meg. 🙂
"Az a baj hogy ha nem vagyok itthon, felesleges mennie a fűtésnek olyankor, ezért jó ez az okos megoldás, mert takarékos"
Ha nem vagy otthon leveszed teljesen, ha otthon vagy meg nyomatod a fűtést a leggazdaságtalanabb ami létezik. Ettől még az is jobb ha szinten tartod pl 20 fokon.
"a termosztát meg egy semmire való vacak, nem időzíthető."
És ezt hogy gondolod, hogy a termosztát marad egy semmirekellő, a radiátorokra meg felteszel egy digitális wifis almás termosztátot?? Ennek mi értelme van? Az a helyzet hogy teljesen el vagy tájolva. Ezt nem lenézően írom, hanem fel akarom nyitni a szemed! Kicsit ásd mélyebbre magad a fűtéstechnikában, mielőtt ilyenekre ruházol be. Rendszerben kell gondolkodni!
Az a baj hogy ha nem vagyok itthon, felesleges mennie a fűtésnek olyankor, ezért jó ez az okos megoldás, mert takarékos, a termosztát meg egy semmire való vacak, nem időzíthető. Az a baj hogy az én szobámba muszáj lenne valami ilyesmi, mert más szobában meg mennie kell a fűtésnek és a kazán állandóan csak ki be kapcsol ha pl nálam is megy a fűtés napközben feleslegesen, ez pedig hatalmas pazarlás, egyszer már leteszteltük. Ezzel remekül lehetne gazdálkodni, hogy 17 fok alá nem engedi ha nagyon lemegy, de mire hazaérek nincs is túl hideg a szobában, illetve nem kell tekergetni állandóan a radiátort (aminek folytán csöpög nem ritkán, mindig a csavart kell húzgálni rajta) Testvéremnél hasonló megoldásban gondolkodunk, mert ő még többet dolgozik, viszont feleslegesen megy a fűtés nála is.
"illetve még annyi, ha én lecsavarom ezt a szelepet, el kell nekem zárni valahol valamit? A falból jövő csőben szerintem nincs nyomás, mert nem megy a kazán."
Hűha, itt van baj fejben... Te tényleg nagyon laikus vagy.
Ki kell cserélni termoszatikus szelepre, ez nem kérdés, de ne te csináld légyszives!
Biztos hogy neked erre van szükséged? Radiátoronként 22e ft + a szelep 6e ft környéke... sima kézi termofej tökéletes, soha a büdös életbe nem fogod állitgatni... egyszer beállítod azt úgy lesz.
Ahol a szobatermosztát van, abba a helységbe ne rakjál fel ilyet!
Amúgy én a Honeywell-t ajánlom ilyenben, nem ezt az almás szart. Hajlamosak az emberek elhinni ha egy márka valamiben jó akkor másban is jó... óriási tévedés.
Egy kis segítséget szeretnék kérni. Egy eve thermo okos termosztátot szeretnék venni, viszont azt vettem észre, hogy az én radiátorszelepemmel, nem kompatibilis, így szerintem le kell cserélni egy termosztatikus szelepre. Nem nagyon értek hozzá, lecserélni szerintem le tudom, viszont vannak nyitott kérdések és emiatt nem nagyon jön ki senki, ilyen kis munkáért, ezért szeretném magam megcsinálni.
A kérdésem, hogy a szatmari.hu weboldalán, melyik szelepet ajánlanátok a cseréhez? A terméknél a következőket támogatja a termék: Adapterkészlet (Danfoss RA, RAV, RAVL)
Amatőrként nem tudom melyik termosztatikus szelep lenne jó, ami ehhez a radiátorhoz illik, az sem baj ha vízszintes a mostani “kiálló” szelep helyett.
Olyan kellene mindenképp, aminek ilyen a “tekerős“ része, amire a terméket fel kell csavarni, ilyen kis tű szerű:
illetve még annyi, ha én lecsavarom ezt a szelepet, el kell nekem zárni valahol valamit? A falból jövő csőben szerintem nincs nyomás, mert nem megy a kazán.
