Senkinek nem tanácsolnám, hogy mellőzze a szellőző furatokat a gépén! Ha jó a gép hőszigetelése, ráadásul jól is tömített a külvilág felé, akkor a keltetés utolsó fázisában, közvetlenül a bújtatást megelőzően, - amikor az önhő jelentősen megemelkedik -, a gép túlfűtött lesz. Saját tapasztalat.
A fűtés gyakorlatilag leállt, ám mégis majdnem 40 0C volt a gépben. A csodálkozást követően leesett a tantusz. Azonnal fúrtam még néhány lyukat a gépemre. Szóval nem csak az oxigén-széndioxid csere miatt kell a légcsere, hanem hogy ki tudjon jutni a felesleges hő a gépből, mikor a csibék már több hőt termelnek, mint amennyi a gépből alap esetben "megszökik".
Egy "széllelbélelt" gépnél elég lehet a fals-levegő, de egy tisztességesen kivitelezett gépnél már nem.
Ki kell játszani a dolgot. Engedj 40 fokos vizet egy edénybe, bele a hőmérőket. Ahogy javasolták, a higanyos lázmérő is mehet bele. Többszöri próba után kiderül, hogy melyik csal, arra rá kell írni az eltérést és figyelembe venni.
Nekem négy könyökhőmérő működik a négy keltetőben. A tesztelés alapján három egyformán mér, a negyedik egy fokot csal, ezt ráírtam, így nem ér csalódás. A páramérők hasonlóan ellenőrizendők.
Na nekem meg meg megjött a 2 darab keltető hőmérő. egy baj van velük mind a 2 mást mutat másfél fok az eltérés. Mikor megjött mind a kettőbe megvolt szakadva az alkohol csík. a használati utasításba az volt ha megvan szakadva a csík regyük forró vízbe míg felnem megy teljesen a csík és összenem ér a 2 csík na ezt megcsináltam szép lassan vissza is hűtöttem jó is lett nincs megszakadva a csík aztán mindkettőt beleraktam egy pohár vízbe és másfél fok külömbség a két hőmérő közt. Na most melyiknek higgyek? :D 3000 volt darabja. amelyik a többet mutatja annál viszont azt vettem észre hogy sokkal gyorsabban is reagál mint a másik. Innen rendeltem amúgyhttps://heatcontroll.hu/alkatreszek/keltetogep_kontroll_homero
Azt hiszem - bár tudatlanul-, hogy az automata forgatás miatt szükségtelen a lyukazás légcsere érdekében. Ha már meg van, én mindenképpen minimum gumidugóval megszüntetném. Ha netán majd lesz automata forgató, talán jó is lehet. Persze az én közgazda agyam azért a légtechnikához is korlatokolt. (Magyarul hülye vagyok hozzá, de vak tyúk is talál szemet alapon -estetleg ostobán filózok) :-))))
A fenti ventilátornál valóban nagyobb lesz a nyomás. Viszont az alsónál az izzók felől kisebb. Így mind a két helyen forszírozott lesz a külső tér és a keltetőtér közötti légcsere. Alul nem okozna gondot ha ott áramlana be a hideg levegő, mert a fűtőkamrában szinte teljesen elkeveredne a melegebb levegővel. Az sem lenne baj, ha fent távozna el némi levegő, csak attól tartok, a ventilátorok kényszerítő hatása miatt ez sok lenne. Talán kisebb átmérőjű furatokkal működhetne a dolog. Mindenképpen ki kell tapasztalni. Csak ezt látom járható útnak.
Na akkor az utolsó rajz szerint fogom megcsinálni remélem jó lessz. Azt akarom még kérdezni hogy szerinted a szellőző furatot hova tegyem? Igazából én már kifurtam előre 6db 12mm-es furat van alul a fűtőkamrába és ugyanígy 6db felül hátul így vannak most. Csak a felsők ha megcsinálom az utolsó rajzom szerint akkor a terelő lemez mögött lesznek ott is jó helyen vannak? Mert én azt gondolom így pont a ventilátor rá fogja fújni a lyukakra a levegőt. Szerinted hova kéne tenni a szellőző furatokat?
Nincs baj, én is sietve firkáltam, nem dolgoztam ki kellően. Jó, hogy figyelsz Druszám, köszi az ébresztőt.
és egy off:
Késett a naptáram, ma vettem észre, hogy vasárnap van! :-))))))) , igy majd csak kontrol után kereslek. Kedden kell mennem kontrolra, azután valamilyen képalkotó biztosan lesz rövid időn belül remélhetően. Most működik a zabszem effektus. :-)
Bocsi Druszám, kevés az időm hosszasan kifejteni a véleményem, de a megoldásod hibás. A ventilátor által kifúvott levegő nagyobbik hányada visszafordul hátrafelé, és az izzók fölötti réseken rögtön záródik a kör.
