Keresés

Részletes keresés

vörösvári Creative Commons License 2021.07.12 0 0 326

https://mult-kor.hu/a-kiralytol-a-fotitkarig-a-magyar-vasut-hires-utasai-20210712

 

A XIX. században leginkább feljegyzésekből és a sajtóból értesülhettünk arról, mely híres személyek vették igénybe az akkor még alternatíva nélküli leggyorsabb és legkényelmesebb közlekedési eszközt. Közöttük leginkább politikusokat és uralkodókat találunk. Ferenc József és felesége, Erzsébet leggyakrabban a birodalmi központ, Bécs és Budapest, illetve a magyar főváros és Gödöllő között vette igénybe a vasparipa szolgálatait.

A XX. század első felében továbbra is a politikusok és uralkodók számítottak a vasút elsőszámú és leginkább dokumentált utasai közé. Az utolsó magyar király, IV. Károly és felesége, Zita mindkét királypuccs alkalmával használta a vasutat, majd száműzetésük helyszínére is – legalábbis részben – vonattal jutottak el.

 

A politikai viszonyok rendeződése után Magyarországon a király nélküli királyság kormányzója Horthy Miklós lett, aki kétségkívül az adott időszak leghíresebb magyar vasúti utasa is volt. Az őt szállító szerelvény 1919-ben a Kelenföldi pályaudvarra futott be, ahol már várta a fehér ló, amellyel bevonult a városba. Nemsokára már a Turán nevű, a MÁV által üzemeltetett kormányzati különvonat állt Horthy rendelkezésére.

 A vezető politikusok a II. világháború lezárását követően is vasúton közlekedtek. Rákosi Mátyás a Hargita típusú különvonattal, Kádár János 1969-től a kormányzati „Ezüst nyíllal” utazott. Ez utóbbi, a Rába és a Ganz MÁVAG által gyártott szerelvény sokkal puritánabb volt, mint a jugoszláv államfő Tito vasúti szerelvényei.

Az ismertebb, fotográfiákkal is dokumentált utasok közé tartozott Lev Tolsztoj orosz író, Marlene Dietrich német színésznő, Szergej Gyagilev orosz balettos, Václav Havel, Csehszlovákia első köztársasági elnöke, és két híres kém, Mata Hari és Thomas Edward Lawrence. Maga Agatha Christie is utazott a világhírű vonattal, ami a Gyilkosság az Orient expresszen című krimijének megírására ihlette.

A második világháború után a keleti blokkon belül a szovjet politikusok voltak a legjelentősebb magyar vasúton utazó, megörökített személyek. Nyikita Szergejevics Hruscsov, majd Leonyid Iljics Brezsnyev a szovjet kormány- és pártküldöttség kíséretében a jeles alkalmakkor különvonaton érkezett Kijeven keresztül Budapestre.

 

gyorskeresés00 Creative Commons License 2021.05.28 0 0 325

Álmodozni lehet, de a piaci viszonyok közt extra attrakciót leszámítva finanszírozhatatlanok az ehhez hasonló projektek. Régebben láttam egy hasonlót Ausztriában,  magán vasúti múzeum szép gördülőállománnyal, amely egy 15-18 km-es vonallal is rendelkezett, egyik  végén a múzeum állomás, út közben egy deszka western erőd, a másik végállomás egy fából épített szín nagy mező közepén, piknikeznek az utasok (helyszíni büfé) majd visszamegy a vonat a múzeumba.

 

Az OBB, s települési, regionális, stb támogatások nélkül életképtelen volt még a sógoroknál is, akiknek nem kell bemutatni mi az idegenforgalom  stb. , lehet már így is rég bezárt.

Előzmény: Völgyvidéki (323)
Völgyvidéki Creative Commons License 2021.05.28 0 1 324

Talán itt-ott még a sínek is megvannak, már ahol el nem vitték.

 

Elég lenne Bugacig újjáépíteni, nem kellene Kiskunmajság és Kiskőrösig. Szerintem.

