Hmmmm.... érdekes dolgok ezek, mert amerikai videokon olyan szépen használják földgázzal, sőt adják el a gyári hondát is fixen letehető gépnek.... bár az is igaz, hogy nem olaj és vízhűtéssel... utóbbira gondoltam én is, mármint, hogy ha túlhűl az olaj az csökkenti a kenőképességét, de erre jó lehet ha profi, jól megválasztott olajat vesz az ember, mert az 70-80C-osan is hozza azt a kenőképességet mint egy közepes minőségű 100-on...
Üzemórát illetően: Számoljunk 2000 üzemórával az első nagyavításig és számoljunk 2 hónap intenzív fűtéssel, és 2 hónap gyenge fűtéssel (átlag fele akkora teljesítményigénnyel) ...
Könnyen látható, hogy ha 60 napig megy napi 6 órát a kemény szezonban, és napi 3 órát a gyengében (átlagok!) akkor az évi kb 500 üzemóra, ami az első felújíást 4-5 évre jelenti... ahhoz, hogy megtudjuk ennek mekkora teljesítményű gép felel meg, ismerni kell az adott épület hőigényét ... majd megnézem, a miénk mennyi, és kiszámolom rá, csak most külföldiában vagyok, nemigen van időm számoni... :)
No beszélgettem pár szót, kismotorokkal ugyan foglalkozik az illető, de gázost még nem is látott.
Csupa nemjódolgot mondotott.
Az olajhűtéssel vigyázni kell. (Általában mindennel vigyázni kell, mert a gyári optimumról eltérve drasztikusan csökkenhet az élettartam.) A kenés 90-100 °C olajra van kitalálva, ha ennél hidegebb, szerinte hosszú távon gyengébb kenése lesz. Ő is a H°nd@ GX160-at ajánlotta, sokféle kisgépben használják, de üzemórára nagyon keveset, 1-2000 üzemóra első nagyjavításig... utána kéne nézni hivatalosan mit ajánlanak. A hűtést ő is az alu bordákra hegesztett köpennyel oldaná meg, vízhűtéssel... általában nem volt elragadtatva az ötlettől.
Hát nemtudom... 140000 Ft körüli ár 2 kW teljesítmény... nem biztos, hogy ez az optimum.
Elmentem egy olyan emberhez aki ismer valakit aki ért az ilyen kismotorokhoz, remélhetőleg vele is tudok értekezni, de amit elsőre megtudtam nem túl jó hírek:
A gáz elég rendesen csökkenti a motor élettartamát, 20-30%-al. Akinél voltam, nekik 4-5 benzines áramfejlesztőjük van, olyan terepen dolgoznak, ahol reggeltől estig töfögnie kell. Az ő tapasztalataik szerint erre az elérhetők közül csak egy márka, a H°nd@ hajlandó akár 4-5 évig, de ott sem minden fenékig tejfel, mert alkatrész csak aranyáron, drágábban mintha a szerviz szereli be, az átalakítás így elég nehézkes lenne.
Viszont az olajos hűtés járható útnak tűnik, a léghűtéses motorok hőjének 50-60%-át eleve az olajjal viszik el, és ezen lehet még javítani.
Ilyesmiben gondolkodom én is, ha minden jól megy... csak jól kell megválasztani, mert nem akarok/tudok kétszer venni gépet... ha az elsőt szétmancsolom, az már rajtam marad... :)
Egyedileg változhat, szvsz a legtöbb hengerfején már nincsenek is bordák, csak a hengerpaláston.
A hő jelentős része az olajteknőn át távozik, de sajna tudomásul kell venni az olaj lényegesen rosszabb hővezető mint a víz.
Én is abban reménykedem, hogy a teljesítmény visszafogásával túlméretezeté válik a hűtőrendszer, ezért a nagyrészét el tudja vinni az olaj.
A mai modern olajok gyakorlatilag fagypont alatt is jó kenőképességűek, a 40-50 °C-os fűtési visszatérő ág 50-60 °C-ra lehűtött olaja ideális lehet szerintem.