Igen, mert ahogyan Druszám is mondta, a tojás lassabban melegszik - hűl, mint a levegő, aztán még ott van az önhő. A magasabb hőtől kell óvakodni, az helyrehozhatatlan károsodást okoz. Alacsonyabb hőnél csak lassul fejlődés. Ott is azért lehetséges károsodás, de lényegesen kevesebb. Bár pontosan nem emlékszem pontos értékre, de a fejlődés bizonyos fokán már akár pár órás fűtés hiányt is (talán 10-14 nap?) is elviselik. Le lassul, le áll az osztódás, majd ha hőt kap ismét indul.
Rajzod értem, szerintem nem igazán jó ötlet. Attól tartok, a szívás rontja a légtérben a kőrforgást, az alsó réteg hideg lesz. Majd próbálom behúzni javaslatom.
Először is köszönöm a sok tanácsot sokat segített eddig!! most átgondoltam lehet átvariálom a gépet. csináltam egy rajzot is kicsit béna paintal nemnagyon megy a rajzolás de remélem érteni fogod a lényeget. első kép jelenleg ahogy most van gépem
és erre gondoltam hogy így variálom áterre mit mondassz szerinted jó lenne? a ventilátor így is tudná tolni lefelé a levegőt hogy kb 40-45fokba döntve szívná? ezt csak a helykihasználás miatt szeretném így
Megelőztél, miközben írogattam, nem láttam, hogy írtál, bocs. Még nem olvastam utolsó hsz.-ed, ha esetleg dumám ellenére szól bocs, -de mindenképpen elolvasom, úgy is jókat szoktál tanácsolni.
Üdvözöllek, ha sikerül megkereslek a 20-asodra, vezetékesemmel.
Jó, hogy kipróbáltad, előzőkben is 60 W -osokat javasoltam eleve, látva géped méretét. Ha, tele pakolod, ismét más értéket tapasztalsz.
Nem jó a gyors felfűtés és a 38°C csirke esetén veszélyes határ! Inkább legyen kicsit kisebb, legfeljebb tovább tart a fejlődési idő +1-2 nappal. Az alsó 37,2°C és a felső 37,8°C szerintem optimális kapcsolási értékként az STC 1000-es esetén.
Kezdetben én is igyekeztem beállítani a "nagykönyv" szerint, majd rutin után alább hagyott a lelkesedésem. Indításkor belőttem 37,5°C-ra és csirkekiszedéskor leállítottam. Semmi állítgatás, vidáman kikeltek azok, melyek erősek, életképesek. Ez volt az radikális szelekció, de sok erősen éltek fazékig.
Amikor állítgattam, kikelt gyenge is, -kacska lábú, éppen vánszorgó egyed-. Sokat vesződtem, sajnáltam, meg akartam menteni életüket. Mondhatom, bármi tettem, előbb utóbb elhullottak.
Úgy gondoltam, a tyúk sem tized fokra állítja a fűtését, nincs digitális órája a hűtéshez stb. Az életképes kikel. Persze azért nem ugyan az a technológia, de nagy általánosságra igaz lehet.
Az STC1000 szabályzó hiszterézise 0,3 0C. Ez azt jelenti, elméletileg a gépben ennyi lehetne a legkisebb hőlengés. De ez csak elméletileg lehetséges, mivel több egyéb tényező is módosíthatja - a mi szempontunkból sajnos rossz irányban - ezt az értéket. Az egyik ilyen dolog a hőtehetetlenség. Például a fűtőeszköz hőtehetetlensége.
Gondoljuk át ezt a folyamatot.
Az aktív időszakban, amikor fűtenek az izzók, azok túlmelegednek, akár több száz fokkal meghaladják a környezet hőmérsékletét. Miután a keltető levegője eléri a kellő hőmérsékletet és a szenzor is felmelegszik a beállított hőmérsékletre, a szabályzó kikapcsolja a fűtést. Maga a fűtés nem áll le azonnal, hiszen az izzók és a porcelán foglalatok is jóval melegebbek a környezetüknél. Amíg ki nem hűlnek, hőmérséklet túllövést,túlfűtést okoznak. Egy bizonyos pontot elérve már kevesebb lesz az így leadott hő, mint a gép hővesztesége, így a gépben hűlni kezd a levegő. Miután a levegő, majd az érzékelő is lehűl a beállított hőfok + 0,3 0C alá, a szabályzó bekapcsolja a fűtést. Ekkorra már alaposan lehűlnek az izzók + a foglalatok is. Most is idő kell, amíg annyira felmelegszenek, hogy fűthessék a levegőt. Mire újból eléri a szenzor hőmérséklete a felső kapcsolási pontot, az izzók ismét túlmelegednek. Az egész ciklus ismétlődik újból és újból.
