"szted jó ez a co2 szintre szabályzás vagy jobb a fix 30m3/h szemèlyenkènt? "
Az lenne az ideális co2 alapú szellőztetés szabályozás, ha helyiségenként történne, tehát ha pl egy szobában ketten tartózkodnak, akkor oda automatikusan kétszer annyi szellőző levegő menne. Ehhez azonban minden szoba szellőzőlevegő kiáramlási pontjához egy-egy külön co2 érékelő kellene (és szobánként külön befújó ventilátor), ami iszonyú drága játék, hiszen már lakásonként egyetlen co2 érzékelő (és a hozzá való automatizmus) is elég sokba kerül.
Tehát aki nem milliárdos, az szerintem elégedjen meg a fejenként fix 30 m3/óra légmennyiséggel, vagy a lakásonként egy ponton (szellőzőlevegő kiáramlás pontján) mért 1000 ppm-mel.
"Ebből semmit nem èrtettem 😁. De örülök, hogy kiegyenlítődik magától."
NE akard azt kiolvasni belőle mindenáron, hogy akárhogyan elcseszheted a rendszert, a co2 mindenképpen egyenletesen fog eloszlani a lakásban!!! A co2 nem fog a kedvedért szembe áramlani pl az ajtó alatt szembe süvítő levegővel.
Az iram hogy kisebb tervezési figyelmetlenség esetén egy kicsit segít a parciális eloszlás.
"Üresbe maxon mèrtem 24V 5A, most rekuperátor nèlkül 2,8A,"
Tapasztalat: aki nem követi el a szokásos amatőr hibákat (túl vékony légcsövezés, éles iránytörések, fojtós anemosztátok, stb) és a tervezésnél ügyel a csőrendszer fojtásának alacsony szinten tartására (tehát hogy kevés pascal légnyomás is elég legyen a levegő mozgatásához), azok profi EC vagy BLDC motoros ventilátorokkal le tudnak menni akár 30 watt alá is (két ventilátor együttes fogyasztása). Van, aki megússza 20 wattból.
Sajnos sokan ragaszkodnak a szívószál vékonyságú csövezéshez (⌀7-9 cm), és a légáramlat lefojtós anemosztátokhoz, hogy nekik végül hány watt energiafogysztásra lett szükségük, arról nincs hír.
"700ppm-1150ppm közt van"
A 700-as fordulatszám környékén (alatt) a legtöbb ventilátort már nem is hallod, csak látod :) Ha sikerül a légcsövezés fojtását a 700-as fordulathoz tartozó ventilátor-légnyomáshoz illeszteni, akkor profi munkát végeztél szerintem.
Sajnos sokan úgy élik le az életüket, hogy minden fűtési szezon alatt végig 3000-5000 ppm a co2 szint a lakásukban. (ahol télen mindig magas a páratartalom, ott lehet gyanakodni)
Tehát szerintem nem kell pánikba esni, ha a co2 szint KICSIVEL 1000 ppm fölé szalad naponta pár percre (akár több órára).
A túl száraz lakáslevegő elleni védekezés egyik (nem ajánlott) módja a szellőztetés tudatos lerontása, mivel a mesterséges párásítás elég drága dolog. Tehát akinél a párásítás költsége is zavaró anyagi teher, annál ventilátor fordulatszámát ne csak a co2 érzékelő, de a pára érzékelő is szabályozza.
Ebből semmit nem èrtettem 😁. De örülök, hogy kiegyenlítődik magától. Az esti időszak miatt nem tartottam jónak a co2 szintre vezèrlèsnek (mert a co2 szenzor a nappaliba van) de így még tudtál nyugtatni, hogy jó ez így... Programba sikerült simítanom a co2 szinten, valami hardveres megoldás kène mèg, mert nagyon èrzèkeny. Ha ennyire kèpbe vagy, szted jó ez a co2 szintre szabályzás vagy jobb a fix 30m3/h szemèlyenkènt?
A szellőztető az egèszsèg miatt èpül. A gyári rekuperátor 300e Huf megtèrülèsèbe nem hiszek az enyèmmel szembe ami 14e HUF a venti (bontott) a többi hulladèkból van. Vagy más házi kivetelèzesek cső a csőben vagy házi ellenirányú rekuperátorok amiket itt láttam.
a venti egyik oldala a befújás, másik oldala kifújás, ezèrt a hulladèkhő egyik oldala haszon, másik oldal vesztesèg. A hatèkonyságot beèpülès után mèrek. Egy èjszaka monitorozni fogom a hőfokokat.
"gondolkodtam èn is, de bízok benne hogy 3db elszívás van, ès 5 befújás magától is megoldja a dolgot,"
Ha a lakás egyik pontján túl jó a szellőztetés, ezért ott nagyon alacsonyra esik a széndioxid szint, akkor a gázok parciális törvénye segít neked és a lakás többi helyiségéből elindul arrafelé a co2 (nem a levegő, hanem CSAK a co2). Tehát szerintem nem kell pánikba esni, ha a lakás átszellőztetése nem sikerült tökéletesen egyenletesre.
Azért először azt kellene tudni , hogy milyen lesz a rekuperátor hővisszanyrése %-ban . Valamint a ventilátor hulladékhője ne a már távozó elhasznált levegő kidobási pontján legyen , hanem a friss levegő befújási pontján , mert ugye az egyik esetben rontja a hatásfokot , míg a másik esetben javítja . Valamint nem csak energiaspórolás céljából építed , hanem az egészségetek megóvása céljából is . Ezen is el kell gondolkodni .
