Én ezt a cikkcímet nem igazán nevezném kamunak! Nyilván nem egy teljesen új autópálya építéséról szól a cikk, hanem (DE!) a Vc folyosó építéséról! Mégpedig az Odzak Doboj szakaszról. Ennek része lesz a Banja Luka felé épülő autópálya csomópontja is. A 10M EUR-t erre és annak az autópályának a befejezésére hagyták jóvá.
Hogy a kapott pénz elég-e ennek az autópályának a megépítésére? Az útépítésnél az eu-s pénz nálunk is csak egy része a teljes összegnek.
Közben kicsit vigadjunk a mások balfaszságán is: néhány napon belül talán átadásra kerül a román A10-es 3-as szakasza (naranccsal jelölve), amely Marosdécse és Nagyenyed között húzódik komoly 14 km-en. "Természetesen" a szakasz déli végénél nincs csomópont tervezve, ezért csak Nagyenyed északi részéig lesz használható még jó ideig, mert a négyes szakasz (zölddel) átadása is csak idén májusra várható, míg a déli csatlakozás (kékkel és pirossal) talán jövőre ha elkészül...
197x-ben, nyári szünetben igen jó pénzt fizetett a KTI jogelődje a közlekedési középiskolásoknak, közlekedési főiskolásoknak és mindenki másnak forgalom számlálásokért.
Akkor még manuálisan.
Kamion tranzit célforgalmi számlálásban többen részt vettünk.
Ez volt a ragasztós korongos számlálás, mely ugyan csak három hónapig tartott, de kb, 90%-os pontosságú eredményt hozott.
Meg azt is érdemes lenne kiszámolni, hogy valamelyik szomszédos országból hány tonna import árú lépi át a határt és ebből mennyi a direkt import, aminek Magyarország a célpontja. Az adatok gondolom megvannak, elvégre minden kamionnak pontos fuvarlevele van és pontosan lemérik, hogy mi mennyi, mikor belép az országba...
Egyébként a "tranzitország vagyunk" kijelentéshez szerintem azt kéne megvizsgálni, hogy hány db tehergépjármű/autóbusz hagyja el másik ország felé Mo-t, mint ahonnan érkezett, nem?
Látott már élő ember olyan táblázatot, mely azt mutatja be, melyik közúti határpontunkon mennyi 20 tonnánál nagyobb összgördülő súlyú valami lép be az országba egy évben ?
A "265 631,00 vagy több", az ugye lehet huszonnyolcezermilliárd is, szóval az ábra igazából csak annyiban értelmezhető, hogy ami nem piros ott kevesebb, mint 265.631 külföldi jármű halad. Ha jól értelmezem, akkor ez a HU-GO adatbázisból való, azaz a HU-GO használatára kötelezett tehergépkocsik adatait tartalmazza. Ez alapján ez vélhetően éves adat lehet. Azaz, kerekítve, mondjuk azt, ami nem piros, ott naponta legeljebb 1.000 magyar, ill. naponta legeljebb 700 külföldi tehergépkocsi halad. Tehát, ami mind a két térképen sárga, ott nem nagyon lehet több, mint 1.700 nehéz tehergépkocsi. Ehhez képest az M7 teljes hosszán a forgalomszámlálási adatok szerint csak nyergesvontatóból sehol nincs 2.000 alatt (figyelmen kívül hagyva a bevezetőt, ami a korlátozott forgalmú budapesti utakra vezet rá), miközben az ábrákon végig sárga.
A PDF-ben látható dia felirata: "Tranzitország vagyunk", és hozzá ez a két ábra, teljesen manipulatív, hiszen a bel- és a külföldi skála nem azonos, ráadásul az "egy nagyon nagy szám, vagy több" típusú felő érték értelmezhetetlen is.
Arról nem is beszélve, amit már többször megjegyeztünk, hogy a külföldi nem is feltétlenül tranzit.
Amire atérképeket idehoztad, hogy a legerősebb tranzit-irány a délkelet-északnyugat, azaz Szeged - Mosonmagyaróvár, azt meg igazából eddig is tudtuk.
A forgalom becslésére: az M5-ön Kecskemét - Szeged közt olyan nagyjából 5.000 tehergépkocsi halad. Két irány, összesen. A Szeged - Mosonmagyaróvár irányú nemzetközi tranzit ennél nem lehet több (ez 12.500 ej.).