Előzmény: vörösvári (322)
Völgyvidéki Creative Commons License 2021.05.28 0 1 323

Látványosságként lehetne csikósbemutató, lovas betyárok támadása a vonat ellen, meg hasonlók. Ebéd vagy vacsora egy korhű hangulatú csárdában. A magyar puszta romantikája.

( em hülyéskedek, komolyan gondolom).

Előzmény: vörösvári (322)
vörösvári Creative Commons License 2021.05.28 0 1 322

A bugaciban főleg, ott van Bugac-puszta, egy turista célpont. Lehet, érdemes lenne újra építeni, a nyomvonal gondolom még megvan. 

Előzmény: Völgyvidéki (321)
Völgyvidéki Creative Commons License 2021.05.28 0 0 321

1977-ben be akarták zárni, csodával határos módon, társadalmi nyomásra maradt meg.

1978-ban Debrecen városa vette át a MÁV-tól.

 

A kecskeméti (bugaci) és a nyírvidéki kisvasutat viszont 2009-ben a MÁV meg az akkori ballib közlekedéspolitika "sikeresen" bezáratta....

 

Kár értük, mert némi korszerűsítés árán turisztikai potenciál azért lett volna mindkettőben...

Előzmény: vörösvári (320)
vörösvári Creative Commons License 2021.05.28 0 1 320

Most megújul a fennmaradó pályaszakasz, illetve a Zsuzsi mozdonyai - egy gőz- és kettő dízel- - is. A Zsuzsi, amely ma már inkább közlekedéstörténeti emlék, fénykorában 49 kilométeres pályán közlekedett Debrecentől Nyírbéltekig, tudósít az MTI. Segítségével nemcsak fát szállítottak, de a környékbeli tanyákon élők napi közlekedési eszközként is használták. 

Ma Magyarországon 19 vonalon, összesen 380 kilométer hosszú pályán közlekednek kisvasutak. A tervek szerint a Zsuzsi vonala a jövőben hosszabbodhat, és elérheti a debreceni Nagyállomást is. 

 

https://index.hu/belfold/2019/03/20/megujul_a_zsuzsi_kisvasut/

 

Előzmény: vörösvári (319)
vörösvári Creative Commons License 2021.05.28 0 1 319

Hosszú és csendes pandémiás kényszerpihenőt követően újra közlekedik a 139 éves Zsuzsi erdei vasút – jelentette be a debreceni polgármester a szezonnyitó ünnepségen. Papp László utalt rá, hogy a másfél éves üzemszünet idején kormányzati támogatással több mint 770 millió forintból több mozdonyt és kocsit, illetve hét kilométeres pályaszakaszt is felújítottak.

A polgármester fontos értéknek nevezte, hogy az 1882-ben útjára indult kisvasút Magyarország leghosszabb ideje, folyamatosan, megszakítás nélkül üzemelő kisvasútja a 21. században is zökkenőmentesen működjön.

 

https://index.hu/belfold/2021/05/27/debrecen-kisvasut-zsuzsi-vonat-papp-laszlo-erdei-vasut-koronavirus/

 

Törölt nick Creative Commons License 2021.03.14 0 0 318

Még egy érdekes dolog ebben a kis czikkecskében:

 

"a vonatvezetöt ellentállása daczára is lefegyverezték,"

Tehát anno 1868-ban a mozdonyvezetők fegyvert hordtak, mint látjuk nem indokolatlanul. 

(és mint a Somogy topikbol tudjuk a papok is, lásd a csedőrlövő tabi plébános esetét).

Előzmény: vörösvári (316)
Törölt nick Creative Commons License 2021.03.13 0 0 317

Azt is érdemes megfigyelni a cikkből, hogy mig ma 1. és 2. osztályu kocsik vannak, 1868-ban 3. osztályu kocsik is voltak, ott utaztak a fegyveresek.

