Keresés

Részletes keresés

dave_dömper Creative Commons License 2023.03.13 0 0 20166

"ha valaki lemérné nekem a Hruska BR 84-es hajtott kerékpárok kerékátmérőjét, és a hajtott kerékpárok

 szélső tengelytávolságát, azt megköszönném."

 

Előszedtem a "nagy" Hruska modellt és lemértem, Nem tökéletesen pontos, azaz nem vállalnám a tized-miliméter pontosságot, de :

 

A hajtott (csatolt) kerekek átmérője (nyomkarima - mentes átmérő) 16 mm és valamint,

A szélső hajtott (csatolt) tengely - távolság : 76 mm.

Előzmény: Törölt nick (20163)
Törölt nick Creative Commons License 2023.03.13 0 1 20165

Nekem pontosan olyan öttengelyes alapra lenne szükségem, aminek a középső kerékpárja a hajtott, és nincs rajta nyomkarima…

Előzmény: _Tapicska_forgalmista (20164)
_Tapicska_forgalmista Creative Commons License 2023.03.13 0 2 20164

A Hruska BR84-et vétek lenne "szétbarmolni" átépítés céljából, ráadásul az egyik kerekét nem is tudod használni, mert gyárilag nincs rajta karima. Ha tudod, hogy milyen átmérő kell (plusz megfeleljen a küllőszám), szerencsés esetben darabját 2-3000 Ft-ért alkatrészként meg tudod rendelni.

Előzmény: Törölt nick (20163)
Törölt nick Creative Commons License 2023.03.13 0 0 20163

Köszönöm a tanácsokat a BR 50-essel kapcsolatban, és elnézést, hogy nem személy szerint válaszolok! Igazából egy átépítés alapjaként gondoltam rá, de aztán kiderült, hogy a műszaki tartalmán túl a kerékátmérők, és a tengelytávolságok sem megfelelőek. 
Viszont ha valaki lemérné nekem a Hruska BR 84-es hajtott kerékpárok kerékátmérőjét, és a hajtott kerékpárok szélső tengelytávolságát, azt megköszönném. 

róbertke Creative Commons License 2023.03.13 0 1 20162

Régi Gützold/Piko BR50 -es hajtása egy rémálom, Digitalizálni meg sem próbáld a bő 1A fogyasztása mellett. 

Arra viszont tökéletes, ha a terepasztalon tehervonat előtt egy nagy böszme mozdonyt akarsz mutogatni. 

Inkább próbálj Roco vagy Fleiscmann BR50 -est beszerezni. 

Előzmény: Törölt nick (20152)
hodika1977 Creative Commons License 2023.03.13 -1 3 20161

Nálam 60 év után is müködik.....szemben egy mai A.C.M.E. mozdonnyal,ami félora üzem után motorcseréért kiált. Nyilván lehet látni a 60 évet,de ettöl még nem kell elfelejteni.napi használatra szintén nem ajánlott.

Előzmény: Törölt nick (20152)
csíkos-háTTú Creative Commons License 2023.03.13 -2 2 20160

Van.

Gyorsan el kell felejteni, és azt is letagadni, hogy valaha láttál ilyesmit.

Nem vicc...

Előzmény: Törölt nick (20152)
dave_dömper Creative Commons License 2023.03.12 0 5 20159

Bocs. Figyelmetlen oltam.  Persze, hogy 7 pólusu. Ahogy már a korábbiakban is írtam. Elnézést kérek.

Előzmény: Atis57 (20153)
M63,012 Creative Commons License 2023.03.12 -1 1 20158

🤣

Előzmény: róbertke (20156)
róbertke Creative Commons License 2023.03.12 0 2 20157

róbertke Creative Commons License 2023.03.12 0 2 20156

Csak annyira írta el, mint én tegnap este a BR91 helyett a BR74 -ről raktam be anyagot. 

 

7 pólusú a Hruska/Perma motor.

Előzmény: Atis57 (20153)
M63,012 Creative Commons License 2023.03.12 -1 0 20155

A te ilyen modelljeid dobozán nincsen rajta az áruk? Hát nézd meg; csupán kíváncsiságból!

Előzmény: dave_dömper (20151)
M63,012 Creative Commons License 2023.03.12 -1 1 20154

Jó lesz 7-pólusúnak is az a forgórész, még hetedhét országon túl is... ;-)

A korábban általam belinkelt magyar nyelvű leírásban el is tudod olvasni (20137).

Előzmény: Atis57 (20153)
Atis57 Creative Commons License 2023.03.12 0 1 20153

Szia!

 

Az a 77 pólus biztos? ----Persze 2-3 m átmérőben  már lehetne .

