Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2006.07.17 0 0 19
tagadom:)

Mail ment.
Előzmény: Galgadio (18)
Galgadio Creative Commons License 2006.07.17 0 0 18
A nagyság átka:)))
Előzmény: Törölt nick (16)
Galgadio Creative Commons License 2006.07.17 0 0 17

Bécs 1529-es török ostroma előtt állítólag francia katonai tanácsadók javasolták a szultánnak, hogy a fölvonuló oszmán hadsereg ellátását a dunai flotta kiépítése révén megoldani. 

Előzmény: Törölt nick (15)
Törölt nick Creative Commons License 2006.07.17 0 0 16
Hajjajaj, ebbe a témába aztán belenyúltál:)

A kora újkori hajók tipológiai felosztása nem könnyű falat. Általában ahány ország, ahány történész, annyi felosztás. Legtöbb esetben azért viszonylag könnyen meg lehet különböztetni egymástól a nagyobb hajótípusokat, rengeteg azonban az átmeneti forma. Ráadásképpen magyar nyelven érdemben eddig még nem foglalkoztak a témával, sok hajótípusnak magyar neve sincs, ez is alkalmas lehet a keverésre. Csak egy példa: a galea grosso di mercato szó szerinti fordítása "nagy, óriás kereskedelmi gálya" lenne. Mégis, magyarul a nagy, vagy óriásgályák alatt a galeass-t értik, ami hadi- és nem kereskedelmi hajótípus...

Ne haragudj, ha most ennél sokkal nagyobb részletességgel nem megyek bele a dologba, de sajnálatos módon van a Zindex fórumának egy szabályzata, amiben ott van az alábbi helyes kis pont:

Fórumunkban közzétett szövegek, képek és információk nyilvánossághoz közvetítési jogai a fórumos hozzászólás elküldését követően - a Fórum jellegéből adódó strukturált formában - az Index.hu Rt-re szállnak, újraközlésük bármilyen nyomtatott vagy elektronikus formában az Index.hu Rt. engedélyéhez kötött.

Miután a közeli jövőben szeretnék erről megjelentetni egyet és mást, nem kívánok szerzői jogi problémákba ütközni:)

Privátim szívesen segítek.

vagy olyan dologban, ami nem vár megjelenésre:)
Előzmény: Galgadio (14)
Törölt nick Creative Commons License 2006.07.17 0 0 15
Alapjában véve egyszerű: vontatással. Főképpen állati erővel, de emberi erővel is. A török hódoltság idejében komplett Duna-melléki falvak éltek ebből... Jó pénzért, ökörrel vontatták a hajókat folyásiránnyal szemben.
Egy pár fennmaradt forrás szerint a török a dunai hajóhadukat elsősorban ezeknek a falvaknak a felhasználásával, illetve szabad hajdúk febérlésével oldották meg.
Előzmény: Galgadio (13)
Galgadio Creative Commons License 2006.07.17 0 0 14

Talán át is térhetnénk a tengeri hajózás témájára, az vélhetően több embert érdekel...

 

Számomra nem egészen világos a késő középkori hajótípusok tipológiája, elsősorban a karakké.

Az egyik forrásban azt olvasom, hogy a karakk XIII-XV. századi mediterrán hajótípus volt, míg egy másikban azt, hogy a nao vagy nef nagyobb, nehezebb változata (grande nef ou caracque a franciában).

A nao típust pedig a második forrás szerint 1250 körül fejlesztették ki a katalán partokon.

 

Most akkor hogy is volt ez?

Galgadio Creative Commons License 2006.07.17 0 0 13

ON:

 

Visszatérve a folyami hajózás témaköréhez, az újkorban a Duna (és a Rajna is) nagyon fontos vízi országutak voltak.

A dunai hajósok  világa egy külön világ volt, majdnem olyan kalandos, mint a tengeri hajósoké.

A dunai hajósok nagy része származását tekintve sváb volt, a Dunán a hajózás nyelve a német volt.

Volt egy - apai ágon részben szintén sváb származású - kollégám, akinek a nagyapjának hajózási vállalkozása volt lenn a Délvidéken.

 

Régebben nem nagyon értettem, hogy a gőzhajózás feltalálása előtt hogyan hajóztak árral szemben a folyókon. Teljes egészében még ma sem...

Galgadio Creative Commons License 2006.07.17 0 0 12

OFF:

 

Amióta az 1986-os VB-n Butragueñoék egy ötöst vágtak a dánvikingek hálójába, minden nagy tornán a spanyol válogatottnak drukkolok. Kivéve persze, ha a magyarok ellen játszanak, de hát ilyen még nem fordult elő…

A német labdarúgást soha nem kedveltem különösebben, bár az 1980-as években jó focit játszott a Nationalelf.

 

Mellesleg tényleg van olyan, hogy a focivébéken a magyarországi sváb falvakban a tősgyökeres svábok a német válogatottnak szurkolnak.

Az 1996-os angol-német EB-elődöntőn az ikladi kocsmából pl. majdnem kidobtak egy gyereket, mert az angoloknak mert szurkolni J)))

 

 

 

Előzmény: Don Quixote (11)
Don Quixote Creative Commons License 2006.07.16 0 0 11

OFF

Ha sváb vagy, akkor hogyhogy a spanyol válogatottnak szurkoltál a vébén és nem az alemánoknak?

ON

Előzmény: Galgadio (9)
Galgadio Creative Commons License 2006.07.13 0 0 10

 

Ordinari Schiff a XVIII. századból.

Galgadio Creative Commons License 2006.07.13 0 0 9

A családtörténeti kutatásokkal is alátámasztott családi hagyomány szerint az egyik távoli ősapám valóban hajóval érkezett a Kárpát-medencébe.

