EBBEN A TOPICBAN OLVASHATÓ NÉHÁNY KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNET IS (ZÁRÓJELBEN A HOZZÁSZÓLÁS SZÁMA)
Autóbuszok esetében a történetek leírásában a betétjáratok, az elágazó, valamint a gyorsjáratok is találhatók!
(Pl.: 55gy => 55; 101 => 1; 47A => 47)/
Villamosok és trolibuszok esetében a történetek leírásában a betétjáratok, az elágazó, valamint a trolibuszok is találhatók!
(Pl.: 16A => 16; 29Y => 29; 72 troli => 72)/
Az adatok 3-as, 61-es és 62-es autóbuszokkal, illetve 18-as és 31-es villamosokkal bővültek!
Az 1-es autóbusz-család közlekedés története (20);
A 2-es autóbusz-család közlekedés története (47);
A 3-as autóbusz-család közlekedés története (255);
Az 5-ös autóbusz-család közlekedés története (106);
A 8-as autóbusz-család közlekedés története (107);
A 12-es autóbusz-család közlekedés története (133);
A 14-es autóbusz-család közlekedés története (138);
A 20-as autóbusz-család közlekedés története (166);
A 24-es autóbusz-család közlekedés története (222);
A 25-ös autóbusz-család közlekedés története (121);
A 27-es autóbusz-család közlekedés története (245);
A 30-as autóbusz-család közlekedés története (73);
A 31-es autóbusz-család közlekedés története (7);
A 33-as autóbusz-család közlekedés története (136);
A 39-es autóbusz-család közlekedés története (42);
A 40-es autóbusz-család közlekedés története (53);
A 41-es autóbusz-család közlekedés története (198);
A 43-as autóbusz-család közlekedés története (70);
A 44-es autóbusz-család közlekedés története (148);
A 47-es autóbusz-család közlekedés története (200);
A 48-as autóbusz-család közlekedés története (202);
Az 52-es autóbusz-család közlekedés története (36);
Az 53-as autóbusz-család közlekedés története (242);
Az 54-es autóbusz-család közlekedés története (33);
Az 55-ös autóbusz-család közlekedés története (104);
A 61-es autóbusz-család közlekedés története (278);
A 62-es autóbusz-család közlekedés története (279);
A 63-as autóbusz-család közlekedés története (197);
A 66-os autóbusz-család közlekedés története (247);
A 69-es autóbusz-család közlekedés története (59);
A 73-as autóbusz-család közlekedés története (9);
A 77-es autóbusz-család közlekedés története (43);
A 79-es autóbusz-család közlekedés története (250);
A 86-os autóbusz-család közlekedés története (204);
A 92-es autóbusz-család közlekedés története (251);
A 93-as autóbusz-család közlekedés története (199);
A 99-es autóbusz-család közlekedés története (79).
Az 1-es villamos közlekedés története (96);
A 7-es villamos-trolibusz közlekedés története (22);
A 11-es villamos közlekedés története (23);
A 16-os villamos közlekedés története (27);
A 17-es villamos közlekedés története (38);
A 18-as villamos közlekedés története (282);
A 19-es villamos közlekedés története (208);
A 21-es villamos közlekedés története (29);
A 22-es villamos közlekedés története (109);
A 31-es villamos közlekedés története (283);
A 32-es villamos közlekedés története (110);
A 34-es villamos közlekedés története (112);
A 39-es villamos közlekedés története (113);
A 41-es villamos közlekedés története (209);
A 43-as villamos közlekedés története (132);
A 44-es villamos közlekedés története (210);
A 45-ös villamos közlekedés története (135);
Az 57-es villamos közlekedés története (114);
Az 58-as villamos közlekedés története (30);
A 67-es villamos közlekedés története (219);
A 69-es villamos közlekedés története (220);
A 81-es villamos-trolibusz közlekedés története (146);
A 85-ös villamos közlekedés története (201).
A 31-ES VILLAMOS KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE -TÓL NAPJAINKIG (1995):
1940.10.26.
A 31-es villamos Közvágóhíd és Pacsirtatelep között, a Gubacsi úton át közlekedtek.
/Korábban ezen a vonalon BHÉV közlekedett./
1944.09.26.
