"amik a helyzetjelzővel egyszerre működnek, azok csak leveszik a fényerőt ha helyzetjelzőre kapcsolnak"
Tegyük kicsit rendbe a dolgokat. mióta van a LED, ezt előszeretettel használják az autókon. DRL-ként remek dolog, mert keveset fogyaszt, jól látható. Eleinte még csináltak olyat, a DRL egy külön LED volt, a helyzetjelző meg 5W-os izzó, mert nem dimmelték le a LED-et. Ilyenkor helyzetjelzőre teljesen lekapcsolt a LED.
Majd jöt a következő korszak, hogy kitalálták a gyártók, nyilván spórolásból, hogy miért ne lehetne integrálnia DRl_t és a helyzetjelzőt? Hisz' szórási képük szinte egyforma, elég tehát egy tükör. Így lett pl. a nagyon elterjedt 21/5W-os izzós nappali fény/helyzetjelző. A lápatest tartalmazza mindkt típusnak az engedélyét. Vagy ilyen pl. a H15-ös fényszóró/nappali fény. Egy parabola, egy lámpatest.
Ás akkor legyen a LED. Itt még egyszerűbb volt a dolog, csak le kell dimmelni, és kész. Bár egy LED csík van, ez nappal a DRL, sötétben meg a helyzetjelző.
Tehát a tompítottal NEM a DRL világít halványabban, hanem az akkor a helyzetjelző.
Ha egy autótípusnak van EU-s minősítése, azt nyilván nálunk is elfogadják, még ha esetleg nem is teljesíti a hazai szabályok összes betűjét (ami két első helyzetjelzőt ír elő, csak hátulra enged meg négyet)
Ha azonban eredetileg szabályos volt a gyári működés, és utólag alakítod át szabálytalanra, az nem megfelelő, ezen nincs mit tovább ragozni.
Nem CREE LED, de áramgenerátoros és nagyon jó fénye van, több színben kapható. Kiegészítő (tükör) index lámpába is kiváló a borostyánszínű változat, akinek izzó lenne benne. Az 5W-os izzónál sokkal nagyobb fényt ad. Indexnél ez egyáltalán nem hátrány...
Az előbb és a most ajánlott LED-eket ismerem és kipróbáltam, tehát amit leírtam, az tapasztalaton alapszik.
Na ne kímélj. :D A halogénnek 120 jóerősmagyarforint darabja, a LED-nek 1300, cserébe az életben többet nem kell cserélnem, max műszakira kicserélem a beltér világítás izzóival és minden 5.5 :D 2023-ig úgysem kell mennem műszakizni, utána meg két évente, de műszaki előtt mindig átnézem az autóimat, pont a világítások miatt, mert volt már rá példa, hogy nem találta meg a "mágus" az izzókészletet a csomagtartóban... (szokott lenni vagy 3-4 garnitúra amúgy)
De volt olyan is hogy kiszámlázták a H7-es távolságik cseréjét, mondván ki voltak égve (mivel nem én mentem a kocsiért, így ki is lett fizetve), úgyhogy lehúztak 10ezerrel... Azóta csak úgy viszem be a család autóit műszakira, hogy előtte átnézem őket, nézzenek mást madárnak.
Ez egy jó kérdés, de ha a hétvégén lesz érkezésem a "kiscsalád" mellett, akkor lefotózom szemből, szerintem marad 100%. Külön lámpatestben van mindentől is.
Srácok, nyugi, azért erre nem számítottam amikor feltettem ezt a kérdést...
Lehet hogy igazad van, lehet hogy nem, de akkor szólni kellene az autógyáraknak h vmit nagyon rosszul csinálnak...
Ahogyan én látom (és járok más országokban is rendszeresen), mindenhol úgy működnek a DLR-ek, h tompított kapcsolásánál alszanak ki amik külön lámpatestben vannak, amik a helyzetjelzővel egyszerre működnek, azok csak leveszik a fényerőt ha helyzetjelzőre kapcsolnak. A ködfénybe épített dettó, "félgőzön" DLR, ha ködfényt kapcsolsz akkor emeli a teljesítményt.
Nem, mégegyszer: szabályosan a helyzetjelző sem éghet a DRL-el együtt, csökkentett fényerővel sem. Ami elfogadható, ha a helyzetjelző helyett világít DRL csökkentett fényerővel.
(éppenhogy a régi, 2010 előtti szabályozás engedte meg, az aktuális nem)
Se helyzetjelzo, sem tompitott. Semmi. Mint azt alabb irtam, ha a DRL mellett vilagit a hatso helyzetjelzo, akkor is csak es kizarolag az. Meg a rendszam sem mehet. Azokon az autokon is igy mukodik, amelyeken vilagit gyarilag hatul a helyzetjelzo. Es ez Eu-s szabalyozas.
Úgy érted a tompított! Az valóban nem világíthat vele együtt...
