Hát igen...mindig kiderül, hogy még milyen keveset tudok. Látszik is, hogy még bugyikék egyhetes újonc embléma jár nekem :)))
Node majd, ha a "Best of Marx Locomotives" kollekció összejön...esetleg megsépcizve néhány gigantikus Lionellel! Oké, akkor neki is kezdek. Először is majd igyekszem éjszaka erről álmodni. :)
Ha egyszer majd sikerül szert tenned egy Marx 333-asra, akkor majd meglátod milyen gondosan kialakította a Marx is a futókerekek rúgós leszorítását. Csak persze a Marx ezt csak a prémium gözösön tudta megengedni magának. Üdv! S.
Azta! Na ez kérem a szakértelem! Már teszem is el a Lionelem mappájába mint ősforrás-képet! Köszönöm.
Cavill-nek is köszönöm a precíz beazonosítást. Mindig megnyugtató jó érzés, amikor a helyükre kerülnek a dolgok :).
Azóta én is rájöttem valamire a két különböző hátsó futókerékkel kapcsolatban. A küllők száma/nem léte nyilván a gyártási anomáliákból adódik (az enyémen pl. mindkettő küllős).
Amikor viszont közelről figyeltem és lassan mozgott az ívben, akkor jutott eszembe: ha gyári tervező lennék, akkor biztos arra törekednék, hogy minél stabilabban fussanak a kis kerekek, ne ugorjanak le. Ahhoz egy kicsit nagyobb külső átmérő kellene (ld. leghátsó futó). Igenám, de a túl kicsi ívekben mindketten erősen kifordulnak, és emiatt viszont az előrébb levőnek kisebbnek kell lennie, különben beakadna a ferde rostélyszélbe. Márpedig a Lionel-tervezők igen odafigyeltek a stabil futásra: elöl is, hátul is finom kis rugók nyomják le lágyan a futókerekeket a sínre! Nem is ugranak le sosem - ellentétben a Marx mozdonnyal, aminek nincsenek ilyen finom rugói, hanem csak a gravitáció tartja a futókerekeket a helyükön. És emiatt azok időnként ki is ugranak, ha ívben pattannak egyet egy rosszabb illesztésen. Pláne a 027-es íveken...
bocsi, a korszakos besorolást a mozdonyon látható szám alapján tippeltem, de a korrekt katalógusszáma az 18607, s valóban 1989-ben adták ki. Ez pedig már az u.n. "Kughn era"-hoz tartozik (1987-95).
A kéziköny szerint lehetnek gondok egyes darabokkal, lásd a megjegyzést a sorozat másik darabjának a leírásában.
A színnel semmi gond, amint azt Róbertke klassz fotója mutatja. Egy idöben ilyenre festette a Union Pacific a személyvonatokhoz rendelt gözöseit.
S, hogy miért az aszimmetrikus hátsó futókerekek? Mert a Lionel volt mindig is igazán a méltán híres és ikonikus New York Central Hudson mozdonyok büvöletében és annak egyes jellegzetességeit igyekezett még a nem kimondottan Hudsonnak készült gözösökre is átvenni.
S, hogy miért küllös az egyik, s miért nem a másik? Ez pedig már kökemény játékvasút gyártás optimalizálás. Ezeket lehetett átvenni korábbi modellekböl.
Köszi a fotókat! Ez egy igen jó "kis nagy gözös"! Erre az öntvényre épültek a postwar korszak (amely 1969-ig tartott), 2016/2018/20262029/2037-es hasonló gözösei. Ez a gép már egy MPC korszakos (1970-86) kiadás, UP színekben. Ez az géposztály jól passzol mind a Marx, mind a Lionel 027-es kategóriájú kocsijaival.
Ha gondolod, nyugodtan dobhatsz egy email-t is, s akkor adott esetben fórumon kívül, email-ben is tudok segíteni.
a 10033-as hozzászólásod megint egy jó történelmi áttekintés, aminek valahol kint kellene lennie egy (virtuális) plakáton :) Nagyon örülök neki, köszönöm, köszönjük. Tényleg sajnálatos, hogy az FB-on és itt sem kereshetők elég jól ezek a remek összefoglaló írások.
A síntípusok leírása is nagyon jó, köszi. Hát, ha a tinplate vasutakról " több tanulmányt is lehetne írni", akkor javaslom írd meg :) Amikor mi belekezdtünk tavaly október táján, - akkor 11db régi lemezkocsit vettünk - akkor is baromira érdekelt volna, melyik milyen típus, hol gyártották...így meg az ember úgy érezte, mintha bekötött szemmel tapogatózna, hogy mi micsoda.