Na akkor várjunk egy picit, álljunk meg egy szóra! :) :) :)
Nem vagyok sajnos(!) egy Otto motor zseni, de ha jól gondolom: az OHV nekünk azt jelenti, hogy a hengerfejet felülről is hűti az olaj? Vagy legalábbis egy részét ...amit nem, az pedig a "hengerfej külső hőleadó lemezein, bordáin" távozik?
Ha igen, akkor azért az olaj rendesen melegedik egy ilyen rendszerben alapból, nem ? Vagy hol adja le a sok hőt? Mert így érthető a "sűrű olajcsere" ... Kb mekkora része lehet hűtve így a hengerfejnek?
Szerintem az olajhűtő rész beépítése mindenképpen kell, szükséges részegység, akárcsak a hengerfej maradék részének hűtése - bár ezt majd meglátjuk!!! Egy folyadék-folyadék hőcserélőt kellene ráuszítani azonnal az olajra! Van az olajnak egyébként "ideális üzemi hőfoka"? Azt tudom, hogy a felső határ kb. mi, de a kérdés igazából az, hogy a motorra vajon milyen hatással van, ha az olaj hőfoka nem megy soha 60-80C felé.... mármint a cirkulációs kör kezdőpontján, persze a motorban ahol felveszi a hőt, ott dolgozik rendesen...
De süke vagyok... ott van a Hondán, a szelepfedélen OHV. :-) Tehát felülről is kap olajhűtést.
Szerencsére fokozatosan lehet próbálkozni. Elsőként a léghűtés felturbózásával, ha nem elég akkor jöhet az olajkenés átalakítása. Ha ez sem, rézcső tekergetés szilikonnal dúsítva. Ha még mindig nem jó, alu köpeny ráheggesztés.
Elnézve a gázkitt árát, két lehetőség között ingadozom. 1. Külön modulként tervezve szélesebb a választható áramfejlesztők köre, hiszen a benzinesek többen vannak. 2. Ha összeadom a két modul árát lehet, hogy nem sokat nyerek az egybeépítettel szemben.
Az lenne a jó, ha sikerülne egy olyan rendszert kialakítani, amelyik többféle áramfejlesztővel... legyünk nagyképűek áramfejlesztő modullal is csereszabatos. Ekkor kísérletezgetéshez tényleg elég lenne egy kivénhedt párezer forintos ócskaság, és ha összejön a dolog, akkor nem szabad spórolni a lelkén, jöhet valami világcég csiriviri műremeke.
Végül is nagyon szigorú kompatibilitási követelmények nincsenek, az olajzást és a hengerkialakítást kell megnézni alaposan, hogy könnyen manipulálható, szerelhető legyen.
Gázreduktortól nem kell félni a gyári direkt generátorra való is olyan, mint az autós... egyszerű beüzemelni nagyon, de ha fél az ember tőle, gyári agregátorra valót kell venni, mint ez is: Gáz kit Ha elolvasod a lenti leírását, láthatod nem kell tőle félni, egyszerű beüzemelni is! Ezen pl. gyári szériatartozék, de ugyanolyan lehet ez is: Honda 10 kw gas engine
Önindító ok, akkor olyat kell venni, szerintem ez azért kell, jó lesz az automatának!!! :)
Ok, akkor hengerfej esztergálás kilőve, de a burok hegesztés egyre inkább úgy érzem jó ötlet lesz! Műhelymunka az biztos, de ennyi azért bele kell férjen!
Teljesítmény, kihasználtság tekintetében egyetértek: az 50%-on járatás kell nekünk! Jó lenne ha nem kellene szervizelni csak szezononként max. 1szer, és az is kimerülne az olajcserében - persze ittt ényleg nem kell spórolni az olaj és olajszűrő minőségén!
A gázreduktortól azért tartok egy kicsit... hozzá kell hangolni a motorhoz, a vákuumhoz, a gázminőséghez, fúvóka, csövek, csapok, parcella a közeli temetőben, stb. Jó lenne eleve gázost használni, vagy valami szakszerviz, ahol beszerelik...
