Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
Korábban regisztráltam az oldalra és eddig el voltam a kommentek olvasásával, de most nekem is adódna egy kérdésem a T. publikum felé!
Tavaly ősszel került nálunk beüzemelésre egy Ariston Genus One 24 kondenzációs kazán, amit szerelő be is üzemelt nekünk. Megy eddig szépen, teszi a dolgát. Termosztát nélkül üzemel, jelenleg 50 fokra állítva. Így a szobákban 22 – 23 fokot tudunk elérni. Acéllemez radiátorok vannak! Sokan állítják, hogy jobb lenne a kazánnak is, ha volna mellé termosztát, sokan meg azt erőltetik, hogy nem jó, ha sokat kapcsolgat ki – be !?! Mivel a kondenzációs kazánoknál ez a pár hónap tapasztalatom van, hozzátok fordulnék, hogy mi a jó, mi a helyes ezen a téren!? Kapcsolgasson a kazán, vagy a folyamatos üzem jobb neki?
Szisztok.Segítséget kérnék. Adott egy ariston genius one 24 kazán. Gyári beállitást kelett eszközölnöm, és nemtudom mi volt az a beállitás,itt adta meg régebben egy fórumtárs,(valamit kelett állítanom) hogy ha megnyitom a melegvizet zuhanyzáshoz most kb fél percet kell várnom mire meleg jön, elötte ugyanez pár mp volt.mit kéne állítanom?
Egy Ariston ClasB one kazánnal kapcsolatban szeretnék kérdezni. Most lesz 3 éves és teljesen kiborít. Megvolt minden évben a karbantartás stb. ahogyan kell. A legutóbbi éves karbantartás pár napja volt. Minden szuper, minden jó volt, viszont miután elment a szaki azt vettem észre, hogy csak úgy minden előjel nélkül átkapcsol egy pillanatra a melegvízre, pukkan egyet, beindul valami ventilátor és leáll. Ez kb 2 másodperc. A gondolom az, hogy ezt akkor is csinálja, ha a hideg vizet kinyitom. A mosógép mikor tölt, vagy a masogatógép és kiakaszt. A meleg vizet ki se nyitom. Ez akkor gáz, mikor éppen fűt. Akkor abba hagyja és várni kell perceket mire visszakapcsol. Mi lehet a gond? Eddig nem csinált ilyet.
"Kb. 58 fokos VISSZATÉRŐ víz alatt indul be a kondenzáció." szerintem ezt a füstgáz harmatpontihőmérsékletével kevered,az ugyanis kb 53-57 fok körül van a gáz összetételének függvényében.Ehhez egy jól eltalált kazán konstrukció esetén kb 5-7 fokkal kevesebb visszatérő vízhőmérséklet párosul azaz kb 48-50 fok alatti visszatérő víz esetén indul be a kondenzáció.
Majd a 47489:
Idézet a VGF szaklapból:
"A kondenzációs kazánok annál jobb hatásfokkal működnek, minél alacsonyabb a kazánba visszatérő fűtővíz hőmérséklete és minél magasabb a füstgáz harmatponti hőmérséklete. Harmatponti hőmérséklet alatt indul meg a kondenzáció, a füstgázban lévő vízgőz lecsapódása, a rejtett hő hasznosítása és ezen keresztül a kazán hatásfokának rohamos javulása. A füstgáz harmatponti hőmérséklete a tüzelőanyag összetételétől és a levegőfeleslegtől függően 53-57 °C között mozog. Ha a kazán hőcserélője jó hővezető-képességű alumíniumból készül, 50 °C alatti visszatérő fűtővíz-hőmérsékletnél már megindul a kondenzáció. Annál intenzívebb lesz, minél alacsonyabb ez a vízhőmérséklet. "
Hát ha te ebben ellentmondást látsz, akkor valóban súlyos értelmezési problémáid lehetnek."Azt azért nem ártana belátnod,hogy nem érted az alapvető fizikáját a történetnek. Pedig ahhoz, hogy beláss egy tévedést, nem ártana." idézet Smith
A füstgáz harmatponti hőmérséklete NEM EGYENLŐ a visszatérő víz hőmérsékletével. Teljes két külön dolog.
Ja igen az eredeti szövegkörnyezetéből kiragadott grafikon önmagában teljes más értelmezést nyer és félrevezető mert nem azt mutatja ami a valóság. Csak és kizárólag az erdeti szövegkörnyezetében állja meg a helyét mint ahogy azt Keeper is írta neked,hogy miért is,de ezekszerint nem tudtad értelmezni.