A modell-arányok közti különbséget próbáltam úgy éreztetni, hogy nekünk nagy rácsodálkozás volt a 0-ás, nem szerettem volna ezzel esetleges félreértést, az örömteli foglalkozás a lényeg akármilyen nyomtávméretről is beszélünk.
Persze, örömmel küldök fotót az új kis üdvöskéről :)
S mit saccolsz, hányan lehetnek a 0-ás, tinplate-es kollégák ott ?
Egyébként én személy szerint sem a Facebook jellegü oldalakat, sem ezt a kiöregedett fórummotort nem tartom megfelelö platformnak.
Szerintem a nyugati modernebb modell- és játékvasutas fórumok lennének a megfelelö platform. Sokkal tagoltabban és rendszerezettebben müködnek és sokkal jobban visszakereshetök.
ami engem illet, én mind az európai, mind pedig az amcsi 0-ás vasútjaimhoz amcsi síneket használok.
Mind a filigránabb 027-es rendszert, mint az eredeti Marx sínek, de gyártotta a Lionel is az olcsób, kisebb készletekhez.
Mind a masszívabb, kicsit magasabb, "rendes" 0-ás rendszert, amelyet csak a Lionel kínált.
Azért mind a kétfélét, mert a filigránabb, kisebb európai és amcsi vasutakat inkább a 027-es síneken futtatom, a masszívabb, nagyobb európai és amcsi darabokat pedig a "rendes" 0-ás síneken futtatom.
Az, hogy az európai darabokat is amcsi síneken futtatom, annak az is az oka, hogy az azonos minöségü, jellegü eredeti vagy replika Märklin sínek jóval drágábbak.
Ami a jó hír még, hogy a K-Line cég is gyártotta mindkét sinrendszert és kiadott olyan íveket is, amelyek nem voltak elérhetök a postwar Marx/Lionel kínálatban. Jó példa erre a 042-es, 054-es ívek a 027-es rendszerhez, vagy a 084-es, 096-os ívek a "rendes" 0-ás rendszerhez.
Amerikai ívek elnevezése: 0##, ami a körátméröt jelenti zollban megadva.
A 027-es rendszer, a rendszer alapját alkotó legkisebb ívröl, a 027-esröl kapta a nevét.
az, hogy kinek melyik méret, milyen jelleg (modell vagy játék) okoz örömet, ez egyéni ízlés, választás doga, nem vitatéma. Viszont azonos vagy hasonló érdeklödésü kollégákkal jókat lehet beszélgetni, fórumozni.
Az amcsi és német tinplate vasutak összehasonlításáról több tanulmányt is lehetne írni. Egy biztos, a klasszikus postwar Marx/Lionel vonatokat igen masszívra építették. Egy nagy német tinplate (1-es !) gyüjtö mondta nekem egyszer, hogy azért van neki "titokban" pár Lionel postwar mozdonya is, mert annyira megfogta, hogy azok annyira masszívak, hogy azokkal még egy szöget is be lehetne verni a falba... :)
Postwar Lionel vonatkozásban ez a két legjobb website:
azért az nem annyira furcsa, hogy ilyen kevesen vagyunk amcsi játékvasutasok, mert historikus szemszögböl nézve a háború elötti magyar játékvasút világ teljesen német dominanciáju volt. Märklin, Bing és társaik. Még a szintén egy külön világot alkotó angol vasutak is a német gyártók angol export darabjain keresztül jelentek meg. A németek amerikai exportja pedig az I.vh. után egv darabig tíltva is volt, ergo jelentösen visszaesett az amcsi darabok német fejlesztése, gyártása. Az amcsi játékvasutas cégek pedig akkortól kezdve tudtak igazán elkezdeni fejlödni. Viszont ezért amerikai jellegü darabok csak véletlenül kerülhettek a magyar piacra, s nem alakulhatott ki az ismertségük kedveltségük.
A II.vh. után a trend annyiban folytatódott, hogy az állami PV 0-ás játékvasút hazai, a kisipari 0-ás Tòth féle játékvasút pedig Märklin mintákat követtek. Devizás import hiányában pedig az amerikai játékvasutak csak mint esetleges amcsi rokoni, baráti ajándékként kerülhettek az országba.
A modellvasutak tekintetében már más volt a helyzet, mert a német, olasz H0-ás gyártók II.vh. utáni kínálatában újra megjelentek az amcsi exportra szánt darabok, amelyeket a könnyebben elérhetö Märklin, Fleischmann, Rivarossi katalógusokból könnyebben megismerhetett a hazai közönség és kialakulhatott az amcsi vasutak utáni érdeklödés is. Az biztos, hogy ha mást nem is, de a Santa Fe AA dízeleket nagyon sok hazai modellvasutas is ismerte. Söt a 70-es években a jugoszláv Mehano amcsi H0-ás vasútjai idönként idehaza is kaphatók voltak.
