A "Pilis Insula" kifejezés sokak hipotetikus gondolkodását már sokfelé elvitte.
Ám, ha az ember belemélyed a Geologica Hungarica köteteibe, akkor rájön, hogy "nem ott, nem úgy és nem akkor, ráadásul nem az" folyt ott, amit szeretne látni, láttatni.
A legtöbben a mai 10-es út menti árkot tekintik ennek a kérdésnek a megválaszolásához alkalmas területnek, ahol volt idő, amikor valóban folyt víz (ős-Garam, ős-Ipoly), csakhát közben volt nemi lemeztektonika, mert a Kisalföld megsüllyedt, a Dömösi -szűkület lejjebb került és a víz elkezdett arrafele folyni, főleg, mikor a Duna is átbuggyant. Mert ugyebár a Duna előtt épp a Kemeneshát kavicsanyagát rakta le egyenesen a Dráva irányába.
Persze itt is vannak megválaszolatlan kérdések, hogy hogyan került folyami kavics Lesencefalu-Tapolca határába, de ez egy másik kérdés.
De a Duna hordalékanyagai nem raktak le olyan egyedi anyagot a Dorog-Vörösvár vonalon, ami igazolná az ott folyását, viszont hagyott ott a Garam és az Ipoly saját felvízi anyagának megfelelő hordalékot.
Márpedig a hordott anyag kőzetvizsgálata elég erős érv.
Én azért nem szurkolok a projekt ellen, de engem is jobban érdekelne pl., hogy hol lehetett az a régi Duna-ág, ami körülölelte a Pilist, hol volt Sycambria, Ősbuda, Fehérvár. Ezzel még nagyon adós a történész, régész szakma, de persze nekik fontosabb a római limes Egyébként meg éppen most találtak meg egy 500 éve elveszett maja várost a quatemalai dzsungelben egy új, ún. LIDAR (lézeralapú távérzékelés) technológiával, ami a lézer fényét veszi igénybe a talaj alatti építmények részletes felderítéséhez. 2100 km2-t vizsgáltak át így. Javasolnám itthon is a Pilis átvizsgálását ezzel a módszerrel, mert a felszíni építményeket ugyan le lehet rombolni, el lehet tüntetni, de a földalatti alapok most is ott vannak
A személykocsis képet egy internetes írásból mentettem el. Ez a OM Flottilla akkor és ottani tevékenységéről szólt. Igen érdekes volt. Sajnos nem őriztem meg az írás elérhetőségét.