Nagyon köszönöm a válaszod. Eléggé meggyőző érveket hoztál fel! A beltéri fotózást pedig már a 18-55-ös obival is ISO800-on műveltem (azt hozzáteszem, hogy főleg világítás nélküli teremben).
Akkor ezek szerint nem volt szükséged a nagy(obb) látószögre, ha nem cserélgetted. Így belegondolva azért valóban nem lehet egyszerű: egyik obi le, sapkák rá, táskába el, másik obi táskából ki, sapkák le, obi fel... De a sikerért meg kell szenvedni. :-)
Ezek a képek viszont magukért beszélnek! Gyönyörűek. Nagyjából én is ilyen témákra állnék rá. Milyen géppel lőtted ezeket? 200 vagy 20?
Az 55-300 sokáig ki fog szolgálni, mert nagyon jól sikerült objektív. 300as végénél is használható, éles, részletes, nincsenek bántó képi hibái (CA, stb). Előnye még a konkurenciával szemben-az élességén, minőségén kívül-hogy 55-ről indul a többi tele 70mm-ével szemben, és bizony az a 15mm elég sok, majd meglátod :-) Szép, kellemes elmosása van, én ezt is szeretem benne.
A fényigényesség relatív, mondjuk zárt térben nem fogod tudni nagyon használni, de amúgy semmi extra. Nekem a kedvenc obim, egy hijján az összes pentaxphotogallerys képem azzal készült...
Makrózni nem nagyon fogsz tudni vele, mert sem a leképzése, sem a minimális fókusztávja nem nagyon kedvez a közelre fotózásnak: 1,4m a közelpontja sajnos, ez engem is zavarni szokott HA ráteszel egy makro adaptert-DCR150est kipróbálhatsz hozzá, akkor drasztikusan lecsökken a közelpontod, megnő a leképezés is, cserébe jóformán csak állványról fogod tudni használni. Én anno a DCR250-t próbáltam, hát az jóformán használhatatlan volt, annyira sok fény kellett neki, annyira lecsökkentette a mélységélességet, hogy csak na...
Kb. 2 éve és 1000 expó óta vagyok tulajdonosa egy K200D-nek, amit a 18-55-ös kitobival vettem. Mostanában kezdett foglalkoztatni a gondolat, hogy kipróbálnám magam a teleobik világában is, és örömmel láttam, hogy az általam is kiszemelt Pentax 55-300-asról folytattatok nemrég eszmecserét.
Kérdéseim általánosak:
- Első telének megéri-e?
- Mennyire nehézkes cserélgetni az obikat? Bár az 55 mm-es gyújtótáv sem tűnik vészesnek, ha fent akarnám hagyni a telét, mivel többnyire épületeket, épületrészleteket, tájat (tehát távoli témát) fotózom. Egy nagyobb átfogású obival szemben (pl 18-250) talán csak a cserélgetés az egyetlen hátrány (?).
- Azt ugyan olvastam, hogy fényigényes az objektív, de mivel nincs viszonyítási alapom, ezért azt hiszem, ez a tulajdonsága nem zavarna.
És végezetül egy amatőr kérdés: használható-e makrózáshoz? Makróelőtéttel esetleg?
Valószínűleg le kell venni az egész alsó borítást, és utána tudsz hozzáférni a "zsanérhoz". Légy óvatos, a portrémarkolat csatlakozójához biztos megy valami adatkábel is, ne szakítsd el. Ha van, készíts be egy másik fényképezőgépet is, dokumentáció végett. Biztos ami ziher.
Amúgy nem hiszem, hogy bármiféle ragasztó tartósan megoldja a problémád. Én is a portrémarkolatot javaslom, habár mostanában pofátlanul drágán mérik.
Dátumozásra a képeken ott van szükség - általában - ahol a képen szereplő esemény időpontját igazolni kell (parkolóőrök, közteresek, stb.) egyébként csak elcsúfítja a képet és szükségtelen*. Ezekhez a melókhoz jobbára olcsó, kompaktokat használnak ahol a nagy mélységélesség adott (cél, hogy a képen minden éles legyen, itt inkább gond a kis DOF ami a DSLR-ek jellemzője)
* A filenév is tartalmazhatja amit sok helyen rányomtatnak a kép hátuljára.
