Ha már mindenkinek ilyen nagy kedve van a nyitogatáshoz, akkor én is létrehozok egyet az ÖBB, GYSEV, STLB, NEG által használt 5047 és 5147 motorvonatokról. Más alig ismert Jenbacher típusról is lehet szó. Természetesen ez is egy felesleges fórum, nem is tagadom! Már meguntam, hogy minden nyavalyáról nyílik valami, hát erről a kis hazánkban alig ismert típusról is létrehozok én meg egyet. Szintén se füle, se farka fórumra léptél be kedves látogató, légy üdvözölve!
Remélem, hamar eltűnik a süllyesztőben. :-)
Már egy jóideje így rohangál. Valószínű még nem volt idő kivenni a robotból,hogy ráírják az új számokat. Napközben nemigen van otthon egyik motor sem. Meg aztán a műhelynek mostanság kissebb gondja is nagyobb ennél. El lesz ez még kuriózumként egy darabig úgy érzem.
Én olyasmit hallottam korábban a Púpos beszerzéskor, hogy azok azért lettek 400-asok, mert a GySEV-nek van egy belső nyilvántartási rendszere (asszem a soproni műhelynek?) amely a sorszám alapján tart nyílván. A Taurusokat Linzben javítják, így az nem értendő bele. Ebbe a rendszerbe passzolnak az új motorkocsi számok.
Ezt értem; de itt nem megtartható a "jelenlegi pályaszám formátum", hiszen kettőből egyet fognak alkotni az okosok... Akkor meg nem lett volna ésszerűbb..., na mindegy! :-)
> Igazából én ezt sem tartom logikusnak. Ha már egyszer eltérő sorozatokként kezelik őket, akkor miért 51x a pályaszám, miért nem 50x? Példaként a 447 501 és a 446 501 két külön pályaszám lenne, nemde; akkor meg miért 446 511? Csak mert ez volt a régi? Dehisz az egész számozásnak semmi köze már a régihez.
A vonatkozó rendeletet tudom idézni, ott ez szerepel alapelvként:
1.1. Számozási alapelvek:
Az ÁME P. melléklet Általános megjegyzéseinek követelményei miatt a vontatójárműveknek egy adott tagállamon belül 6 számjegy alapján is egyértelműen azonosíthatónak kell lennie. Az új pályaszám rendszer kidolgozásánál alapelvként szerepel a jelenlegi pályaszám formátum lehetséges megtartása is.
A járműsorozatokon belül a járművek meglévő sorszáma változatlan marad, tehát a már leselejtezett járművek helyei üresen maradnak. Új járműsorozatok számozásánál azonban a sorszámok 001-gyel kezdődnek és folyamatosan, kihagyás nélkül lesznek kiadva.[...]
> Igen, a régihez képest valóban kicsit változtak ezek a dolgok; ott a sorozat az 5047, 5147, V43 vagy éppen M41 volt, a pályaszám pedig a pályaszám.
Igazából - mozdonyokra - ez már több, mint 100 éve megváltozott, az osztályjelzések helyett sorozatjelek bevezetésével.
Odáig pl. a "20" pályaszámú mozdonynál ez a szám az osztályjelzés nélkül egyértelműen beazonosította a mozdonyt, mivel a MÁV-nál a 20-asból csak egyetlenegy volt.
1911-től már nem volt elegendő, hogy a "011-es" gépről beszéljünk, a pontos azonosításhoz kellett a sorozatjel. Innentől a 220,011 volt az egyértelmű azonosító és ez így együtt jelentette onnantól a pályaszámot. Tehát a sorozatjel+sorszám együtt (még ha ez utóbbit így külön nem is emlegették).
A motorkocsiknál a MÁV tulajdonképpen a BDV-k beszerzéséig nem használta a sorozatjelet, így ott a pályaszámot az egy...négy számjegyű szám jelentette. (Egyszerre) csak egy-egy 23-as, 47-es, 371-es, 610-es, 702-es 3002-es azonosítójú gép létezett, így a "...mot" csak egy hasznos, de nem szükséges azonosító volt. Korabeli iratok például - a mozdonyokkal ellentétben - a motorkocsikat csak ebben a formában jelölték ("371 pályaszámú mótorkocsi" mindenféle "...mot" nélkül!)
A BHÉV járműveinél szintén elég (volt eddig) az egyértelmű azonosítást jelentő három...négyjegyű szám pályaszámként.
A GySEV kicsit vegyes utat járt be. Ők az 1911-es MÁV-rendszert az '50-es évekig nem vették át, maradtak az egyedi azonosítók, mind a mozdonyoknál, mind a motorkocsiknál. Lehetőség szerint egyszerre csak "5-ös", "12-es", "122-es", "201-es", "306-os", stb volt. A motorkocsik nem kaptak külön számtartományt, ezért egyidejűleg létezett 16-os gőzmozdony és M16-os (a '40-es évektől BCmot 16-os) motorkocsi.
Az '50-es években a MÁV-mozdonyokkal megjelent a MÁV-os számozási rendszer is. Azonban a gyári új mozdonyok beszerzésével egy vegyes rendszert alakítottak ki. A MÁV-val azonos sorozatjelekhez olyan, egymástól eltérő sorszámtartományokat kapcsoltak (M44,301-314, V43 321-334, M62 901-908, M43 2501-2503 és M47 1501-1502), hogy azok kvázi pályaszámként is megfeleltek. Ebből valamelyest kilógtak az M41-esek, de beleillettek a MÁV-tól változatlan számmal átvett 701-702 és újonnan beszerzett 501-502 psz. motorkocsik (az utóbbinál a Bz-kre gondolok).