A 31-es villamosjárat - Budapest ostroma miatt - megszűnt.
1945.05.21.
A 31-es villamosok Közvágóhíd és Pacsirtatelep között közlekedett.
1945.05.25.
A 31-es villamosok Boráros tér - Mester utca - Pacsirtatelep útvonalon közlekedtek.
1945.07.05.
A 31-es villamosok változatlan végpontokkal az újjáépített Soroksári úton át közlekedtek.
***
1950.12.05.
A Fővárosi Tanács a 31-es villamosvonal meghosszabbításáról tárgyalt. Soroksár, Újtelep, Soroksár, Varga-telep, Wesselényi-telep, Sólyom-telep érintésével Milleniumi telepig akarták elvezetni. Azonban a tervből nem lett semmi.
***
1951.04.30.
31A jelzéssel betétjárat közlekedett Közvágóhíd és Pacsirtatelep között.
1951.05.15.
31É jelzéssel éjszakai villamosjárat közlekedett Boráros tér - Soroksári út - Gubacsi út - Pacsirtatelep útvonalon.
1952.02.23.
A 31A jelzésű villamosjárat megszűnt.
1953.04.25.
Ismét közlekedett a 31A jelzésű villamos Pacsirtatelep - Határ út - Pacsirtatelep körforgalmú útvonalon.
/Korábban ezen a vonalon 35-ös jelzéssel közlekedtek a villamosok./
1954.
A 31A jelzésű villamosjárat megszűnt.
1959.11.21.
A 31A jelzésű villamosok Pesterzsébet, Nagy Sándor utca és MÁV, Gépgyár között közlekedtek.
1961.
A 31A jelzésű villamosjárat megszűnt.
1973.10.11.
A 31É jelzésű éjszakai villamosjárat Ferenc körút és Pacsirtatelep között közlekedett.
1973.10.17.
a 31-es villamosok Közvágóhíd és Pacsirtatelep között közlekedtek.
1974.10.04.
Megszűnt a Pesterzsébet, Baross utcában a villamos-közlekedés.
1979.03.06.
Megszűnt a Pesterzsébet, Ady Endre utcában a villamos-közlekedés.
1993.11.29.
A 32É jelzésű éjszakai villamosjárat megszűnt.
/Pótlására 31É jelzéssel éjszakai autóbuszjárat közlekedett./
1994.11.23.
A 31-es villamosok Közvágóhíd és Szabótelep között közlekedtek.
A 18-AS VILLAMOS KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE 1902-TŐL NAPJAINKIG:
1902.05.14.
Elindult a villamos Nyugati pályaudvar - Nagykörút - Mester utca - Sertésközvágóhíd útvonalon.
1905.11.21.
A villamosok Nyugati pályaudvartól már Erzsébetfalváig közlekedtek.
1906.11.12.
A villamosok Szabadság tér - Nagykörút - Erzsébetfalva útvonalon közlekedtek.
1910.
A villamosjárat 18-as jelzést kapott.
1913.07.
A 18-as villamos Erzsébetfalva (Vezér utca) - Nagykörút - Országház tér - pesti Dunapart - Erzsébetfalva körforgalmú útvonalon közlekedett.
1914.07.
A 18-as villamosjárat megszűnt.
1920-as évek végén
A 18-as villamosok Népliget - Delej utca - Baross utca - pesti Dunapart - Kossuth Lajos tér útvonalon közlekedtek.
1940-es évek közepén
A 18-as villamosok Városliget - Erzsébet híd - Flórián tér útvonalon közlekedtek.
1949.03.21.
A 18-as villamosok Nagyszombat utca - budai Dunapart - Móricz Zsigmond körtér útvonalon közlekedtek.
1953.
A 18-as villamosok Óbuda kocsiszín és Móricz Zsigmond körtér között közlekedtek.
1956.
A 18-as villamosok ismét Nagyszombat utca és Móricz Zsigmond körtér között közlekedtek.
1957.
A 18-as villamosok Nagyszombat utca és Kelenföldi pályaudvar között közlekedtek.
1961.
A 18-as villamosok Margit Kórház és Kelenföldi pályaudvar között közlekedtek.
1962.
