Keresés

Részletes keresés

ZsuR Creative Commons License 2007.02.22 0 0 73
Igen! A kollazs, es minden ami ezzel jar. . .van amikor vagjak a papirt, van amikor tepik. . .
Nekem volt egy kedvencem, amikor a gyerekeknek gyurni kellett. Aranyeso agat csinaltunk, a kicsiknek papirra elo volt rajzolva az ag es a kicsik sarga selyempapir darabokat gyurnek ossze es ragasztjak fel viragnak.
Előzmény: Eleon Nóra (62)
Maggancs Creative Commons License 2007.02.22 0 0 72

OFF

és vitatkozni is utálok, de nem erről beszéltünk, hanem te írtad, hogy "egyszerű oknál fogva, hogy nem ért el oda  keze....." én meg válaszoltam, hogy de, elér... ez nem azonos a szobatisztaságra eröltetéssel, hanem egy önállóan tisztálkodó, öltöző, saját kis micsodáját megmosó gyerekről van szó, akinek meg lehet megmutatni, hogy ha már magától felmászik az ülőkére, letolja a nadrágját, beletrottyant a WC-be, akkor ne csak tátsa a száját, amig én elvégzem a "piszkos" munkát, hanem hajoljon szépen előre és próbálja meg törölni is. utána pedig zsámolyról magától kezet mos. És ez tényleg működhet, és örülök neki, hogy Zsur írta, mert magamtól nem jutott az eszembe, hogy ebben is lehet partner.

Előzmény: zso70 (71)
zso70 Creative Commons License 2007.02.22 0 0 71

nem tudom, mindenki azt csinál, amit jónak lát, de ilyen alapon , szerintem már a 8 hónapos gyereket is ráültethetem a wc-re, hogy gyakoroljon, igaz, nem tud produkálni, vagy csak véletlenszerűen, de mindegy.

Nedves kendővel ráadásul könnyebb törölni, szerintem.

De, még egyzser, mindenki azt tesz, amit jónak lát.

 

Előzmény: Maggancs (69)
kollagén Creative Commons License 2007.02.22 0 0 70

Szia Padlizsám!

Nekem is ikreim vannak, bár már elmúltak 3 évesek még mindig bele-bele kalandozik valami a szájukba. Mondjuk már nem az utcai dolgok, inkább csak a játékaik közül valami. A kezük is, pedig cumisak voltak és nem ujjszoposak. Elég értelmesek (nem fényezve őket) és hiába a "NEM SZABAD". Amikor kissebbek voltak az utcai sétáltatáshoz gyerekpórázt használtunk, más ikres anyukának jó tapasztalatai hatására. Nem sokszor, de azzal jól irányíthatóak voltak.

Előzmény: padlizsán 007 (66)
Maggancs Creative Commons License 2007.02.22 0 0 69
én Zsur hsz-e alapján tegnap fürdés előtt mutattam neki nedves popsi törlővel, előredőlt, és elért a keze... (2.5 éves) Nem mondom, hogy a kaki eltünt volna, de gyakorloni azért csak nemárt, nem?
Előzmény: zso70 (68)
zso70 Creative Commons License 2007.02.22 0 0 68

a 6. és az utolsó képen látható játékok itthon is megvásárolhatóak, ráadásul abszolut nem drágák.

Ne haragudj, de rövid ovis pályafutásom alatt én nem igen találkoztam olyan 3-4 évessel, aki egyedül képes volt kitörölni a kakás fenekét, azon egyszerű oknál fogva, hogy nem ért el oda  keze.....még a saját három gyerkőcömet is ide vehetem.

Előzmény: ZsuR (57)
padlizsán 007 Creative Commons License 2007.02.22 0 0 67
Ja, és engem érdekelne, írd le légyszi, hogy a pelenkázásnál hogy vesznek részt a picik.

Lányom pár napja, miután kakilt, mondja, hogy kaki és néz rám, hogy menjünk pelenkázni. Fiam pedig szintén észreveszi a kakit, de ő nem mondja, csak odajön, húz, hogy menjek, vagy néha előfordult, hogy fürdés után kakilt be, és addig nem volt hajlandó lefeküdni az ágyában, amig nem vettük észre, hogy mi van. Mi most a teendőm? Nem szeretném elrontani ezt a szobatisztaság dolgot. Ha ez itt OFF, akkor szóljatok...
padlizsán 007 Creative Commons License 2007.02.22 0 0 66
Zsur!