A Taurusok és Jenbacherek beszerzésénél ez egy kicsit megint változott; a mozdonyok és a motorkocsik "egymásra sorszámozásának" elkerülésére nem figyeltek (a kétféle Jenbacherre ez persze megint nem igaz!), itt valamely döntés értelmében az "500-asság" egyszerűen GySEV-tulajdont jelzett.
Ha az 5147 511/512-t átszámozzák, abból elvileg egyetlen jármű lesz, logikusan 446 511 pályaszámon
Igazából én ezt sem tartom logikusnak. Ha már egyszer eltérő sorozatokként kezelik őket, akkor miért 51x a pályaszám, miért nem 50x? Példaként a 447 501 és a 446 501 két külön pályaszám lenne, nemde; akkor meg miért 446 511? Csak mert ez volt a régi? Dehisz az egész számozásnak semmi köze már a régihez.
Igen, a régihez képest valóban kicsit változtak ezek a dolgok; ott a sorozat az 5047, 5147, V43 vagy éppen M41 volt, a pályaszám pedig a pályaszám. Lehet is ezt keverni mindenkinek kedvére, de szerintem a lényegen /amit leírtam/ nem változtat a dolog. Ha szétszedik a gépet, akkor 2db motorkocsi lesz aminek az általad írt "rövid pályaszáma" 446 514 lesz...
Ugye a 430 333-at és a 433 333-at sem keveritek össze? A sorszáma azoknak is megegyezik, mindkettő Szili, csak nem igazán hasonlítanak. A pályaszámuk viszont különbözik,
A pályaszámuk megegyezik, mint ahogy írtad is, mindkettőnek 333... :-)
A sorozatszámuk viszont eltérő, mint ahogy írtad is 430 ill. 433, ez alapján lehet megkülönböztetni őket.
ahogy a 466 514 egyik és másik felének sem ugyanaz a pályaszáma.
Az 446 514 akar lenni szerintem, és mint ahogy írtad is mindkét felének ugyanaz a pályaszáma és a sorozatszáma is egyaránt: úgymint 466 514.
A 12 jegyű komplett számozást nem szokás általánosságban használni, az alap sorozatszám és pályaszám meg ilyenformán nem igazán különbözteti meg őket.
Ugye a 430 333-at és a 433 333-at sem keveritek össze? A sorszáma azoknak is megegyezik, mindkettő Szili, csak nem igazán hasonlítanak. A pályaszámuk viszont különbözik, ahogy a 466 514 egyik és másik felének sem ugyanaz a pályaszáma.
Na ja; csak nehogy a sokadik cserebere után 2db 514-es pályaszámú gép menjen majd két különböző vonattal egyidőben /más-más páregységgel/, mert az már egy kicsit furcsa is lehet, nemde? :-)
Mivel a két fél pályaszáma továbbra is különböző, ez szerintem semmi nehézséget nem okoz. Eddig az 5147 amúgy is idegen volt a magyar/osztrák módi szerint azzal, hogy a sorszám is különbözött a két félnél. A csuklós motorkocsik terjedésével viszont logikus volt a német rendszerből ötletet meríteni, és minden kocsiszekrénynek valamennyire saját számot adni, még ha a különbség csak a hosszú számban látszódik is. A korábbi rendszerben a 95 55, illetve a 90 43 adott volt, nem lehetett rajta alakítani, így maradt a sorszám. Azt is lehetett volna, hogy pl. 5147 001 és 101 a két fele, de mivel csaknem szimmetrikusak, ez is furcsa lett volna.
A mostani GYSEV-es talán a legjobb megoldás, ez legalábbis végre illeszkedik egy rendszerbe.
Eddig az 5147 511/512 papíron egynek vagy kettőnek számított?
Szerintem kettőnek számított, máskülönben miért lett volna különböző pályaszáma?
Ha gond van az egyikkel szét lehet szedni, és kapcsolni egy másik féllel. Volt már erre példa GySEV/ÖBB párosítással is. Érdekes lesz majd a későbbiekben, ha variálni kell majd az összeállításokkal...
Így van, az 5147 003 - 010 pályaszámakat vette meg a GySEV, ez négy dupla egység.
Azaz:
95 55 1446 513-2 + 95 55 2446 513-0
95 55 1446 514-0 + 95 55 2446 514-8
95 55 1446 515-7 + 95 55 2446 515-5
95 55 1446 516-5 + 95 55 2446 516-3
Így viszont - jobban végig gondolva - érdekes, hogy akkor miért a 446 513 - 516 pályaszámcsoport lett kiosztva.
Ha az 5147 511/512-t átszámozzák, abból elvileg egyetlen jármű lesz, logikusan 446 511 pályaszámon (95 55 1446 511-6 + 95 55 2446 511-4). A "446 512" viszont így üresen maradna.
Könyvelésileg, jogilag is érdekes kérdés, hogy akkor most két járműből egy jármű lesz? Eddig az 5147 511/512 papíron egynek vagy kettőnek számított?
GYSEV-nél egyszerűen csak motornak hívják, a Berényi, Turbó, Tücsök (?) már kikopik, kikopott. Jenbacher becenév meg jóformán mostanában ivódott a tudatba. Nekem továbbra is csak simán ötvennegyvenhetes. :-)