 

Mert kisebb PM/állandó mágneses motorban  ettől több pólusút még nem láttam.

 

Előzmény: dave_dömper (20151)
Törölt nick Creative Commons License 2023.03.12 0 0 20152

Kedves Modellezők!

Van valakinek személyes tapasztalata a régi PIKO BR 50-esével? A hajtás megbízhatóságára lennék kiváncsi, illetve a hajtó-, csatoltkerekek átmérőjére. Köszönöm!

dave_dömper Creative Commons License 2023.03.12 -3 0 20151

Én arra emlékszem, hogy a modell leírásban külön ki volt hangsulyozva, hogy 77 pólusu Permot motorral

van szerelve-szállítva.. És az is biztos, hogy amikor először találkoztam idehaza a Hruska mozdonyokkal,

280.- Ft volt az áruk. Azután nyilván valamikor emeltek ezen az áron, de első alkalommal még azon az

áron jutottam hozzá. Ez nem változtat azon, hogy az általad mutatott dobozon 340.- Ft ár jelenhet meg,

bár az is igaz, hogy akkoriban nem változtak a modellárak ilyen szédítő ütemben, mint manapság.

Előzmény: M63,012 (20146)
M63,012 Creative Commons License 2023.03.11 -1 2 20147

Szia!

Így, ahogy írtad.

A '67-es még kisalakú katalógus volt, abban nincsen benne a BR91-es, de a BR84-es és az Altenberg kocsi már szerepelnek (399/... cikkszámmal).

A '68-as katalógus már A4-es fekvő formátumú, ebben szerepel mindkét Hruska mozdony, hasonlóan a '70-es katalógusban is.

A '74-es ('75-ös?) katalógus A4-es álló formátumú lett, ebben a BR91-es még benne van (a korábbiakban is látható három verzióban), de a BR84-es már nincsen. Ebben a katalógusban újdonság a BR52 és a BR66.

A '79-es ('78-as?) katalógusban már nem szerepel egyik Hruska mozdony sem.

 

Előzmény: Tyapa (20139)
M63,012 Creative Commons License 2023.03.11 -1 0 20146

Az én katalógusomnak az elején a tányérsapkás kisgyerek helyett 2db BR55-ös mozdony van lila háttéralapon (egy H0 és egy N méret"nagyságú"), ezért aztán nem teljesen ugyanaz a '68-as meg a '70-es katalógus; de ez itt most valóban nem lényeges. ;-)

Ha neked is ugyanilyen dobozban vannak a BR91-es gépeid, akkor láthattad bizonyára, hogy azoknak a fedelére is rá vagyon nyomatva: Permot.

Egyébként az általam betett képet ha felnagyítva megnézed, a doboz oldalán a cikkszám és a DDR-felirat alatt olvashatod: 340.- Forint

Előzmény: dave_dömper (20140)
JaniBAU Creative Commons License 2023.03.11 0 0 20145

Szia!
A Vero-nál is hasonló volt a helyzet,ami most Auhagen néven fut.

Üdv:JB

Előzmény: dave_dömper (20144)
dave_dömper Creative Commons License 2023.03.11 -2 1 20144

"Németország újraegyesítése 1990-ben volt."

 

Valóban, formailag ez így volt. Egészen a hetvenes évektől 1991-ig, sok alkalommal jártam Berlinben, a

WSSB gyárba - tervezőirodába, dolgozni államközi szerződés keretében. A keletnémet vasutak számára terveztünk biztosító (vonali, állomási és technologiai - gurító) berendezéseket és 1991-ben zártuk le az

ezt szabályozó államközi szerződést. Ezt követően, az addig NDK gyárüzemet a Braunschwigi Siemens

cég vette tulajdonba - kezelésbe és volt alkalmam látni azt, ahogy az ottanikollégáink megéltél, illetve fokozatosan szoktak hozzá ahhoz, hogy immár szabadon járhatnak - kelhetnek át a korábban elzárt és

a léehető leg-szigorubban ellenőrzött közúti és S-Bahn valamint nagyvasúti átjárókon Nyugat-Berlinbe

és Nyugat-Németországba.