Az általam felsorolt obik közűl az 55-300-at kivéve bármelyikkel elég könnyen, azzal viszont picit nehezebb lehet (mivel nem olyan fényerős, azaz szűkebb rekeszt tudsz csak használni, ráadásul nem állandó fényerejű azaz a tele vég felé egyre fényerőtlenebb). De ez mindig attól függ, hogy milyen gyújtótávolságot, mekkora rekeszt használsz, valamint milyen messze van tőled a téma és ahhoz képest milyen messze mögötte a háttér. Annál kisebb a mélységélesség, minél nagyobb gyújtótávolságot (pl: 200mm), minél nagyobb rekeszt (pl: F2.8) használsz, valamint minél közelebb van a téma hozzád és mögötte minél nagyobb a távolság a háttérben.
Egy online DOF kalkulátor ad egy tájékozódási pontot, hogy adott esetben kb. mire számíthatsz.
rendesen eltöredezett az alsó műanyag burkolat, tudok valahol ilyet venni hozzá, esetleg próbáljam meg ragasztással javítani? Van valakinek ötlete??
Nem nagyon hiszem, hogy ilyet külön tudsz venni hozzá, ha ragasztani se sikerül, akkor az lehet megoldás, amit az adok-veszekben olvastam egy élelmes tulajtól: veszel a vázhoz egy elemtartó markolatot, és azzal használod. A markolatot alulra kell felcsavarozni, takarni fogja a törött részt, és tartani fogja az elemeket is.
A Pentax 55-300-as obival például állíts be 5,6 blendét és rövid időt a gépen, mondjuk 1/500-1/1000-ed másodpercet.
Ha szükséges az érzékenységet (ISO) feljebb kell állítani, hogy az expozíció jó legyen. Figyelembe kell venni, hogy a zoom állítása közben a fényerő is változik azoknál az objektíveknél, amiknél két értéket adnak meg. ( F2,8-4, F4-5,6, F3,5-5,6, stb. )
Ha (majd) futja rá, akkor vegyél 2,8-as (fix) fényerejű zoom objektívet, (például Sigma F2,8/70-200) ezeknél a 2,8-as blendével igen erős háttér-elmosás valósítható meg.
Fix fókuszú objektívekkel is lehet jó eredményt elérni ( 200-as, 300-as, 500-as, stb. ) ezek használtan elfogadható áron szerezhetők be, ilyenkor közelebb vagy távolabb kell telepedni a témától, mert nem tudunk közelíteni-távolítaniaz objektívvel.
Állvány használata is javasolt, hosszabb fókuszú (150-500mm) beállításokhoz, stabilabb géprögzítéshez.
Tehát a blende-előválasztás és rövid idő, valamint az érzékenység beállításait kell variálni, a megfelelő expozícióhoz. Próba-képeket kell készíteni, hogy legyen egy kiindulási pont, amitől felfelé és lefelé is lehet mozogni.
-
Filmes gépeken megoldották a dátumozást, DSLR-en miért nem?
Nem inkább kis mélységélességet? Azaz csak a lovas/ló legyen éles, az előtér és háttér pedig elmosódott?
Ha tényleg nagy mélységélességet szeretnél (mintha kompakt géppel fotóznál), akkor úgyis nyolcas vagy tizenegyes rekeszt fogsz használni. Ott meg (a nagyon tré obikat leszámítva) mindegyik elfogadható vagy jó képet ad, tehát a fokuszálási sebesség és a pénztárca dönt. Pentax DA 55-300, Sigma 50-150, Tamron 70-200, Sigma 70-200 (négyféle verzió is van), Sigma 100-300, Pentax DA* 60-250 ami hirtelen eszembe jut. Kezdésnek, szűk pénztárcával egy használt Pentax DA 55-300 jó választás lehet. A Tamron / Sigma 70-300 obikat nem véletlenül olyan olcsók és adja el olyan sok ember...
Sziasztok! Van ötletetek, hogy milyen objektívet vegyek, ha nagy mélységélességet szeretnék elérni,+sportot fotóznék vele(az alább említett díjugratást)?
Szeretett gépemet feleségem sikeresen leejtette, az elemtartó felőli sarkára esett és rendesen eltöredezett az alsó műanyag burkolat, tudok valahol ilyet venni hozzá, esetleg próbáljam meg ragasztással javítani? Van valakinek ötlete??
Van egy 50-200-am, és fotóztam már vele díjugratást. Nem volt egyszerű, webre elment. Nekem nagyon le kellett rekeszelni, hogy éles legyen, de akkor oda volt az elmosott háttér, nyitottabb rekeszen meg a téma sem volt kellően éles. Az AF sem volt valami megfelelő K100D-n. Nem azok lettek életem képei, de lehett vele díjugratást fotózni, kompromisszumok árán.
Persze, hogy tisztában vagyok vele. Csak máshol kérdeztem, ott csak egy objektívet írtak, az is valami 200ezres.. Tehát akkor az 50-200 is jó sportfotóra, ezt is megtudtam! :-)