Előzmény: vörösvári (316)
vörösvári Creative Commons License 2021.03.13 0 0 316

Nálunk is volt egy kis vadnyugat az alföldi tanyavilágban néhány évtizedig :)

Előzmény: Törölt nick (315)
Törölt nick Creative Commons License 2021.03.13 0 0 315

Eger hetilap 1868 dec. 17-i, 51. számából egy érdekes hir (forrás: Hungaricana)

 

 

"Vakmerő vasúti rablás történt f. 9-én éjjel Szeged és Söregta közt. Az esetet igy Írják le: Az éj meglehetősen sötét volt, a vonat nem ment sebesen, midőn a vezető meglehetős távolságban gyanús alakokat pillantott meg, kik a sínekkel dolgoztak. A vonatvezető figyelt, még lassabban ment, úgy hogy a vonat alig mozgott már, midőn a felszaggatott sínek helyére ért, és igy csak a mozdony s egy teherkocsi siklott le. A 8 lovas rab megrohanta a ronatvezetöt ellentállása daczára is lefegyverzék öt, ezután a posta- s másodosztályú kocsikhoz sietvén. E közben egy vadászokkal telt harmadosztályú kocsi előtt kellett elkalad niok, a derék vonatvezető nem vesztette el lélekjelenlétét, érte sité a dologról a vezénylő tisztet, ez tüzet adatott, 8 a rablók zül 4 leesett a lóról, kettő meghalt, kettő pedig lyosan megse- besitve, mig a többiek elillantak."

Előzmény: schlumberger (314)
schlumberger Creative Commons License 2021.02.14 0 0 314

Sokfélét végigkóstolgattam a sajtpiacon, szeretem a sajtot, de már kirúgnak innen bennünket a sok off miatt.

Előzmény: Törölt nick (313)
Törölt nick Creative Commons License 2021.02.14 0 0 313

Akkor nagyon jo izü tura lehetett, és az eredeti Gouda nyilván nem olyan izü mint amit külföldön probálnak Goudaként értékesiteni? 

 

Előzmény: schlumberger (312)
schlumberger Creative Commons License 2021.02.14 0 0 312

Miért nem maradtál ott? 

 

Gouda volt a cél, Kölnben csak a dóm miatt álltunk meg, nem volt tervezve huzamos időtöltés.. Majd egy más alkalommal.

Előzmény: Törölt nick (309)
vörösvári Creative Commons License 2021.02.14 0 0 311

Valahogy lelassult akkor a fejlődés, a meglevő dolgok hatásfokát növelik, egyedül a számítástechnika és a mobiltelefonok terén van hatalmas fejlődés.

Előzmény: Törölt nick (310)
Törölt nick Creative Commons License 2021.02.14 0 0 310

A gyorsvasút az NEM gyors vasút. Igaz, a szavak jelentése változhat, ha a politikusok, újságírók más értelmet adnak neki, lásd pl "3 csapás törvény"

Én is emlékszem még a két tévécsatornára és a hétfői adásszünetre. Meg arra, hogy akkoriban olyanokat is írtak egyes újságok és könyvek, hogy mikor nagy leszek, lesz két robotom, egyik végzi a házimunkát, bevásárlást, a másikat meg akár dolgozni is küldhetem magam helyett. Egy turistaút a Holdra meg kb. olyan lesz (kockázatban, árban, népszerűségben), mint mondjuk Európából Amerikába repülni. Vagyis viszonylag sok ember számára elérhető, nem csak képzett űrhajósoknak és különc milliárdosoknak.

 

Törölt nick Creative Commons License 2021.02.14 0 0 309

Szomoru, mert Kölnnek kb. 15 igen jelentős középkori temploma van, mint a Nagy Szent Márton, Szent Gereon, Szent András, Szent Apostolok etc.  és ezek közül a Kölni Dóm a legfiatalabb még ha alapitási évét, 1246-ot is nézzük. 

 

Nem teccett? Miért nem maradtál ott? 

 

Én az időjárás miatt nem tudtam megtelepedni. 

 

 

Előzmény: schlumberger (308)
schlumberger Creative Commons License 2021.02.14 0 0 308

Te mit csináltál Kölnben?  

 

Frankfurtból Goudába menet turistáskodtam. Megnéztük a dómot, ittunk egy sört a téren, majd mentünk tovább.

