Keresés

Részletes keresés

Qqberci Creative Commons License 2008.06.08 0 0 7616
Egy 1953-as Rádiótechnikából:

Előzmény: djuice (7615)
djuice Creative Commons License 2008.06.08 0 0 7615
Zsolti!
Légyszives válaszolj már nekem a 7597 számú hozzászólásomban feltett kérdésre! (remélem nem sértődtél meg a postjaim miatt?!) :)

A vibrato témáról én annyit tudok, hogy a Hammondon a több álású vibrato kapcsoló V1-V2-V3 állásban egyre erősödő mértékben modulálja a hangmagasságot, ergo frekvencia moduláció.
A C, azaz chorus vibrato (szerkezeti megvalósítását sajnos nem ismerem részleteiben a Hammondon belül) pedig két jelet kever össze egymással, feltételezem hogy az előbbi normál vibrátóra kever rá valami máshonnan kivezetett jelet, de Tube kollégánál épp a múltkor vizsgáltuk, hogy ez az alsóbb regiszterekben hallhatóan jobban, míg a fenti oktávoknál szinte "kihúzza" egyenletes szinusz felé a moduláció mélységét, vagyis ott alig észrevehető a hatás. Hogy ez technikailag hogy áll elő és a sírós, kiélesedő középhang tartomány mitől bújik elő füleink legnagyobb örömére, még rejtély előttem.
Mindenesetre azt normál szintetizátoros alapismeretekből tudni lehet, hogy ha pl két párhuzamosan futó oszcillátorra kiosztunk 1-1 szinuszt, és pár centtel elhangoljuk egymáshoz, akkor az chorus hatást eredményez. Ez pl. egy Korg Trinityben könnyen megnézhető, illetve ha az effekt szekciójában nézzük a chorus effektet, ott fázisszög késleltetés csinálja ugyanezt. Képileg úgy lehet demonstrálni, mintha két eltérő periódusú (egy kisebb és egy attól nem sokkal nagyobb) "spagetti" szinusz alakban egymásba fonódna... lásd: SoundForge
A Hammondnál pedig ennek mértéke, mintha egy süllyedő lineáris függvény által vezérelve, csillapodó mértéket szabályozna le a hangmagasság növekedési irányában.

Na ennyi elég is az elektronikai barkács-szakkör mai előadásából. :)
okumoto Creative Commons License 2008.06.08 0 0 7614
LESLIE 3300W demó
okumoto Creative Commons License 2008.06.08 0 0 7613

Új lezli' a piacon. Suzukiék 3300-asának fa változata. Szépnek szép. :) www.hammondsuzuki.com

Qqberci Creative Commons License 2008.06.08 0 0 7612
Korrekt.
Előzmény: mokusmisi (7606)
mokusmisi Creative Commons License 2008.06.08 0 0 7611
Bizony így van Zsolt, a Te programozott megoldásod hangja nekem élőben nagyon tetszett, lényegesen korrektebb hangzása van mint sok klónnak.
Gratulálok így "írásban" is ehhez az eredményhez!
Előzmény: tehtube (7607)
ozjo Creative Commons License 2008.06.08 0 0 7610
Tán PARI?
Előzmény: tehtube (7609)
tehtube Creative Commons License 2008.06.08 0 0 7609

Egy másik TG. Ki lehet találni melyik? :-)

RókaMóka Creative Commons License 2008.06.08 0 0 7608
Végiggondoltam még1x, és igaz. Ugyanazt kell csinálni, mint amikor lebegést akarsz kihozni, csak visszafele alakítod az egyenleteket. De azért nem tökéletes a dolog, mert a fázismoduláció az olyasmi mint a frekvencia moduláció de azért nem tökéletesen... :-) Nyílván attól is függ, hogy a fázismoduláció frekvenciája mennyire összemérhető a modulált hang frekvenciájával.

http://en.wikipedia.org/wiki/Phase_modulation

De igazad van, működik és nagyon jól ki van találva ez a kis alkatrész!

Előzmény: mokusmisi (7606)
tehtube Creative Commons License 2008.06.08 0 0 7607

Már akartalak kérni Misi, hogy mint szakember szólj hozzá. Köszönöm :-)

 

A normál vibrátót azt könnyen megoldották mindig is, elég ha nyávog a mezei LFO.

De a chorusvibrátó már más eset.