Ház bővítés miatt az immergas kondenzációs kazán 60/80as fali kivezetője 80/125 tricox kéményre lett cserélve (hosszabb lett a kémény, stb.). A kérdésem, hogy kell e a kazánost kihívni, valamit állítani a kondenzációs kazánon valamit, vagy ezek az új hipermodern cuccok úgyis nyavajognak ha baj van? Éves karbantartásom október körül lesz, ha addig ráér, nem rángatnám ide a kazánost.
Az a szerencse, hogy hozzád nem kellenek ellenérvek, te megoldod magadnak.
A 47478-ban azt állítotad: "Ehhez egy jól eltalált kazán konstrukció esetén kb 5-7 fokkal kevesebb visszatérő vízhőmérséklet párosul azaz kb 48-50 fok alatti visszatérő víz esetén indul be a kondenzáció."
Majd belinkeled a VGF cikket, ami azt írja, amit előtte én grafikonokkal próbáltam megértetni: A füstgáz harmatponti hőmérséklete a tüzelőanyag összetételétől és a levegőfeleslegtől függően 53-57 °C között mozog.
Ha nem látod a saját állításod és a saját magad által hozott cikk között az ellentmondást, akkor ebben ennyi volt, ahogy a latin mondja, QED.
Nos igen. Amikor az elmeroggyant nem veszi észre,hogy elmeroggyant és azt hiszi magáról,hogy ő az okos és mindenki más az elmeroggyant.Még akkor sem,ha többszörösen,rendszeresen jogosan kitiltják a fórumról ,természetesen az elmeroggyantak.
De ő még aznap új nicknévvel újra ott van az autópályán ,csakhogy bemondhassák a hírekben: vigyázat egy őrült megy szembe a forgalommal az autópályán: mire ő : egy???? száz!!!!
"A kondenzációs kazánok annál jobb hatásfokkal működnek, minél alacsonyabb a kazánba visszatérő fűtővíz hőmérséklete és minél magasabb a füstgáz harmatponti hőmérséklete. Harmatponti hőmérséklet alatt indul meg a kondenzáció, a füstgázban lévő vízgőz lecsapódása, a rejtett hő hasznosítása és ezen keresztül a kazán hatásfokának rohamos javulása. A füstgáz harmatponti hőmérséklete a tüzelőanyag összetételétől és a levegőfeleslegtől függően 53-57 °C között mozog. Ha a kazán hőcserélője jó hővezető-képességű alumíniumból készül, 50 °C alatti visszatérő fűtővíz-hőmérsékletnél már megindul a kondenzáció. Annál intenzívebb lesz, minél alacsonyabb ez a vízhőmérséklet. "
A következő nickem "megazanyádsegge!" lesz... alighanem, miattad.
---- Nos, lehetőséged van a helyes(ebb) infókat is közzétenni. ---- A javarészt csak ostoba- és bunkón személyeskedő hangnemű "fölösleges semmi" írkálásod helyett.
Menni fog okoskatörp? Vagy csak szájkaratés vagy ?! és lapítasz majd, mint nejlonszatyor a fűben.
Ebből az ábrából jol látszik az alábbiak cáfolata? ""Kb. 58 fokos VISSZATÉRŐ víz alatt indul be a kondenzáció." szerintem ezt a füstgáz harmatponti hőmérsékletével kevered,az ugyanis kb 53-57 fok körül van a gáz összetételének függvényében.Ehhez egy jól eltalált kazán konstrukció esetén kb 5-7 fokkal kevesebb visszatérő vízhőmérséklet párosul azaz kb 48-50 fok alatti visszatérő víz esetén indul be a kondenzáció."
Kombi kondenzációs kazán telepítésében gondolkodunk, teljesítmény és típusajánlásban kérünk segítséget.
Nemrég vásároltuk a házat.
Alapadatok:
- 130 nm2-es alapterület
- 80 -as években épült sorház, (jobbra, balra összeépítve) két szintes, tégla, vasbeton födém, üveggyapot szigeteléssel
- tervezett nyílászáró cserék jelenlegi régi fáról új műanyagra mindenütt
- meglévő fűtésrendszer: FÉG cirkó gáz, és minden fűtött helységben már az újabb típusú radiátor van, falon kívüli vascső vezetékekkel
- helyszín: Cegléd, alföld
- más fűtési alternatíva: később H tarifás klíma tervezett
- összesen kb. 11 fűtött helység (előszoba, 1 fürdő, étkező, nappali, konyha, fürdő 2, 4 db szoba az emeleten)
- tervezett homlokzati 10 cm-es kőzetgyapot szigetelés
- melegvizet is erről szeretnénk megoldani: 2 fürdőszoba fogja használni. (konyha külön kis átfolyós, elektromos árammal működő vízmelegítővel, minibojlerrel)
Fontosabb szempontok: tartósság, időtállóság
Illetve mire kellene még figyelni amikor a szaki majd ajánl valamit?
