" Nem is lehet mindent jól felvenni, csak közelít a valósághoz. Nagy mennyiségű hangszerrel történő produkció eleve kizárt, ilyet felesleges is keresni ebben a szegmensben, főleg a kevés hangszer a megvalósítható. "
Az első mondat igaz az összes felvételre, tehát az alant felsoroltakra is! Ha már annyira high-end-esek vagyunk ne hallgassuk azokat sem, hisz azok csak közelítenek (a zenétől pedig sok esetben kifejezetten távolítanak - lásd a Chesky Records teljes munkásságát)!:(((
A második mondat pedig úgy marhaság, ahogy leírtad! Ha valaki kizárólag ez alapján szelektál a felvételek között, az meg is érdemli, hogy ne hallhassa a teljes zenetörténetet!:(((
Amiket leírtál pedig azokat alapvetően nem hallgatom vagy azért mert már hallottam vagy azért mert számomra meghallgatásra sem érdemes! Persze még ezután következhetnek Beethoven zongora szonátái, Haydn vonós négyesei Schubert dalai, stb, de az azért jelez valamit, hogy nem ezekkel kezdted a felsorolásod, hanem épp azokkal amik itt láthatók!:((( Ilyen az amikor a nagyképű sznobizmus (a hang reprodukálók területén) az igénytelenséggel párosul (a zenék területén)!
Remélem témába illő a posztom :) Írtam egy kis cikket aminek a lényege hogy felsorol pár olyan albumot amit High End Audio rendszeren érdemes meghallgatni. (bővítgetem is amint találok újabb gyöngyszemeket)
Remélem tud segíteni, olyanoknak akik sokat keresgélnek, de nehezen találnak minőségi felvételt.
Eggyel feljebb láthatod, hová vezetett a szent tehénként piedesztálra emelt fogyasztó igényeinek kritikátlan kiszolgálása. Manapság bizony, a kutya SE kíváncsi a hallgatási kedvet lelombozó mértékben komprimált cédékiadványokra vagy rádióközvetítésekre. A főáramlatú hangmérnöki ideológiával teljes mértékben kompatibilis piksza "zenéje" a menő!:P))
"Egy szimfonikus zenekar 130 dB koruli dinamikatartomanyban képes megszolalni. A CD teoretikus maximuma 96dB"
Érdekes, ilyenkor nem jön elő az analóg felvételek "borzasztó" hátrányaként emlegetett alapzaj, pedig a 120-130 decibelből a koncertteremben legalább 30-40 beleveszik a közönségzajba. Ha nem az első sorokban foglalunk helyet, akkor nyilván még kevesebb, marad tehát ~90dB. Ezzel szemben szépen kifejtetted, hogyan néz ki a gyakorlat, milyen megfontolásból komprimálják 50 (nagyon jó esetben 60)dB-re a szimfonikus művek dinamikáját. Szerintem a 60dB is túlzás, ennyire nem zavaró a cédé rossz alacsony jelszintű felbontása. A normál szobahangerőn lapos, felhangosítva pedig a mf-f környékén már lármássá váló nagyzenekari hangzás sokkal rosszabb ennél. A szomszédnak is.
Hadd kérjek továbbá elnézést, hogy a "felvétel" szót felvételként értelmeztem, és nem CD-kiadványként...P))
Meg a hangmernokok egy resze kepes felfogni es felmerni (na meg elfogadni a kiado elvarasait), hogy azt a CD-t hol es hogyan is fogjak hallgatni. Audiofil, akusztikailag csillapitott szobaban kello ahitattal, vagy autoban, radioban, buliban, vacsora mellett, ezeknek megfelelo hatterzajban. De ezt igazabol felesleges is leirni, mert a hangmernokok koztudottan hulyek, bezzeg az internetrol ezt-azt osszeolvaso laikusok aztan megvaltanak a vilagot. Csak valamiert megsem hangmernokkent dolgoznak. Mint ahogy a kocsmaban talaljuk a legjobb politikusokat is, nyilvan. :)
Tekintve, hogy tanultam, plusz a hetkoznapokon is kenytelen vagyok szivni (onjelolt) hangmernokok vegtermekeivel, nem nagyon kell errol beszelgetnem senkivel. Van amikor meg lehet uszni, de legtobbszor nem. Es leginkabb szamtalan esetben pont a hallgathato vegeredmenyi miatt nem szabad.
