A Karancs-Medves-térség nagy kedvencem, többször jártam arra. Egyszer egy éjszakai "túlélőtúra" keretében. Totális telihold alatt baktattunk végig a Medves-fennsíkon, lámpa sem kellett, olyan világos volt. Aztán éppen napfelkeltekor értünk Somoskő fölé. Ahogy az ember kilép a fák közül, és először pillantja meg a várat, amit éppen elkezd megvilágítani a Nap - egészen felejthetetlen.
Még egy érdekesség a Bányász-körúthoz, és a Medves-vidékhez:
A Medves-fennsík és a környező 4 falu visszacsatolt terület.
Salgóbánya is és Salgóvár is.
Az egyetlen, máig élő sikeres határrevízió volt az 1924 február 15.-én szentesített határmódosítás, amely elsősorban egy helybéli bányatulajdonosnak, Krepuska Gézának az érdeme.
4 falut és 30 négyzetkilométert szerzett vissza Magyarországnak egy egyszerű orvos. Somoskőn azóta is ünneplik a Hazatérés napját minden esztendőben, február 15.-én.
Egy somoskői lány, Angyal Eszter, (A Bazalt Panzió tulajának a lánya) ebből a témából írta a doktoriját, mikor rájött hogy a nagymamája 4 évig cseh iskolába járt, érdemes elolvasni, a Somoskői vár alatt a Petőfi kunyhóban ki van téve a teljes 6 oldalas -vagy több- írás.
Más:
És hogy ne csak a levegőbe beszéljek azzal a Tátrával:
Tevemadár, most néztem meg hogy a füzetek ki vannak töltve, erre nem is emlékeztem, sajnos mégsem tudom elküldeni őket! :-(
Bocsánat, elnézést!
Viszont ha adsz egy postacímet akkor kárpótlásként küldök szívesen pár ismeretterjesztő anyagot a környékről, mert az viszont van bőven.
E-mailem: hobobobokukkacindamélponthu
No,de a túraleírás amit ígértem nektek, röviden:
Maga a túra rövidebb, de talán kicsivel nehezebb mint a zempléni Rákóczi-túra. Az első napra (Salgótarján-Salgóbánya 16.5km, 1100m(!) szint) én semmiképpen nem vinnék nagy zsákot, nincsen értelme. Az 1600m körüli össz-szintemelkedésmek a bő 2/3-a az első napra esik, és mindjárt az elején 6 km-nél jön a Karancs brutál-kaptatója... Na, de kezdjük ezt is elölről. Mindjárt a legelején arra biztatnálak hogy a Kálvária lépcsőin menjetek fel, ne a sárgán, a Salgótarjáni Kálvária és az onnan nyíló panoráma, továbbá a felújított Nagy-Magyarország emlékmű nagyon-nagyon megéri, és hamarosan becsatlakozik a sárga is balról. (A K-M 35-50 túrák is itt jönnek fel, lásd fotóalbum) A kálvária után pár km nagyon kellemes szintút következik, itt-ott szép kilátással, majd a meseszerű Ceberna-völgy, innen a Karancs-patak völgyében, nehezebb terepen indul a Karancs-emelkedő, amely 600-700 méter után a patakmederből 90 fokban jobbra kifordulva(! figyelni, a ttúrán is be szokták nézni!) embert próbáló, résztvevő-tizedelő meredekséggel tör a Karancs-nyereg felé, szerencsére nem olyan hosszan. (Illusztrációnak érdemes az egyik kedvenc fotómon a túrabotjaira támaszkodó túrázót jól megnézni, és mindez mindössze 6 km körül!)