Menzingenben tengette az életét szegény földművesként, egy kis svábföldi faluban,  nem messze a csodaszép Schwarzwald-hegység lábától.

Egyszer csak gondolt egyet az öregem és mindenét pénzé téve a népes családjával (feleség, 3 fiú, 1 lány) gyalog Stuttgarton keresztül Ulmba vándoroltak.

Ott felszálltak egy sváb kivándorlókat szállító dunai hajóra és így kerültek jobb élet reményében a Magyar Királyságba.

 

A korabeli sváb kivándorlók egyébként két fajta folyami hajóval érkeztek Magyarországra, az egyik nagyobb építésű és erősebb volt, ennek Ordinari Schiff, azaz 'rendes hajó' volt a neve. A másik egy kisebb építésű, ideiglenes jellegű dereglye volt, aminek 'Schwabenzille' volt a neve, ami kb. 'sváb dereglye' néven fordítható magyarra. Ezeket a Schwabenzilléket az egyes kivándorló csoportok készítették el közös erővel, általában szakértő hajóácsok közreműködésével.

Miután megérkeztek rendeltetési helyükre, a Schwabenzilléket tüzifának adták el.

 

Valahol Bécstől nem messze van egy dunai hajózási múzeum, ami ennek a korszaknak is emléket állít. Már többször fel akartam keresni, de még nem jutottam el oda.

 

A 19. század 70-es éveiig a Duna ún. Strudelgau szakasza (Bécs fölött) tele volt veszélyes sziklazátonyokkal.

Itt jó sok hajó elsüllyedt a régi időkben.

A Donauschwaben korszakban a hagyomány szerint a sváb kivándorlók ezen a szakaszon buzgó imádságba kezdtek, hogy átvészeljék az út eme részét.

 

Később, már a gőzhajós korszakban az osztrák császár (Franz Josef) parancsára fölrobbantották a sziklazátonyokat, hogy ne akadályozza a hajózást.

 

 

Előzmény: Don Quixote (7)
Carolus58 Creative Commons License 2006.07.12 0 0 8

Szia Caballero de la Cara Triste,

 

Jut eszembe, a napokban kaptam két szép könyvet: El Ingenioso Hidalgo Don Quixote de la Mancha és egy Diccionario de Quixote c. gyűjteményt, ami mindenféle aspektusból tárgyalja, hogy milyen szavak fordulnak elő a Quixoteban és ezek mit jelentenek. :o)

 

Mindkettőt a Junta de Extremadura adta ki.

 

Ez a topik úgy általában a koraújkori hajózásról szól. A folyami témát azért dobtam be, mert valahol indítani kell és ha kapásból mondjuk a galleon és a karakk különbségéről kezdünk el vitázni, akkor Kaifon és rajtam kívül kevesen szóltak volna hozzá... :o)))

 

De ezek szerint még így sem fog a legfrekventáltabb topik top10 címért pályázni.

Előzmény: Don Quixote (6)
Don Quixote Creative Commons License 2006.07.12 0 0 7

Mil perdones!

 

Most látom, hogy ez a topik folyami hajózásról szól!

Ahhoz meg végképp nem értek.

Csak annyit tudok róla, hogy a svábok a XVIII. században  dunai uszályokkal jöttek be a Kárpát-medencébe, ezért is hívják őket "dunai sváboknak".

De hát erről majd a Galgadio bővebb felvilágosítást ad, ha akar, úgy tudom, ő személyesen is érintett ebben a történetben.

Don Quixote Creative Commons License 2006.07.12 0 0 6

Hola Carlos!

 

Kiheverted már lelkileg, hogy kiesett a spanyol válogatott?

 

Egyébként jó ez a topik, bár nem nagyon merek hozzászólni, mert a hajózásról csak nagyon felületes ismereteim vannak.

 

Mindenesetre egy törikönyvben azt olvastam, hogy kb. a XIII. sz. közepétől a XVI. sz. égéig a tengermelléki ibéri népek jártak az élen a hajóépítésben és a tengerhajózásban: a katalánok, a portugálok, az andalúzok, sőt az inkább szárazföldi népként ismeretes baszkok. A baszkok közül is leginkább Vizcaya (Biscaya) tartomány lakói.

Állítólag a portugál flotta első karavelláit is katalán hajóácsok faragták ki 1250 körül.

Előzmény: Carolus58 (5)
Carolus58 Creative Commons License 2006.07.11 0 0 5

Mondjuk, hogy néz ki a dunai flotta? Milyen típusú evezős hajók vannak a Dunán és azok közül melyek azok, amelyeket a mediterráneumban is használnak.

 

 

Előzmény: Törölt nick (4)
Törölt nick Creative Commons License 2006.07.11 0 0 4
Melyik folyami hajózásra gondol az úr? Kereskedelmire? Netalán hadira? Magyarra? Habsburgra? Franciára? Esetleg oszmánra?:)
Előzmény: Carolus58 (-)
Carolus58 Creative Commons License 2006.07.11 0 0 3
megleptél... Ki gondolta volna, hogy ez téged érdekel????? ;oP
Előzmény: Törölt nick (2)
Törölt nick Creative Commons License 2006.07.11 0 0 2
Na jó, mégis...
Törölt nick Creative Commons License 2006.07.11 0 0 1
Csak azért sem fogok ide írni:)
Előzmény: Carolus58 (-)
Törölt nick Creative Commons License 2006.07.11 0 0 0
Jé, egy nullás!

0
Carolus58 Creative Commons License 2006.07.11 0 0 topiknyitó
Ahogy a felvezetőben is szerepel, esetleg kezdjük a folyami hajózással.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!