Köszönöm mindenkeppen megprpbalom az ingat meg lejjebb engedni, de mint irtam, max 1 centivel lehet, merz utana ki fog jonni a szar az ingabol. Ha ez nem lesz eleg, probslkozok az inga nehezitesevel. A hatulja ugyanis muanyag, eleg konnyu. De holnap csonslpk fotokat is rola.
Sajnos elképzelhető, hogy nem megfelelő az ingaszár, ahogy az is, hogy sérült volt, esetleg tört valamelyik végén, és a javításnál rövidítettek rajta. Próbálkozz egyfelől olyan megoldással, hogy hosszabbítod az inga alján a menetes rudat, és talán lejjebb tudod még engedni az ingalencsét - vagy a lencse nehezítése is megér egy próbát. Elvileg ugye az inga hosszától, és nem a tömegétől függ a lengésidő - de valós, fizikai ingáról beszélünk, tömege van az ingaszárnak, a vezetőnek, az ingalencsének, és ezek közös tömegközéppontja adja ki az inga elméleti hosszát - és ez igenis akár számottevően is lejjebb kerülhet, ha egy könnyű ingalencsét nehezítesz. Ez még mindig egyszerűbb, mint új, hosszabb ingaszárat készíteni.
Minden ötletet szívesen veszek, ha mint amatőr, szerszám nélküli, meg tudom csinálni. A régi tulaj azt mondta, nála rendesen járt.
Na persze, a csűrből hozta ki, Német turkálós óra. Azt mondta, egy órás teljesen rendbe hozta, leszervizelte, beállította. Hát... ebből is látni, hogy némely embernek mennyit ér a szava. Egy hete dolgozok rajta, odáig eljutottam, hogy már nem esik szét a "doboza", nem esik semmi a fejemre belőle.
Az óramű a sietésen kívül úgy látom rendben van, természetesen, ha veszek hozzá vagy 2 méter láncot, mert mindkettő egy méteres, rövidek. 12mm hosszú, 6 mm széles láncszemek vannak rajta (ezek kívül mért adatok) és 1,5 mm vastag huzalból vannak. Ilyen nincs valakinek? Lehet valami komolyabb oka is a sietésnek? Vagy nem rávaló az inga meg az ingaszár?
Segítségeteket előre is köszönöm, és elnézést kérek, hogy "elárasztottam" képekkel, és írásaimmal a topicot!
Ez volt az első rész, inkább elküldtem, mert már egyszer elszállt.
Szóval az ingaszár négyszögletes rézből van, toldani nem tudom. Az állító csavart sem tudom toldani, max 1 centivel, (ha ragasztok hozzá olyan méretű hosszú csavarszárat) mert már majdnem kiesik az ingából. Mit csináljak? Tegyek súlyt az ingába? Vagy próbálkozzak fent az ingaszár előtt a hosszabbítással? Ilyen az ingaszár, meg az inga.
Üdvözlök Mindenkit! Rég voltam itt. Azért, mert az 5 súlyhuzamú órámból eddig hármat eladtam. Egy háromsúlyosat, egy kétsúlyosat, egy egysúlyosat. Még van 2 darab egysúlyos, de azokat is adom el. Ennyi volt a súlyhuzamú órákkal való foglalkozásom. Amiket itt írtatok, meg amiket láttam utánaolvasáskor, erre, csak egy kis műhelyre egy vagyon kellene, ennyire meg nem akarok belemerülni.
Ennyi volt a bevezetés. Azért írtam most, mert kérdésem lenne az egyik állóórával kapcsolatban. Már teljesen letekertem az inga állító csavarját a menet végéig, de még mindig siet az óra, 12 óra alatt 3 percet. Az elején egy óra alatt sietett ennyit. Szóval tovább nem tudok rajta állítani. Tudnátok tanácsot adni, hogy hogyan próbálkozzak az állításával?
Boldogult úrfikoromban geológus technikusként dolgoztam, s munka közben semmit nem szerettem a kezemen viselni. A karórát is szebben hordtam, rajta a karikagyűrűmmel, végül apai példára teljesen áttértem a zsebórára. Az első, azóta megboldogult zsebórám egy fatengelyes ötmárkás NDK Ruhla zsebóra volt fonott bőrszíjon.
Az utazást kivéve én is azt hordok, csak sajnos nehéz javíttatni. Összeszámoltam: Nálam van az apai nagyapámé, az apámé, az apósomé, egy általam ismeretlen rokoné, kettő, amit Tunéziában vettem, amikor ott dolgoztam, egy Vaterán vett Doxa, egy múlt század elejéről való Wirth János gyártmány és egy 1916-ból való Waltham. Sajnos a két utóbbit eddig nem tudtam megjavíttatni, bárhová vittem. Általában valamelyik tuniszi óra van nálam, amit egy Ratel nevű ottani vállalkozó csinált svájci alkatrészekből.
