"Ameddig jelenleg a 38313, 38323 20-30-40 perceket vár, ezáltal növelve a memetidőt Siófok-Kaposvár között, addig egy elektromotoros váltóval 2-3 perc elég egy vágányút beállításhoz."
A jelenlegi technológia mellett is indokolatlanul el vannak túlozva a keresztezéshez szükséges időtartamok. Az elmúlt egy hét adatait figyeltem, amikor a késések miatt gyors keresztre volt szükség, és az alábbiakat tapasztaltam:
I. Tabon Kaposvár felől 10 percet terveznek a kereszteknél a páros vonat érkezése és a páratlan indulása között, ehelyett
03.12-én a 38314-es vonat 15:38-kor érkezett Kaposvár felől Tabra és 38313-as 15:39-kor már indult is;
a 38316-os pedig 19:14-kor érkezett és a 38323-as 19:15-kor indult Kaposvár felé;
03.13-án a 38316-os vonat 19:04-kor érkezett, a 38323-as 19:05-kor indult;
03.14-én a 38314-es vonat 15:40-kor érkezett, a 38313-as 15:41-kor indult;
a 38316-os pedig 19:05-kor érkezett Tabra és a 38323-as 19:07-kor indult Kaposvár felé;
03.15-én a 38316-os vonat 19:05-kor érkezett, a 38323-as 19:06-kor indult;
03.16-án a 38314-es vonat 15:39-kor érkezett, a 38313-as 15:41-kor indult;
a 38316-os pedig 19:07-kor érkezett és a 38323-as 19:09-kor indult;
03.17-én a 38314-es vonat 15:44-kor érkezett, a 38313-as 15:45-kor indult;
a 38316-os pedig 19:04-kor érkezett és a 38323-as 19:06-kor indult;
03.18-án a 38314-es vonat 15:36-kor érkezett, a 38313-as 15:38-kor indult;
a 38316-os pedig 19:08-kor érkezett és a 38323-as 19:09-kor indult.
Tehát a menetrendben tervezett 10 perc helyett a valóságban a felsorolt 12 kereszt közül 7 esetben 1 (egy!) perc, 5 esetben pedig 2 perc elég volt a váltóállításra és menesztésre az érkező és az induló vonat között !
Az adatok átlaga: 1,4 perc, szórás 0,5.
Ennek alapján ráhagyással is elég lenne 3 vagy legfeljebb 4 percet tervezni az érkező és az induló vonat között.
II. Mernyén Tab felől a páratlan vonat érkezése és a páros vonat indulása között szintén 10 percet terveznek a keresztekhez, ezzel szemben:
03.12-én a 38319-es 4:14-kor érkezett Tab felől Mernyére, ahonnan a 38310-es 4:17-kor indult Tab felé;
a 38323-as 20:51-kor érkezett Tab felől, a 38318-as pedig 20:54-kor indult Tab felé;
03.13-án a 38319-es Tab felől 4:14-kor érkezett, a 38310-es pedig 4:17-kor indult Tab felé;
a 38323-as 20:45-kor érkezett Tab felől, a 38318-as pedig 20:49-kor indult Tab felé;
03.14-én a 38319-es Tab felől 4:15-kor érkezett, a 38310-es pedig 4:17-kor indult Tab felé;
a 38323-as 20:48-kor érkezett Tab felől, a 38318-as pedig 20:52-kor indult Tab felé;
03.15-én a 38319-es Tab felől 4:14-kor érkezett, a 38310-es pedig 4:16-kor indult Tab felé;
a 38323-as 20:47-kor érkezett Tab felől, a 38318-as pedig 20:51-kor indult Tab felé;
03.16-án a 38319-es Tab felől 4:14-kor érkezett, a 38310-es pedig 4:17-kor indult Tab felé;
a 38323-as 20:50-kor érkezett Tab felől, a 38318-as pedig 20:54-kor indult Tab felé;
03.17-én a 38319-es Tab felől 4:15-kor érkezett, a 38310-es pedig 4:19-kor indult Tab felé;
a 38323-as 20:46-kor érkezett Tab felől, a 38318-as pedig 20:50-kor indult Tab felé;
03.18-án a 38319-es Tab felől 4:14-kor érkezett, a 38310-es pedig 4:17-kor indult Tab felé;
a 38323-as 20:47-kor érkezett Tab felől, a 38318-as pedig 20:50-kor indult Tab felé.
Tehát a menetrendben tervezett 10 perc helyett a valóságban a felsorolt 14 kereszt közül 2 esetben 2 perc, 6 esetben 3 perc, és szintén 6 esetben pedig 4 perc elég volt a váltóállításra és menesztésre az érkező és az induló vonat között !
Az adatok átlaga: 3,3 perc, szórás 0,7.
Ennek alapján ráhagyással is elég lenne 5 vagy legfeljebb 6 percet tervezni az érkező és az induló vonat között.
Jó lenne, ha valaki ezeket hosszabb adatsorok alapján érdemben felülvizsgálná, és - nem túlfeszített, de - valóságos (nem pedig többszörösen eltúlzott) időtartamokat állapítanának meg a keresztezések lebonyolításához.
Gyakran ezen (is) múlik, hogy lehet-e értelmes és használható menetrendet összeállítani.
Pl. a menetrend tavalyi lassújelekhez igazítása esetén se kellene a 38314-es vonat indulását Kaposváron előrehozni 13:15-re, indulhatna szinte a jelenlegi idejében 13:27-kor (így pl. a diákok jobban elérnék ezután is - és általában a rövidebb keresztezési idők előnyösebbek lennének az utasok számára).
Szóval az általam a lassújelekre tervezett, a 3928-as hsz-ban feltett menetrend tapasztalati - de ráhagyással számolt - keresztezési időkkel korrigált változata a következő (áthúzott számokkal a 3928-as hsz. szerinti változathoz képest módosuló adatokat jelöltem):