Kiderült, idő kell amíg a keltetőtér levegője a szükséges hőmérsékletere felmelegszik, illetve lehűl. Ha csökkentjük ezt az időt, azzal csökkenthetjük a hőlengés mértékét. Mivel csökkenthetjük?
1, A fűtőtest tömegének a csökkentésével, illetve a hőátadó felület növelésével. Minél kisebb a tömeg/felület aránya, annál hamarabb le tudja adni a hőenergiát a környezetének.
2, A szenzorra is érvényez az előbbi tétel. A nagy tömegű, kis felületű érzékelő "lustán" reagál, ezáltal növeli a hőlengés mértékét.
3, Idő kell ahhoz is, hogy a fűtéstől az érzékelőig eljusson a hideg, vagy meleg levegő. A légáramlás ezt is elősegíti, ráadásul fokozza a hőátadás sebességét is. Hamarabb felmelegszik/lehűl a fűtőtest, illetve a szenzor. Röviden összefoglalva: a 0,5 - 0,7 0C hőlengés az STC1000 szabályzó esetén - a fentiek figyelembe vételével - természetesnek mondható. A tojások viszont a nagynak mondható tömeg/felület arány miatt sokkal lassabban követik a körülöttük lévő levegő hőmérsékletét. Másképpen mondva: a rövid néhányszor tíz másodperces hőlengések nem hatnak lényegesen a tojásokra. A fentiekből más következtetés is levonható. Minél kisebb a szabályzó hiszterézise, annál kevesebb idő telik el a fűtés folyamata során a felső bekapcsolási pont és az alsó kikapcsolási pontok között. Mivel rövidebb ideig vannak a fűtőtestek (izzók) be- ,illetve kikapcsolva, kevésbé melegednek/hűlnek túl. Ezzel is csökkentik az adott gépben a hőlengést és a lengés periódus idejét.
A linkelt képeken látható gépek jól példázzák a nem kellően átgondolt légkeverést. Az egyiknél csak alul vannak ventilátorok. Ezek felfelé fújva, felülre kényszerítik a meleg levegőt, de már semmi sem kényszeríti ezt a meleg levegőt vissza alulra. Emiatt fent melegebb lesz, mint alul. A másiknál sem javul sokat a helyzet, mert a fenti ventilátorok csak ott helyben fent keverik a levegőt. A lefelé irányuló légáramlatokat kioltja az alsó ventilátorok ellenirányú légáramlata. "Szemben" dolgoznak. Ismét csak kialakul egy függőleges irányú légrétegeződés.
kicseréltem 60 wattos izzókra így 1tized fokot sem fűt túl viszont 37,7foknál kikapcsol a szabályzó és kb 2tized fokkal lejjebb esik a hő szóval 37,5-38C fok között ingázik. 37.7 foknál bekapcsol elnézést rosszul irtam
Nagyon jó ez amit mutattál mostmár így értem az egészet vagyis a légkeverést. kár hogy én meg már összeraktam a gépet, de nem baj ha így jelen állapotban nem lessz jó, akkor amit mutattál átépítem olyanra. egy pár órát már teszteltem üresen kb 3-4 órát ment. stc 1000-es szabályzóm a 4 darab 100as égő sorosan párhuzamosan kötve soknak bizonyult túlfűtött, ha beálitottam a szabályzót 38C fokra 3-4 tizeddel túlszaladt mindig. kicseréltem 60 wattos izzókra így 1tized fokot sem fűt túl viszont 37,7foknál kikapcsol a szabályzó és kb 2tized fokkal lejjebb esik a hő szóval 37,5-38C fok között ingázik. szerinted ez még elfogadható? hozzáteszem azt is hogy kint a garázsba a külső hőmérséklet 0C fok max 3-4Cfok gondolom ha magasabb lenne a külső nem esne ennyivel lejjebb a hőfok, ja meg teljesen üresen ment a gép se krumplit se tojást se vizes palackot nem tettem bele :) gondolom az is számít valamit. még többhelyen a gépbe nemtudtam hőmérsékletet mérni mert még amit rendeltem 2 db keltetőhőmérőt meg páramérőt nem jött meg. amúgy megmutatom én innen vettem az ötletet vagyis ezt a gépet másoltam le: http://keltetes.mlap.hu/html/19357182/renderhttp://keltetes.mlap.hu/gallery/19975208/renderimages/17483463/kepek