Csak itt olvasgatok, mert érdekel a téma. :)
Írtad,, hogy nagy fejlődési ugrás, ha nem vesznek mindent a szájukba.
Az én gyerkőceim lassan 17 hónaposak, és már nagyon elegem van abból, hogy lassan 1 éve egész nap lóg valami a szájukban. Jó, még csak 7, ill. 8 foguk van, biztos a fogzás miatt is, de egész nap rágnak valamit, nemcsak műanyag, fajátékot, könyvet is, apró dolgokat is bevesznek, a földről a szöszöket is, ha találnak... Sétálni is nehéz velük, egyrészt ketten kétfelé :-) szaladnak, de a kavicsokat, fadarabokat stb. is megkóstolják.
Tudom, nem lehet siettetni őket, hogy ezt abbahagyják, de azt szeretném kérdezni, hogy a "nem szabad", ill. hogy kiveszem a szájukból a cuccot, ezen kívül van-e valami, amit tehetnék. Amit én látok, ilyen korban már ennyire, mint náluk, nem jellemző ez a szájbavétel.
Eleon Nóra Creative Commons License 2007.02.22 0 0 65
Én nem az ovira gondolok, hanem az iskolára. Az ovi nálunk is hasonló módon zajlik, mint a Montessoriban.
A suli a gond, egy normál suliba nehéz az átmenet: nem azért, mert nem jó a gyerek és nem éri el a szintet, hanem mert nincsen befegyelmezve mint a többi ovis. Az én lányom a padban pl térdel, a szerencsénk az, hogy nagyon jó a tanárbácsi.
Azt gondolom, mivel a Montessori suli is hasonló elvű, mint az ovi, ezért onnan a gyereknek nehéz egy abszolút fakalapos hajtós suliba beilleszedni, hoszen sokmindent máshogy csinál, máshogy gondol mint a többiek.

Ez csak elv, nekemnincs is lehetőségem, hogy ilyen suliba irassam, sajnos.
Ha lenne, elgondolkodnék azon, hogy jó neki a hosszabb beszabályzásmentesebb gyerekkor.



Előzmény: Maggancs (64)
Maggancs Creative Commons License 2007.02.22 0 0 64

A verseny egyetemen? 19 éves lesz akkor, nehogy már az gátolja bármiben is, hogy szeretteli légkörben járt óvodában, ahol figyeltek rá.

 

Előzmény: Eleon Nóra (63)
Eleon Nóra Creative Commons License 2007.02.22 0 0 63
Én ezt arra értettem, amikor nekünk a gyerekünk bekerült az oviba ( mert itthon a montessorihoz hasonló elvek mentén neveltük) akkor előállt az a probléma, hogy mit kezdjen azokkal a gyerekekkel akik a céljaik elérését nem meggyőzés, hanem agresszió révén gondolják. Ehhez az én lányom nem volt hozzáedzödve. Pedig az ovi nagyon jó, ha nem is Montessori, de közelíti.

Sokat beszélgettünk a barátnőmmel a Montessoriról, és arra a következtetésre jutottunk, hogy hiába kíméljük meg őket az elején a versenytől, ha nincsen ésőbb tovább, hisz fősulira, egyetemre ha menni akar, fel kell venni majd a fordulatot.
Előzmény: Maggancs (12)
Eleon Nóra Creative Commons License 2007.02.22 0 0 62
Újságpapír, vagy színes papír formák tépkedése, és aztán ragasztása ( kollázs? )
Előzmény: ZsuR (11)
Maggancs Creative Commons License 2007.02.22 0 0 61

Illdii, én több helyen voltam már Bp-n bemutatón, mert tetszik a módszer, és jó helyen tudnám Mártont (egyedül a pénzt nem biztos, hogy elő tudom teremteni rá), és itt is ilyen játékokkal játszanak.

Például:

http://www.amiovink.hu/program.html

 

Vannak játékboltok, ahol külön vannak a montessori játékok (nem drágábbak, sőt, sokszor, ahogy a képen van egy tölcsér, vagy egy toboz is elég), ezeket otthonra is lehet venni.

 

 

Előzmény: illdii (59)
ZsuR Creative Commons License 2007.02.21 0 0 60
Nem.
Előzmény: illdii (59)
illdii Creative Commons License 2007.02.21 0 0 59
ZsuR, ezek a fotók ugye nem magyarországi intézményben készültek?
Előzmény: ZsuR (57)
ZsuR Creative Commons License 2007.02.21 0 0 58
ZsuR Creative Commons License 2007.02.21 0 0 57
Itt van egy par kep - jo par kep - szinte midegyik alkalmas arra, hogy otthon is hasznaljuk.