S mivel a modellvasutas világ fejlödésével (meg egyéb okok miatt is) a 0-ás (1-es, S-es) játékvasutas világ idehaza is, meg Európában is eröteljesen visszaszorult, s részben "kihalt", ezért igazából örülni kell, hogy ennek ellenére páran még létezünk ebben a témában.
Ez most már nem generációs örökségek eredménye, mint sok esetben egy amcsi családban, hanem egyéni megismerésen, tetszésen, választáson alapuló történet.
Kedves Cavill, köszönöm a részletes válaszokat. Igaz, túl sokat kérdeztem, elnézést. Majd visszafogom magam.
Furcsának találom, hogy ilyen kevesen vannak Amcsi 0-ás gépeket hajtók, mert én örömmel csodálkoztam rá, ( sőt már a feleségem is szereti őket ) hogy:
1. a nullás méret hatalmas élmény a H0-áshoz képest,
2. gyakorlatilag az egyetlen valamire való mozdonyok amiket a 3 szálú pályához itthon is el lehet érni, kevés pénzből is megfizethetők és gyönyörűek, jól működnek, azok ezek a Marx/Lionelek. Én nagyon élvezem az építéseket/szereléseket is, meg az újabb és újabb változatú pályákat abban az egy szobánkban – mellesleg ez is érdekes téma, ki milyen 0-s pályát épített (egy német fórumon láttam témaként fölvetve).
(nem sürgős mellékkérdés; ha majd nem terhelő nektek – mert ugye a hétvége a pihenésé - , megköszönöm a választ: Ti milyen síneket használtok, milyen típust érdemes keresni, felhajtani? angol megnevezés előnyben :)
Ok, sejtettem, hogy Amcsi 0-ás cuccokat Amcsiországban :) lehet kapni. Vagy ritkán, és drágábban a németeknél.
Addig-addig sejtegettem ezt, amíg hirtelen belevágtam egy alkalmi vételbe. Nemrég jött meg a csomag! egy Lionel 2-6-4, szépen mozgó Heusinger-vezérművel… Biztos ez is csak játékmozdony, de nekünk csodaszép!
ez egy jó kérdés a másik fórummal kapcsolatban. Tudod azt a fórumot én hoztam létre eredetileg, mert addig csak a PéVé, meg néha egyßeb magyar darabok rágcsálása zajlott a PéVés fórumon. Változó sikerrel müködött, ha visszanézed. Az amcsi témákra nem volt igazán érdeklödö, azért is kötöttem ki itt velük, mert itt néha örülnek egy-két érdekes fotónak.
Bár a korábbi Temofeszteken voltak egyszer-kétszer Lionel pályák is, a tulajdonosok nem jelentek meg a fórumokon. Volt aki még egy direkt email-re sem válaszolt, pedig ö adta meg. OK ezt végül is mindenki maga dönti el, hogy szeret-e kommunikálni hobbytársakkal vagy sem. Viszont egy fórum meg akkor müködik jól, ha elég aktív tagja van.
Végül is Te döntöd el, hogy melyik témádat melyik fórumban tartod megfelelönek. Plussz adott esetben, el lehet helyezni egy-egy cross-link-et is.
(Igen, én még mindig szeretem, amit csínálok, még mindig talpas mérnök vagyok, még ha sokan ezt egy bizonyos kor felett "lúzerségnek" is tartják.)
A szabályozott menetfeszültség alatt a stabilizált tápok kimenetét értettem. Bocsi a szörszálhasogatásért, de igazából az van csak szabályozva a müszaki kifejezés értelmében. Ami a toroidokból, meg hasonló, csak kvázi lineáris csúszkájú trafókból kijön, az csak egy változtatható menetfeszültség. Amire persze minden játék- és modellvasútnak szüksége van.
A tinplate szó jelentése kettös. Eredetileg a legtöbbször ténylegesen ónozott bádoglemezböl készített klasszikus játékvasutakat jelentette, de az évek során egyre inkább a játékvasutak gyüjtöneve is lett, akár ténylegesen tinplate-böl, akár öntvényböl, akár müanyagból készültek, megkülönbözetve öket a modellvasutaktól. S persze ehhez még jó pár stílusbeli, meg egyéb attribútum is tartozik. Ezeket idövel megtanulja, megérti az ember.