Amúgy a tompított sem teljesen igaz, mert a magyar szabályozás némileg lemaradt. De javíts ki, ha hazudnék... Számos jármű kerül forgalomba Magyarországon, amelyik nem felel meg a Te kritériumodnak és a magyar szabályozásnak. A külföldi szabályok a fényerő csökkenését írják elő, talán 30%-ra.
Ha tévedtem akkor bocsi, nem nézem minden nap a szabályokat, hogy aktualizálták-e már?
A Vitara esetében: Gyújtás -> DLR elől bekapcsol -> motor beindít -> egy kattintás előre a bajussz kapcsolón -> DLR + első (W5W halogén) és hátsó (LED) helyzetjelzők -> még egy kattintás a kapcsolón -> tompított fény be kapcsol, helyzetjelzők maradnak, DLR off
Most így működik, tehát a két kis 5W-os halogén semmiséget leszámítva körbe lenne LED-es menetfényem ha csak helyzetjelzőre kapcsolok. Ez jár a legkevesebb variálással, ezért gondoltam h azt a két kis vacakot is kicserélem LED-re, mert azoknak sárga a fénye, ellenben a DLR fehér, így eléggé butafán néz ki szemből.
te most azt akarod, hogy a DRL-hez ami gyújtáson alapból megy kapcsolsz helyzetjelzőt ami a rendes lámpágba van?
mert szabály szerint a gyári DRL-nek vagy el kel aludnia ha helyzetjelzőt kapcsolsz és azt másik égő látja el vagy fél fényerőre kel dimmelni és akkor DRL50%+helyzetjelző
vagy a DRL 50% fényerőn maga látja el a helyzetjelzőt
tehát nehogy az legyen, hogy elől nem lesz megfelelő világításod
Persze, h nem lefelé, hiszen nem az utat kell megvilágítania, hanem a szemből érkezők számára minél messzebbről láthatónak lenni. Ezért jellemzően párhuzamosan van fölszerelve az úttal, de ha nagyon enyhén fölfelé néz, azzal sincs gond.
Azt hiszem értem mire gondolsz, a vetítés iránya a megoldás kulcsa, ezek szerint a DLR nem lefelé világít!?
A Vitarás srácok adtak pár támpontot és azt hiszem megtaláltam a (számomra) legjobb megoldást: DLR+helyzetjelző
Ezzel a gond csak az, hogy elől is felkapcsolja a halogén 12V 5W W5W helyzetjelzőket, amik sárgák... :( Gondoltam kicserélem fehér LED-re őket és akkor szemből sem lesz olyan mesterkélt kinézete, de a színhőmérsékletnél elakadtam:
nem a magasságtól vakít, hisz nem attól függ magasan vagy alacsonyan ülsz hanem, hogy hova világit a DRL pedig felfelé hisz a lamboban és az M.A.N kamionba is kel hogy észrevegyenek
érdekes amit írsz, hogy nem vesznek észre hátulról azért ez mozgó tárgy aminek csillog az ablaka stb csak nem olvad bele az aszfaltba, stb na meg mennyivel jön mögötted ha te 90 helyett 110el mész s füstölő kerekekkel fékez mögötted
megjegyzem 150eKm mentünk egy hasonló színű Scenic II-vel sose volt ilyen problémám
a kivilágított városban meg azért kel a lámpa mert értelmes sofőr a mozgó fényt keresi amikor egy kereszteződésbe ki akar kanyarodni, téged nappal nem vesznek észre szerinted lámpa nélkül észrevennének éjszaka
Van eloiras, szigoru, mint mindenre, ami a gepjarmu vilagitashoz kapcsolodik.
Azokon az autokon, amelyeken manapsag vilagit a hatso helyzetjelzo a DRL-lel egyutt, az bizony X paragrafus alatt ott szerepel, hogy semmi mas sem vilagithat vele egyutt. Se rendszam, se semmi. Csak ez a ketto. Ha meg vilagit a hatso helyzetjelzo, mas miatt, akkor az is eloiras, hogy mindek kell meg vele egyutt vilagitania.
De mindettol fuggetlenul nyilvan senki nem fog kiszedni a sorbol, ha a DRL mellett otthoni mutyiban megy hatul a pilacs, es mondjuk megy meg a rendszam is. Max a vizsgan szoljak meg...
A hátsó helyzetjelzőre nincs olyan előírás, hogy mikor NEM világíthat. Azaz ezért nem meszelnek el, ha amúgy a szabvány gyári világítás működik. Ha jól sejtem az is LED, tehát az a veszély sem fenyeget, hogy mást tegyél bele.
Az biztos, hogy a többi közlekedő számára nem jelent többlet veszélyt a hátsó helyzetjelződ nappali "indokolatlan" működése, ahogy azoknál sem, akiknek gyárilag nincs DRL és eleve a tompítottal együtt megy országúton.
Ha úgy gondolod, hogy Neked ez nagyobb biztonságérzetet ad, akkor tedd!