 

Azért a valósághoz hozzátartozik az is, hogy az egykori NDK állampolgárai számára ez az átállás nem

volt egyszerű, könnyen megemészthető folyamat, még abban az esetben se, ha mondjuk munkájuk,

napi megélhetésük az új körülmények között is biztosított volt. Mindezzel együtt sem ment minden könnyedén és természetes módon. A gyárüzem és dolgozói, ahol dolgoztunk szerencsés volt, mert a

puszta léte azzal, hogy egy jól reuzáló nyufatnémet cég birtokába került, lényegében biztosítva volt,

de az ország egészére ez korántsem ment így - zökkenőmentesen. Szóval ez több évíg is elhúzódó folyamat volt és bizony akadtak ott vesztesek is nem kis számban. A Piko - nak (és dolgozóinak is hasonló módon volt szerencséje ebben az átállásban, mert Wilfert úr és felesége szeméylében egy

olyan házaspár került ott helyzetbe, akik már jól ismerték az ottani viszonyokat, tennivalókat, ezáltal

komolyabb hullámvölgy nélkül zajlott le a tukajdonos,- és helyzet - pozicióváltás, peddig a gyár már

eleve komoly belfüldi konkurrenciával kellet már eleve megküzdjön. A látottak szerint sikerrel.

 

Előzmény: róbertke (20136)
M63,012 Creative Commons License 2023.03.11 -1 0 20143
Előzmény: róbertke (20142)
róbertke Creative Commons License 2023.03.11 0 0 20142

Replikák létezéséről jó ha tud a majdan felbukkanó jövő generációjának gyűjtője. :-) 

Előzmény: M63,012 (20138)
dave_dömper Creative Commons License 2023.03.11 -1 0 20141

Biztos volt / van szerencség ahhoz az elegáns kiadású, nálunk is német nyelven kapható (- volt)  "das

Piko Buch" címzésű fekete borítós szakkönyvhöz, amely már a gyár magánosított korában Wilfert Úr gondozásában jelent meg és amelyik gyakorlatilag, a kezdettől (valamikor az 1950 - es évek leg-eleje)

szinte a rendszer,- és tulajdonosváltás idejéig tartalmazza a megjelentetett modelleket és azon a fúbb eseményeket, amelyeket a Sinnebergi gyár és jórészt maga, a jelenlegi tulajdonos is megélt, egészen a

tárgyi könyv kiadásáig. Ebben rengeteg modellképpel és történelmi értékű fényképpen van illusztrálva

az a pálya, és azok a körülmények, amelyet maga a Piko és emberi - társadalmi környezete az 1950-90

közötti kb. 40 évben megfutott. Ebben a könyvben - az irodalmi és lképi tartalom mellett - meglehetős

sok informatív adat is található az egyes modellek megjelenéséről. Sajnálatos módon, a könyv valóban

csak és csakis a Sonneberg-i gyártómű által kibocsátott termélelet tartalmazza, azaz a Gützold, Hruska, Sachsenmodell, stb. továbbiakat nem és ezt - legalábbis én - elég nagy bajnak, kárnak tartom, mert az

akkori NDK H0 vasútmodellgyártásról valójában így lehetne teljes.képet kapni. Ám, ha egyszer a könyv

valóban "Piko Buch" ez elegendő magyarázat a miért-re.

Előzmény: Tyapa (20139)
dave_dömper Creative Commons License 2023.03.11 -1 0 20140

Hát neke, - többek között . ugyanez a katalógus van és 1968 / 69 van jegyezve rá, de ez nem lényeges,

Fekvő formátumu és a fehér alapu címlapon egy tányérsapkás fiu bujik elő a méretes kék PIKO felirat "O"

betüje mögül. És ez az utolsó olyan Piko katalogus nálam, amiben egyáltalában szerepelt ez a két Hruska gőzmozson modell képe - leírása - ismertetése. És nekem még abból a korból (a 60-as évekből) van egy-

egy fekete (DR) és zöld (belga) modellem és minő csoda - ugyanilyen a dobozban lett szállítva - eladva nálunk akkoriban, mert sajnos már ilyen koros vagyok. A BR 84 - es (abból is kettő páldány van) pedig jó

nagy bordóvörös kartondobozban érkezett az egykori NDKL - ból és nem olyan "hatlövetű - bombabiztos  polystirol dobozban,  és fehér sttyrol berakóban, mint a kismozdony. A jókívánság - oldallal kapcsolatban

csak annyit, hogy ilyen nekem nincsen és én - eltérően - csak "Hruska bácsi"-nak szólítottam, mert még nálam is jóval éltesebb volt. De végül is köszönöm, hogy megmutattad, és még arra is emlékszem abból

a régi időból (60 / 70 - es évek végefelé), hogy ez a két modell 280 - 280 Ft - ba került, míg a többi, mind

ennél teljes 40 Ft - al olcsóbb volt, talán csak a nagyon ritkán kapható BR 42 -es (aminek az a rettenetes

égett bakelit - illata volt használat közben) került még ennyibe, akkoriban. De hát, azok még a régi szép

daliás idők voltak. Meg ráadásul még csak huszon egy - két éves voltam.