Önindító: A gyárik mind normál önindítóval mennek akkuról, nem is érdemes másban gondolkodni. A szinkrongenerátor eleve nem indul, az egyfázisú aszinkronnak kicsi az indítónyomatéka, a háromfázisú, erősebb generátorok meg motorként indítva leugranának a bakról, túl nagy a benzinmotor tehetetlen tömege. Elsőre talán a kéziindítás is megteszi, teljesen automatizálni amúgy sem egyszerű dolog, de némi felárért önindítóst is kapsz, nem éri meg külön vacakolni vele.
Valamit figyelembe kell venni! Négyütemű motorok lévén a blokk (henger) tartalmazza a szelepvezérlést, szelepeket jobbára, mert azt hiszem ezek a kis motorok többnyire alulvezérelt, alulszelepelt megoldásúak. (Legalábbis a hengerfej kialakítása ezt sugallja.) Új hengert esztergáltatni tehát nemigen lehet.
Várjunk, mintha láttam volna egy kis bádog olajfedélfélét valamelyik tetején... Ha ugyanis felülszelepelt, akkor nincs nagy baj, ott is van olajtér, be lehet nyomni egy csomó olajat ami a hő nagyobb részét elvinné, a maradékkal talán meg tudna birkózni a valóban kezetlegesnek tűnő, de fölöttébb egyszerű csőspirál... Ha felülszelepeltet sikerül szerezni szerintem nem lesz gond.
A ráhegesztés jó lehet, egyetlen aggályom, hogy olyan műhelymunkát jelent, ami teljesen felborítja a szerintem kívánatos modulokból való összeépítés (és nem átalakítás) elvét. Bármilyen műhelymunka beláthatatlan költség- és bizonytalansági tényező.
Számolni kell azzal, hogy egy mezei generátort névleges terhelésen hajtva havonta kell majd nagyjavítani. Az élettartamot legkönnyebben a terhelés visszafogásával lehet meghosszabbítani, 50 %-nál már extrém módon megnő. A nagyobb mennyiségű, gondosan szűrt, és hőkontroll alatt tartott olaj is döntő befolyással bír a súrlódó alkatrészek tartósságára.
50%-os terhelés, 50% elvonandó hőt jelent, ami most nem hátrány...
Igen az ötlet jó, az érvelés még jobb ... az olajos hőcserélőre nem gondoltam, az tényleg nagyon ötletes, a hengernél vannak aggályaim a simán betekert tézzel, oda valami mást kellene kitalálni... anno pl. MT, ETZ,-re, de most is pl. robogókra lehet venni gyári/utángyártott/egyedi gyártott vizes hengerfejet! A henger benne gyári, "csak az alu rész" van kiesztergálva, és a henger beletéve, beömlők stb. Ez is lehetne egy opció, kérdés mi költsége lenne egy ilyennek.... vagy gondolkodni a léghűtés fapados vizessé alakításán a belső levegő/vízhőcserélő mellé, mintegy tehermentesítve azt ... ezen töröm majd én is a fejem, a rézcsöves sem rossz, de azt nehéz megcsinálni jóra... de ha valaki tud alut hegeszteni, akkor az is megoldás lehet, ha alu lemezből (nem papírvékonyságú persze) kapna a gyári henger egy palástot ki és beömlő csonkkal a víznek, és ennyi... kész a kissé fapados, de működő vízhűtés... tuti olcsóbb mint esztergáltatni egy hengerfejet... az olaj pedig ha jól gondolom, viszi a többit!
Gáz szett ára változó, direkt generátorra való ebayen 25-45 között, autós gázszett használtan - tesztre - olcsóbb...
Hő és hangszigetelés ára igényességfüggő dolog... 5-10 ezertől a csillagos égig... :)
Olaj/levegő és víz/levegő hőcserélő is 5-10 ezres tétel...
