Szerintem kihoztad belőle a maximumot. Nagyon szép lett.
ebbe nem fért volna bele pl. egy CB alap.
Egy hete ment el a Vaterán egy Vector 556-os 30.000 jó magyar Forintért.
Abból profi BKV modellt lehet faragni. Ha nem lenne 3db CB 556-om, licitáltam volna arra is. Így csak a Vector 180-ast vittem el. Örülök neki, régóta kerestem. Főleg ilyen áron. 😉 Egy kis kerékcsere, matrica, csinosítgatás és kész a szupi 180-as 😉
Tudom, a feketeöves Ikarus gyűjtők lenézik ezt a SoVa gyártmányú, most a Modimio sorozatában is kiadott buszt a vastag oldalfalai, az elnagyolt kerekek meg még jó pár részlet miatt, de nem a Tökéletes Ikarust akartam elkészíteni, megcsinálta már azokat más. Én csak egy hangulatos budatétényi 556-ost szerettem volna a 620-asom mellé alacsony költségvetésből, ebbe nem fért volna bele pl. egy CB alap. Kicsit izgatott is, sok munkával, de kevés pénzből mit lehet kihozni ebből a félig játék, félig modellből. Ami változott:
Karosszéria:
eltűnt az itthon nem használt hátsó viszonylatjelző, elkészült és plexiablakos lett ugyanez a fronton és a jobb oldalon. Megszűnt az első kerék előtti rács. Készültek zászlótartó csonkok a homlokfal tetejére és elkészült vörösrézből a hiányzó hátsó lökhárító. Le lettek reszelve a kasztni anyagába öntött, eltúlzott méretű lámpák, ezeket hátul a 620-asnál megírt módon készült saját gyártmányok pótolták, elől egy ócska Welly Warszawa adta az indexeket. A gagyi fényszórók is repültek, a helyükön a rögzítőfurat be lett ragasztva, majd BareMetal fóliával lett "foncsorozva és elé egy régről megmaradt fényszóróüveg pár került.
Az eredeti vaskos ablaktörlők polírpapírral lettek minden részükben feleakkorára csiszolva, majd Bare metallal krómozva lettek kicsit szebbek. Ezt a fóliát kapta a hűtőrács is, Tamiya fekete panelező festékkel kitöltve.
Az alapfényezés Kramberger Vili szép munkája, a mattfekete kerékjáratokat már én fújtam fel spray-vel. Az oldaldíszlécek is krómfóliát kaptak három sorban.
Utastér:
Az eredeti orosz üléskiosztás át lett építve a magyar verzióra, ehhez néhány széket fel kellett vágni az alapról és más pozícióban visszaragasztani, egy dupla ülést el kellett készíteni műanyag lapból, vörösrézdrót kapaszkodókkal, majd az egész be lett színezve a vezetőfülkével és a műszerfallal együtt.. Ugyanígy barna színt kapott a kasztni belső része is.
Alváz:
az első futómű kormányozhatóvá lett alakítva.
A szükséges matricákat Tonycars olvtárs szállította, a rendszámok és a viszonylatjelzők most is fotónyomtatottak.
Szia! Milyen tapasztalataid vannak a Motip festékekkel? A spray-s verziót használtad? Az eredeti festést valamivel leszedted előtte és alapoztál, vagy arra fújtad rá az új réteget?
A hétvégén vettem ezt a matricakészletet is Tonycars olvtárstól a RÁBA vontatóhoz. A neten kétféle dekorral is láthatóak képek erről a kocsiról, a szett mindkettőhöz tartalmazza a szükséges feliratokat, tetszés szerint megvalósítható velük bármelyik verzió, plusz ott vannak a rendszámok is, most így kivételes azt sem kellett nyomtatnom.
A leghátsó tengely nálam is kissé magasabban állt a kelleténél. A korrekt javításhoz le kellett volna választani a hátsó futóművet az alvázról és megfelelő magasságba visszaragasztani.
Ehhez nem volt kedvem, így egy kissé Mekk Elek módon javítottam a hibát. A hátsó tengelyt csavarhúzóval alányúlva kissé kiemeltem, egy hegyes fogpiszkálót dugtam a diffi és az alváz közé távtartónak, majd a felesleges részt levágtam róla szikével. Belátom, nem egy mérnöki megoldás, de gyors, olcsó és a végeredmény jó lett.
Évértékelő pártkongresszus valamikor a 60-as évek közepén Dunaújvárosban az azóta már megszokottá vált busz kordonnal, itt még IK-55-ösökkel. Az IK-200-asokkal persze jobb lett volna, mert azok formájával résmentesen le lehetett volna zárni az akkori Bartók Kultúrházat a lázongó ellenzéki tömegek előtt. Itt is már gyülekeztek. :-))
Ezt a fotót én is most látom először, szerintem ez a Faros sor a maga nemében nagyon impozáns, még úgy is, hogy fekete-fehér a fotó. ...és ott vannak még a Moszkvicsok, Volgák is...stb., ez utóbbiak közül az M21-esek, a személyes kedvenceim. Moszkvicsok hűtőrácsa még a korai típusokat jellemezte, ezt mostanában tanultam én is. :-)
Mivel a rács nem kivehető, hanem a modell testében van kialakítva és nem is túl jól néz ki, én amikor tavaly nekifogtam, kerestem a neten fotómaratást, de nem találtam sehol.
Egyébként az az érdekes, hogy az alapozásnál látszott, maga a rács nagyon szépen, mondhatni hibátlanul lett kialakítva, csak a fekete alapra rosszul tamponozott girbe-gurba rácsmintázat csúfítja el.