ZsuR Creative Commons License 2007.02.21 0 0 56
Orulok, hogy igy erzel - nekem is eddigi palyafutasom legjobb tanitasi modszere!
Az meg meg jobb, hogy a tobbi iskolaban az montessori elemeket meg lehet talalni! Akkor elmondom, hogy az en mentorom, mintakepem (tanari, emberi) soha nem olvasott-tanult Montessorit, es megis, a legtobb Montessorit - es legeloszor - tole tanultam!
Az en gyerekeim mar felnottek - de amikor kicsik voltak, elveztem a veluk foglalkozast, es most jottem ra, mennyi "montessorit csinaltam" tudatlanul. . .

Vannak am emberek, akiknek a kezirasa mindig randa marad :)), ha a "szep" kategoriat vesszuk alapul.
Nekem ebbol ketto jutott :))! Viszont ez nem tartotta oket vissza a tanulasban. Igaz, amig az irast osztalyoztak, nem tundokoltek. . .

Mint tanar, a tiszta, attekinthato munkat mindig tobbre becsultem mint a szepet.
Voltak nekem is gyerekek, akik nem akartak minden gyakorlatot vegig csinalni - semmi gond vele. Eroltetni nem szabad. A gyereket altalaban invitaljuk, es bemutatjuk neki az uj tevekenyseget - ha csinalja jo. Ha csak all a masik gyerek mellett es megfigyeli az mit csinal, az is jo - amig nem zavarja.
A tanar altalaban meg szokta ismetelni a lecket - es az invitalast. Ha megsem (3-6 eves gyerekrol van szo), tovabblep.

Altalaban ez az olvasas es irasnal nem igy van, azt akarjak, de nagyon. Persze azon is mulik, milyen a tanar felkeszulese.
A gyurma meg egy csodalatos eszkoz!!!
Előzmény: Lovászi (55)
Lovászi Creative Commons License 2007.02.21 0 0 55

Kedves ZsuR, én nagyon örülük ennek a topicnak, mert az összes általam eddig megismert pedagógiai irányzat közül messze ez a legszimpatikusabb.

Örülök azért is, mert teljesen más olvasni valamiről, mint "élőben" kérdezni egy szakembertől.

Személy szerint nagyon sajnálom, hogy ez a módszer nem tudott még magának nálunk elég teret nyerni. Abból, amit eddig leírtál, viszont örömmel jöttem rá, hogy a kicsi lányom (6 múlt, ősztől iskolás lesz) ovijában sok montessori ötlet van.

Ezt elsősorban az íráselőkészítésre értem, mindent végigcsináltunk/tak, amit leírtál, és nagyon élvezi is a lányom.

 

Visszaemlékszem viszont arra, amikor 10 évvel ezelőtt a fiammal "készültünk" az iskolára. Nnna ő aztán semmit nem volt hajlandó csinálni. Utált rajzolni, nem fűzött gyöngyöt, egyedül gyurmázni szeretett, úgyhogy azt csináltuk sokat. Eszméletlenül rondán ír, valósággal olvashatatlan, pedig nagy rutinom van a különböző írásképek megfejtésében, évekig tanítottam. Tudnál-e valamit javasolna arra, hogy egy ekkora majdnem felnőtt "megtanuljon" legalább olvashatóbban írni?

ZsuR Creative Commons License 2007.02.21 0 0 54
Igen, attol a perctol, hogy a gyerek WC-t hasznal, el kell kezdeni ezt is. Folyamat, idobe telik, de el kell kezdeni.
Előzmény: tasha (51)
ZsuR Creative Commons License 2007.02.21 0 0 53
Nem is konnyu feladat - de torekedni kell ra. Ha csak automatikusan torlod neki, nem eleg.

A pelenkazas az egy kulon fejezet a mi iskolankban - hogyan csinaljuk, mi a gyerek szerepe benne, ha mar a toddler csoportban van.
Ha gondoljatok, elmeselem.

illdii, semmi gond! Ahogy mondtam, informacio, nem toborzas. Minel tobbretegu az informaci, annal jobb dontest fogtok hozni. . .en arra vallakoztam, hogy informaciot hozok. . es adok at. . .ha nem esztek meg erte, meg is lesz. . .:))!


"sok olyan 30x évest látni, aki igenis anyanyelvi szinten, de legalábbis felső+ fokon beszél egy vagy több nyelvet"
Az anyanyelvi szint es az accentud nelkuli beszed kozott halatmas a differencia - itt meg arra torekednek, hogy ne legyen accentus.