A 18-as villamosok Óbuda, Forgalmi telep és Kelenföldi pályaudvar között közlekedtek.
Menetideje 50 perc volt.
1971.03.07.
A 18-as villamosok immár Császárfürdő és Kelenföldi pályaudvar között közlekedtek.
1972.12.31.
A 18-as villamosok János Kórház - Krisztina körút - Fehérvári út - Albertfalva, kitérő útvonalon közlekedtek.
/A 4-es villamos kieső szakaszának pótlására./
***
FIGYELEM!
Az utóbbi időben előforduló Bartók Béla úti, illetve Fehérvári úti felújítások alkalmával 18-18A jelzésű villamosok is közlekedtek, megosztva János Kórház - Döbrentei tér, illetve Móricz Zsigmond körtér - Albertfalva között. Ezeket nem tüntettem fel!
***
A 7-es villamos viszont 1946.11.17-től 1948.07.31-ig Óbuda, Fő tér - Lajos utca - Mártírok útja (Margit körút) - Déli pályaudvar útvonalon közlekedtek.
Majd 1957-ben indult újra Margit híd - Bécsi út - Óbudai kocsiszín útvonalon.
Tudom, semmi köze a Nyugati térhez, de ekkor ezt a járatot is érintette a változást.
A 72-es villamos is ekkor szűnt meg(?), mely Óbuda, Fő tér és Margit híd, budai hídfő között közlekedett.
Az én adatom szerint a 66-os villamos 1945. május 21-től Nyugati pályaudvar - Nagykörút - Boráros tér útvonalon közlekedett, majd 1952.11.22-től Petőfi híd, budai hídfő - Nagykörút - Nagyszombat utca.
Természetesen nem kell "feltúrni" az adataidat, de szívesen várom mások "tudásait" is!
Hátha az majd eldönti...!
A 62-ES AUTÓBUSZ-CSALÁD KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE 1950–TŐL NAPJAINKIG:
1950.02.
A 62-es autóbuszok Zalka Máté tér és Rákoscsaba között közlekedtek.
1954.01.03.
A 62-es autóbuszok reggel 6 és 7 óra között, illetve délután 16 és 18 óra között minden harmadik autóbusz gyorsjáratként közlekedett, mely két végállomás között az Élessaroknál, az Orionnál és a Városszéli telepen állt meg.
1950-es évek második felében
A 62A jelzésű autóbuszok Zalka Máté tér és Rákoskeresztúr, Malom utca között közlekedtek.
/A 62A jelzésű járat megszűntetésének időpontja ismeretlen./
1956.10.24.
A 62-es gyorsjárati menetei megszűntek.
1959.06.29.
A 162-es gyorsjárat Zalka Máté tér és Rákoskeresztúr, Ferihegyi út között közlekedtek.
1970.04.03.
62Y jelzéssel Rákoskert és Rákoscsaba között körforgalmi jelleggel közlekedtek az autóbuszok.
/Ellenkező irányban 61Y jelzésű autóbuszok közlekedtek./
1970-es évek első felében
--- A 62B jelzésű autóbuszok Zalka Máté tér és 525. tér között közlekedtek.
/A 62B jelzésű járat megszűntetésének időpontja ismeretlen./
--- A 62Y jelzésű autóbuszok Örs vezér tere és Rákoskert között közlekedtek.
?
Az alábbi forgalmi változás történt:
--- A 62-es autóbuszok Örs vezér tere és Rákoskeresztúr, Ferihegyi út között közlekedtek.
--- A 62Y jelzésű autóbuszok Rákoskeresztúr és Rákoskert között közlekedtek.
1977.01.01.
Az alábbi viszonylatszám-változások történtek:
62Y => 162
162-es gyors => 62gy
1977.08.01.
Az alábbi forgalmi változás történt, miután átadták az új rákoskeresztúri autóbusz-végállomást:
--- A 62-es: Zalka Máté tér – Rákoskeresztúr, Ferihegyi út (Városközpont).
--- A 62gy: Zalka Máté tér – Rákoskeresztúr, Ferihegyi út (Városközpont).
--- A 162-es: Rákoskeresztúr, Ferihegyi út (Városközpont) – Rákoskert (körforgalom).