Egy szimfonikus zenekar 130 dB koruli dinamikatartomanyban képes megszolalni. A CD teoretikus maximuma 96dB, de az effektiv inkabb 90. Kamarazenet, korust, tekerolantos hagyomanyorzo bacsit meguszhatsz, nagyzenekart eleg nehez lesz kompresszalas nelkul. Rocknal meg a dögöt, a huzast fogod kiolni a zenebol. Vegul is, hallottam mar eleg borzalmas "audiofil" felvetelt, amirol csak a zene hianyzott. Eggyel tobb, vagy kevesebb mar mindegy. :)
(Azt meg megint hagyjuk, hogy milyen hordozora es milyen celkozonsegnek szanod. Mert kiadhatsz te az audiofileknek szant, maximalizalt dinamikatartomanyu felveteleket, csak beloluk nehez lesz megelni. Es mondjuk ok is meghallgatjak egyszer, mert lehet mutogatni a dinamikai csucsokat a haveroknak, de hosszu tavon kb viselhetetlen lesz mind a szomszedoknak mind pedig a hallgatonak, mert par kompresszalatlan dinamikacsucs miatt az atlag hangero a beka segge ala csuszik, oda ahol mar erzekelhetoen rosszabb a felbontas is. )
Szoval NEM, nem attol lesz jo egy felvetel, hogy hasznalsz-e dinamika kompresszort, hanem attol, hogy kepes vagy-e jol hasznalni.
"Nem, nem kezdve. Semmi koze hozza a veszteseges tomoritesnek."
Dehogynem, hiszen a valóságban a normális zenehallgatók kénytelenek azzal beérni, amit elé tesznek. És messze nem a bitráta legfontosabb... ügyes kezű, ugyanakkor megkérdőjelezhető ízlésvilágú hangmérnök sokkal többet árthatnak utófeldolgozással, mint a 128kbit/s. Az általad előadott, "adatmegbízhatóságra" épülő, ámde konkrét vizsgálatokat nélkülöző elméleti okoskodás sajnos kinevelt egy új, "nagyfelbontású zenéire" büszke sznob réteget, akik még csak nem is elsősorban a hangminőség, hanem egyfajta hitvallás alapján keresnek maguknak "minőségi" műsoranyagot. Youtube-on böngészni, ugyan már, nekik igényeik vannak..!
"a digitalizálás során történő kvantálás is egy veszteséges tömörítés"
A kvantálás leképezés. A sávhatárolás, zaj, stb miatt fellépő információveszteség neve pedig (minő meglepetés!) információveszteség. Az adattömörítés fogalmának kizárólag adathalmazra vonatkoztatva van értelme.
Re: "Megint bedobtal egy lozungot"; "Ugye tudod, hogy amit most irtalannak az eg egy adta vilagon semmi, de semmi ertelme nincs?"
Szóval szted az egyik opció a Lumin S1, de ha ezt vki túl drágának találja, akkor vegyen egy olcsó lejátszót+ külső DAC-ot és megkapja ugyanazt mint Lumin-tól? És ez tutti jobb lesz mint egy komolyabb CD-futómű+külső DAC?
Ebbe az egyszerű (és olcsó) világodba azért én is szívesen eljutnék, csak tudnám merre keressem!
? Elegge egyertelmu az elozoekbol, hogy az. Itt csupan arra utaltam, hogy sok embernel ezutan sem lesz opcio mondjuk egy 10000 dollaros Lumin S1 halozati lejatszo megvasarlasa. Ilyenkor vagy nez egy olcsobbat, vagy megint jon a regi nota: vesz egy olcso de marha kenyelmes lejatszot, amit valamilyen feluleten keresztul osszekot egy szamara szimpatikus kulso D/A-val. Persze ekkor mar ismetelten meg kell kuzdenie az adatatviteli problemakkal, de ezt ugyanugy nem uszna meg a futomu-kulso DAC eseteben sem. Viszont itt fillerekbol megvan a tokeletes jelkiolvasas, a kenyelem es az adatbiztonsag pedig teljesen mas ligaban jatszik.