Generátort meg lehet kapni tényleg 50 körül is...
Egy kérdés: önindítás megvalósítása: a gyárilag önindítós agregátorokban külön motor van benne erre a célra, vagy a generátort használják valami módon?
Az a gond ezzel a vízhűtéses generátorral, hogy ilyen kicsiben egyet találtam csupán, olyan mint az utolsó dinoszaurusz. Ki tudja milyenek lesznek az üzemelési költségek, meddig gyártják, alkatrészutánpótlás, szerviz...
A microCHP motorok igen tartósra vannak méretezve... egy Marathon nevű cégének pl.: 40,000 óra a szervízciklusa, és 4,000 óra az olajcserére. Fél év folyamatos üzem... autó áráért persze...
Léghűtés: Az alsó felének meg lehet oldani a hűtését egyszerűen. A motorolajra kell egy hőcserélő, és egy erősebb olajpumpa. 50-60 °C-ra visszahűtött olaj az alsó felét rendben tartaná. Talán a henger hűtése is megoldható, ha egyszerűen a bordák közé betekernénk egy rézcsövet spirálisan, és a réseket feltöltenénk szilikonzsírral, ezzel a léghűtést kiiktathatnánk.
Sajna így a moduláris felépítés némileg csorbulna, de el lehetne hagyni a drága és körülményes víz-levegő hőcserélőt.
A kipufogógázra viszont tényleg van egy egyszerű megoldás. Az áramfejlesztő mellé kell úgyis telepíteni egy tartalék hőközpontot, ha ez egy kondenzációs kazán, akkor nincs más teendő, mint a kipufogógázt belevezetni annak a hőcserélőjébe, és bekapcsolni a keringtető szivattyút...
Leltár: Egy mezei generátor 50-100 ezer Ft Gázreduktor, ha eredetileg nem gázos. ? Ft. Víz-víz hőcserélő 10.000 Ft. Olajpumpa 10.000 Ft Hangszigetelés. ? Ft
azon gondolkodtam, hogy a hálózati földgáznál van-e valami "maximálisan elérhető" kivétel fizikailag (megnyitom teljesen, és nem jön már több... ) erre is számoljunk, vagy nem szükséges? Bár gondolom olyan nagyon ez a méretet amire én pl. gondolok (4 kw elektromos áram + pl. 12 kw hő) nem fenyegeti, mert háztartásokban nem ritka a 20 kw feletti gázkazán, ami nekünk már sok is...
Jópofa a kép és az igen szűkszavú leírás alapján ... de többet meg nemigen találtam róla... bár ez a 4 kw ez már-már sok is ... :) a baj, hogy árat nem láttam, de lehet belőle mintát rendelni - pl. ha kifizeted a gépet, elküldhetik akár ingyen is... ha tudnám az árát be is próbálkoznék...
2 dolog jutott az eszembe... az egyik a lent taglalt levegős indirekt vízhűtés kapcsán... szerintem is van benne azért valami ami a hengerfejnél mozgatja picit a levegő ... de ha külső levegőt szívunk be, akkor azért erősen(?) rontjuk a hatásfokot ... hiszen akkor mindig rá kell fűtenünk a bejövő levegőre.... ezért lenne jó zárt rendszerben forgatni a levegőt, hogy - még ha viccesen is hangzik - de azt a pár fokot (vagy pár tíz fokot) se kelljen ilyen módon elpazarolni... a motor így is szívni fog be az égéshez levegőt, amit érdemes előmelegíteni a már majdnem lehűlt kipufogógázzal ... persze ennek is jó lenne utánaszámolni mik a hatásfok csökkentő tényezők ...
Amiről volt szó, grafikon egy hagyományos generátor hatásfokáról a terhelés függvényében: tudna linkelni valaki egy ilyet?
Szia! Kösz a segítséget. Igen, én is láttam, hogy bordák gyakorlatilag nincsenek rajta, de a főtengelyen, a behúzókar mögötti bádoglemez alatt kell egy ventilátornak lenni.