Amcsi személykocsi van böven, Marx is, Lionel is, meg mások is, csak idehaza gyakorlatilag nem nagyon lehet hozzáférni. Amcsi 0-ás gyüjtök, játékosok szerintem <10-en vagyunk. Európában is szerencse kell hozzá, meg figyelni kell az ajánlatokat. Nem egyszerü. Nekem se voltak nagyon sokáig amcsi személykocsijaim.
Ez egyre érdekesebb történet lesz. A Lionel mint Dash 8-40C-t hozta forgalomba a gépet 1992-ben. Ez 3 évvel megelözi az általad talált Dash 9-40C-t.
A megfelelö korszakos Lionel kézikönyv mind Dash 8-asokra mind pedig Dash 9-esekre is hivatkozik a releváns alfejezet címében, de csak Dash 8-40B/C típusokat sorol fel.
Viszont az NS mozdonyszám alapján rákeresve, a C39-8-ast típust lehet megtalálni, amely a Dash 8 sorozat része volt.
Tudod ez a gép igen kellemes emlékeket idéz nekem. S igen tudom, ez a Dash 8-40-es egy korszakkal korábbi, mint az alábbi fotókon látható hasonló, de modernebb gépek, mégis hozza nekem azt az akkori hangulatot:
Persze, lehetne szerezni, pont ugyanolyan dízeleket is, Lionel, 0-ás, amit akarsz, csak "idö" kell hozzá. Ugye a "másik Einstein egyenlet" szerint "idö=pénz". :)
Egyrészt ez egy "funride", mert szép volt az idö, meg ezek voltak kéznél. Nem volt cél egy vasúttörténetileg hiteles szerelvény összeállítása.
Ok a bobber cabose már nekem is sok kicsit, ha lett volna kéznél megfelelöbb, akkor biztosan azt teszem a végére, de most nem volt. Viszont a színe meg jól passzolt.
Ezt a napsütéses gyönyörü napot nem lehetett kihagyni. Egy gyors Lionel modern era tehervonat fotózás az ebédszünetben. Az egyetlen kakukktojás az MTH bobber caboose.
A figyelmeztetés szerintem is hasznos; és nagyon örülök, hogy időnként ezek a gépezeti-elektronikai dolgok, motor-irányváltó-stb témák is felmerülnek. Igen sokat kellett lapoznom a "0-ás vasút, nem PV" fórumban, mire 2019ben megtaláltam a hasonló témákat. Lehet hogy át kellene mennem ezzel a témával abba a fórumba (is)? (mi a véleményed?) Ezek fontos dolgok. Én pl. nagyon örülök hogy a füstgépet is megismertem, a benne levő cekászt vagy 6x újratekertem...és szívesen megosztanám másokkal.
(A súlyosan digitálishoz gratulálok, szép szakma, teli izgalmas dolgokkal. Évekkel ezelőtt sok TTL áramkört építettem én is, de már nem abban vagyok; eléggé kihalt itthon a kereslet iránta...minden tiszteletem azoknak, akik még fenntartják a szakmát. Ma már mindenki csak rendszergazda meg informatikus; esetleg még a CNC továbbélt.)
Azt írod: a régi játékvasutak (ez lenne a titokzatos "tinplate"?) nem igényelnek szabályozott menetfeszültséget. Úgy érted, hogy elég neki egy kétállású kapcsoló: megy / nem megy? Mekem muszáj lassabban / gyorsabban is mennem a 666ossal, mert igazodnom kell a mozdonyhanghoz.
Viszont, ami még mindenképp ide tartozik: kérlek mondjátok meg: miért nincsenek (csak alig) személykocsik? Marx v. Lionel, mindegy. Nem találok. Persze az eB-n vannak, méregdrágán (tudom, ez relatív, amikor már egy sima bevásárlás 20-30ezer...).
Vagy csak kint az USA eBy-n vannak, - onnan meg a szállítás mégegyszer annyi... ...Ti honnan tudtok személykocsikat beszerezni?
Bár a figyelmeztetés hasznos lehet még késöbbi újoncoknak is.
(Egyébként én is villamos területen utazom, csak súlyosan digitális vonalon...)
A régi játékvasutak egyébként nem igényelnek szabályozott menetfeszültséget. Nem is ad semmi extrát a müködésükhöz, csak az életet bonyolítaná, ha valaki maga építené. Persze ha van valakinek egy 5A-es LGB menetszabályzója, az is nagyon cool.
Èn is AC menetszabályzókat használok és a DC-re alakított mozdonyok részére van mellette egy dobozka az egyenirányítóval, puffer kondival, polaritásváltó kacspolóval.