No, de azért nem eszik ilyen forrón a kását, kb a Karancs csúcsára felérve szinte túl is vagyunk az egész Bányász-körút legnehezebb szakaszán.(8.6km, 742m szintemelkedés, a csúcs 727m) A Karancs csúcsán egy pontosan ugyanolyan kilátó van mint a Tepkén. Ha szerencsétek van és tiszta az idő akkor Magyarország egyik legszebb kilátópontjáról a Tátrától a Mátráig, a Bükktől a Börzsönyig láthattok el, nekem eddig életemben kétszer adatott ez meg innen. Innen lefelé folyamatos ereszkedéssel (mehettek a határkövek mentén is az Északi Zölddel, meg a szlovák pirossal) fél óra Somoskőújfalu, Határ büfé, víz, sör üdítő, kis ABC is van.(11.5km) Somoskőújfalutól a sárga az egykori kisvasút töltésén halad lassan emelkedve, majd a régi kisvasúti alagút előtt jobbra fel(!) aztán némi erdőjárás után jön a Dornyay th romja, itt van egy működő forrás, asszem Bodzás-kút a neve, mindegy szépen folyik, idén is ittam belőle. A Salgó várhoz még kis kitérővel mindenképpen érdemes felkapaszkodni 625 méterre, itt is csodás a kilátás, aztán már csak le kell sétálni Salgóbányára és vége az első túranapnak.
1. a Karancs-kaptató
2. a régi kőszállító kisvasúti alagút előtt jobbra fel!
3. a Karancs a Salgóról
Másnap minimális emelkedővel fent is vagytok a Medves-fennsíkon, (Salgóbánya is 500 tszf körül van), ha szép az idő akkor lehet csodálkozni, gyönyörködni, de azért figyelni is, a Gortva-forrás környékén különösen, bár a jelzések mindenhol fel vannak újítva, de annyira el lehet nézelődni az évszázados fákat, a vadregényes patakvölgyet hogy el lehet kavarni simán ha nem figyelünk. Rónabánya, Szilváskő, Szilváskőpuszta, majd le az aszfaltútig, mindez Salgóbányától kb 12 km, komolyabb szint nélkül. Az utolsó szakasz megváltozott. Még 2010-ben is együtt ment a sárga a kékkel, Inászó, majd a Pécs-kő felé, most felkapaszkodik a Kotára, a Somlyó aljába, majd úgy csatlakozik be a Pécskő-nyereghez, távban picit több lett, de szintben szerintem nem jelentős a különbség. A Pécskőre ha van még erőtök nagyon érdemes kimenni, de vigyázni kell, mert sziklamászó jellegű az ösvény, viszont csodás a körpanoráma!
A Pécskőtől a salgótarjániak kedvenc kiránduló-szabadidő-parkja felé vezet a Bányász-körút sárgája, a Dolinka felé, majd a város utcáin éritek el újra Salgótarján központját. (2010-ben még a K-M 35 is erre jött)
Hát hirtelen ennyi, kérdezz még nyugodtan ha kihagytam valamit.
Fischer Balázs bejegyzése máshol: ,,Sziasztok, bocsi kicsit offtopic , de minden túrázással foglalkozó fórumon megosztom: A hétvégén 09.18. Kóhányáspuszta és Mindszentpuszta közötti kék túra szakaszon találtunk egy órát. Elég drága darabot. A tulajdonos jelentkezhet nálam a gyártó és típus valamint az óra külsejének leírásával."
Megadom a kontaktot annak, aki elhagyott egy órát arrafelé.
A füzeteket és a jelvényt igényelni az 59212-es, vagy az 59213-as hozzászólások linkjeiben megtalálható ZÚTE egyesületnél, és az ott említett egyesületi tagoknál lehet, érdemes Noszky Zoltánt, vagy Józsa Gábort keresni, de akár Miheller Tibort is. Annyi könnyebbséged lehet hogy ha érdekel akkor elküldöm neked a füzeteket, megtaláltam belőlük 3-at, amelyek nekem már nem nagyon kellenek, kettőt szívesen odaadok belőle, szólj ha kellenek.
Logisztika. Személy szerint én Salgótarjánban teljes nyugalommal ott szoktam hagyni a kocsit a központban, a főút mellett közvetlenül egy régi utcában, amely ma már zsákutca, és nyilvános parkoló is egyben, éppen a buszpályaudvarral átellenben található ez a hely.(lásd térkép, Bartók Béla út(cácska) Emellett itt 100 méteres körzetben bármely parkolóban nyugodtan ott hagyhatod az autót, akár a piacnál, akár a mellette lévő Pennynél, Sparnál, McDonaldsnál, vagy éppen a Galcsik fogadó melletti parkoló soron. A Karancs-Medves túra résztvevőinek autói is itt szoktak tobzódni. A túra a Galcsik mellől indul, -ezért érdemes itt hagyni az autót- gyakorlatilag a város közigazgatási területén belül halad , buszközlekedés teljesen jó, Somoskőújfalu, Salgóbánya, és Rónabánya tekintetében is. (ezeket érinti a túra) Ugyanakkor nyilvánvalóan ha valahol megszálltok akkor ott érdemes hagyni a kocsit, jöhet a szállás.