Előzmény: M63,012 (20135)
Tyapa Creative Commons License 2023.03.11 0 0 20139

Van pár régi katalógusom pdf formátumban, de az évjáratok foghíjasak, sajnos.

Az 1967-esben még nem volt benne a BR91-es, a 1968-asban jelent meg először, a DR, SNCB és SNCF verziók. Az 1975-ösig ezek a verziók voltak, utána sajnos két év nekem hiányzik, az 1978-asban pedig már nem voltak benne. Feltételezhető, hogy a CSD verzió csak az újrakiadásban jelent meg.

 

1968:

 

 

1970:

 

 

1975:

 

 

A BR84-es az 1962-es katalógusban még nem jelent meg, az 1963-as nekem hiányzik és az 1964-es találtam meg először.

 

1964:

 

 

1967:

 

M63,012 Creative Commons License 2023.03.11 -1 1 20138

Németország újraegyesítése 1990-ben volt.

 

Kösz, ezt jó tudni.., ;-)

 

A replikákat ne keverjük ide, azokat nem a Hruska, nem a Permot, mégcsak nem is a Piko gyártotta.

A 91 338 modellt adták ki replikaként a régi modell alkatrészeivel, de mivel nem volt hozzá motorjuk, ezért a Piko kockamotorját építették bele erőforrásként. Nem tudom ebből mennyi készülhetett, de ez is elég ritkaság szerintem. Szintén replikaként gyártották akkoriban az altenbergi kocsikat is, Piko spiáteröntvény kerekekkel, rugós ütközők nélkül, az eredetitől kissé eltérő, világosabb színben, de az eredetivel megegyező feliratokkal. Emellett a Piko korábbi modelljei közül is készültek "átdolgozott", replika kiadások, nem Piko kézből kiadva.

Aztán később a Permot újra feléledt egy rövid időre, ekkor gyártották újra a régi modelleket, de az eredeti motorokkal, alkatrészekkel. Ugyanolyanok voltak mint a régi, semmit nem változtattak a modellen, talán a feliratok lettek egy minimálista élesebbek. Ezeket sorszámozott verzióban, elég drága áron jelenleg is meg lehet találni néha az eBay-en (pl. 84 002).

A CSD verzió n(s)em replika volt.

Előzmény: róbertke (20136)
M63,012 Creative Commons License 2023.03.11 -1 2 20137

Ezeket még gyorsan melléteszem. 😉

Hruska Úr személyes jókívánsága a Permot cégtől, 1970-ből:

 

Előzmény: M63,012 (20135)
róbertke Creative Commons License 2023.03.11 0 1 20136

Németország újraegyesítése 1990-ben volt. 

Modellbau-Wiki szerint a Hruska Replikák 1992 -től készűltek. 

http://www.modellbau-wiki.de/wiki/DR-Baureihe_91 

 

Az idézett szöveg innen való: https://www.altemodellbahnen.de/t18202f29-Permot-Hruska-1.html 

Előzmény: M63,012 (20135)
M63,012 Creative Commons License 2023.03.11 -1 1 20135

A saját egyik modellem dobozáról egy kép, szerintem nem a rendszerváltás után készült. Róbertke modelljének is ugyanilyen a doboza.

Aztán egy kép a ‘70-es Piko katalógusból.

A CSD verziót a 2000-es évek eleji újrainduláskor gyártották rövid ideig az bizonyos; hogy korábban is volt-e, azt nem tudom én sem.

 

Előzmény: dave_dömper (20133)
róbertke Creative Commons License 2023.03.11 0 1 20134

Német fórumról:

 

"  Hallo in die Runde,

 

im Permot - Hruska Katalog von 2002/2003 sind drei Varianten der BR 91 aufgeführt:

Art.Nr.: 72001 BR 91 Deutsche Reichsbahn
Art.Nr.: 72002 BR 91 Tschechische Staatsbahn
Art.Nr.: 72003 BR 91 Belgische Staatsbahn

Interessant in diesem Katalog übrigens auch die typischen NVA Panzer T55 und Schwimmpanzer PT76 als sandfarbene Wüstenpanzer.

Beste Grüße von Matthias "  

 

Fordítás: 

 

""  Üdvözlök mindenkit!

A 2002/2003-as Permot - Hruska katalógus a BR 91 három változatát sorolja fel:

Cikkszám: 72001 BR 91 Deutsche Reichsbahn
Cikkszám: 72002 BR 91 Cseh Államvasutak
Cikkszám: 72003 BR 9 Belgium

is Állami Vasút Ebben a katalógusban érdekesek a tipikus NVA T55 tankok és a PT76 úszótankok, mint homokszínű sivatagi tartályok.

Üdvözlettel: Máté ""   

 

 

Előzmény: dave_dömper (20133)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!