Érdekes hogy kb. 2002-ig beletört minden klóngyártó bicskája. Először a newB3 képezte le jól (legalábbis a felvételeken hallhatóak szerint), majd a Native Instruments is akkortájt. Onnantól kezdve a VB3, Key-B, C1 is korrekt módon szólal meg. És gondolom a Pari is. XK3c-t még nem hallottam, de annál is elképzelhetőnek tartom, főleg ha írták is hogy fejlesztettek rajta. Hogy hamarabb miért nem tudták? A '97-es ESI-men viszonylag elég jóra sikeredett mindössze programozás által.

A lényeg, sírjon a hang, legyen élesebb, hangosabb a simánál :-)

Illusztrációnak itt egy 59-65 közti B3 shift line, meg egy 55-75 közti scanner:

Előzmény: mokusmisi (7606)
mokusmisi Creative Commons License 2008.06.08 0 0 7606
A Hammond orgona scanner- vibrato egy fázismodulációs effektus, ami frekvencia modulációt is okoz. (a frekvencia modulációnak is mellékterméke a fázis moduláció, ez a két dolog csak együttesen értelmezhető). Szerintem így az elnevezés nem hibás.

Itt is azonban a megvalósítás tökéletlenségéből jön a gyönyörű hangzás. Abból, hogy amikor Laurens Hammond kitalálta ezt az effektet, akkor még nem volt lehetőség arra hogy a fázisszöget folyamatosan lehessen változtatni hangfrekvenciás tartományban. Ezért a rengeteg induktivitással és kondenzátorral megalkotott késleltető művonal kvantált késleltetését egy kapacitív scanner tapogatja le, s a kapacitív letapogatás miatt az egyes késleltetési kvantumok "átúsznak" egyik késleltetési időről a másikra, mindenféle zavaró kapcsolási tranziens nélkül. Ez a kütyü legalább akkora találmány mint maga az orgona!

Nekem volt B-3000-es Hammond-om, abban is megpróbálták leszimulálni ezt az effektet, de sikertelenül, mert a késleltető művonal léptetési frekvenciájának modulációját szinuszhoz közeli jelformával végezték, így a fázisugrások nem voltak kvantáltak.
Emellet pesze még az eredeti scanner vibrato hangzásába a késleltető művonal - szintén kvantált - hangszinváltoztató hatása is belejátszik.

Ezek miatt még a drága klónok egy részének is csapnivaló a scanner vibrato szimulációja.
Előzmény: RókaMóka (7603)
constantino_lobasso Creative Commons License 2008.06.08 0 0 7605
Csak hogy a témához szóljak, ha valakinek kell a P100am pedálja és hegesztett vaslába, szabadítson meg tole, még málnaszörpöt és kölyökmacskát is kap mellé :) Ha valakinek az L122esemre volna szüksége, az is jelentkezzen, ott nincs málnaszörp, sot kérek érte néhány tábla csokoládét. Keresek spinet bekapcsoló kapcsolót és Hammond-olajat. Udv Szilard 204231335
tehtube Creative Commons License 2008.06.08 0 0 7604

A frekit is rángatja, meg az amplitúdót is. A chorusvib. meg érdekes eset. Fül kell hozzá.

1945 előtt is volt scannerféleség, de az tremolót tudott. Gondolom csak a hangerőt pulzálta.

RókaMóka Creative Commons License 2008.06.08 0 0 7603
A Doppler effektus változtatja a frekvenciát. Ezért mélyül a távolodó vonat hangja és ezért mérhetjük a galaxisok távolságot vöröseltolódással.

A vibrato szó a zenében általában frekvencia modulálást jelent, míg a tremolo amplitudó modulálást. Ezért helytelen a gitárok húrlábán a kart tremolonak nevezni, mert vibrato hatás érhető el vele mert a hangmagasságot változtatja.