1. a Salgó Hotel, és a parkolója
2.-3. általában itt parkolok
Salgótarjánban én vagy a Salgó Hotelt, vagy a Somoskői Bazalt Panziót szoktam választani, sajnos olcsóbbat nem ismerek személyesen, de nyilván tudok. -Salgó Hotel, egyáltalán nem egy olyan puccos hely mint az ember gondolná, és nem is annyira drága, 12000/ éj/ két fő, bőséges reggelivel, a hotel gyönyörű bükkerdőben van, meseszép helyen és egyúttal a parkolás is meg lenne oldva, én szeretem itt is hagyni a kocsit, tök jó a parkolója.
A Salgóbányai busszal jól logisztikázható a túra bármely pontja innen. Ha van rá pénz én mindenképpen ezt javaslom, de mint mondtad olcsóbbat szeretnél. -Salgóbányán az Ifjúsági tábort kívülről szoktam nézegetni, mostanában felújították a faházak egy részét ha jól láttam.
Éppen a tábor mellett indul az út a Salgó vár felé, itt jön ki a sárga sáv jel (a mi Bányász Körutunk) és itt van egy jó nagy parkoló is egyúttal. Jó választás lehet, ha el tudod érni őket. További szállások Salgóbányán:
Zöld kapu vendégház, Vörösfenyő apartmanház, Várlak vendégház, kívülről mind jól néz ki.
(Régebben jó volt a Medves Hotel is, de az egykori KISZ üdülő nagyon drága lett és eléggé lepukkant.)
-A városban szinte alig van normális szállás egyébként, a Galcsik Fogadó jó, de ha már errefelé kirándulok akkor nem éppen a városközpontban szállnék meg, de ki hogy szereti. Rendben van a Galcsik is egyébként. Mindent egybevetve (ár, környezet, szakaszolás) a Salgóbányai szállásötlet a legjobb a túra szempontjából szerintem, innen első nap lebuszoznék a városba, nekivágnék a kalandnak (ez az első fele a nehezebb) estére itt fejezném be a túrát egy Salgóvári naplementével, majd másnap teljesíteném a többi részt, és végül a második szakasz megtétele után a városközpontból visszabuszoznék a szállásra, Salgóbányára.
A Csereháti kéktúra-útvonalat még 1989-ben jártam be, akkor ez valahol Abaújszolnok és Gadna térségében átvezetett egy teljesen kihalt falun, amit akkoriban egy katonatiszt(?) próbált meg különféle rendezvényekkel, részben önerőből feléleszteni. Meg is szálltam ebben a faluban, aminek most sajnos teljesen elfelejtettem a nevét és a térképet böngészve sem akad be. Másnap aztán továbbmentem Baktakék és Encs felé.
A következők a kérdéseim:
Mi a falu neve?
Sikerült-e a kísérlet, feléledt-e ez a falu valamilyen módon?
Mi lehetett az úriember neve, aki a környéken szemmel láthatóan nagy tiszteletnek örvendett?
Pár hete téma volt az útvonal módosítása, elsősorban annak célja.
A digitális térképeken (TUHU és OSM) már a hivatalos útvonal látszik, de talán nem felesleges az "eredeti" és a jelenlegi bemutatása.
Mivel a nyilvántartáson is át kellett vezetni a módosítást, és szükség volt a résztávokra Mikóháza és Sátoraljaújhely között, elkészítettem a TUHU-s itinereket. Talán nem felesleges közkinccsé tenni.
Mikóháza és Rudabányácska között lényegében a ZÖLD-ből PIROS lett.
Íme:
Ezt követően végső soron átfestés történt, de a ZÖLD megkerülte a hegyet, a PIROS ezt már nem teszi.