Azt ábrák egy egyszerű középiskolai számítási példából származnak, ami azért tesz egy-két érdekes viszonyítást és egyszerűsítést. Oda van írva a magyarázatba, hogy mit is vesznek 100 %-nak a hatásfok tekintetében: "Az alábbi ábra megmutatja egy kondenzációs kazán számított hatásfokának változását a visszatérő melegvíz hőmérsékletének függvényében, összehasonlítva azt egy olyan hagyományos cirkó hatásfokával (ezt vesszük 100%-nak), amelynél a füstgáz 150 °C hőmérsékleten távozik a kéményen keresztül."
A rendes számítás szerint a fűtőérték (vagy alsó fűtőérték): "Az a hőmennyiség, amely normál állapotú gáz egységnyi mennyiségének levegő (vagy oxigén) jelenlétében történő tökéletes elégésekor felszabadul, ha az égéstermékek a kiindulási hőmérsékletre hűlnek le, és a keletkezett H2O gőz állapotban van jelen. Jelölés: Hi (i: inferior – alsó)." - forrás ide kattintva.
A fenti két esetben nem ugyanazt tekintjük végleges állapotnak, mert a számolós példában a távozó füstgáz vízgőzzel együtt 150 °C-os, míg a rendes definícióban ezek a kezdeti álapotra vannak hűtve. Valódi kondenzációs kazánoknál a visszatérő hőmérsékletével változó és a fűtőértékhez (= 100 %) viszonyított hatásfok maximum - terhelés függvényében - 108-110 % körül alakul és ez a kondenzáció csökenésével 50-60 °C-os visszatérő hőmérséklet táján szépen bemegy 100 % alá, majd 70 fok táján már 95 % alá is.
Új nicknév alatt bár változatlan egyvelegben a szezont a fazonnal...
"Kb. 58 fokos VISSZATÉRŐ víz alatt indul be a kondenzáció." szerintem ezt a füstgáz harmatponti hőmérsékletével kevered,az ugyanis kb 53-57 fok körül van a gáz összetételének függvényében.Ehhez egy jól eltalált kazán konstrukció esetén kb 5-7 fokkal kevesebb visszatérő vízhőmérséklet párosul azaz kb 48-50 fok alatti visszatérő víz esetén indul be a kondenzáció.
A linkelt grafikonjaidnak nem tudom mi a forrása ,de én még olyan kazánról nem hallottam,ami 30 fokos visszatérő esetén közel 115% os hatásfokkal dolgozna. Hát elég fura:-)
A másik hozzászólásodban.meg ne zavartasson de az a Bosch kazán az nem 24 kw-os HMV üzemben hanem 30 kw. Elérhető a Bosch honlapján a dokumentációja HMV termelési mennyiségeket és delta T ket illetően.
Innentől kezdve az egész hozzászólásod ,számolt adataid egy katyvaszegyveleg és kb a kalap sz-al egyenlő.
Szerintem, NEM azt írja, hogy percenként 16,5 liter melegvizet készit.
Hanem azt, hogy percenként 16,5 liter víz tud átfolyni rajta!!!! Azaz ekkora tempóval folyhat ki a csapokon/zuhanyokon a víz egyidejűleg.
Hoppácska!
------------------------ Vegyük elő a 8.-os fizikát! és Nézzük meg mire is lehet képes valójában nagyjából...
Alapvető adatok A kazán 24 kW fűtést tud nagyon max. Ilyenkor télen hideg a víz +8 fok körüli tipikusan. A víz fajhője: ~1,16 kWh/m3 fokonként. ------------------------
Legyen az elvárt kifolyó víz 40 fokos legalább a bojler kifogyása után IS!!! Ehhez cirka 43 fokosra kell melegíteni.
Azaz, A hőlépcső most télen kb. +8/+43=35 fok
és akkor.... A max 24 kW elég 24/1,16/35x1000/60=~10 liter/perc 40 fokos melegvízhez!!!