"Szerintem az ennyire pici korban megszerzett tudás csakis akkor lehet tartós, ha ezt innentől kezdve folyamatosan mélyítik"
Igy igaz, nem is fejezik be a nyelvanulast, lehet nem olyan intenz a foiskolan mint otthon, de gyakoroljak a nyelvet rendszeresen.

Nem vitted felre, ez a topic temaja.
Előzmény: Maggancs (50)
illdii Creative Commons License 2007.02.21 0 0 52
Hát nem tudom, nem győztél meg... Tudom, nem is ez volt a cél, csak válaszoltál a kérdésemre, de úgy értem, nekem ez nem igazán tetszik... A mi generációnkból még szinte senki sem kezdett idegen nyelvekkel ismerkedni felsőtagozatos áltisis kora előtt, és mégis, bármerre, bárkikkel dolgoztam, dolgozom, mindenütt sok olyan 30x évest látni, aki igenis anyanyelvi szinten, de legalábbis felső+ fokon beszél egy vagy több nyelvet. Szóval ez a "10-12 éves korIG" kitétel nekem nagyon vad. De tudom, ez nem térítő hadjárat a részedről, és tényleg értékelem a választ, csak _szerintem_ ellentmond a józan észnek. Szerintem az ennyire pici korban megszerzett tudás csakis akkor lehet tartós, ha ezt innentől kezdve folyamatosan mélyítik, de ezt meg megint csak nem érzem helyesnek, ha egy gyerek 3 éves korától növekvő intenzitással része módszeres idegennyelv-oktatásnak. De nem akarom félrevinni a beszélgetést, ez picit azt hiszem off is, mindenesetre köszi:)
Előzmény: ZsuR (46)
tasha Creative Commons License 2007.02.21 0 0 51
törlés=fenéktörlés? 3 évesen?
Előzmény: ZsuR (49)
Maggancs Creative Commons License 2007.02.21 0 0 50

köszönöm szépen, így világos.

 

(és akkor az is, hogy miket "tanítsak" még meg szeptemberig, a törlés pl. nem megy még neki).

Előzmény: ZsuR (49)
ZsuR Creative Commons License 2007.02.21 0 0 49
Hat ez nagyban az iskola vezetestol fugg.
Maria Montessori 2,5-6-ig jelolte meg ezt a kort.

A mi iskolankban azok johetnek a "toddler" csoportba, akik szobatisztak.
Annak meg az egyik elofeltetele, hogy onnalloan oltozkodjon a gyerek (vagy nagyon kis segitseggel, vagyis ha WC-re megy tudja lehuzni-felhuzni-torolni).
Ne legyen az gond, hogy a szulo nincs jelen.
Ne vegye a szajaba a jatekokat - nagyon fontos fejlodesi merfoldko.
Egyen egyedul.


Hirtelen ezek jutnak az eszembe.

Nalunk van "infant" csoport is, ahol a gyerekek 6 hetestol 18 honaposig vannak.

A "toddler" az 18 honapostol 36 honaposig.
A "primary" 3 evestol 6 evesig.

Minden csoport (meg a 6-7-8 osztaly is) kevert eletkor - ami itt nem jelenti, hogy nincsenek osszevonva egy osztalyba ha kell. Az egesz nap egy csoportban van, de vannak foglalkozasok amikor csak egy korcsoport vesz reszt.
Pl. A toddler csoport mindig kozosen csinal mindent (14-15 gyerek, 2-3 nevelo, napszaktol fuggoen)
A primary csoportban a harmadik eves korcsoport szokott kulon "lecket" kapni, de alltalaban egyutt van a harom korcsoport.
Az 1-2 osztaly egy csoport, a 3-4-5 egy csoport es a 6-7-8 egy csoport.
Hasonloan az elobbiekhez, ok is vannak egyutt es kulon-kuolon is - tobbet mint a fiatalabbak.
Előzmény: Maggancs (47)
Maggancs Creative Commons License 2007.02.21 0 0 48
nem fogalmaztam meg jól a kérdést, mert fürdenek a gyerekeim és sietek :) azt akartam kérdezni, hogy hogy látod a kezdő életkor "kezelését" a csoportokban? Látogatóként van egy olyan érzésem, hogy sok szülő "megőrzőnek" használja a montessori ovit, mert rugalmasan kezelik az alsó életkort. A most 2.5 évesemmel a legöregebb várólistások voltunk a bemutatón, amit nagyon furcsállottam, és az óvónő nem utasította el határozottan a kicsiket, sőt. 
Előzmény: Maggancs (47)
Maggancs Creative Commons License 2007.02.21 0 0 47

Zsur!