Sokféle kémény van és sokféle tüzelés. De úgy általánosságban tényleg nem jó az eternit cső.
Szilárd tüzelésnél azért mert az eternit ugyan
hőálló, de a hő ingadozásokat nem bírja.
Minden tizezredik kémény kigyulladhat és akkor eltömődhet a kémény !!
A mai gáztüleléseknél sem megengedett . Ott a fémek ( Az acél és az alumínium ). A kéményekhez felhasználható anyagokat szabványok határozzák meg.
viszont ha már megvan akkor a kéményseprő különösen nem szólhat bele. Csak mindig a meglévő állapotot vizsgálhatja... a jövőre nézve viszont tehet javaslatot.
Na de egy jogilag képzetlen kéményseprőtől sokat nem lehet elvárni.
Vissza a kéménysapkára, amit Meidinger féle tárcsának is neveznek.
Egyenlőre nincs egzaktul bizonyítva a szükségessége vagy az elhagyhatósága.
"A legjobb lenne, ha kiderül, hogy hazudik a kéményes, és csak keresni akart rajtam egy csomó pénzt. :)"
A konkrét esethez nem tudok hozzászólni, csak két tapasztalat:
1. Amikor felújítottattuk 15 éve a lakást, kijöttek a kéményseprőktől is. Pasi felment a tetőre, és mondta, hogy nincs síktárcsa, pótolni kell.
De meg tudja oldani, 5000 Ft. Úgyis jön majd erre, majd felmegy és felszereli.
A felújítás közben nem jártam utána, mennem kellett dolgozni, odaadtam neki az 5000-est.
Pár hónap mulva fel kellett menni a tetőre, akkor megnéztem; mindegyik kéményen ugyanolyan síktárcsa volt, szegecselve..
Szóval lehúzott egy 5000-essel.
Másik:
2. Kollégámnál kihozták, hogy bélelnie kell az eternit bélésű kéményt. A eternitnek nagyon jó a vegyszerállósága. Nem baj, furánflexszel bélelték, ami egy hőre keményedő gyanta..
Köszönöm! Bocs, még egy utolsó kérdés: ha belemegyek a javításba új alkatrészekkel, akkor az gondolom nem olyan óriási munka, és sikerülhet még az idei szezon előtt.
Gondolom, szét kell kapni a kazánt, és kicserélni alkatrészeket. Az pár óra munka, és nem kell hozzá engedélyezés, terv stb. Azért még megnézetem akkor valaki mással is a kazánt előtte. Esetleg ajánlani tudtok? Pest XV. ker.
Abba nem szeretnék belemenni, hogy lehet, hogy a tél közepén végleg kampec lesz.
" A legjobb lenne, ha kiderül, hogy hazudik a kéményes, és csak keresni akart rajtam egy csomó pénzt. :)"
Miért hazudna ? Csak tájékozatlan.
Amúgy konkrétan melyik kéményes ? Vannak az un. sor ellenőrzésnél járkáló talpasok, kicsi bérért járják a lakásokat és próbálják kiszűrni a szabálytalanságokat. Ők vannak a frontvonalban.
Aztán vannak akik építik /kialakítják a konkrét kazánokhoz szükséges égéstermék elvezetést és bélelt kémény járatokat és vannak akik átveszik, áldásukat adják rá, pöcsételnek. Néha számítást is végeznek... vagy annak mimelt adathalmazt prezentálnak. Ők a műszeresek... vagy voltak, már nem vagyok képben.
Tehát ez már 3 kéményes.
Írod, hogy :
"Nyilván látszik hogy én egyáltalán nem értek hozzá," nincs ebben semmi szégyen csak kellemetlen, mert megszívathatják az embert.
Azt gondoltam, aránylag ismertek a szakmában, de lehet, hogy tévedtem.