Azért ez vicces nagyon, hogy vannak számadataink, csak éppen senki mem tudja pontosan, mit is jelentenek ezek a számok ;-) Na de visszatérve az eredeti kérdéshez: mekkora lehet a Győr-Kecskemét(-Szolnok) tengely tranzitforgalma?
Még valami: egy forgalom sávon egy irányba egy óra alatt elméletileg maximum 2.000 jármű képes elhaladni. Ez egy 2×2 sávos útra a nap 24 órájával számolva (4 × 24 × 2.000 = ) elméleti maximumként 192.000, kerekítve 200 ezer járművet jelent. Egy 300 ezres adat bárhol, ahol nincs minimum 6 forgalmi sáv (két irány összesen) még elméletileg is lehetetlen.
Nem napra, hanem évre számolva viszont ez feltűnően kevés, hiszen 500 ezer jármű, feltéve, hogy itt a 40 tonnás kocsi is csak 1, nagyjából 700 ezer ej., naponta alig 2 ezres forgalmat jelentene, ami egy mellékút forgalma volna.
Magyarország jelenlegi legforgalmasabb, lakott területen kívüli útja az M0 déli része, a Ráckevei-Duna hídján mintegy 116 ezer egységjárművel naponta (két irány összesen). Hogy hogyan jön ki a Börzsei-féle hőtérképen csak külföldiekből 200 ezer feletti adat bárhol is, az számomra nem világos. A térkép alapján pl. az M1 győri elkerülőjén hazaiból 300, külföldiből 200 ezer jármű jelenik meg nagyságrendileg (precíz adatok ebből nem jönnek ki), eközben a forgalomszámlálásban 50 ezer körüli adatok szerepelnek, ami nagyjából tízszeres eltérést jelent.
Megjegyzem, a külföldi forgalom nem feltétlenül tranzitot jelent. Egy jelentős része nyilván az, de elég sok lehet a magyarországi cél- vagy kiindulóponttal rendelkező forgalom is.
Egyébként a külföldi és tranzitforgalom ilyetén összemosása nem feltétlenül szerencsés, mert ugyan a színek az sugallják, hogy ez egy egységes nyugat- kelet (és persze forított irányú) vándorlás, de lássuk be, hogy ebben benne van az osztrák spár bicskei ellátmányozása nyugatról és az üllői dacia szalon feltöltése Romániából is. Vagyis attól, hogy a forgalom külföldi, még nem feltétlenül átmenő is egyben.
Engem mindenesetre meglep, hogy a 44-52-62-81-es tengely ilyen jelentős tranzitforgalommal bír(na). A számokat viszont nem feltétlenül értem: ha itt összeadom a két maximumot, akkor 600.000 körüli értéket kapok, gondolom az M0 déli szakaszára, a Dimelo féle térképen meg a legnagyobb érték a "nagyobb, mint 60.000" volt...
Szerintem, itt az adatok megjelenítésével lehet probléma. Nem biztos, hogy a legjobb megjelenítést választották. Az adatok pedig a HU-GO kapuknál mért adatokból jöhetnek, tehát a kapuk alatt áthaladt járművek száma, magyar és külföldi rendszám esetén. Ha két kapu túl messze van, akkor a megjelenítés miatt úgy tűnhet, hogy nincs a két kapu között forgalom. Ami tudjuk, hogy nem lehet igaz. De én is csak feltételezek az adatokkal kapcsolatban, a prezentációból nem derül ki.
Jól megfigyelhető, hogy a külföldi forgalom Kiskunfélegyháza és Kecskemét közt zéró. Ebból levonhatjuk a következtetést, hogy a tranzitforgalom mértéke igen alacsony.
Amennyiben a fenti állítás hülyeségnek tűnik, akkor csakis az általad betett térképekkel lehet a baj.
A térképek módszertana mindenképp felvet néhány kérdést: a külföldi forgalom hogyan és mitől lenne olyan szigetszerű, mint Kistelek és Kecskemét között az M5-ön?
Igen, de amíg ezen nem lehet Győrtől Kecskemétig eljutni, addig egy használhatatlan aszfalttemető az egész. Börzsei Tibornak pedig azt üzenem, hogy mindig és feltétlenül század pontossággal kezelje a százezres nagyságrendű számokat, és ha egymás mellé alkot két diagrammot, akkor azoknak feltétlenül más legyen a skálája, mert akkor totál használhatatlan lesz az egész ;-)))