 

és kezdő életkornak mit javasolsz? (teoretikus, mert szeptemberre az enyém betölti a hármat), de az is "aggaszt", hogy pont ami miatt örülnék a Montessori ovinak, a kör és a munka, másképp alakul, ha a csoport nagy része pelenkásokból tevődik össze. Ahol bemutatón voltam, csupa olyan szülők voltak, akiknek most 1.5-2 éves a gyerekük, és szeptembertől szeretnék járatni őket. Vagy erre nem lehet figyelni? Minden montessori ovi "összevont" csoportot tartalmaz?

Előzmény: ZsuR (46)
ZsuR Creative Commons License 2007.02.21 0 0 46
Azt hiszem, mi azert idegenkedunk a korai nyelvoktatastol, mert mi maskepp csinaltuk.
Nalunk a gyerekek franciat tanulnak harom eves kortol.
A kerdes megint azon van, hogy hogyan.

A francia tanarni 4-6 gyerekkel folgalkozik egyszerre, alap szavakat es tarsalgasi formakat tanulnak. Nem irnak meg ebben a korban - hiszen meg nem tudnak. Nem is olvasnak.

Szinekkel, izekkel, zenevel kapcsolatos a tanulas temaja - mint amit egyebkent is csinalnak. Eszre sem veszik, hogy amig a Madame-mal crepe-t sutnek-esznek, francia orajuk van!

Igaz, az, hogy a gyerekek 10-12 eves korig kepesek esajatitani egy idegen nyelvet anyanyelvi szinten (keves a kivetel). Ebben a korban van meg az a kepesseguk, ki kell hasznalni.
Maria Montessori "sensitive period"-nak nevezi azt az idoszakot, amikor a gyerek kepes valamit elsajatitani erolkodes nelkul - mint egy szivacs. Ez az idoszak 3-6 eves korul a leggazdagabb, itt kell az alapozast megtenni - es kesobb lesz mire epiteni.

Ne idegenkedj a korai nyelvtanulastol - de nezd meg jol, milyen modszerrel oktat a nyelvtanar.
Nem valasztanek iskolat, modszert alapos megfigyeles nelkul!
Előzmény: illdii (45)
illdii Creative Commons License 2007.02.21 0 0 45
Kedves ZsuR!

Engem a Montessori pedagógiának az idegen nyelv tanítással-tanulással kapcsolatos "elvei" érdekelnének, ha lesz majd időd kifejteni. Amikor a lányomnak óvodát kerestünk, ez volt a fő visszatartó a közeli Montessori ovival szemben, hogy kétnyelvűként hirdeti magát. Én felsőfokú szinten beszélek 2 nyelvet, létfontosságúnak tartom az idegennyelv tanulást, de NEM óvodás korban. Én is felső tagozatban kezdtem, mégis volt 2 nyelvvizsgám még az érettségi előtt. Nem hiszek az óvodás nyelvoktatásban. Ha komolyan csinálják, akkor -szerintem- kimondottan káros, ha pedig játékos, akkor "csak" semmi értelme. Ebben az oviban nem angol anyanyelvű az a pedagógus, aki az "angolos" időt tölti a gyerekekkel, tehát ha kukacoskodni akarok, még az is zavar(na), hogy jó eséllyel nem is optimális kiejtést ad át.
(Ez az egész nyilván nem vonatkozik arra az esetre, ha egy gyerek 2 szülőjének más-más az anyanyelve, vagy ha a család egy másik országban él, ezek egészen más élethelyzetek. Amivel szemben én szkeptikus vagyok, az az ovis angol/német/akármi. Evvel kapcsolatban érdekelne nagyon az álláspontod, illetve a "hivatalos" Montessori-pedagógia érvelése.)

Köszi,
i.
ZsuR Creative Commons License 2007.02.21 0 0 44
Hat nem tudom, hogy honnan a velemeny, hogy nem minden gyereknek valo. . .szerintem valo. Vannak kivetelek, ha a gyereknek specialis igenyei vannak - betegseg miatt.
Van egy kicsi lany nalunk, aki jarokerettel tud csak menni - es meg nincs harom eves. Az egyetlen gond, nem tudja a "munkajat" a polcrol az asztalhoz vinni es vissza mint a tobbi. . .

A mi gyerekeinket mindig felveszik oda (szuletestol nyolcadikig van az iskola) ahova elsore jelentkeztek! Es jo kozepiskolakba jelentkeznek mindig.

Este teszek fel par kepet azokrol, amiket en ajanlok mozgas koordinacio fejlesztesre.
Előzmény: Kyrandia (43)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!