Feltettél egy kérdést, hogy "konkrétan?" Sajnos nem értem, mire vonatkozik. :) Az eladónak volt használatban egy ugyanolyan kazánja, mint nekem. Lecserélte egy erősebbre. Eladja. Azt szeretnéd tudni, hogy mire cserélte le? Ha igen, ez miért érdekes?
Alkatrészek, amiket cserélni kell állítólag, és árak az ajánlatból:
Bocs a sok hsz miatt. Annyit találtam a régi emailekből, hogy valami a kéményben lévő csővel nem jó. Az anyagát nézegette emlékeim szerint, talán hogy fém vagy műanyag-e...
Bele olvasgattam a problémádba. Nagyon az elején jársz még a megoldásnak.
Akkor először a donornak szánt régi kazánról :
"Kb. fele olyan idős mint az enyém, és állítólag jó állapotban van. Azt mondja az eladó, hogy karban volt tartva, és azért adja el, mert erősebbet vett helyette."
konkrétan ?
Amúgy az ilyen donornak szánt háztartási eszközökkel az a probléma, hogy általában egy konkrét alkatrész romlik el, a többi még jó. Csak ingyen érdemes... hátha tényleg jó lesz belőle valami. De kicsi a valószínűség az ilyen helyzetnek.. Az meg hogy cseh honban van... felejtős !! Még ingyen sem érheti meg !!
A kémény szabályok már nem újak, legalább 15 évesek.
A csere azért nem végtelen , igaz húzós, kb. 900 - 950 eft. Ebbe sok művelet benne van.
tehát kell gázterv, kellhet a villamos rendszer igazítása az érvényes szabályokhoz / EPH, Fi relés hálózat a kazánhoz / a kémény nem átalakítani kell, hanem a kondis kazánokhoz illeszkedő új rendszer. A Szétválasztott, vagy cső a csőben... más néven koncentrikus.
A cső a csőben /konct/ a túl hosszú és a kis keresztmetszet lehet a gátja.
Ez a Gas dr kicsoda ?
Ha tavasszal ajánlották, akkor kár volt a késlekedéssel, már ne kezdj bele, hanem majd a következő tavasszal. Talán kihúzod addig ezzel a kazánnal.
Írod még hogy drágák az alkatrészek. Ok. de melyik ? Vannak olcsók, hogy úgy mondjam "filléresek" és vannak húzósak.
Pontosítok a megfogalmazáson: valami nem szabályos a kéménnyel már a kéményes szerint, és ezért azt mondta a kéményes, hogy csináljuk így. Gondolom, átalakítani a kéményt még nagyobb szívás és költség? Nyilván látszik hogy én egyáltalán nem értek hozzá, nem is akarok úgy csinálni.
A legjobb lenne, ha kiderül, hogy hazudik a kéményes, és csak keresni akart rajtam egy csomó pénzt. :)
Azon gondolkodtam, hogy a használtat megvenni nyilván lutri, de ha jó állapotban van, akkor elég sokáig meghosszabbíthatom vele a kazánom életét. Itt a használt alkatrészeken kívül van hátulütő? Amúgy amit kitaláltam, az illegális is?
Az alkatrészek drágák, és ki tudja, meddig lesznek piacon. Ha meg már nem lesz alkatrész, akkor megint a cserénél tartunk, falbontással, sokkal nagyobb költséggel stb. Vagy akkor keressek egy másik kéményest? :)
Valami olyasmit magyarázott a kéményes, hogy valamilyen új szabályok szerint oldalról kéne beszívni a levegőt, mert a kéményünk már nem szabályos. Most a kéményen keresztül van a levegőbeszívás is. Sajnos nem tudom a részleteket a kéménnyel kapcsolatban, és nem is vagyok biztos benne, hogy utána tudok nézni. Szerintem koncentrikus amúgy, ahogy emlékszem. A DR Gas ajánlotta a kéményest, ha jól emlékszem. Ez még tavasszal volt.