Úgy döntöttem én hordani fogok. A munkám miatt karórát nem hordok, mert félteném, hogy baja esne. Viszont a nagy telefont előbányászni a zsebből sokszor macerás. Egy zsebóra jó lesz nekem. :)
Ez így kevés információ. A "System Glashütte" túl általános, ez a "látszólag háromnegyed, de valójában mégis osztott hidas" kivitelre utal, amit több/sokféle gyártó sokféle kivitelben és többféle méretben készített, így majdnem semmit mondó ez az információ, nagyjából tényleg annyit mond, hogy "van egy zsebóra, aminek elveszett üveggel együtt a rámája"...
Sajnos rossz a dolog esélye, még ha van is sok bontott ráma, pici a valószínűsége, hogy bármelyik pont passzoljon rá (mindenki saját tokot készített akkoriban, ill. a tok-készítőknél is kis szériák futottak) - az sem mindegy, mi a tok anyaga, színe, stb...
Tegyél fel pár képet, az sokkal többet mond - de sajnos az ilyen projektek többsége gazdasági totálkár. Ha tényleg szép és jó a szerkezet, inkább érdemes a beépítésében (karóra tokba) gondolkodni.
Az senki nem mondta, hogy baj lenne a kvarcokkal. Csak zsebóra témában kicsit olyan, mint egy villanyhajtású lovaskocsi ló nélkül, főleg itt az "antik" topikban.
Btw, nekem is van kvarc zsebórám, de egy Molnijánál tovább nem merészkedtem a témában, ennyi elég is :-) A Molniját odarakva egy régivágású zsebóra mellé kb. olyan hatást kelt, mint egy leeresztett guminő a Palvin Barbi mellett. Mellesleg jól megfigyelhető egy csomó dolog, amit APT írt.
Nem kétséges, hogy az elektromos/elektronikus szerkezetek éppolyan jelentős innovációk az időmérés történetében, mint a mechanikusok. A zsebóra viszont - mint az óra megjelenési formája - a két világháború között rendkívül jelentősen visszaszorult, majd 45 után túlzás nélkül "teljesen kiment a divatból", a kereslet rá olyan brutális mértékben esett vissza, hogy a gyártók rendkívül kevés kivétellel teljesen fel is hagytak a kifejezetten zsebórákhoz tervezett (karórákhoz túl nagy) szerkezetek gyártásával.
Zsebórák ezek után nem csak igen kis számban készültek, hanem kevés kivétellel ezek már karóra-szerkezeteket használtak, miközben egy jelentősen nagyobb, robusztusabb szerkezetnek a nyilvánvaló hátrányain túlmenően előnyei is vannak (tartósság, megbízhatóság, pontosság). A konvencionális (férfi) zsebóra megjelenéséhez tartozott a 6 óránál elhelyezett kis másodpercmutató, ami ugye közvetlenül a másodperckerék tengelyén ül, viszont ez kis méretű karóra-szerkezetnél "abnormis arányokat" ad ki, kicsi a tengelytávolság, ez így "nem az igazi", a karóra-szerkezeteknél a kis távolság miatti pici másodperckör rossz leolvashatóságát orvosolni hivatott központi, nagy másodperc-mutatós megjelenés meg megint csak eléggé idegen egy konvencionális zsebórától.
A stopperes ill. speciális kivitelekben persze készültek ilyenek - már a XIX. században, sőt, még korábban is - de egy hagyományos zsebóra akkor is leolvasható, "szép nagy" külön másodperckörrel rendelkezik, és a tok "tele van a szerkezettel", robusztusabb, nagy billegőt alkalmaz, a nagy koronával arányosan nagyobb méretű rugóházat is húzogatunk, nem kell például nevetségesen picike koronát tenni csak azért az órára, mert egy naggyal túl könnyen bevihető sokkal nagyobb nyomaték egy filigrán karóra-szerkezetben egy kis oda nem figyelés mellett pillanatok alatt kárt tehet.
Ezek természetesen nem "kötelező elvárások", ízlésről sem vitázunk, ha valakinek tetszik egy pöttömke műanyag szerkezettel dolgozó, de amúgy pofás kinézetű kvarc zsebóra, vegye-használja bátran (főleg, hogy olcsók is), de gyűjtői-hozzáértői szemmel nézve ezek nem műtárgyak, csak hétköznapi használati tárgyak.