Vörös-nyereg - ig az új útvonal:
Innen a határig komolyabb a változás, hisz a PIROS a völgyben vezet, az egykori ZÖLD pedig a Magyar Kálvárián keresztül, na és a K+ helyett már PIROS van:
Ez tehát a helyzet jelenleg, ha lesz új, hagyományos térkép akkor már nem lesz ekkora jelentősége annak, hogy mi volt, mi lett, de ha már elkészültek az ITINER-ek, lehet, hogy valaki számára hasznosak a fentiek.
Rendesen fülembe tetted a bogarat, a bakkancsomba pedig a viszkető port, ezzel a Bányász körúttal.
Elhatároztam, hogy mindenképpen megcsináljuk a feleségemmel együt! (A "mikor" picit képlékeny még...) Cserébe, amiért ilyen szép beharangozót írtál, elhalmoználak kérdésekkel az úttal kapcsolatban :-) :
Mi Debrecenből mennénk, autóval, és úgy tervezem, hogy pl. egy péntek du. elutaznánk S.tarjánba, ott megszállnánk, "valahol" ott hagynánk az autót, és szombat-vasárnap túra. Mivel kb. 35-38 km, szerintem 2 nap alatt még nekünk is meg van.
- Van ötleted szállásra S.tarjánban? (Mi eléggé paripa költségvetésen (ló-büdzsé) lennénk, ezért inkább a relatív olcsóbb szállásokat preferáljuk.)
- Van olyan hely S.tarjánban, ahol 2 napra ott lehet hagyni a kocsit? (Sárospatakon, anno volt, a 4 napos Zempléni Rákóczi túra alatt békésen pihent a városban, a vár alatt. :-) )
- Honnan lehet igazoló füzetet kérni, jelvényt "intézni"?
- Úgy sejtem a vízvételi lehetőségekkel nem lesz gond, hiszen vagy 3 falun is átgyaloglunk...
- Megaludni Salgóbányát tervezzük. Ott van egy Ifjúsági tábor, van esetleg velük tapasztalatod? Vagy inkább más szállást ajánlasz.
- És végül (de biztos, hogy nem utolsó sorban): a nehézségi szint. Mi már nagy zsákkal megcsináltuk a Zempléni Rákóczi-túrát (amit nagyon élveztünk, bár voltak nehéz pillanatai minden nap minden napszakjának :-) ). Ehhez viszonyítva ez a túra milyen? Az elején látok egy dúúúrva csúcsot... :-)
Mint ahogy Hobo helyesen írta, nógrádnak nincs megyei szövetsége. Jelenleg jegyzett turista szervezetből is csak egy létezik, ez a Zöld Út TE. Tehát csak rajtuk keresztül lehet dolgokat intézni. A posta is ezért fordult vissza.
Volt ma valaki magas helyen? A Vértesből el lehetett látni Százhalombattáig (44km volt a távolság). Szemfülesebbek mögötte felfedezheti a Tátrát, vagy a Schneeberget, nem kívánt törlendő... :D
Az NMTSz legjobb tudomásom szerint megszűnt, bár a honlapjuk éldegél, megtalálhatóak rajta az aktuális információk is, némi kereséssel.
A mozgalmat jelenleg a ZÚTE tagjai tartják életben, az ő elérhetőségeik is fent vannak a régi honlapon.
Mikor magamnak/magunknak intéztem a jelvényt akkor mindkét alkalommal a Karancs-Medves túrák céljában vettük át a díjazást, előzetes e-mailes egyeztetés után.
A legtöbb elérhetőséget talán innen "nyerheted ki":
A Nógrád Megyei Szövetség elérhetőségét esetleg tudod? Én még jópár éve csináltam a mozgalmat (Nógrád megye Természetjárója), meg is kaptam a jelvényt, de mikor egy ismerősnek próbáltuk megigényelni az igazolófüzetet még ez év elején, a levél visszajött "Cím nem azonosítható" felirattal. (A Bartók Béla út 10-re volt címezve a levél, az NMTSZ honlapján pedig a mai napig ezt a címet találom csak) Köszönöm a segítséget.