Előzmény: Törölt nick (306)
Törölt nick Creative Commons License 2021.02.14 0 0 307

Hallottam a halottam. Ez igazi enyel!

 

 

Olyan mint a Távolsági gyönyörhullám/Gyere hozzám légy a hullám./Hullára hulla, testre test,/ Felhasznál és eltemet. 

Előzmény: schlumberger (305)
Törölt nick Creative Commons License 2021.02.14 0 0 306

Még mielött Sziciliába nősültem volna én is kalandoztam arra felé ;) 

 

Egy honapot Grevenbroich-ban éltem, lényegében Köln külvárosa... ez a kisváros felelős Köln áramellátásáért. 

 

Te mit csináltál Kölnben?  

Előzmény: schlumberger (304)
schlumberger Creative Commons License 2021.02.13 0 0 305

Hallottam

Előzmény: schlumberger (304)
schlumberger Creative Commons License 2021.02.13 0 0 304

Szerencsére én még jártam a kölni dómban, és még a harangtornyában is. Halottam közelről. Még mielőtt ez se számít.

Előzmény: Törölt nick (303)
Törölt nick Creative Commons License 2021.02.13 0 0 303

Eltelik meglásd 3 generáció és a tudomány legnagyobb rejtélye, az lesz, hogy épülhetett meg a Kölni Dóm   Architecural Desktop, ArchiCad és ProjectPlanner nélkül??? 

Előzmény: vörösvári (300)
Törölt nick Creative Commons License 2021.02.13 0 0 302

ez még a Horthy idők előtt volt, a békés aranykor lehetett 1867 és 1914 között. 

Előzmény: PETYUS (299)
Törölt nick Creative Commons License 2021.02.13 0 0 301

Igy van, V-betűsök azok élhettek akkor.

 

Trex olvtárs például már több mint 65 millio éves, a forum ezért jobb, mert itt még ez is lehetséges. 

Előzmény: PETYUS (299)
vörösvári Creative Commons License 2021.02.13 0 0 300

Utólag visszanézve gyorsnak látszik a technikai fejlődés, de akik akkor élnek azoknak egy fokozatos dolog, nem egy szenzáció, például a 1860 és 1900 közt feltalálták a telefont, a villamos világítást, a villamost mint járművet, a mozit, a személyautót, de az akkori embereknek csak érdekes találmányok voltak, amik idővel elterjedtek.

Előzmény: PETYUS (299)
PETYUS Creative Commons License 2021.02.13 0 0 299

Én már akkor is éltem, sőt tévét is néztem, amikor még csak egy csatorna volt, és hétfőn és pénteken volt adásszünet.

És még messze a nyugdíj.

Előzmény: vörösvári (293)
Törölt nick Creative Commons License 2021.02.12 0 0 298

érdekes.

 

 

én a 197 mulva való történéseket ugy látom, hogy 50 év mulva már kibirhatatlanná válnak az ellentmondások.

 

addigra a népvándorlás nyomása addig fokozodik, hogy elpattannak a civilizáciot védő gátak, határok, határörizet.

 

Ezzel párhuzamosan megtörténik a 3. világhéboru a világ ujrafelosztásáért, ezuttal a cél nem az ásványkincs és nem az élettér, hanem a termékeny füldek és az iható vizkincs.

 

 

70 év mulva bukik a jelen civilizácio.

 

 

Ujra visszalépünk 600 évet mint a római civilizáció bukása után.

 

és 2317-ben a második középkor első századának a végén fogunk tartani?

 

 

 

 

Előzmény: vörösvári (297)
vörösvári Creative Commons License 2021.02.12 0 0 297

A fene sem tudja, gondolom ha nem pusztul addig ki az ember a környezetszennyezés miatt,akkor  menetrendszerinti űrhajók fogják szállítani az embereket a Naprendszer bolygóira, robotok fognak dolgozni az emberek helyett, lesznek kiborgok, az emberi agyat szintetikus testbe rakják hogy ne haljon meg csak néhány száz éves korában, lehet hogy el tudnak jutni más Naprendszerekbe is féreglyukakon át.

Előzmény: Törölt nick (296)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!