Eredetileg hozzá sem akartam nyúlni, de hibáztam egy maszkolásnál és belefestettem, így valamit ki kellett találni. Ezért került rá a krómfólia, a rácsban fekete Tamiya panelezőfestékkel kitöltve, a felírat meg Tonycars matricája rajta. Tudom, nem tökéletes, de nem tudtam jobbat kitalálni.
Én is át fogom festeni, csak a hűtőrácson agyalok, hogyan lehetne élethűbbé tenni. Még nem kerestem rá az orosz oldalakon, esetleg nem csináltak hozzá fotómaratást? A 66- hoz nagyon szép rácsot vettem pár éve.
Bár minden igazi busz fotóján világosak a sárvédőívek, nekem béna módon sosem tűnt fel a hiányuk a modellen addig, amíg egyszer Littlebubu olvtárs meg nem említette.
A kész modellt nem volt kedvem telibemaszkolni a fényezéshez, plusz a rajta látható fehér sem kapható spray-ként, ezért csak az íveket takartam ki körben, a színt az eddig csak a belsőkhöz használt enamel fehérből kevertem ki némi kék és fekete hozzáadásával, majd ecsettel festettem fel.
Erről a modellről is kerültek fel nagyobb képek a galériámba.
Ha már úgyis a 620-as a téma, íme egy facelift modell, amihez a mai börzén kaptam meg Tonycars olvárstól a szükséges matricákat, így lett kész.
A buszt kb. három éve vettem, a gyári elrontott matricázását akkor kijavítottam és bekerült a vitrinbe, de igazából a színeivel sem voltam kibékülve, plusz jobban tetszenek a késői, kerekindexes verziók, ezért belevágtam az átalakításába.
A felesleges hátsó lámpákat, meg az első indexeket lereszeltem/csiszoltam a kasztniról. Az új lámpák majonézes tubus vékony lemezéből készültek, éles lyukasztóval puha karton alátéten vágva a kinyomott korongok megfelelően domborúak lesznek. Ezeket gombostűfejre ragasztás után előbb krómfilccel, majd a megfelelő izzólakkal lehet élethűre színezni. Alájuk ugyanebből a lemezből kivágott nagyobb átmérőjű, de sík korong krómfilccel színezve adja a megfelelő hátteret.
A hátsó lámpák karosszériához illeszkedő íves eleme alumíniumból lett kireszelve, csapos felragasztás után epokittal lett összekittelve a kasztnival. A kerek tükrök is az indexek technikájával készültek, rézdrót szárral.
A belsőhöz most nem nyúltam, csak a hátsó ablakhoz készült belső kapaszkodó, kívül még jobb oldalon elkészítettem a viszonylatjelző tábla ablakát, az ebbe való táblát képszerkesztővel állítottam össze és az első-hátsó számokkal, meg a rendszámmal együtt fotónyomtatással készültek. A hűtőrácshoz, meg az oldaldíszlécekhez BareMetal fóliát használtam. A festés Motip felniezüsttel, illetve RAL 5013 Motip ipari festékspray-vel készült.
Látom, a 28e forintos ár láttán csípőből repültek a mínuszok, ennek kapcsán pár gondolat.
Több, mint négy éve kiadott modellről beszélünk, újként üzletben már nem elérhető, az ebayen nincs belőle, a hazai webáruházakból is rég elfogyott, egyedül egy lőrinci vállalkozó szerezné be rendelésre 26e-ért, de itt is kételkednék a sikerben.
Ha valakinek van eladó és kijavította a feliratozás hibáit, az sem ingyen volt. A hibás emblémák eltávolításához kell egyfajta higító, némi kézügyesség, hogy alatta a festés ne sérüljön, a helyes BKV matricákat le kell gyártani, ezek pénzbe kerülnek sajnos.
A másik út, hogy meg lehet vásárolni a jelenleg is kapható, nem békávés festésű 620-as modellt 17-21e közötti áron. Neki lehet állni szétszedni a modellt reménykedve, hogy semmilyen fontos alkatrésze nem fog eltörni. A profik nem kevés pénzért már megvásárolt festékszóró készlettel dolgozhatnak, az amatőröknek meg kell vásárolni az ezüst és a kék spray-ket, meg a szükséges maszkoló szalagot, vagy oda lehet adni a kasztnit egy szakembernek fényezésre, e két utóbbi opció ára kb. 7-8e Ft. El kell készíteni az új matricákat, a profiknak van nyomtatójuk, hozzá festékkazetták és matricalapok, ezek sem filléres dolgok, vagy el kell készíttetni mással a matricákat 1-2e Ft-ért.
A szétszedésre, a festésre a két szín kimaszkolásával elmegy jó néhány óra, nem beszélve a kész modell korrekt, aprólékos összerakásáról, az esetleg sérült elemek kijavításával, ezt sem adná szívesen senki ajándékba.
Vajon a fentiek figyelembevételével is sok az az ár?
Én pár éve már próbáltam ezt a TATRA-t 1:43-as modellben fellelni akár börzéken akár a neten, de csak nagy méretarányban láttam. Amúgy pedig érdekes téma, hogy a bogár motívumot valójában ki találta ki az autó formatervezés világában?
Jiří Hanzelka és Miroslav Zikmund, a két cseh újságíró 1947-1950 között egy Tatra 87 típusú személykocsival beutazta Afrikát, Közép- és Dél-Amerikát.
1959-1964 között egy Tatra 805-el újabb utazást tettek, ezúttal a Közel-Kelet országaiban, Ázsiában és a Szovjetunióban. (A cseh teherautó sorban nemrég megjelent a Tatra 805 modellje, de sajnos plató-ponyvás kivitelben.)