Ha visszaolvasol lentebb , ott volt egy számítás miszerint az 1 főre eső energiaveszteség a fűtésszezonban ha jól emlékszem .
30 x 18 x 4800 x 0,000335 = 868,32 kWh Ha már 60% a nyereség , az mennyi is ?
A tèglákhoz akkor már kell venti. (Ami energia) Úgyhogy mostmár így marad. Azèrt maradtam a low cost kivitelezèsben mert nem èr annyit egy rekuperátor, soha nem hozza vissza az árát szerintem.
Ha azt veszem hogy a co2 szint elfogatható, tehát valószínű megvan az elegendő friss levegő ès most kb 70w, remènyeim szerint a pontos szabályzással leviszem 50w-ra. A rekuperátor nem tudom mennyire emeli, sztem 100w ra biztos nem... Hètvègèn megcsinálom a vízszigetelèst, èlek lekerekítèsèt ès mèrek a rekuperátoron.
Üresbe maxon mèrtem 24V 5A, most rekuperátor nèlkül 2,8A, pwm csökkentve, úgy hogy a co2 szint 700ppm-1150ppm közt van attól függően, hogy mennyien vagyunk, ès mennyire vagyunk aktívak, de gyanítom hogyha felteszem a co2 szenzort az elszívott levegőbe, ès megírom a programot, hogy a venti fordulatot PID-el számolom úgy átlagba elmenne 2A, de kíváncsiságból lemèrem a légmennyisèget kíváncsiságból. Azèrt is lenne jobb a co2 èrzèkelő az elszívott tèrben mert most a nappaliba nagyon ugrál az èrtèk, úgy pedig egy átlag lenne, ès szerintem kisimulna. De igazad van a rekuperátort lemèrem mennyire fogja a ventit egyenlőre csak a műhely asztalon.
Folytáson gondolkodtam èn is, de bízok benne hogy 3db elszívás van, ès 5 befújás magától is megoldja a dolgot, a kukászsákos verzióval lemèrem, nem szereltem mèg fel a rekuperátort.
"méretre vágva megvolt 4 darab HS500 méretű fatábla"
A mindössze 2-2,5 centi vastag ragasztott fenyő tábla nagy hangerőnél túlságosan berezeg, ami rezgés erősen rontotta volna a 200 wattos 40 centis PA hangszórók hangját. Én 25 mm vastag pozdorja lapokkal dolgoztam és még azok is merevítve voltak vastag fa merevítőkkel, hogy ne essen szét a rezgéstől (vagy egy leejtéstől). Az egészre volt kb 4-5 napom, mert egy szombati bulira kellett a havernak.
Csinálj ha tudsz haveri könyörgésre jó hangú hangfalakat a pozdorjánál olcsóbb anyagból, (beton/tégla nem lehet, mert folyton emelgetve. mozgatva lesz).
Első nagy hangfalaimat főleg pozdorjából készítettem és jó minőségű festékkel kentem le, több rétegben is, hogy gyárinak látsszon :) Egyetlen öt perces zápor elég volt ahhoz, hogy néhány nap múlva elkezdjenek szétmállani apró törmelékké (a zápor munkáját én fejeztem be, nagykalapáccsal). Azóta a pozdorja szót hallani sem akarom, bármiről is van szó.
mielőtt még túl sok energiát belefeccölsz, mérnék egy kalorikus hatásfokot, illetve meg kellene mérni a ventilátor teljesítmény igényét is a kívánt légáram eléréséhez. És persze utána számolni egy éves költséget. Akkor menj tovább, ha a kapott adatok elfogadhatók számodra.
Ha ennyire low costos megoldásban gondolkodsz, tudnám ajánlani a fluctuventet másoló szellőztetőt, jó a hatásfoka és nem drága kiépíteni.
"Szèpsèghibája a dolognak hogy a dupla ventinek az egyik oldala kintről szív, másik oldala bentről szív"
Ne sajnáld, a levegő SOKKAL egyenletsebben oszlk el a keresztmetszetben (pl a hőcserélőben) ha nem befújva, hanem elszívva van.
Van, aki nem szívja, hanem befújja a levegőt valahova (pl hőcserélőbbe), ezzel pl azt éri el, hogy a levegő 90 százaléka a hsőcserélőnek csupán 10-20 százalékával érintkezik, tehát a hőcserélő 80 százaléka valójában nem csinál hőcserét. Hasonló eset (áramlat-aszimmetria) előfordulhat légáramlatban éles töréseknél is, pl a hőcserélődben a visszafordulóknál.
"így a tiszta levegő oldalnak nagyobb az ellenállása, így vákumot fog a lakásba generálni"
Léteznek csőbe építhető kézi fojtó szelepek. Igaz, hogy a villanyszámlát is növelik (venti motor terhelés), de akinek így is alacsony az energia fogyasztása, attól a kevés plusz költségtől nem érdemes pánikba esni.
Kézi helyett lehet motoros is a fojtó szelep: egy érzékeny nyomáskülönbség szenzor (vagy két légnyomás szenzor) figyelheti a lakás és a külvilág közötti nyomáskülönbséget.