" A zsebóra egyfajta történelem, egy historizáló, "oldtimer" valami, és az egész lényegétől idegen egy modern kvarc-szerkezet, egy valódi zsebóra "felhúzós-mechanikus". "
Ez a Te véleményed, amit én tiszteletben tartok, sőt részben egyet is értek vele. Viszont, soha sem volt az kőbe vésve, hogy egy zsebóra csak kézi felhúzós-mechanikus lehet. Például a Seiko is csinált a 80'-as években kvarc zsebórákat, de sok más neves gyártónak is voltak - és a mai napi is vannak - kvarc zsebóráik. Ilyen nincsen, hogy egyik "igazibb" a másiknál. Inkább csak másabb. Értem én, hogy sokan a zsebórákban a nosztalgiát, és a retro/vintage feelinget keresik, és akkor már legyen meg a történelmi hitelesség is, legyen mechanikus a ketyegő. Oké, én ezt abszolút megértem. Nekem is van 4 zsebórám, abból 3 kézi felhúzós. Ugyanakkor egy kvarc zsebórára azt mondani, hogy nem is igazi zsebóra... szerintem ez annyira nem helyénvaló.
Vannak akik nem azért szeretnének zsebórát mert "old timer"-ezni szeretnének, hanem mert.. mit tudom én, úgy érzi, hogy a stílusához passzolna egy ilyen jellegű óra. (Vagy frakkot hord, vagy mit tudom én.... )
Túl van lihegve ez a téma rendesen. A kvarcszerkezetes órák, éppúgy az óragyártás egyik mérföldköve, éppúgy az óragyártás történelmének egy része.
Vannak akik nem akarnak tökölni azzal, hogy felhúzzák az órát. Nem mindenkinek jön be, és nem is mindenkinek való a mechanikus óra. Vannak akik csak szeretnének egy pontos és stílusos órát. Az, hogy az kar-zseb-medál-asztali-fali-kakukkos- vagy kandalló óra, az mindenkinek a magánügye.
Hát, én ebben nem vagyok már innentől kompetens - mert az igazság az, hogy SEMMILYEN KVARC-SZERKEZETES zsebórát sem érdemes szerintem megvásárolni, sőt, az én - nyilván sajátos - értékrendem és ízlésem szerint ezek "nem is valódi zsebórák".
A zsebóra egyfajta történelem, egy historizáló, "oldtimer" valami, és az egész lényegétől idegen egy modern kvarc-szerkezet, egy valódi zsebóra "felhúzós-mechanikus". Egyébként ezek a "kínai tákolmányok" végül is nem annyira gagyik (ha megvetted volna a 200 eurós Dugenát, lehet, elégedett lettél volna vele - no ezt megkapod a tizedéért a hivatkozott linkeken - nem igazán mondható, hogy rosszabb minőségben, jó eséllyel ugyanazt kapod, ezek a cégek szállítják a Dugenának is, már a kért feliratokkal-számlappal, "private-label" gyártásként), szóval tehetsz velük kísérletet simán.
Ha tényleg "valódi zsebórára" vágysz, akkor viszont érdemes valami szép állapotú antik darabra hajtani, azért a 200 euróért már kapsz például egy szép állapotú, jól működő százéves Omegát is akár... Persze illik leszervizeltetni, oda kell rá figyelni, de azért az "mégiscsak más, mégiscsak valódi".
Ha engem foglalkoztatna ez a kérdés, és az lenne az egyik feltétel, hogy új óra legyen, már indulnék is venni egy Tissot zsebórát, Unitas 6498 felhúzós szerkezettel. Mondjuk egy acél tokkal és egy mechanikus szerkezettel gondos karbantartás mellett örök élet +1 napig kiszolgál, csak egy a baj, hogy valahol 300-400 ezer körül van ára. Ebből a márkából van kvarc is kevesebb mint fele áron, de őszintén szólva egy kvarc zsebóra az számomra olyan furcsaság, mint az öltöny tornacipővel, a szandál-zokni, vagy képzeljen el mindenki olyan össze nem illő dolgot, ami jólesik.
Ha ennél vékonyabb a buksza, akkor egy rákeresést megér az Orient zsebóra is, ha jól emlékszem, akkor abban is valami karóra szerkezet van, szóval nem az igazi, de jóval olcsóbb mint a svájci.
Értem. Újfent köszönöm a választ! Akkor most, a következő lenne a kérdésem. Milyen - elsősorban kvarc - zsebórát érdemes megvásárolni? Olyasmi kellene ami nem gagyi olcsó kínai tákolmány. Nyilván nem egy svájci több karátos arany luxusórára gondolok.
Hát, ezek nem is "igazi zsebórák". Kínai izék, olcsó, karórába való kvarc ill. mechanikus szerkezetekkel - és ezeket az órákat az Aliexpressen meg a Banggoodon, igaz, Dugena márkajelzés nélkül, de 3-5-7 ezrekért megkapod...
Azok a kvarcszerkezetű zsebórák, amit a Dugena is kínál, már 2 ezer alatt is előfordulnak, de 2-3 ezertől van rogyásig, a 200 euróért kínált szkelett mechanikus 6-7 ezer... És UGYANAZ, tényleg csak variációk egy témára.