AMIKOR ettől több folyik ki csapokon folyamatosan.
MIUTÁN a tárolóból elfogyott a kész melegvíz... AKKOR már nem lesz még 40 fokos SEM a víz a csapoknál.
********* Mérd meg egy vödörrel, hogy mennyi a zuhany és a kádtöltő kifolyása. Folyasd a vizet egy skálázott vödörbe és mérd az időt másodpercben. Aztán liter / másodperc x 60= ... liter/perc Megj: 2-3 mérés és átlag számolás javasolt. *********
A kapott liter/perc alapján már lehet agyalni, hogy van-e kazán múködési gond esetleg. vagy Csak túl kicsi a bojler az igényhez képest és túl gyorsan folyik ki a melegvíz a csapon/zuhanyon. (nem győzi utána fűteni a 24 kW a bojlert tartósan)
A 48 liter (0,048 m3) felfűtése most télen 43 fokosra. 1,16x0,048x35=2 kWh energia legalább (~0,2 m3 földgáz).
Ami a 24 kW-os kazánnak 2/24x60=5 perc alsóhangon és max lángon. Ha nincs közben melegvíz használat.
******** Kazán ellenőrzés...
Kapcsold ki a kazánt. Engedd ki az összes melegvizet (48 liter) amíg a hideg csapvíz jön a melegcsapon is.
Kapcsold be a kazánt és csináltass vele 50 fokos melegvizet (közben ne használd a melegvizet) és Mérd a felfűtési időt!!!
Egy ilyen felfűtés cirka 1,16x0,048x42=~2,4 kWh energia Ami 24 kW esetén 2,4/24x60=6 perc... és Közben cirka 0,24-0,25 m3 földgáznak kell fogynia.
HA sokkal több idő a 6 percnél a 48 liter felfűtése 50 fokra. Az kazán beállítási gond vagy hiba jele lehet. ***********
Én ezt a típust nem ismerem, nekem tárolós ariston van. Ott akkor fordult ilyen elő velem, amikor a másodlgos hőcserélő eldugult. De ennek az is a jele, hogy a kazán túlfűti az elsődlegea hőcserélő vizét, és lekapcsolja a lángot, majd vissza.
Nálam az volt a megoldás, hogy kiszerelem a másodlhos hőcserélőt, és kirázom belőle rozsda-darabokat, amik a 2 iszapleválasztó (egyik mágneses) ellenáre is eljutnak a cserélőig.
Véleményeteket/ötleteteket szeretném kérni,hogy mi lehet a probléma:
Adott egy kb 4 éves kondenzációs kazán.Teljesen kiszámíthatatlan ,randomszerűen eldobja a lángot (lángszakadás) teszi ezt akár a legkisebb,de akár csúcsteljesítményen is. Aztán a kazán magától újragyújt,és van úgy hogy 1-2 napig szépen megy és semmi problem,aztán rájön a hüjeség és újra és újra...van hogy 10 másodpercig megy és eldobja a lángot ,újragyúj és kb 10 másodperc után újra lángszakadás..
Amin túlvagyunk és kizárható ok:
-teljes égőtér tisztítás
-ionizációs és gyújtóelektróda csere
-gondoltunk a szélre, hogy esetleg befúj a csöveken és elfújja a lángot,de kizárható,mert a legnagyobb szélben is szépen megy amikor megy.
-eddig egyetlen egyszer írt hibaüzenetet a kazán: gyújtás / vagy nincs gáz probléma címszóval.Ebből adódóan gondoltunk a gáz(ellátás) ,óra előtti nyomáscsökkentő hibára,ezért beszereztünk egy gáz nyomás mérőt és bekötöttük a kazán gáz csonkjára.Eredmény : amikor csinálja a lángszakadás játékot a kazán,akkor is folyamatosan stabil gáznyomás van (28 mbár) -tehát kizárnám a gázproblémát.
-Panelhibára gyanakodnánk,de felhívtam a jófogáson is hirdető Varga János paneljavítót,és azt mondja : Kizárt dolog és tapasztalatból mondja,hogy egy 4 éves panel ilyen hibát produkál.(10-15 éves panelokra jellemző) .Szerinte máshol keressem a problémát,és csak akkor vigyem el neki a panelt ha végképp rossz és "állandóan" produkálja a hibát.Ha egyszer jó aztán egyszer nem azzal nem tud mit kezdeni.
Van valakinek ötlete,hogy mi lehet eme kazánnál a probléma?