A Hammond orgona scanneres vibratoja is hibás elnevezésben szerintem, mert a működési elvét tekintve szerintem egy phaser-ről van szó. (Esetleg flanger, de még végiggondolom pontosan, ha lesz időm.) Ebben nincs helye frekvencia modulációnak.
Nem is lehetne, hiszen egy frekvencia moduláló kapcsolás sokkal bonyolultabb (már akinek...), mint a scanneres vibrato.
http://en.wikipedia.org/wiki/Phaser_(effect)

A Leslieben viszont a forgó tölcsér miatt Doppler-effektus lép fel, azaz a frekvencia (hangmagasság) is változik. Mellesleg a hallgatótól való elfordulás miatt némi hangerő változás is bekövetkezik azaz tremolo effektus. A Leslie egy fázisban lévő frekvencia és amplitudómoduláció.
http://en.wikipedia.org/wiki/Leslie_speaker
Előzmény: szimizso1 (7602)
szimizso1 Creative Commons License 2008.06.08 0 0 7602

 

A frekvencia moduláció lényege az, hogy az alap frekvencia hullám hosszát változtatjuk meg. Amikor bekapcsoljuk a vibratot, a vibrato frekijének megfelelően, az alapfreki hullámhossza változik meg. Ha megnéznéd az oszcillogrammját egy ilyen jelnek, láthatod, hogy a freki, és az amplitúdó nem változik, csak ritkább, és sűrűbb hullámfrontok tarkítják az alapfrekit.

Az URH rádió is ezen az elven működik. A 10.4MHz-es vivőjelre ültetik ily modon a hang frekijét, aztán a rádióban szétválasztják.

 

A swell pedállal az amplitudóját változtatjuk meg a frekinek. Ez az amplitudó moduláció amikor pumpálják a swell pedált.

Ezzel a módszerrel a közép, és rövidhullámú adások működnek. Itt pedig a vivő freki amplitudóját rángatják a hang frekijének, és intenzitásának arányában.

 

A drawbarokkal is ugyanezt lehet elérni, csak ott a jel intenzitása mellett és még a frekit is modulálhatjuk egy, vagy több freki hozzáadásával. Ez pedig a két módszer keveréke.

 

Remélem jól, és érthetően ítam le.

Előzmény: 888800000 (7600)
Qqberci Creative Commons License 2008.06.07 0 0 7601
De bizony modulálja. Azért kell olyan sok tagú késleltető művonal.
Előzmény: 888800000 (7600)
888800000 Creative Commons License 2008.06.07 0 0 7600

Kedves Szimizsó!

 

"A vibrato meg modulálja a hang frkijét...."

A scanneres vibrató nem csinál frekvenciamodulációt (nem is tud. azt csak a tonewheel motor fordulatszámának változtatásával lehetne elérni...) csak bizonyos frekvenciákat kiemel ill vág.  Megfelelően megválogatott szürőtagokkal és a scanner megfelelő fordulaton (kb. 30/min ill 300/min) járatásával a Leslie-hez nagyon hasonló hangzást lehet elérni.  Talán Trambi (ha jól tévedek) csinált ilyet régebben...

Előzmény: szimizso1 (7599)
szimizso1 Creative Commons License 2008.06.07 0 0 7599

 

Szerintem is a Doppler effektusnál a hang frekije nem változik, csak a visszaverődés késése hallatszik. A vibrato meg modulálja a hang frkijét....

Előzmény: RókaMóka (7598)
RókaMóka Creative Commons License 2008.06.07 0 0 7598
Szerintem a scanneres vibrato változó, folyamatos fázistolása messze van a valódi Doppler-effektus "frekvencia-modulációjától". Igazi Dopplert a Leslie csinál...

Amúgy az MXR Phase 90 gitáreffekt szerintem a mechanikus scanneres vibrato alapelvét valósítja meg, csak elektronikus úton... :-)

http://www.geofex.com/FX_images/p180.gif
Előzmény: Qqberci (7596)
djuice Creative Commons License 2008.06.07 0 0 7597
Zsolt!

Eljöttem egy haveromhoz, hogy letöltsem a Kalteneckeres home videótokat, ezen rás alapján

"#566. sorszámú hozzászólás, 2008. 01. 29. 15:38 Válasz erre

Itt egy kis videójegyzet az esetről: http://s183.photobucket.com/albums/x105/tehtube/?action=view¤t=B3C1.flv"

a link azonban csak képeket tartalmaz, semmi videót4 Leszetted? Hogy lehetne letölteni?
Előzmény: tehtube (6548)
Qqberci Creative Commons License 2008.06.07 0 0 7596
A vibrato-scanner egy késleltető művonal mentén "lépkedve" Doppler-effektust hoz létre.