Viszont nagy seítség lenne, ha üzemmeleg állapotban tudnál egy belépő/kilépő hőmérsékletet mérni rajta.
Volt mar dolgod leghuteses generatorral? Az enyemnel alig vannak bordak a hengerfejen es semmi nincs ami hajtana ra a levegot, tehat csak a szabadban elofordulo szel segit be, ha van es megsem sul be a motor. A bordakrol akar 100C fok feletti levegot is lefujhatsz, ha egy ventit raallitasz. Bedobozolod. a generator feneke felol fujod be a hutolevegot, a generatort ez huti, majd onnan a motorrol elvont meleggel felhevul akar 100C fokra is. Ez a levego mar elegendo egy taroloba beheggesztett csoveken atfujva arra, hogy felmelegitse a vizet akar 60C fokra is. Zart rendszerben szerintem mukodik, csak kicsit komolyabban neki kell ulni a dolog megtervezesehez.
Pontosan ezek az aggályaim nekem is a levegős vízhűtéssel kapcsolatban, ezért most még mindig nézegetem a robogó blokkokat ... olyakor olykor néhány 10ezerért lehet kapni komplettet (pl. 125-ös motor, vízhűtés, önindítás stb... ) ... tesztelni mindenképp jó lehetne... nem tudom, töröm még a fejem nagyon... :)
Persze ez a műszaki optimum, gyorsan eljutunk vele a Pandáékohoz. :-) Tényleg megnéztem a honlapjukat, láttad a jobb felső sarokban az áramfejlesztőjük fényképét? És a súlyát a kicsikének (3,5 kW = 80 kg)?
Azt hiszem indulásnak mégiscsak valahol a te elképzelésed környékén kell keresgélni, bár a lég/vízhűtés kemény dió. A vízhűtés legalább két-háromszoros árszorzó, de sok problémát levesz a válladról. Léghűtéses komplett generátorokat utánad dobnak 50-100 ezer forintért, súlyra is könnyebb, de nagy gond, hogy nem látom hogyan lehetne az ellenáramú hűtést megoldani. Harminc fokosnál melegebb visszatérő fűtővíz nemigen képzelhető el, ráadásul sok levegőtöbblet kell a hengerfej hűtéséhez, nem lesz elég forró a távozó hűtőlevegő sem amivel a vizet melegíthetnéd. Kicsinek tűnik az elérhető hőlépcső...
Vannak mindenféle kagylógörbék, amik szerint a fajlagos fogyasztás kb. 50%-os részterhelés környékén a legalacsonyabb. Szerintem a tervezés szempontjai:
1. Mekkora a fűtés hőigénye. (Pl.: 20 kW= 80%) 2. Ehhez mekkora kinyerhető elektromos teljesítmény tartozik. (5 kW = 20%) 3. Ehhez mekkora benzinmotor szükséges. Fogyasztás és élettartam optimum szerint Pmax/2 = 5 kW. Pmax = 10 kW
Ez is egy nézőpont, de azért valljuk be, egy ilyen rendszert nem csúcsrajáratásra tervez az ember (a saját ötletről beszélek), hanem konstans fogyasztása ... amit írtál az tényleg jó, de csak akkor, ha visszaveszi magát a motor fogyasztása is annyiad részére, amennyire a teljesítmény, vagyis pl. 2 kw áramelvételnél 3-4 paci körülire.... ha így megy akkor jó, bár én inkább tényleg állandó, közepes terhelésre tervezem, hiszen nálam pl. inkább aksit töltene, mint változó terhelésű fogyasztókat ...
"Güde meg 1,2kw-os motorral tolta a 900W áramot ... hmm... az mindjárt sokkal jobb..."
Szerintem pont fordítva van... az a jó amelyiknél 6,5 LE-s motorra csupán 2 kW-os generátor van kötve, hiszen így a motor nincs erőltetve, van tartaléka a rövid idejű csúcsterhelésekre is.
A Güde hamar szét fog esni, mert állandóan csúcsterhelés közelében jár.