A 61-ES AUTÓBUSZ-CSALÁD KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE 1950–TŐL NAPJAINKIG:
1950.02.
A 61-es autóbuszok Rákoshegy és Rákoscsaba között közlekedtek.
1950-es évek második felében
--- Az 61-es autóbuszok Rákoshegy, Újhegyi út és Rákosliget, Kossuth utca között közlekedtek.
--- A 61A jelzésű autóbuszok Rákoshegy, Baross utca és Rákosliget, Kossuth utca között közlekedtek.
/A járatok megszűntetésének időpontja ismeretlen./
1970.04.03.
61Y jelzéssel Rákoskert és Rákoscsaba között körforgalmi jelleggel közlekedtek az autóbuszok.
/Ellenkező irányban 62Y jelzésű autóbuszok közlekedtek./
1970-es évek első felében
--- A 61-es autóbuszok Zalka Máté tér és Rákoscsaba között közlekedtek.
--- A 61Y jelzésű autóbuszok Örs vezér tere és Rákoscsaba között közlekedtek.
?
Az alábbi forgalmi változás történt:
--- A 61-es autóbuszok Örs vezér tere és Rákoskeresztúr, Ferihegyi út között közlekedtek.
--- A 61Y jelzésű autóbuszok Rákoskeresztúr és Rákoscsaba között közlekedtek.
1974.03.01.
161E jelzéssel expresszjárat közlekedett Örs vezér tere és Rákoskeresztúr, Ferihegyi út között.
1977.01.01.
Az alábbi viszonylatszám-változások történtek:
61Y => 161
161E => 61E
1977.08.01.
Az alábbi forgalmi változás történt, miután átadták az új rákoskeresztúri autóbusz-végállomást:
--- A 61-es: Örs vezér tere – Rákoskeresztúr, Ferihegyi út (Városközpont).
--- A 61E expressz: Örs vezér tere – Rákoskeresztúr, Ferihegyi út (Városközpont).
--- A 161-es: Rákoskeresztúr, Ferihegyi út (Városközpont) – Rákoscsaba (körforgalom).
1985.12.02.
61gy jelzéssel Örs vezér tere és Rákoskeresztúr, Kis utca között közlekedett.
1994.04.01.
61É jelzéssel éjszakai autóbuszjárat közlekedett Örs vezértere és Rákoskeresztúr, Városközpont között.
"Ellenben az én adatom szerint a 66-os villamos 1952. november 22-től járt ki a Nagyszombat utcai végállomás felé..."
Elnézésedet kérve most nem akarom feltúrni a jegyzeteimet, így lehet, hogy tévedek, de szerintem akkor csak a déli végén hosszabbodott a 66-os, a Boráros tér helyett Petőfi híd budai hídfő, és az északin már korábban a Nagyszombatig járt.
Akkor a 45-ös ezidőtáji megszűnés időpontja 1948-1951. közötti időszakra szűkült!
A 4-es villamos valóban Közvágóhíd és Margit híd, budai hídfő között közlekedett. Ez viszont 1951.04.30-tól volt így!
Eszerint a kérdéses időpont ez lenne?
Ellenben az én adatom szerint a 66-os villamos 1952. november 22-től járt ki a Nagyszombat utcai végállomás felé...
1991-től a Kós Károly tér-Thököly út-Zalaegerszeg u. helyett a Kós Károly tér-Pannónia út-Zalaegerszeg u. útvonalon jár.
Továbbá nemtom mikortól, de úgy nagyjából a 90-es évek közepén valamikortól Csepelen már nem csinálja a flikkflakkot a Határ u. előtt, csak simán jobbra kanyarodik a Széchenyiről a Kikötő utcába.
Az én adataim szerint 1948. augusztus 1-én, a Margit híd teljes szélességben történő átadása után:
45-ös: Nagyvárad tér - Margit-híd - Déli pályaudvar
/Korábban Nagyvárad tér - Nyugati pályaudvar. A 45-ös villamos 1948 és 1952 között szűnhetett meg ezen a vonalon, mert 1952.10.26-tól Keleti pályaudvar - Rákóczi út - Március 15-e tér útvonalon közlekedett./
"Gondolom, összefügg ezzel a kérdéssel a 6-os busz meghosszabbítása a Nagyvárad térig is"
A 6-os autóbusz ezen a napon "békésen2 rótta a köreit Nyugati pályaudvar és Óbuda, Miklós utca között 1947.04.05. óta, illetve 1951.04.24-tól pedig már Madách térig járt. Érdekes, de 1955. körül Népligetig, illetve 1958-ban már Nagyvárad térig közlekedett.