Nemrég a CR4-en összefutottam egy amerikai öregúrral, aki néhány évtizedig Hammond-szervízben dolgozott és átküldött egy csomó mindent. Hétfőn, ha a saját gépemnél leszek, majd felrakok ezt-azt...
Előzmény: Tcím (7591)
tehtube Creative Commons License 2008.06.07 0 0 7595

Egy újabb Jimmy Smith videó, ami nem forog közkézen. Az 1965-ös európai turnéja nagyon sok állomáson föl lett véve filmre. Itt egy német válogatás. Szóval ez hiányzik a többi orgonistából. Az állat, a lendület, a féktelen dinamika.

Videó itt.

A Woolf szólóját is nagyon megtolta, de a Sermon outrója hátborzongatóan jó. Itt-ott feltűnnek a pár évvel későbbi progresszív rock fordulatok is. Szerintem Lord, Emerson ettől a turnétól lett az, aki.

Szóval nem szégyen másnak is így játszani :-)

Tcím Creative Commons License 2008.06.07 0 0 7594
Köszönöm, ez nagyon hasznos volt!
Előzmény: tehtube (7593)
tehtube Creative Commons License 2008.06.06 0 0 7593

Pontosabban itt mindent megtalálhatsz. A betett linkekben a kapcsolási rajzokat is.

Részletezve a basszus kiosztása, tulajdonsága!

Előzmény: tehtube (7592)
tehtube Creative Commons License 2008.06.06 0 0 7592

Ahogy írtam, van egy késleltető áramkör. Tekercsekkel, kondenztorokkal. Minden tekercs után (különböző időintervallum) leválik egy kábel és elmegy a scannerdob fésűs lemezeihez, amik körben helyezkednek el. Innen a hang "átvándorol" egy ugyanolyan, de forgó fésűs lemezre, forgókondenzátor-szerűen, ahonnan egy fémtüskén át adja le a jelet két lyukas szénkorongnak és egy rézrugónak=kontakt, ahonnan ismét bekerül a hangláncba.

Kapcsolási rajz: www.captain-foldback.com

Első megjelenése a BV, CV típusokban 1945 december. Ott még nem szelektív.

Előzmény: Tcím (7591)
Tcím Creative Commons License 2008.06.06 0 0 7591
Ne szedd szét, annyit nem ér a dolog, én csak azért kérdeztem, mert előzőleg szó volt a temperált skála és a Hammond viszonyáról, a fogaskerekek miatti korlátozott közelítésről. Valójában a fogszámok ismeretében mérés nélkül is meg lehet határozni mindezt, de kétlem hogy ez zeneileg előbbre vinne engem. A kíváncsiság és a mérnöki szemlélet az, ami miatt felvetettem ezt a kérdést. Rendben, nem fárasztalak tovább, bár a scanner vibrato megoldása az 1930-as években még mindig izgat. :)
Előzmény: szimizso1 (7590)
szimizso1 Creative Commons License 2008.06.06 0 0 7590

 

Semmi baj Tcím! Én sem tudtam, hogy hogyan képződik le a hang. Nekem kézenfekvő volt, hogy a preamp kimenetéről veszem le a mintát, mert ugye az már a hang, és azt már a végfokról hallani is. Azért vannak lebegések nálam is, de most emiatt nem szedem szét a generátorom:-)

 

Előzmény: Tcím (7588)
Tcím Creative Commons License 2008.06.06 0 0 7589

Mindenkinek:

Nem szeretném, ha félreértenétek, nem kritizálni akarom a Hammondot, már leírtam, a hangját így szeretem, ahogy van., viszont szeretem érteni, hogy mi miért történik, már elég sokmindenre rájöttem ezen topicot olvasván, de még nem mindenre. Nézzétek el nekem, hogy igyekszem a Hammond hangképzését a fizikai oldalról megközelíteni.

Tcím Creative Commons License 2008.06.06 0 0 7588
Ugyan! Szerintem sem az orgonád rossz, hanem a mérést közelítetted meg rossz irányból. Amúgy az én mérésem nem igazán mérés, mert nem a valódi hangszert "mértem" (hallgattam), hanem a szimulációját, a B4 szoftvert. A mérés szempontjából tekintve nem egy digitális és analóg hangszert hasonlítottam össze, hanem két hanggenerátort.
Előzmény: szimizso1 (7584)
Tcím Creative Commons License 2008.06.06 0 0 7587
Köszönöm, majdnem értem, kivéve a scannert. Mit jelent ebben az esetben a scan? Mi a fizikai megvalósítása? Előre is kösz.
Előzmény: tehtube (7583)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!