Az én adataim szerint 1948. augusztus 1-én, a Margit híd teljes szélességben történő átadása után:
5-ös: Óbuda, Fő tér - Margit híd - Nagyvárad tér
/Korábban János Kórház és Margit híd, budai hídfő között közlekedett./
53-as: megszűnt. (Széll Kálmán tér - Déli pályaudvar - Szabadság híd - Kiskörút - Nyugati pályaudvar)
/Majd 1950-es közepén: Nagyvárad tér - Nyugati pályaudvar - Nagyszombat utca, illetve (már 1958-ban) Nagyvárad tér - Nyugati pályaudvar./
A 3-as metró Újpest, Központig történő meghosszabbításakkor, vagyis 1990. december 10-én közlekedett utoljára a 3V jelzésű villamos-pótló járat Árpád híd, metróállomás és Újpest, Szilágyi utca (Rákospalota-Újpest, MÁV-állomás) között.
Talán ebben a topikban volt róla szó,hogy a 11.kerületi Bártfai utcában nem járhatott sose busz!Egy 158-as Budapest térkép szerint az 59-es bus járt a Bártfai utcában.Ami az Etele tér és Galvani utca között közlekedett!A következő útvonalon:Etele tér-Bartók Béla út-Tétényi út-Bártfai utca-Fehérvári út-Hengermalom utca-Budafoki út-Galvani utca v.á.
ARIBOY
A menetrendek szerint mindkettő '51-ben történt: a 45 teljesen eltűnt, az 53-as pedig innentől a Nyugatinál végállomásozott. Ezzel összhangban szervezték át a nagykörúti viszonylatokat: az addig a budai oldalon csonkán ingázó 4-es akkor a Közvágóhídtól már a Margit híd budai hídfőjéig járt, az addig a Borárostól a Margit híd budai hídfőjéig járó 66-os pedig Nagyszombat utcáig.
A 3-kötetes nekem is meg van, a "villamos.budapest.hu"-t is gondosan áttanulmányoztam, de sehol sem találtam választ erre a kérdésre: mikor szűnt meg az 45-ös villamos (Nagyvárad tér - Margit-híd - Déli pu.), és mikor rövidült le az 53-as (Nagyvárad tér - Nagyszombat u.) a Nyugatiig?
Tudom, hogy vannak ennél fontosabb problémák is a világon :), de valahogy ez mindig fúrta az oldalamat.
Gondolom, összefügg ezzel a kérdéssel a 6-os busz meghosszabbítása a Nagyvárad térig is.
A Margit híd tljes szélességű megnyitásával kapcsoaltban írtak igazak, de ha jól értettem nem ez volt a kérdés.
A 3kötetes szerint 1948-ban még járt az 5-ös.
1950-ben (ld. villamos.budapest.hu) már az 53-as jár Nagyvárad tér - Nagyszombat u. között!
A kettő közötti váltás oka valszeg az Árpád híd építése, és a Lajos utcai vonal áthelyezése a Knurr Pélné (= Pacsirtamező) utcába.
Az 53-ast a Nyugati pu.-ig később vágták vissza, de ennek időpontja nem szerepel a villamos...hu hálózattörténeti oldalán.
A 41-es buszok történelmében elfelejtetted azt említeni, hogy 1998. április 18-tól a gyors 41-es buszok ellentétes irányban kerülik meg a lakótelepet, s a végállomás neve ezennel: Őrmezői ltp., Menyecske utca. Még egy változás: 1998, vagy 1999-től már nem emlékszem pontosan, az autóbusz üzemideje megrövidült, azóta az utolsó busz 20.15-kor indul. 2002. november 1-től 20.34-kor is indul busz a menyecske utcától, ami garázsmenetben közlekedik, garázsmeneti útvonalán.
Ezt csak azért tudom ilyen pontosan, mert őrmezei vagyok.